Ponoszę konsekwencje wyborów, których dokonałem. Moja odmowa aborcji była oczywista. Prof. Bogdan Chazan Dla krytyków - ta rozmowa jest wyjaśnieniem. Dla wspierających - podziękowaniem. Dla wszystkich - zaproszeniem do dyskusji bez uprzedzeń. Takiego sporu nie było w Polsce od czasu wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących usuwania ciąży. W kwietniu 2014 roku profesor Bogdan Chazan jako dyrektor szpitala odmówił wykonania zabiegu aborcji. Decyzja Lekarza wywołała medialną burzę. Problem stanął na ostrzu noża. Okazało się, że ostatnie dwie dekady były czasem klarowania się poglądu Polaków na ten trudny temat. Profesor Chazan również przebył długą drogę, zanim stał się symbolem bezkompromisowej walki o prawo do życia dzieci nienarodzonych. Ta książka stanowi odpowiedź na postawione Profesorowi zarzuty i zawiera szczegółowy opis krytycznego przypadku. Jednak, przede wszystkim, Bogdan Chazan składa w niej świadectwo powołania lekarza i podejmuje trudne, lecz bardzo aktualne tematy, takie jak antykoncepcja, opieka medyczna nad kobietą w ciąży, diagnostyka prenatalna, poród a także aborcja.
Zachwyciło mnie w tej książce każde słowo, każde zdanie
Ewa Woydyłło
Oparta na faktach opowieść o piciu, wychodzeniu z uzależnienia oraz o nauce normalnego życia. Alkoholizm kobiet jest tematem trudnym i wstydliwym, tymczasem pijących pań jest coraz więcej. Często nie potrafią poradzić sobie z tym problemem. Ta opowieść pokazuje, że chorobę można zatrzymać, a nawet zbudować nowe i bardziej wartościowe życie niż przed podjęciem leczenia.
Kiedy się człowiek wyciszy, bez trudu wpadnie na to, w jaki sposób można by zrobić coś pięknego naszym bliskim. Szczęście trudno zdefiniować. Nie zawsze wiemy, czy jesteśmy szczęśliwi, czy może tylko zadowoleni, radośni. Skąd bierze się szczęście? Eduard Martin w kilkudziesięciu opowiadaniach pokazuje, jak można je osiągnąć prostymi, a jednocześnie mądrymi sposobami.
Biblia z puzzlami dla dzieci stanowi wspaniałe wprowadzenie do Pisma Świętego. Dwadzieścia ulubionych historii biblijnych opowiedziano prostymi, krótkimi zdaniami odpowiednimi dla małych dzieci. Oprócz opowiadań umieszczanych zazwyczaj w Biblii dla dzieci, książka zawiera dwie układanki, które podczas zabawy rozwijają logiczne myślenie i umiejętności motoryczne.20 opowieści biblijnych. 2 układanki.
Rys biograficzny kard. Wyszyńskiego, autorstwa ks. Piotra Niteckiego, oraz krótki szkic Roksany Szczypty-Szczęch, opisujący główne kierunki działań prowadzonych przeciwko Prymasowi przez komunistyczną policję polityczną oraz organa państwowe powołane do walki z Kościołem katolickim w Polsce, stanowią wstęp do publikowanych w tomie 156 dokumentów, powstałych w latach 1946-1981 i dotyczących różnych aspektów aktywności duszpasterskiej i organizacyjnej kard. Wyszyńskiego, ale także jego współpracowników i członków rodziny. Tom zawiera Aneks prezentujący informacje dotyczące przebiegu służby 41 funkcjonariuszy UB-SB zaangażowanych w wieloletnią działalność prowadzaną przeciwko Prymasowi Polski. W wydawnictwie znalazło się również 28 fotografii kard. Wyszyńskiego z różnych okresów jego posługi duszpasterskiej, w tym także materiały przygotowane przez SB.
