W tomie, noszącym tytuł Kościół u progu średniowiecza, zostaną najpierw omówione te ważniejsze wydarzenia, które zaistniały w świecie chrześcijańskim w II połowie VI wieku. Monumentalna postać Grzegorza Wielkiego będzie się więc pojawiać niemal na każdej stronicy tego tekstu. Potem przyjdzie kolej na wydarzenia kościelne zaistniałe w wieku VII. Tłem dla nich będą w dalszym ciągu Wędrówki Ludów, których wstrząsającym dopełnieniem stała się ofensywa islamu w Azji oraz Afryce. Motywem wiodącym będzie na tym etapie sprawa soboru konstantynopolskiego III (680-681), znanego też pod nazwą VI w dziejach Kościoła soboru powszechnego.
Ze Wstępu
Tom zawiera nowy przekład Odysei Homera dokonany przez Roberta R. Chodkowskiego, emerytowanego profesora zwyczajnego KUL, znawcę literatury starożytnych Greków oraz tłumacza tragedii attyckich wielkiej trójcy: Ajschylosa, Sofoklesa i Eurypidesa. Rekomendując go czytelnikom, warto przypomnieć, że jest to pierwsza od ponad półwiecza nowa translacja arcydzieła Homera na język polski.
„Od ostatniego przekładu Odysei, dokonanego i wydanego przez Jana Parandowskiego po raz pierwszy w 1953 roku, upłynęło 67 lat i chyba jest to wystarczający czas, by podjąć ten trud na nowo. Tłumaczenie prof. Roberta R. Chodkowskiego różni się od tamtego pod wieloma względami. Między innymi Jan Parandowski przełożył dzieło Homera prozą, jego zaś następca wraca do formy polskiego heksametru, idąc za przykładem innych polskich filologów, którzy tego metrum używają powszechnie w swoich przekładach tak epików greckich, jak i łacińskich. [...] Wersja prof. Roberta R. Chodkowskiego jest dziełem oryginalnym, tłumaczeniem z tekstu greckiego, znacznie różniącym się od dotychczas istniejących zarówno w aspekcie językowym, jak i w interpretacji wielu partii poematu, eliminującym wcześniejsze błędy w rozumieniu i w przekładzie poematu Homera. Jest to przekład kompletny, bez opuszczeń [...], a jednocześnie zachowuje on zgodność przełożonych wersów wobec oryginału, co razem z ich zaznaczaniem ułatwia konfrontowanie z tekstem greckim, jak też ewentualne cytowanie w pracach naukowych (i nie tylko). Monotonię i schematyzm polskiego heksametru prof. Robert Chodkowski przełamuje umiejętnym stosowaniem trochejów i daktylów oraz przedziałów wewnątrzwersowych, które poszczególnym wierszom nadają zróżnicowaną intonację".
Z recenzji prof. dra hab. Krzysztofa Nareckiego
Nowe, piąte wydanie zawiera liczne uzupełnienia, zwłaszcza dotyczące filozofii współczesnej oraz bibliografii. Dodano też słownik wybranych terminów filozoficznych i indeks rzeczowy, co znacznie zwiększa wartość dydaktyczną książki, która służy jako podręcznik dla studentów, dla samouków i pomoc dla nauczycieli. Wstęp do filozofii treściwie, z dbałością o precyzję sformułowań, wprowadza w różne koncepcje filozofii i różne dziedziny rozważań filozoficznych, szczególnie eksponując problematykę teorii bytu, teorii poznania i teorii człowieka. W strukturze Wstępu można zauważyć dwie części: metaprzedmiotową, która dostarcza informacji pozasystemowych, jakby encyklopedycznych, równomiernie omawia różne ujęcia, oraz przedmiotową, która ujawnia nachylenie autorskie, eksponuje stanowisko tomistyczne i ujęcia fenomenologiczne (w wersji R. Ingardena). Zwracamy uwagę na układ i bogactwo bibliografii, doprowadzonej do roku 2006. Załączony słownik (opracowany przez drą Jacka Wojtysiaka) nie tylko porządkuje znaczenia terminów, ale i niekiedy uzupełnia wiadomości zawarte w tekście.
