Monografia znakomicie wpisuje się w nurt ogólnopolskich obchodów stulecia odzyskania niepodległości Polski. Ze względu na znaczące walory poznawcze, wiele ciekawych, często odkrywczych interpretacji, będzie interesującą lekturą nie tylko dla badaczy języka czy studentów, ale dla wszystkich humanistów, którym bliska jest refleksja nad zjawiskami językowymi i kulturowymi, mającymi związek z tak ważnym dla wszystkich Polaków wydarzeniem rocznicowym.
Z recenzji dr hab. Leonardy Mariak, prof. US
Niniejsza publikacja przybliża rzeczywistość wychowania w rodzinie w wybranych zagadnieniach pedagogicznych z uwzględnieniem prawidłowego funkcjonowania rodziny i niektórych aspektów jej dysfunkcjonalności. Rzeczywistość zewnętrzna stawia rodzinę wobec wielu zmian i wyzwań o charakterze socjokulturowym, ustrojowym, gospodarczym i technologicznym, zmuszając niejako do poszukiwania nowych sposobów funkcjonowania i radzenia sobie w przestrzeni wychowania dziecka. Zmiany te mogą usprawniać wychowawcze funkcjonowanie rodziny, ale nierzadko niosą też ze sobą różnego rodzaju trudności i zagrożenia. Niepokojące zjawiska obserwowane obecnie w życiu rodzinnym, np. korozja więzi w rodzinie i poczucie osamotnienia jej członków, wzrastająca liczba związków kohabitacyjnych, rozwodów, preferowanie konsumpcyjnego stylu życia czy relatywizacja wartości, nie są obojętne dla prawidłowego rozwoju i wychowania dziecka. Mając na uwadze perspektywę pedagogicznego oglądu, w książce podjęto próbę określenia zjawisk i reguł charakterystycznych dla wychowania w rodzinie, uwzględniając fakt zmienności warunków dokonujący się w czasie i w przestrzeni i mający znaczenie dla wychowania we współczesnej rodzinie.
Tom Żydowskie dziecko jest pierwszą współczesną monografią poświęconą polskim badaniom mieszczącym się w ramach tzw. Jewish Studies oraz Childhood Studies. Składają się na nią artykuły specjalistów z różnych dziedzin: historyków, historyków sztuki, etnografów, literaturoznawców oraz kulturoznawców z ośrodków naukowo-badawczych z całej Polski, w tym także specjalizujących się w badaniach nad historią i kulturą Żydów. Już sam pomysł zebrania w jednym tomie tych rozpraw zasługuje na uznanie. Brakuje bowiem dzisiaj solidnych opracowań źródeł dotyczących historii dzieci żydowskich, a pojawiające się pojedyncze publikacje zwykle rozproszone są po wąsko wyspecjalizowanych i trudno dostępnych woluminach.
Przedmiotem wnikliwych rozważań autorki, rodowitej bydgoszczanki, jest architektura i urbanistyka Bydgoszczy, piątego pod względem obszaru miasta II Rzeczpospolitej. Miasta, w którym w okresie dwudziestolecia międzywojennego działo się wyjątkowo dużo ciekawego w zakresie tytułowej architektury i urbanistyki. Architekci (miejscowi, jak i przybyli z innych rejonów Polski) projektowali oraz wznosili przede wszystkim budynki mieszkaniowe, oryginalne obiekty użyteczności publicznej i przemysłowej, kościoły i kaplice, a także zabudowania (stadiony, stanice wodne, korty) związane z uprawianiem różnych dyscyplin sportowych.Z recenzji prof. zw. dr. hab. Lechosława LameńskiegoKsiążka Agnieszki Wysockiej spotka się z żywym przyjęciem zarówno w środowisku rodzimych badaczy architektury nowoczesnej, studentów architektury i historii sztuki, a także mieszkańców tego pięknego miasta oraz regionu, zainteresowanych skomplikowaną historią i bogatą infrastrukturą architektoniczno-urbanistyczną, pozwalając uznać Bydgoszcz za jedno z najciekawszych miast Polski.
W książce zaprezentowano zagadnienia z zakresu etyki filozoficznej szczegółowej, które były przedmiotem analiz niemieckiego myśliciela. Tematyka książki dotyczy wybranych kwestii bioetyki i ekoetyki oraz etyki społecznej i politycznej. W dalszej części rozważań przedstawiono analizy o charakterze antropologicznym.