Skąd pochodzi nazwa ""Ziemia Święta""? Gdzie dokładnie się znajduje? Jakie krainy historyczno-geograficznych wchodzą w jej skład? To zaledwie kilka z kilkuset pytań, na które odpowiada książka Barbary Szczepanowicz o geografii biblijnej. Jak się okazuje, Ziemia Święta to fascynującaprzestrzeń. Pełna gór, wzgórz, jaskiń, pustyń, o specyficznym klimacie, glebach, budowie geologicznej, źródłach, rzekach, potokach, florze czy faunie. Dzięki tej książce - bogato ilustrowanej - będziemy mogli zlokalizować określone miejsca, a przez to lepiej zrozumieć teksty biblijne. A właściwa orientacja w terenie to klucz do zrozumienia wielu wydarzeń sprzed wieków. I do adekwatnej ich interpretacji. Książka ukazuje się w 150 rocznicę wydania pierwszej w języku polskim publikacji na temat geografii Ziemi Świętej autorstwa Wincentego Pola BARBARA SZCZEPANOWICZ - od wielu lat interesuje się problematyką przyrody Ziemi Świętej. Opublikowała ponad pięćdziesięciu artykułów w kwartalniku ""Ziemia Święta"". Jest autorką lub współautorką kilku książek popularno-naukowych związanych z tematyką biblijną jak: ""Atlas roślin biblijnych"", ""Atlas zwierząt biblijnych"", ""Atlas kamieni szlachetnych i ozdobnych w Biblii"", ""Kuchnia biblijna"", ""Kuchnia żydowska"", ""Moda w Biblii"", ""Chemia w Biblii"", ""Zwierzęta i rośliny w życiu świętych oraz jako ich atrybuty"". W przygotowaniu do druku jest ""Muzyka i taniec w Biblii"". Pisze też powieści biblijne.
W "Biblii malucha" małe dzieci odkryją kolorowy świat ulubionych historii biblijnych. Każda z zawartych w książce dużych ilustracji ma mnóstwo szczegółów do odkrycia! Na poszczególnych stronach czekają przepiękne obrazki, na których należy odnaleźć wybrane elementy. Każdy z nich jest wyszczególniony i podpisany w osobnej ramce. Starszym dzieciom książka może posłużyć do poznania pisowni wybranych prostych słów, łącząc tym samym zabawę w poszukiwanie wybranych obrazków z nauką ortografii. Spis treści: "Stworzenie świata", "Arka Noego", "Wieża Babel", "Zemsta Samsona", "Rozpalony piec", "Narodziny Jezusa w Betlejem", "Jezus w świątyni", "Rozmnożenie chleba", "Wjazd do Jerozolimy", "Zmartwychwstanie i Wniebowstąpienie".
Ta książka jest jak rekolekcje. Ujmuje czytelnika za rękę i prowadzi w ślad za (...) franciszkaninem przez Boliwię do Boga. Ta książka to przewodnik po ludzkim życiu, po codziennym naszym ziemskim pielgrzymowaniu.... (ze Wstępu) To nie są wspomnienia z folklorystycznej podróży po Boliwii, choć nie brak tu egzotyki i ciekawych obserwacji na temat duszpasterstwa w dżungli. Raczej zobaczysz jak taki dystans przeobraził widzenie rodzimego polskiego Kościoła. Znany duszpasterz i publicysta pozwala pouczyć się w dalekim kraju o tym, co nieustannie frapuje go w domu, u siebie, u nas, i daje temu wyraz w tekstach wysyłanych do przyjaciół w kraju. Powstał w ten sposób niezwykły zapis wewnętrznej przemiany pod wpływem misyjnego trudu.