Systematycznie wzrasta zainteresowanie problematyką charakteru człowieka i realizowanymi w tej dziedzinie empirycznymi projektami badawczymi. We współczesnej psychologii poznawczej problematykę tę podejmują m.in. M. Seligman, Ch. Peterson czy C.R. Cloninger. Niemniej, 70 lat wcześniej William Stern opublikował pierwszą psychologiczną teorią charakteru. Jego poglądy mogą być nadal inspirujące dla specjalistów zajmujących się tą tematyką. W mniejszej publikacji przedstawiono m.in. podstawowe założenia teorii charakteru, a także aktualną propozycją ich empirycznej weryfikacji. Podjęty w pracy przedmiot analiz teoretycznych i badań empirycznych może wzbudzić zainteresowanie nie tylko wąskiego grona psychologów, ale również szerszego kręgu osób, którym bliskie są sprawy kształtowania się charakteru człowieka. To bowiem, co dla człowieka jest życiowo ważne, i to, w jaki sposób działa on w sytuacjach życiowo ważnych, jest w dużej mierze ugruntowane w jego charakterze. Treść książki wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym zawartym w pytaniach o to, jakie cechy charakteru decydują o kierunku i jakości indywidualnego działania. Szczególnie cenne wydaje się to, że autorzy poszczególnych opracowań pobudzają czytelnika do refleksji nad rozwojem indywidualnych dyspozycji i orientacji charakterologicznych, które stanowić mogą podstawę kształtującego się poczucia osobowej jakości życia. Niewątpliwym walorem publikacji jest również to, iż jest ona owocem współpracy naukowej przedstawicieli znaczących ośrodków akademickich: Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego i Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Beda Czcigodny nie doczekał się wśród Polaków czci i zainteresowania, na które zasłużył. A przecie ten ostatni Ojciec Kościoła zachodniego, prawdziwy polihistor, w swych licznych pismach zachował nam osiągnięcia starożytnej nauki w wielu dziedzinach (...).Dlatego szczególna wdzieczność należy się Katedrze Literatury Łacińskiej Antyku Chrześcijańskiego i Czasów Nowożytnych Instytutu Filologii Klasycznej KUL, że z jej inicjatywy ukazuje się tłumaczenie trzech dzieł Bedy: De natura rerum, De temporibus i De temporum ratione . Są one owocem ogromnej erudycji świeckiej Bedy i spotkają sie z zainteresowaniem naukowców wielu dziedzin jak i ogólnej rzeszy czytelniczej. Ks. Janusz A. IhnatowiczUniversity of Saint Thomas. HoustonTexas, USA
Książka stanowi kompendium wiedzy na temat patologicznego hazardu. Ryzyko rozwoju uzależnienia jest w niej rozpatrywane w odniesieniu do różnych rodzajów hazardu, a także w kontekście problemów, jakie się wiążą z diagnozą tego rodzaju uzależnienia. Analiza uwzględnia czynniki społeczne i psychologiczne; zwłaszcza zmienne osobowościowe i kontekstualne, współwystępujące z tym zaburzeniem. Autorka omawia pojęcia dotyczące uzależnienia od hazardu i obowiązujące w Polsce odnoszące się do niego regulacje prawne. Ukazuje próby wyjaśnienia tego zaburzenia na gruncie różnych teorii. Wyniki uzyskane w swoich badaniach odnosi do rezultatów badań empirycznych przeprowadzonych w Polsce. Publikacja będzie przydatna dla naukowców, studentów i terapeutów uzależnień, a także dla tych, którzy interesują się problematyką uzależnień czynnościowych i chcą lepiej poznać ich mechanizm
Tom V Dzieł wszystkich Cypriana Norwida zawiera jego dramaty wraz z komentarzami:Chwila myśli (Fantazja); Dobrzy ludzie [Ocalały fragment]; Zwolon. Monologia; Noc tysięczna druga. Komedia w jednym akcie; Wanda. Rzecz w obrazach sześciu. 1852; Krakus.Książę nieznany. Tragedia; [Dwie sceny z tragedii "Juliusz Cezar" Szekspira]; Hamlet [Fragment]; Teatr bez teatru [Urywek]; Słodycz. Tragedia w jednej scenie; Autp-da-fé. Komedia w jednym akcie i jednej scenie, [Hrabina Palmyra]; Aktor [I]; Aktor [II].Tom ilustrowany pracami plastycznymi Norwida.
