Geneza „bioetyki” jest związana z dwiema osobami. Pierwsza z nich to Van Rensselaer Potter (1911-2001), amerykański biochemik i onkolog pracujący na Uniwersytecie Wisconsin w Madison (ang. University of Wisconsin-Madison). W 1971 roku wydał książkę poświęconą problemom ekologicznej etyki życia pod tytułem Bioethics: Bridge to the Future (,Bioetyka: most do przyszłości").
Drugi ojciec tego pojęcia to André Hellegers (1926-1979), fizjolog i embriolog holenderskiego pochodzenia. Swoje poszukiwania naukowe prowadził on na założonym w XVIII wieku przez jezuitów Georgetown University w Waszyngtonie. To tutaj André Hellegers utworzył w 1971 roku Instytut Etyki Kennedy'ego (Kennedy Institute of Ethics), a w jego ramach Centrum Bioetyki.
fragment Wstępu
Podjęte badania, których efektem jest niniejsza monografia, pozwalają na sformułowanie szeregu istotnych wniosków. Źródłem dla kształtowania właściwych odniesień człowieka wobec innych istot żywych jest uznanie praw zwierząt. Obejmują one obowiązek poszanowania dzieła stworzenia, możliwość wykorzystania zwierząt jedynie w zgodzie z ich naturą oraz powinność odniesienia się z życzliwością i wrażliwością wobec wartości właściwych ich naturze. Za sprzeczne z godnością człowieka należy uznać narażanie zwierząt na ból i stres bez proporcjonalnie ważnej przyczyny.
Fenomen podróży artystycznej oraz podróżującego artysty należy do najważniejszych faktów artystycznych i historycznych w dziejach sztuki. Rytm i geografię artystycznych wojaży kształtowało bardzo wiele czynników, a motywacje samych artystów bywały nadzwyczaj złożone. W tym tomie staramy się przedstawić wielopłaszczyznowy obraz artystycznych wędrówek znanych malarzy i pisarzy od XVIII do XX wieku, a także interpretacje metafor odnoszących się do pojęcia podróży (na przykład w słynnej przypowieści o jaskini w Rzeczypospolitej Platona czy wyjaśnianie znaczenia podróży w myśleniu Nietzschego) i świadectw, które są nie tylko śladem peregrynacji w wymiarze przestrzennym, ale również odkrywaniem czy przypominaniem swojego wewnętrznego „ja”. Autorzy publikowanych tekstów: Arkadiusz Bagłajewski, Michał Bardel, Grażyna Bastck, Stanisław- Czekalski, Michał Haake, Marek Jakubów, Jacek Jaźwierski, Łukasz Kiepuszewski, Aneta Kramiszewska, Olga Płaszczcwska, Maria Poprzęcka, Andrzej Pieńkos, Katarzyna Szewczyk-Haake, Gabriela Świtek.
Książka Sztuka Europy łacińskiej od VI do IX wieku prof. Piotra Skubiszewskiego, wznowienie pierwszej polskiej edycji z 2001 roku (po wydaniach francuskim i włoskim), przedstawia ? jak czytamy w tekście na okładce ? dzieje twórczości artystycznej we wczesnym średniowieczu na ziemiach zachodniej połowy dawnego cesarstwa rzymskiego i na innych obszarach europejskich, które stopniowo znalazły się pod wpływem tradycji zachodniorzymskiej oraz w zasięgu działania Kościoła łacińskiego. W centrum uwagi autora stoi proces splatania się spuścizny Rzymu z dorobkiem różnych ludów, które po upadku imperium tworzyły w Europie nowe organizmy polityczne i nowe kultury. Osobne miejsce w książce zajmuje powstanie sztuki karolińskiej w IX wieku ? zjawiska, które wyrosło na podłożu wielkiej próby odbudowy cesarstwa rzymskiego przez Karola Wielkiego i które stworzyło fundament pierwszego po upadku cywilizacji grecko-rzymskiej powszechnego w Europie języka form ? sztuki romańskiej.„Od 2001 roku nie pojawiło się w Polsce na temat sztuki wczesnego średniowiecza żadne nowe ujęcie całości, a często słyszę, że studenci takiej syntezy poszukują” (z Posłowia Autora)