Jak uczyć małe dziecko modlitwy, by była dla niego zrozumiała i atrakcyjna? Pomocą może być proponowany zbiór modlitw dla najmłodszych. "Już umiem się przeżegnać" - mówi z dumą dziecko w pierwszym wierszyku. Następne są łatwymi, krótkimi modlitwami, w których dzieci uczą się dziękować Bogu, przepraszać i Mu zaufać. Zbiorek zawiera również modlitwy do Matki Bożej, do Anioła Stróża, oraz na szczególne okazje, m.in.: modlitwę przy stole, o rodzeństwo, do Jana Pawła II, modlitwy na różne święta, modlitwę za zmarłych. Te i wiele innych, ujęte w proste rymy i zdobione ilustracjami, powinny ucieszyć dzieci i być pomocne w religijnym wychowaniu najmłodszych. (od redaktora)
Józefa Menéndez urodziła się w Madrycie 4 lutego 1890 roku, w chrześcijańskiej rodzinie wojskowego Leonarda Menéndez i Lucji z domu Moral, troskliwej matki sześciorga dzieci. Józefa pomagała matce w wychowaniu młodszych sióstr. Rodzina żyła w dostatku. Wspólna niedzielna Msza Św., codzienny różaniec w rodzinie, wspólnie wykonywane drobne domowe prace i nauka, wesołe wycieczki, organizowane przez ojca domowe zabawy, wszystko to składało się na klimat szczęśliwego dzieciństwa.
W dniu Pierwszej Komunii Świętej, 19 marca 1901 roku, po raz pierwszy słyszy w głębi duszy słowa Jezusa: Chcę, żebyś całkowicie do mnie należała.
Wkrótce Józefa rozpoczyna dwuletnią szkołę kroju, szycia i mody. Zdobyty zawód zapewnia w trudnych chwilach utrzymanie rodzinie. Od 1907 roku do rodziny Józefy zagląda bieda i cierpienie. Choroba rodziców doprowadza do wydania wszystkich oszczędności. Po śmierci ojca w 1910 roku staje się jedyną żywicielką rodziny. W tym czasie pogłębia się w niej duch modlitwy wewnętrznej, adoracji Najświętszego Sakramentu, poznawania Bożego Serca. Równocześnie zacieśnia kontakt z Siostrami Najświętszego Serca Jezusa. Wreszcie 4 lutego 1920 roku wstępuje do domu w San Sebastian, skąd po miesiącu, czyniąc ofiarę z Ojczyzny, wyjeżdża do Francji. Okres postulatu i nowicjatu w Poitiers przepełniony wielkimi łaskami i ciężkimi pokusami kończy się złożeniem ślubów w niedzielę, 16 lipca 1922 roku. Umiera w niespełna półtora roku później, 29 grudnia 1923 roku.
Łaski i zwierzenia Pana Jezusa, jakie otrzymała w Zgromadzeniu Najświętszego Serca, złożyły się na Orędzie Miłości i Miłosierdzia, które Zbawiciel usilnie polecał jej rozpowszechniać. Będę mówił najpierw do moich dusz wybranych i do tych wszystkich, które są Mi poświęcone. One muszą Mnie poznać, aby mogły pouczać powierzone im dusze o miłości i czułości mego Serca i mówić wszystkim, że chociaż jestem Bogiem nieskończenie sprawiedliwym, jestem przecież Ojcem pełnym miłosierdzia. Moje dusze wybrane-oblubienice, zakonnicy i kapłani, niechaj pouczą biedne dusze, jak bardzo moje Serce je miłuje!
Świat jest jak lustro. Jeśli będziesz się do niego uśmiechać, to i on będzie uśmiechać się do ciebie. Jeśli będziesz się na niego gniewać, to i on będzie gniewać się na ciebie. Miłość odbija się w miłości.
Miłość to dobro najwyższe. Dane nam od Boga. Niestety, często zdarza nam się zapominać o pielęgnowaniu miłości. W jej odnalezieniu pomagają nam aniołowie. Musimy ich tylko posłuchać.
Książka jest zbiorem kilkudziesięciu opowiadań o ważnych momentach i sytuacjach życiowych, które miały duży wpływ na losy i sposób postępowania ich bohaterów. Każde z tych opowiadań zachęca nas do refleksji.