Publikacja Cypriana Kamila Norwida ,,Dzieła wszystkie” nawiązuje do bogatych tradycji edytorskich pism poety. Jest zarazem pierwszym w pełni krytycznym ich wydaniem, które przygotowane zostało przez norwidologów z wielu ośrodków naukowych w Polsce. ,,Dzieła wszystkie” Norwida to zbiór tekstów opartych na autografach lub ich kopiach oraz na pierwodrukach i najbardziej wiarygodnych edycjach. Słownictwo i składnia zostały utrzymane w oryginalnym stylu poety. Delikatnym zmianom poddano fleksję, fonetykę i interpunkcję. ,,Działa wszystkie” Norwida, przynoszą wiele nowych ustaleń tekstu wraz z pełną krytyką, jakiej dotąd nigdy nie dokonano. W skład publikacji ,,Dzieła wszystkie” Norwida wchodzi 17 tomów, zawierających wiersze, poematy, prozę, listy, notatniki i albumy.
Publikacja Cypriana Kamila Norwida ,,Dzieła wszystkie" nawiązuje do bogatych tradycji edytorskich pism poety. Jest zarazem pierwszym w pełni krytycznym ich wydaniem, które przygotowane zostało przez norwidologów z wielu ośrodków naukowych w Polsce. ,,Dzieła wszystkie" Norwida to zbiór tekstów opartych na autografach lub ich kopiach oraz na pierwodrukach i najbardziej wiarygodnych edycjach. Słownictwo i składnia zostały utrzymane w oryginalnym stylu poety. Delikatnym zmianom poddano fleksję, fonetykę i interpunkcję. ,,Działa wszystkie" Norwida, przynoszą wiele nowych ustaleń tekstu wraz z pełną krytyką, jakiej dotąd nigdy nie dokonano. W skład publikacji ,,Dzieła wszystkie" Norwida wchodzi 17 tomów, zawierających wiersze, poematy, prozę, listy, notatniki i albumy.
Publikacja Cypriana Kamila Norwida ,,Dzieła wszystkie” nawiązuje do bogatych tradycji edytorskich pism poety. Jest zarazem pierwszym w pełni krytycznym ich wydaniem, które przygotowane zostało przez norwidologów z wielu ośrodków naukowych w Polsce. ,,Dzieła wszystkie” Norwida to zbiór tekstów opartych na autografach lub ich kopiach oraz na pierwodrukach i najbardziej wiarygodnych edycjach. Słownictwo i składnia zostały utrzymane w oryginalnym stylu poety. Delikatnym zmianom poddano fleksję, fonetykę i interpunkcję. ,,Działa wszystkie” Norwida, przynoszą wiele nowych ustaleń tekstu wraz z pełną krytyką, jakiej dotąd nigdy nie dokonano. W skład publikacji ,,Dzieła wszystkie” Norwida wchodzi 17 tomów, zawierających wiersze, poematy, prozę, listy, notatniki i albumy.
Tom VI Dzieł wszystkich Cypriana Norwida zawiera jego dramaty wraz z komentarzami:
Tyrtej. Tragedia,
Za kulisami. Fantazja
Pierścień Wielkiej Damy czyli: Ex-machina Durejko. Tragedia
Kleopatra i Cezar. Tragedia historyczna plus teksty dodatkowe
Miłość-czysta u kąpieli morskich. Komedia
Tom ilustrowany pracami plastycznymi Norwida.