Monografia przedstawia historiozoficzne wątki obecne w myśli Aleksandra G. Dugina — intelektualisty rosyjskiego, znanego głównie z radykalnych, konserwatywnych poglądów oraz promowanych koncepcji geopolitycznych, takich jak idea walki cywilizacji Lądu z cywilizacją Morza czy też „czwarta teoria polityczna". W tej książce podejmuje się natomiast treści mniej eksponowane w badaniach nad poglądami Dugina, które jednak mają charakter o wiele bardziej fundamentalny. Jego historiozofia, z wyraźnym aspektem antropologiczno-etycznym, jest kontynuacją ruskiej i rosyjskiej historiozofii religijnej. Refleksja nad nią prowadzi do ukazania, jak ważny dla zrozumienia współczesnej Rosji jest namysł nad sensem dziejów i przeznaczeniem ludzkości, społeczeństw, kultur i państw. Duginowska historiozofia ujawnia również, w jakim stopniu koncepcja człowieka, mająca religijny fundament, wpływa na sposób budowania nowoczesnego społeczeństwa i państwa rosyjskiego, jak również wyznacza granice dopuszczalnych działań na arenie międzynarodowej.
Książka ,,Miłość i odpowiedzialność”, której autorem jest Karol Wojtyła to studium etyczne miłości i małżeństwa. Inspiracją do napisania książki ,,Miłość i odpowiedzialność” były wykłady z etyki, prowadzone przez Karola Wojtyłę w latach 50 oraz spotkania i rozmowy ze studentami. Publikacja stanowi uzasadnienie norm katolickiej etyki seksualnej.
Główne myśli zawarte w tej publikacji dotyczą wyjątkowej natury osoby ludzkiej, utylitaryzmu, normy personalistycznej, godności ciała, początku i natury miłości, istoty miłości jako bezwarunkowego wyboru, a także wypaczeń miłości. Ważną kwestią poruszoną przez autora jest natura małżeństwa i miłość w życiu osób konsekrowanych. Książka ,,Miłość i odpowiedzialność” to głęboka analiza i interpretacja człowieka w oparciu o ,,przykazanie miłości'', które nieodłącznie wiąże się z odpowiedzialnością.
Monografia stanowi interesujący i wartościowy wkład w proces wzbogacania naszej wiedzy o tak ważnym obszarze polskiej rzeczywistości gospodarczej, społecznej i samorządowej, jakim jest spółdzielczość spożywców. Obszarze. który w warunkach[…] globalizacji, koncentracji kapitału oraz coraz większej nieprzewidywalności rynku jakże często umyka naszej percepcji, spychany na peryferie współczesnej cywilizacji[…]
To pozycja pozwalająca na ukazanie możliwych, bo znanych od dziesiątek i setek lat, rozwiązań, spełniających potrzeby artykułowane przez każdego konsumenta
Z recenzji prof. dra hab. Stanisława Kowalczyka z SGH w Warszawie
Książka o Janie Pawle II jako kontynuatorze odnowy liturgii, w zamierzeniu autora tylko bardzo ogólnie prezentuje jego nauczanie dotyczące głównego celu reformy i odnowy liturgii po Soborze Watykańskim II, jakim jest „rozwój życia chrześcijańskiego i dostosowanie jej do potrzeb naszych czasów”(KL 1).
Podstawą sprawowania świętych obrzędów są księgi liturgiczne (rozdział I). Na główne problemy związane z odnową liturgii Jan Paweł II wskazywał w przemówieniach podczas spotkań w Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów (rozdział II). Bardzo ogólne omówienie treści ważniejszych instrukcji rzymskich kongregacji o odnowie liturgicznej wydanych w czasie pontyfikatu Jana Pawła II zawiera rozdział III.
Rozdział IV dotyczy głównego celu odnowy liturgii w nauczaniu Ojca Świętego, jakim jest czynne w niej uczestnictwo (actuosa participatio) wszystkich - duchownych i świeckich.