Co nauka sądzi o modlitwie? Jak ją badać? Dlaczego jest tak ważna dla psychologii? Książka „Psychologia modlitwy" przynosi wiele odpowiedzi na te i inne pytania, które tę wyjątkową dla życia religijnego czynność traktują w sposób ściśle naukowy. Nowe podejście? Poniekąd. Praca jest bowiem wynikiem wieloletnich i niezwykle wnikliwych dociekań, a także przeglądem empirycznych badań nad modlitwą. Bo mało kto wie, że ów temat fascynuje naukowców od kilku już dekad. Nowatorska, spektakularna, odkrywcza pozycja. Doskonała lektura nie tylko dla studentów i badaczy psychologii, ale dla wszystkich tych, którzy chcą pogłębić wiedzę z zakresu modlitwy jako zjawiska religijnego. Bernard Spilka - emerytowany profesor psychologii na uniwersytecie w Denver w stanie Kolorado. Był przewodniczącym wielu profesjonalnych stowarzyszeń psychologicznych, w tym 36. sekcji Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego (APA), zrzeszającej specjalistów z dziedziny psychologii religii, oraz wiceprzewodniczącym Towarzystwa Badań Naukowych nad Religią (Society for the Scientific Study of Religion). Kevin L. Ladd - profesor psychologii na uniwersytecie stanu Indiana (South Bend) oraz były pastor zjednoczonej kongregacji metodystów i prezbiterian (PCUSA). Jest konsultantem wydawniczym takich periodyków, jak Journal of Social Psychology, Archive for the Psychology of Religion i Psychology of Religion and Spirituality, oraz członkiem zarządu Międzynarodowego Towarzystwa Psychologii Religii (International Association for the Psychology of Religion).
Co robić, gdy przeżywam kryzys wiary?
Jak żyć z trudnymi bliźnimi?
Co oznacza wierzyć jako chrześcijanin?
O. Stanisław Mrożek próbuje odpowiedzieć na te i wiele innych pytań. Jego przemyślenia i odkrycia pomogą zrozumieć nurtujące nas problemy.
Oddawany w ręce Czytelników tom jest pokłosiem sesji naukowej ,,Komunistyczny aparat represji wobec jezuitów Prowincji Polski Południowej"", która odbyła się 14 czerwca 2012 r. Jej organizatorami były dwie instytucje: Instytut Politologii Akademii Ignatianum w Krakowie oraz Oddział Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie, a wsparcia udzielił Prowincjał Prowincji Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego o. Wojciech Ziółek SJ.Na ziemiach polskich do dziś funkcjonują dwie jednostki organizacyjne zakonu jezuitów zwane prowincjami, które w momencie ich utworzenia w 1926 r. otrzymały nazwy nawiązujące do nomenklatury jeszcze z okresu przedrozbiorowego, a zarazem opisujące ich zasadniczy zasięg terytorialny - Prowincja Wielkopolsko-Mazowiecka oraz Prowincja Małopolska. Po II wojnie światowej licząca 19 domów Prowincja Małopolska utraciła ich 8, głównie w Małopolsce Wschodniej - zagarniętej przez Sowiety. W konsekwencji powojennych zmian granic i spowodowanych nimi migracji ludności członkowie prowincji ofiarnie zaangażowali się w tworzenie struktur duszpasterskich na tzw. Ziemiach Odzyskanych, przede wszystkim na Śląsku. W krótkim czasie obok pozostałych 11 placówek otwarto 12 nowych, w tym 5 przejętych od współbraci należących do Prowincji Wschodnioniemieckiej. Ponieważ oficjalna nazwa jednostki nie odpowiadała faktycznemu terytorium, na którym od 1946 r. rozwijano prace apostolskie a obejmującemu ówczesne województwa krakowskie i część kieleckiego (Częstochowa), rzeszowskie, śląskie oraz wrocławskie, pojawiały się sugestie aktualizacji nazewnictwa do panujących warunków. Ostatecznie dopiero w 1975 r. nazwę zmieniono na obowiązującą do dziś - Prowincja Polski Południowej - nie wprowadzając przy tym żadnych modyfikacji strukturalnych. Dlatego też za celowe, zgodne z intencją władz zakonnych oraz podkreślające instytucjonalną ciągłość analizowanego środowiska uznano zastosowanie wyłącznie aktualnego brzmienia zarówno w tytule sesji, jak samej publikacji.