Publikacja Cypriana Kamila Norwida ,,Dzieła wszystkie” nawiązuje do bogatych tradycji edytorskich pism poety. Jest zarazem pierwszym w pełni krytycznym ich wydaniem, które przygotowane zostało przez norwidologów z wielu ośrodków naukowych w Polsce. ,,Dzieła wszystkie” Norwida to zbiór tekstów opartych na autografach lub ich kopiach oraz na pierwodrukach i najbardziej wiarygodnych edycjach. Słownictwo i składnia zostały utrzymane w oryginalnym stylu poety. Delikatnym zmianom poddano fleksję, fonetykę i interpunkcję. ,,Działa wszystkie” Norwida, przynoszą wiele nowych ustaleń tekstu wraz z pełną krytyką, jakiej dotąd nigdy nie dokonano. W skład publikacji ,,Dzieła wszystkie” Norwida wchodzi 17 tomów, zawierających wiersze, poematy, prozę, listy, notatniki i albumy.
Seria "Staropolski dramat i dialog religijny" uwzględnia zarówno dzieła sceniczne, w których da się wskazać porządek przedstawieniowo-fabularny, jak również religijne teksty dialogowe o charakterze dyskursywnym. Tworzy w ten sposób możliwość publikowania ważnych dla historii literatury czy historii religii dzieł renesansowych i barokowych (czasem sięgających też w głąb XVIII stulecia) o szeroko pojętej cesze teatralności. Wydawane w serii dzieła pisane w języku polskim i po łacinie, wierszem i prozą, wyrastają ze środowisk katolickich i protestanckich, a ich krytyczne opracowanie uwzględnia europejski kontekst, z jakim nierzadko są powiązane. Seria zakłada dla większości utworów edycje dwujęzyczne, co nie tylko uprzystępnia lekturę dotąd mało znanych, a ważnych dzieł literatury dawnej, ale pokazuje również, jak ta literatura wchłaniała i przetwarzała najbardziej atrakcyjne wątki, pobudzając zróżnicowane konfesyjnie środowisko ówczesnych humanistów i ludzi pióra do dyskusji oraz polemiki o szerokim zasięgu europejskim. Wszystkie zaproponowane do edytorskiego opracowania i druku utwory po raz pierwszy zyskują krytyczną oprawę i są przygotowane zgodnie z obowiązującymi standardami naukowymi, co powinno przyczynić się do poszerzania warsztatu badawczego filologii oraz otworzyć perspektywy prowadzenia nad wydanymi dziełami dalszych badań o charakterze historycznoliterackim.
Monachus, sive Colloquiorum de religione libri quattuor binis distinci dialogis to monumentalne dzieło Marcina Kromera, polemizujące z najważniejszymi tezami przywódców reformacji, będące też wykładnią nauki Kościoła katolickiego. Składają się na nie cztery, napisane w języku łacińskim, pokaźnych rozmiarów księgi adresowane do wykształconych europejskich elit. Każda z nich, podzielona na dwie rozmowy, poświęcona jest odrębnemu zagadnieniu i opatrzona stosownym tytułem: De falsa nostri temporis evangelicorum doctrina; De vera Christi religione et quid homini Christiano in ea sequendum sit, sive de Verbo Dei; De Ecclesia Christi; De doctrina Ecclesiae. Kompletne dzieło po raz pierwszy ukazało się w 1568 roku w słynnej oficynie Maternusa Cholinusa i stanowi niezwykle istotny wkład w rozwój szesnastowiecznej katolickiej kultury religijnej. Te erudycyjne dialogi, napisane staranną renesansową łaciną, inspirowaną mowami Marka Tulliusza Cycerona, w krytycznym opracowaniu, opatrzone aparatem filologicznym wraz z obszernymi komentarzami oraz indeksem, trafiają obecnie do rąk Czytelników po 453 latach od ostatniej kolońskiej edycji.