Analizując najważniejsze wypowiedzi wydaje się, że bez przesady Jana Pawła II można nazwać papieżem Eucharystii i kapłaństwa (rozdział V).
Tom zawiera wykaz ponad 570 nazwisk Polaków, Ukraińców, Żydów oraz Niemców i Austraików działających na ziemiach dawnego państwa polsko-litewskiego, którzy w latach 1726-1938 zapisali się na zajęcia w Akademii wiedeńskiej i ujęci są w protokołach przechowywanych w archiwum uczelni (Universitätsarchiv der Akademie der bildenden Künste Wien). Nazwiska zostały podane zgodnie z zapisem w protokołach, co może ułatwić późniejsze poszukiwania w archiwum i bazach danych tworzonych w archiwum Akademii. Ze względu na rozległy zakres czasowy, obejmujący kilka odrębnych okresów w historii Rzeczpospolitej, jak i epok w dziejach sztuki, nazwiska studentów ujęte zostały w układzie chronologicznym, co umożliwiło prześledzenie ich w roli i życiu artystycznym kraju na przestrzeni dziesięcioleci i zmieniających się trendów w sztuce, czemu poświęcony został pierwszy tom.
"Monografia ma charakter erudycyjnego, przeglądowego i syntezującego traktatu dotyczącego kulturowych i religijnych uwarunkowań rozumienia macierzyństwa, a jej celem jest ukazanie hermeneutycznych dominant w tym zakresie. Aksjologicznym tłem badań autora jest tradycja katolicka. Prezentowane wywody stanowią intelektualne wyzwanie dla Czytelnika. Konfrontują go z interpretacjami, które - z jednej strony - mają religijną i kulturową genezę, natomiast z drugiej - podlegają kulturowej reinterpretacji." z recenzji dr. hab. Bogusława Milerskiego, prof. ChAT
Prezentowana analiza źródłowa aktów normatywnych, literatury filozoficzno-prawnej, prawniczej oraz uzupełniającej, tematyzującej samą istotę prawa nazizmu pragnie wpisać się w wielki nurt poszukiwaczy prawdy o tamtym systemie ideologicznym z pomocą warsztatu realistycznej filozofii prawa: jego apriorycznych założeniach, materialistycznym pojmowaniu rzeczywistości, genezie bytu prawa, jego przyczynach wewnętrznych materii i formy oraz finalności, rodzajach i skutkach, by podsumować krótkim szkicem problematyki nauczania prawa i filozofii prawa na uczelniach w III Rzeszy Niemieckiej.
Monografia składa się z dwóch części. Pierwsza część pracy prezentuje Osobę i dzieło Pana Profesora Leszka Szewczyka. Rozpoczyna ją niejako sam Profesor swoim wierszem Też chcę. Kolejno odsłaniają się informacje o Jego życiu, wspomnienia bliskich współpracowników i przyjaciół, dokonania naukowe i dydaktyczne (głównie z okresu pracy na KUL-u).
Druga część publikacji zawiera artykuły empiryczne i teoretyczne z obszaru psychologii klinicznej i psychosomatyki. Poszczególne artykuły monografii, będące wyrazem naszej wdzięczności wobec Pana Profesora, dotykają problemów badawczych, które Go interesowały. Są to prace traktujące o problemach dzieci i młodzieży, tj. stres szkolny, zachowania zdrowotne, zaburzenia tikowe, problematyczne korzystanie ze smartfonu, oraz osób dorosłych doświadczających skutków wtórnej ekspozycji na traumę, a także teoretyczne analizy odnoszące się do percepcji osób z zaburzeniami ze spectrum autyzmu, zagadnień lęku związanego z chorobą i procedurami medycznymi oraz wsparcia dziecka w chorobie, zjawiska martwienia się.