Głównym zamierzeniem publikacji jest dokonanie możliwie szerokiego i reprezentatywnego przedstawienia społecznego nauczania organizacji ekumenicznych. W książce stosuje się kilka metod badawczych. Jest to przede wszystkim analiza źródeł, jakimi są najważniejsze dokumenty ekumeniczne poszczególnych organizacji. Kluczowe dla nich raporty, uzgodnienia oraz deklaracje są podstawowym i reprezentatywnym źródłem refleksji społecznej ruchu ekumenicznego. Ich dokładne prześledzenie, ulokowane w kontekście historycznego i strukturalnego opisu danej instytucji sprawia, że poszczególne rozdziały są swoistym studium przypadku. Analizę źródeł przeprowadza się w perspektywie kontekstu ich powstania, jak i odniesienia, kolejną zastosowaną metodą jest więc analiza kontekstualna. W celu wykazania podobieństw między poszczególnymi organizacjami, a także różnic, zwłaszcza między tymi instytucjami, które należą do ekumenicznego mainstreamu i reprezentującymi ekumenizm oddolny, w monografii stosuje się również analizę porównawczą.
Neoweberyzm (The New-Weberian State) nie stanowi zwykłej rehabilitacji klasycznego modelu biurokratycznego w myśleniu o modernizacji administracji publicznej. Nie jest również kompilacją rodzajowo różnych składników. To nowa interpretacja myśli Maxa Webera polegająca na przezwyciężeniu wielu zastrzeżeń wobec założeń pierwotnych, dokonana z punktu widzenia doświadczeń nowoczesnego zarządzania publicznego. Nowa interpretacja myśli Webera, w otoczeniu społecznym administracji XXI w., miałaby opierać się na re-afirmacji czterech założeń: (1) przywrócenie szczególnej roli państwa; (2) utrzymanie systemu demokracji przedstawicielskiej na wszystkich poziomach władzy; (3) przywrócenie roli i znaczenia prawa administracyjnego; (4) utrzymanie i realizacja idei służby publicznej. Przedkładana Czytelnikowi publikacja stanowi analizę krytyczną ostatniego z wymienionych założeń, stawiając pytanie o racje, naturę i prognozy dla myślenia o etosie, jako o składniku wielowymiarowej modernizacji administracji publicznej.
Analizując specyfikę zawodu nauczyciela, jego rolę, zadania i wyzwania, przed jakimi staje, należy zawsze brać pod uwagę czynnik czasu. Już na przestrzeni dekady widać różnice w funkcjonowaniu dzieci, młodzieży i szkoły. Nauczyciel jako element tego systemu musi także wpisać się w nową, współczesną rzeczywistość. Monografia składa się z trzech rozdziałów, z których każdy ujmuje nauczyciela z innej perspektywy, wskazując na wyzwania i zadania, które przed nim obecnie stoją, oraz przestrzegając przed zagrożeniami, jakie z opisywanej sytuacji wynikają
Niniejsza publikacja jest próbą ukazania roli Eucharystii w życiu duchowym bł. Karola de Foucauld, francuskiego konwertyty, którego postać fascynuje obecnie wielu ludzi. Przede wszystkim to tajemnica Mszy świętej ukształtowała jego życie duchowe oraz postawy, które przyjmował. We współczesnym świecie wydają się one bardzo aktualne, co skłoniło autora do głębszej refleksji nad życiem wewnętrznym Błogosławionego. W rozdziale I została zaprezentowana biografia bł. Karola de Foucauld. przedstawiona pod kątem jego odniesienia do sakramentu Eucharystii. W ten sposób wykazano, że w życiu bł. Karola de Foucauld, które można podzielić na trzy okresy, Msza święta stała się miejscem wzrostu w świętości. Rozdział II dotyczy teologiczno-duchowej specyfiki rozumienia tajemnicy Eucharystii. Błogosławiony Karol de Foucauld doświadczył jej wielu wymiarów, wśród których zasadniczymi były: misterium ofiary, uczty i komunii. Takie przeżywanie Eucharystii czerpał z nauczania Kościoła. Rozdział III, zamykający pracę, wskazuje na owoce Eucharystii. Są nimi konkretne postawy, które bł. Karol de Foucauld przyjmował w swoim życiu. Wśród nich akcentował zwłaszcza postawę kontemplacji, ubóstwa i ofiarnej służby oraz miłości względem bliźnich. Autor ma nadzieję, że niniejsza praca pozwoli zauważyć i podkreślić rolę Eucharystii w życiu duchowym. Msza święta jest bowiem „źródłem i zarazem szczytem całego życia chrześcijańskiego" (Sobór Watykański II, konstytucja Lumen gentium, 11).