Wielokrotnie w polskim życiu publicznym pojawiała się postać zaangażowanego twórcy kultury, wkraczającego na scenę polityczną z autorytetem wywodzącym się ze świata symboli, idei i intelektu. Występując - najczęściej w gronie sobie podobnych - upominał się on o charakterystyczne dla tego świata wartości, łącząc tym samym dwa przeciwstawne sobie wymiary, konstytuujące tożsamość intelektualisty: polityczną czystość i zaangażowanie, tj. kulturę i politykę. Sygnowany zbiorowo list otwarty, jako narzędzie kolektywnej interwencji politycznej, autor tej pracy uznaje za najbardziej specyficzny sposób "wyrażania siebie" czyniony przez intelektualistów, jako świadectwo ich zaangażowania. Listy te jednak są nie tylko zwykłymi protestami, apelami w obronie określonych osób czy instytucji, manifestami dopominającymi się o prawa obywateli lub o wykonywanie obowiązków przez władze, ale są narzędziami walki o idee, o uprawomocnienie określonych wizji świata. Intelektualiści nie tworzą jednorodnej grupy walczącej o wartości uniwersalne. Ta uniwersalność, o którą walczą, okazuje się mieć bardzo różne odcienie. Krytycyzm zaś i symboliczny sprzeciw stają się czasem nie tyle lub nie tylko świadectwem odwagi cywilnej, ale i aktem lojalności towarzyskiej tych (nie)pokornych twórców.
Problem obrazu Boga u osób katechizowanych jest podejmowany przez wielu współczesnych autorów. Refleksja ks. Andrzeja Jasnosa zachowuje jednak swoją oryginalność, gdyż Autor zawęża zakres badań do młodzieży maturalnej. To wyjątkowy okres w rozwoju młodzieży, kiedy podejmowane są decyzje co do dalszego życia. Należy więc szczególnie docenić badania naukowe dotyczące tego etapu w życiu młodzieży. [...] Autor omawia problem opierając się na przeprowadzonych przez siebie badaniach empirycznych. Dzięki temu teoria została poddana konfrontacji z praktyką. Dotychczas brakowało takiego studium katechetycznego, którego Autor, wykorzystując wyniki własnych badań, przybliżały temat roli obrazu Boga w religijności maturzystów.
Z recenzji bp dr hab. Wojciecha Osiala (PWT w Warszawie)
Rozwijająca się dziś ekonomia, zmierzająca do wskazania optymalnych sposobów pomnażania zasobności narodów i szukająca skutecznych dróg zarządzania wytworzonym bogactwem, potrzebuje refleksji etycznej, która wskaże szanse i zagrożenia twórczego zaangażowania człowieka w przetwarzanie świata. Fundamentem refleksji etycznej i jej punktem odniesienia jest prawdziwa koncepcja osoby, która ma swoje najgłębsze zakorzenienie w Objawieniu odwiecznej prawdy i miłości przyniesionym przez Jezusa Chrystusa. Z tym większą radością trzeba powitać nową książkę Adama Zadrogi, która jest owocem jego poszukiwań z zakresu teologii moralnej społecznej.
Z recenzji o. prof. dra hab. Andrzeja Derdziuka OFMCap
Oryginalną myślą Adama Zadrogi w recenzowanej książce jest postulat rozważania problematyki ekonomicznej w duchu teologii personalistycznej z jednoczesną krytyką dominującego w gospodarce od czasów nowożytnych utylitaryzmu. Według Autora - mimo iż gospodarka rozwija się w otoczeniu rynku i w określonym środowisku społecznym - to właśnie zasady moralne pozwalają chronić zarówno rynek, jak i społeczeństwo przed nadużyciami ekonomii utylitarystycznej. Chodzi więc nie tylko o wizję ekonomii wydajnej i użytecznej, ale takiej, która by służyła człowiekowi. Dlatego Autor stara się promować bogate doświadczenie nauczania społecznego Kościoła na gruncie nauk ekonomicznych. Poszukuje zatem wspólnej płaszczyzny w obszarze badań gospodarującego człowieka tak dla ekonomii, jak i dla katolickiej nauki społecznej. Adresatami niniejszej książki [...] są zarówno ekonomiści poszukujący nowego spojrzenia na gospodarkę w świetle zasad katolickiej nauki społecznej, jak i teologowie zainteresowani interdyscyplinarnym spojrzeniem na związki ekonomii z moralnością.