Ze Słowa od redaktorów
W swojej nowej książce ks. dr Andrzej Banaszek w sposób wyważony i merytoryczny przeprowadza analizy filologiczne, egzegetyczne i teologiczne dotyczące postawy dziecka w Królestwie Bożym jako wzoru relacji Ojca i Syna. Na podkreślenie zasługuje precyzyjne i trafne ukazanie badanych tekstów ewangelii synoptycznych w szerszym kontekście pism Starego i Nowego Testamentu oraz literatury międzytestamentalnej i rabinicznej. Konkluzje zawarte w niniejszej książce mają swoje merytoryczne uzasadnienie oraz są bardzo aktualne dla wielu toczących się debat na temat roli i znaczenia dzieci we współczesnym społeczeństwie. Książka stanowi także zachętę do odkrywania tożsamości dziecka Bożego w relacji z Wszechmocnym i ma duży wpływ na głębsze rozumienie chrześcijańskiej duchowości.
Z recenzji ks. prof. dra hab. Mirosława S. Wróbla,Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Janina Kotiińska - doktor habilitowana nauk ekonomicznych, profesor KUL w Instytucie Ekonomii i Finansów, kierownik Centrum AłBn Gi F im. Z. Gilowskiej; autorka przeszło 120 publikacji naukowych z zakresu gospodarki i finansów sektora publicznego, gospodarki i zarządzania nieruchomościami; wykładowca na studiach podyplomowych.
Maria Zuba-Ciszewska - doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Instytucie Ekonomii i Finansów KUL; autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych z zakresu ekonomicznych zagadnień ze sfery agrobiznesu, spółdzielczości rolniczej, rynku mleka; jej prace naukowe wielokrotnie nagradzano w konkursach Krajowej Rady Spółdzielczej.
Grzegorz Kotliński - doktor habilitowany z dziedziny finansów, prof. UEP, autor blisko 150 publikacji naukowych i publicystycznych z dziedziny ekonomii i finansów, bankowości, marketingu bankowego oraz zastosowań IT w rozwoju usług bankowości elektronicznej; współpracownik Związku Banków Polskich oraz WSB w Poznaniu i we Wrocławiu.
Rzadko można znaleźć w literaturze połączenie takich typów spółdzielni, jakie zaprezentowano w monografii. Recenzowana publikacja stanowi ciekawe opracowanie naukowe, a indywidualne podejście Autorów do badanej tematyki pozwala stwierdzić, że jest ono potrzebne na rynku wydawniczym. Z pewnością publikacja ta będzie świetnie uzupełniała lukę [...] w tym obszarze.
Z recenzji prof. dr hab. Anny Szelągowskiej
Za czasów Zygmunta Starego ukształtował się specyficzny, charakterystyczny dla terenu Rzeczypospolitej, typ renesansowego nagrobka rycerskiego. Problematyka związana z jego powstaniem, rozwojem, ikonografią, znaczeniem dla kultury staropolskiej oraz oddziaływaniem stanowi niezwykle ważną i frapującą przestrzeń w badaniach nad nowożytną sztuką polską. Na naszych ziemiach pierwsze nagrobki w stylu renesansowym powstały na zamówienie wspomnianego króla oraz najwyższych dygnitarzy z jego otoczenia. Monumentalne, przyścienne pomniki, wykonywane niejednokrotnie z cennych odmian skał dekoracyjnych, umieszczane we wnętrzach kościołów stopniowo zastąpiły dużo skromniejsze gotyckie płyty nagrobne montowane w posadzkę. Początkowo dzieła w nowym stylu były wykonywane prawie wyłącznie przez artystów włoskich, tworzących w duchu dojrzałego renesansu, sprowadzonych do Krakowa przez monarchę. Stanowiły one modny, ale w dużym stopniu obcy wtręt na gruncie sztuki polskiej. Dość szybko jednak wrosły w naszą kulturę artystyczną, zaspokajając potrzeby fundatorów, wypełniając różnorodne zadania społeczne. Wnikając w miejscowy grunt dzieła te napełniły się nową, wielowarstwową treścią.
Książka skupia się na zagadnieniu epistemologii fizyki.
"W książce zamieszczono 17 artykułów z fizyki klasycznej i nierelatywistycznej teorii kwantowej. Dla pełnego zrozumienia treści niektórych artykułów konieczna jest znajomość zasad analizy matematycznej z równaniami różniczkowymi zwyczajnymi i cząstkowymi."
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?