Tematyka zawarta w tytule niniejszej publikacji - Tradycje ludowe w kulturze muzycznej - to bardzo szeroki obszar badawczy. Obejmuje większość problemów, którymi zajmuje się współczesna etnomuzykologia. Teksty zostały zamieszczone przez specjalistów w zakresie muzykologii, etnomuzykologii i folklorystyki i uporządkowane w pięć grup tematycznych obejmujących badania nad śpiewami religijnymi, problematykę tradycyjnych śpiewów wybranych regionów Polski i Kresów Wschodnich, tradycyjną muzykę instrumentalną, muzykę w kontekście kultury symbolicznej oraz twórczość muzyczną wybranych kompozytorów.
Niewielkie ustrukturowanie Testu Rysunku Projekcyjnego pozwala na ukazanie emocji i przeżyć za pomocą ekspresji plastycznej poprzez sięganie do podstawowego poziomu osobowości. Jest to technika szczególnie cenna wśród metod jakościowych, gdyż daje możliwość wglądu w nieuświadomione potrzeby i uczucia w kontekście sytuacji życiowej oraz ukazuje wewnętrzny świat przeżyć autora. Rysunek jest narzędziem badania dynamiki osobowości, uwzględniającym konflikty, mechanizmy obronne i potrzeby, dzięki któremu jest możliwe pogłębienie analizy ludzkiego funkcjonowania w różnorodnych kontekstach społecznych. Kolejna, piąta już książka w serii dotyczącej rysunku projekcyjnego prezentuje różnorodne możliwości wykorzystania tej metody - od psychoedukacji i psychoprofilaktyki poprzez diagnozę do terapii.
Tom zawiera najnowsze polskie przekłady i nowe opracowania czterech tragedii Sofoklesa dokonane przez Roberta R. Chodkowskiego, badacza antycznego teatru i tragedii greckiej, profesora zwyczajnego KUL. Sofokles (495-405 przed Chr.) jest przedstawicielem starożytnej tragedii greckiej w okresie jej szczytowego rozwoju. Sztuki Sofoklesa, już wówczas uznane za arcydzieła, zachowały nieprzemijającą wartość, a ich uniwersalna tematyka jest do dziś aktualna, mimo upływu niemal 2500 lat od ich powstania. Odnosi się to również do dramatów, których przekłady znajdują się w niniejszej publikacji.”Ajas” ukazuje dramat człowieka niedocenionego przez tych, z którymi dokonał wspaniałego dzieła. Doprowadza to tytułowego bohatera do samobójczej śmierci. Taka jest cena jego rehabilitacji i przywrócenia mu należnej czci. Dramat małżeństwa przedstawiony w „Trachinkach” spowodowany jest ustawiczną nieobecnością męża w domu. Dążenie mężczyzny do coraz to nowych sukcesów dla zaspokojenia wybujałej ambicji prowadzi do zaniku więzi rodzinnych, do zdrady małżeńskiej, a kończy się tragedią całej rodziny. „Filoktet” i „Edyp w Kolonos” to utwory poety zbliżającego się do końca życia. W starożytności uchodziły za największe osiągnięcia poetyckie. Ich nieprzemijająca wartość polega dziś ponadto na ukazaniu ludzkiego cierpienia jako drogi doskonalenia osobowości i osiągania wyższych celów.
W 1957 i 1958 roku w Tygodniku Powszechnym ukazał się cykl felietonów pod wspólnym tytułem Elementarz etyczny. Elementarz - czyli podstawowe wiadomości dla chcących się uczyć czytać i pisać. Etyczny - czyli dotyczący podstawowego ludzkiego dobra.
O kryzysie rodziny i wartości prorodzinnych mówi się obecnie wiele. Niniejsza publikacja wpisuje się w tę dyskusję, nie koncentruje się jednak na analizie przyczyn i objawów tego kryzysu, lecz na „przekraczaniu nadziei” - na pokazaniu, że właśnie rodzina jest szansą trzeciego tysiąclecia i ona musi być w centrum czasów, które nadchodzą. Dlatego książka ukazuje niezastąpioną wartość rodziny we współczesnym świecie, jej zadania i różnorodne spełniane przez nią funkcje. Podejmuje też zagadnienia związane z rodzicielstwem w trudnych sytuacjach, zwłaszcza wtedy, gdy wymaga ono szczególnej troski i umiejętności rodziców. Walorem książki jest jej interdyscyplinarny charakter oraz prezentacja prac autorów z różnych środowisk naukowych w Polsce. Mieści się ona w cyklu publikacji, których inspiracją są sympozja naukowe organizowane corocznie z okazji inauguracji zajęć w Międzywydziałowym Podyplomowym Studium Rodziny KUL i wydawanych przez redaktora niniejszej pozycji (Oblicza macierzyństwa, Lublin: RW KUL 1999; Oblicza ojcostwa i Oblicza dzieciństwa - Lublin: TN KUL 2001, w przygotowaniu). Publikowane teksty adresowane są do wszystkich osób interesujących się problematyką rodziny - psychologów, pedagogów, wychowawców, teologów, pracowników socjalnych i tych, którzy pracują z rodziną oraz na rzecz rodziny.