CAMINO ZNACZY DROGA. ŻYCIE RÓWNIEŻ JEST DROGĄ Każdy pielgrzym udający się do Santiago de Compostela musi przejść camino. Ale camino przechodzi również każdy z nas. Przecież życie jest drogą, a my pokonujemy ją nieustannie. Książka, którą trzymasz w ręce ma pomóc w kolejnych krokach na drodze, w kolejnych etapach wędrówki. Jest pomyślana jako przewodnik mający towarzyszyć w wewnętrznej pielgrzymce do Santiago de Compostela lub do innych miejsc. Składa się z 28 rozdziałów, rozpoczynających się modlitwą i krótkim fragmentem Pisma Świętego .
Pakiet dla klasy 6 szkoły podstawowej wypełnia wszystkie wytyczne Programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski z 2010 r., nr programu AZ-2-01/10.Tworzą go: podręcznik i zeszyt dla ucznia oraz podręcznik metodyczny dla katechety. Podręcznik dla katechety zawiera scenariusze katechez oraz pomocne multimedialne do wszystkich jednostek lekcyjnych.Pakiet koreluje proces katechetyczny, w którym biorą udział katecheta i uczeń.
Jak i dlaczego doszło do upadku chrześcijaństwa w znacznej części Zachodu?
To jedno z bardziej nurtujących pytań współczesnego świata, nad którym pochylało się wielu uczonych i myślicieli. Według klasycznej opinii Zachód doświadczył upadku religijności, po którym nastąpił kryzys rodziny.
Mary Eberstadt, wnikliwy obserwator i krytyk naszej kultury, wskazuje, że nie tylko upadek religijności pogłębia kryzys rodziny, ale również kryzys rodzin osłabia chrześcijaństwo. Swoją tezę opiera na imponującym wachlarzu danych, począwszy od fascynujących historycznych faktów dotyczących upadku rodziny w przedrewolucyjnej Francji po współczesną kulturę popularną w Stanach i w Europie. Proponuje nowatorski sposób rozumienia przyczyn upadku religii i rodziny, ich wzajemnego na siebie oddziaływania. Jednocześnie przypomina, że proces ten generuje poważne skutki obywatelskie, społeczne, ekonomiczne i inne.
Książka Mary Eberstadt skierowana jest do agnostyków i wierzących, ateistów i żadnych z powyższych, ponieważ pokazuje, że proces sekularyzacji nikomu nie powinien być obojętny.
====================================
Książka Mary Eberstadt jest godnym uwagi przyczynkiem do zrozumienia zjawiska sekularyzacji Zachodu, która szczególne postępy poczyniła począwszy od drugiej połowy XIX wieku. Jest to próba analizy zjawiska ograniczająca się do tzw. Zachodu, a więc Europy i Ameryki Północnej. Dotyczy ona przede wszystkim chrześcijaństwa, które w przeważającym stopniu kształtowało społeczeństwa tego obszaru kulturowego.
Autorka dokonuje swojej analizy zjawiska sekularyzacji Zachodu z pozycji krytyka kultury. Odwołuje się w niej do imponującej ilości prac naukowców różnych dziedzin, przede wszystkim socjologów, historyków, badaczy kultury oraz filozofów. Swoją książkę kieruje jednak do szerokiego grona odbiorców, dlatego stara się, aby zawarte w niej treści zostały podane w możliwie najbardziej przystępny sposób odbiegający od skomplikowanych naukowych traktatów.