Niniejszy tom otwiera nowe, długo w Polsce oczekiwane, opracowanie i nowy przekład anonimowego traktatu O wzniosłości, najtrudniejszego, jak się powszechnie przyjmuje, do tłumaczenia starożytnego tekstu, w którym głębi dociekań i refleksji na temat sztuki słowa towarzyszy, artystyczna forma ich wyrażenia, a którego rola, jaką odegrał w kształtowaniu nowożytnej wrażliwości estetycznej Europy, może być porównywalna tylko z Poetyką Arystotelesa. Towarzyszący pracy przekładowej i interpretacyjnej ogromny wysiłek intelektualny i wielkie zaangażowanie tłumacza, zaowocowały adekwatnym do obecnego stanu wiedzy, wiernym pod względem treści i formy oryginałowi, jasnym i godnym oczekiwania odbiorców przekładem. Pozostałe cztery zaprezentowane w tym tomie traktaty nie były nigdy wcześniej na język polski tłumaczone. Jest to pierwszy ich przekład i pierwsza ich tak wszechstronna prezentacja w języku polskim, umożliwiająca dzięki naukowemu opracowaniu i historyczno-literackiemu komentarzowi korzystanie z nich szerokim kręgom odbiorców, zainteresowanych teoretycznie i praktycznie problematyką stylu i publicznego przemawiania.Dr hab. Krzysztof Narecki, prof KUL - z Przedmowy
Zbiór studiów Eugeniusza Niebelskiego - dotąd rozproszonych i niekiedy trudno dostępnych - stanowić będzie ważne wydarzenie nie tylko dla badaczy 1863 roku. Rzadko bowiem można znaleźć wydawnictwa zbiorowe tak spójne pod względem problematyki badawczej i o tak wyrównanym, wysokim poziomie tekstów.
Jakość warsztatu historycznego Autora uwidacznia się nie tylko w tych tekstach, które wprowadzają do obiegu naukowego nieznane wcześniej postacie i wydarzenia. Można ją dostrzec także tam, gdzie odnosi się on do kwestii kontrowersyjnych i dyskutowanych już w literaturze (jak np. stosunek abp. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego do duchownych represjonowanych za udział w ruchu narodowym; rola bp. Beniamina Szymańskiego w sprawie ks. Stanisława Brzóski). E. Niebelski zajmuje w tego rodzaju sporach całkowicie samodzielne stanowisko, sięga po nowe materiały i proponuje interpretacje, które uwzględniają zarówno uwarunkowania zewnętrzne, jak i najbardziej osobiste motywacje bohaterów wydarzeń.