Eberstadt przyznaje, że jest praktykującą katoliczką. Stara się jednak pisać tak, aby trafić także do agnostyków i ateistów. Ukazuje to najlepiej konkluzja książki, w której autorka podejmuję próbę ukazania ludziom obojętnym religijnie i niewierzącym dlaczego kurczenie się chrześcijaństwa w społeczeństwach współczesnego Zachodu jest negatywnym zjawiskiem także dla nich.
Główną tezą książki jest ukazanie kryzysu rodziny jako znaczącej przyczyny kryzysu chrześcijaństwa w społeczeństwach zachodnich. Autorka zauważa, że "czynnikowi rodzinnemu" nie poświęca się w dotychczasowych próbach wyjaśnienia sekularyzacji dostatecznej uwagi. Jeśli jest on w ogóle przywoływany, to raczej jako skutek zanikania religii, aniżeli jego przyczyna. Przy tym tezy autorki nie należy rozumieć jako prostego twierdzenia, że przyczyną sekularyzacji Zachodu jest kryzys rodziny. Próbuje ona raczej wskazać na to, że między kryzysem rodziny a rozkładem chrześcijaństwa na Zachodzie istnieje ścisła relacja przebiegająca w obie strony. Eberstadt posługuje się tutaj obrazem podwójnej helisy DNA, do której można porównać związek zachodzący między rodziną i chrześcijaństwem. Wpływają one na siebie wzajemnie tak, że osłabienie jednego wpływa negatywnie na drugie i na odwrót. (fragment recenzji dr M. Baran SJ)
Czym jest teologia? Czy o wierze, naszej osobistej, miłosnej relacji z Bogiem można mówić w sposób naukowy? Czy nasze zaangażowanie w relację z Bogiem uniemożliwia nam, jako jej uczestnikom, dotarcie do prawdy o tej relacji? Czy nasz wybór wiary da się uzasadnić racjonalnie, używając rzeczowych argumentów? A może tylko ktoś stojący z zewnątrz, niezaangażowany obserwator jest w stanie dotrzeć do obiektywnej prawdy? Czy w ogóle istnieją niezaangażowani obserwatorzy? To tylko niektóre z pytań, z którymi mierzy się w tej książce wybitny niemiecki teolog, Jürgen Werbick. Pytania jakże dziś aktualne, i jakże trudne, nigdy bowiem w dziejach nauka nie była tak mocno obecna w naszym postrzeganiu rzeczywistości jak dziś.
Jürgen Werbick - ur. 1946. Doktorat z teologii w roku 1973. W roku 1981 habilitował się w Monachium i został wykładowcą teologii fundamentalnej i teologii ekumenicznej. W latach 1981-1994 profesor teologii systematycznej na Uniwersytecie w Siegen. W latach 1994-2011 profesor teologii fundamentalnej na Uniwersytecie w Münster. Od roku 2011 na emeryturze. Autor licznych publikacji, m.in.: Den Glauben verantworten (2005; 3. wydanie, nowa redakcja); Gott verbindlich (2007); Grundfragen der Ekklesiologie (2009).
Ruchy neopogańskie odwołują się do przedchrześcijańskich wierzeń Europy. Ich początek można odnaleźć w XVIII wieku, choć myśl o restauracji starych wierzeń pojawiła się już w IV wieku u cesarza Juliana Apostaty. Wspólną cechą ruchów neopogańskich jest kontestacja chrześcijaństwa. Wierzenia charakteryzują się antydogmatyzmem i niejednokrotnie eklektyzmem. Duży nacisk większość neopogan kładzie na powiązanie religii z etnicznością. Ruchy neopogańskie mają nie tylko religijny wymiar, lecz także odnoszą się do rzeczywistości społeczno - politycznej. Dążenie do renesansu starych wierzeń nie zawsze jest możliwe w oparciu o zachowane źródła historyczne (archeologiczne i pisemne), stąd neopoganizm jest żywym ruchem poszukującym swej tożsamości.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?