Z recenzji dr hab. Anny Barańskiej, prof. KUL
Książka Sztuka Europy łacińskiej od VI do IX wieku prof. Piotra Skubiszewskiego, wznowienie pierwszej polskiej edycji z 2001 roku (po wydaniach francuskim i włoskim), przedstawia ? jak czytamy w tekście na okładce ? dzieje twórczości artystycznej we wczesnym średniowieczu na ziemiach zachodniej połowy dawnego cesarstwa rzymskiego i na innych obszarach europejskich, które stopniowo znalazły się pod wpływem tradycji zachodniorzymskiej oraz w zasięgu działania Kościoła łacińskiego. W centrum uwagi autora stoi proces splatania się spuścizny Rzymu z dorobkiem różnych ludów, które po upadku imperium tworzyły w Europie nowe organizmy polityczne i nowe kultury. Osobne miejsce w książce zajmuje powstanie sztuki karolińskiej w IX wieku ? zjawiska, które wyrosło na podłożu wielkiej próby odbudowy cesarstwa rzymskiego przez Karola Wielkiego i które stworzyło fundament pierwszego po upadku cywilizacji grecko-rzymskiej powszechnego w Europie języka form ? sztuki romańskiej.„Od 2001 roku nie pojawiło się w Polsce na temat sztuki wczesnego średniowiecza żadne nowe ujęcie całości, a często słyszę, że studenci takiej syntezy poszukują” (z Posłowia Autora)
Praca [...] zawiera nowatorskie ujęcie problemu struktury aktu poznania intelektualnego, wykorzystuje dostępną literaturę źródłową oraz literaturę przedmiotu. Nie jest jedynie prostym przedstawieniem stanowiska Tomasza z Akwinu na temat celowości poznania intelektualnego ani nawet jego dogłębną rekonstrukcją. Wnikliwa analiza tekstów Akwinaty jest bowiem dla autora drogą pozwalającą dostrzec istotę problemu i wniknąć w podstawowe struktury aktu poznania intelektualnego. Wypracowana przez niego koncepcja proto-aktów rozbudowuje strukturę aktu poznania intelektualnego, wskazując na jego ontyczną podstawę, lezącą w pożądaniu naturalnym. Tym samym przezwyciężony został rozziew między intelektualizmem a woluntaryzmem, a akt poznania intelektualnego został uchwycony w jego pełni, obejmującej zarówno moment poznawczy, jak i pożądawczy.Ks. dr hab. Jan Krokos, prof. UKSW Kierownik Katedry Teorii Poznania UKSWKsiążka stanowi próbę rekonstrukcji stanowiska Tomasza z Akwinu w kwestii funkcji czynników pożądawczo-celowościowych w ludzkim poznaniu intelektualnym. Autor wnikliwie omawia liczne (przytaczane w oryginale) fragmenty łacińskich tekstów Akwinaty [...], które wprost poruszają omawiana problematykę lub mogą stanowić dla niej istotny kontekst. Autor poddaje przytaczane teksty Tomasza bardzo dokładnej analizie, dopełniając je dalszymi - niejako 'metaanalitycznymi' - precyzacjami i rozróżnieniami. Pomimo bardzo dobrego zaplecza historycznofilozoficznego i filologicznego, prezentowana w książce rekonstrukcja ma zasadniczo cel przedmiotowo-systematyczny. Autor chce za jej pomocą po prostu uzyskać „wgląd w badane stany rzeczy" - w funkcjonowanie ludzkiego umysłu. Zakłada przy tym, że ów wgląd, przeprowadzony z punktu widzenia 'aksjomatów' i kontekstu całości metafizycznego systemu Tomasza, może dać interesujące rezultaty. Autor, w przeciwieństwie do typowych tekstów tomistycznych, stara się wydobyć z myśli Tomasza wątki uniwersalne, doniosłe dla filozofów różnych orientacji.Dr hab. Jacek Wojtysiak, prof. KUL Kierownik Katedry Teorii Poznania KUL
Ajschylos (525-456) to twórca tragedii greckiej w jej formie literackiej i teatralnej, znany jako jeden z największych poetów religijnych świata, którego interesowały przede wszystkim fundamentalne problemy religijno-moralne, a więc istota bóstwa, sprawy boskiej sprawiedliwości, winy i kary, żyworodnej siły występku oraz problematyka dziedziczenia zbrodni rodowej. Prezentując te fundamentalne prawdy religijno-moralne, ilustrował je przykładami wielkich czynów i wielkich zbrodni, ale znalazł również sposób, by w jego tragediach znalazła odbicie także tematyka z życia zwykłych ludzi: ich nieszczęścia i troski życia codziennego. I tak w jego sztukach mamy świadectwa cierpień dzieci, kobiet i ludzi starych, Greków i obcych, migrantów i tułaczy; wszystkich dotkniętych nieszczęściami losu, wojny oraz niesprawiedliwością ze strony bogów i władców. Otwarty na niedole zwykłych ludzi, potrafił je dostrzec, przedstawić i zrozumieć; wyrazić wobec nich swoją empatię i współczucie. Okazał się też gorącym patriotą który był w stanie zdobyć się na współczucie wrogom. Ajschylosa zasadnie można więc zaliczyć do prekursorów i twórców kultury europejskiej nie tylko z tego względu, że był genialnym poetą i innowatorem na polu teatru i tragedii, lecz również dlatego, że był także wielkim humanistą, który zauważał w świecie ludzi nie tylko heroiczną wielkość, lecz też rzeczy z pozoru mniej ważne, jednak stanowiące w dużej mierze o istocie naszego człowieczeństwa i europejskiego etosu.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?