Z recenzji ks. dra hab. Krzysztofa Kietlińskiego, prof. UKSW
Praca łączy w sobie informacje z historii miasta Torunia i dziejów medycyny, analizę zjawisk z pogranicza kultury i mentalności, a także socjologii. Pod pewnymi względami może stanowić wzór dla innych opracowań tego rodzaju. [...] mogę stwierdzić, iż otrzymaliśmy pracę ważną, dobrze napisaną, przynoszącą wiele nowych ustaleń, stanowiącą przy tym wyraźny krok naprzód w badaniach nad historią epidemii na ziemiach Rzeczypospolitej w XVIII wieku.Z recenzji prof. dra hab. Jerzego Dygdały Instytut Historii PANAutorka podjęła próbę opisania, za pomocą ukutego w naukach społecznych pojęcia społecznego faktu totalnego (fait social total), wielkiej epidemii dżumy w Toruniu w trakcie III wojny północnej. Monografia oparta została na gruntownej analizie bogatego materiału źródłowego, pozyskanego w wyniku kwerendy archiwalnej i bibliotecznej w instytucjach polskich i niemieckich. [...] Omówiono w niej religijność czasu zarazy oraz związki między ówczesną teologią i medycyną, przeprowadzono analizę form troski o chorych oraz zmarłych, a także podjęto zagadnienie strachu przed epidemiami, rekonstruując wielopoziomowy mechanizm działania timor pestis zgodnie z wyobrażeniami z epoki. Przeanalizowano polityczne, społeczne, kulturowe, demograficzne i psychologiczne konsekwencje epidemii dżumy.
Z recenzji prof. dra hak Mariana Surdackiego Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawia II
Questiones super Praedicamenta Bendykta Hessego to jeden z pierwszych krakowskich komentarzy logicznych. Zredagowany został ok. 1420 roku, a najstarsza jego kopia pochodzi z końca lat 30. XV wieku co dowodzi, iż dzieło to przez co najmniej 20 lat funkcjonowało w środowisku Uniwersytetu Krakowskiego jako podstawowy podręcznik nauczania Kategorii. Na jego szkolny charakter wskazuje zarówna forma wykładu, zakres poruszanych w nim zagadnień, jak również wielość i różnorodność przytaczanych autorytetów. Quaestiones... Hessego nie są bowiem dziełem o szczególnej oryginalności doktrynalnej i nie przedstawiają zwartej, jednolitej doktryny; są raczej prawzorem podręczników historii idei, których pierwszorzędnym zadaniem jest zapoznanie studenta z historią problemu i sposobami jego rozwiązywania, a nie głoszenie własnych poglądów autora i przekonywanie do nich. Przeciwnie, Hesse chętnie przywołuje różnorodne, często wykluczające się stanowiska i wówczas przeważnie nie wskazuje opinii, do której się przychyla. Przyjmując za podstawę rozumienia kategorii główne założenia tzw. burydanizmu, zwłaszcza w jego wersji umiarkowanej, sięgał także do dorobku przedstawicieli innych kierunków, przekazując w ten sposób możliwie pełny obraz ówczesnych kwestii, z których większość ma charakter quaestiones circa litteram, tzn. bezpośrednio odnoszących się do całego komentowanego tekstu Arystotelesa, bez ograniczania się do kilku wybranych zagadnień, jak to ma miejsce w reprezentatywnych XIV- i XV-wiecznych komentarzach w postaci quaestiones (np. Jana Burydana, Alberta z Saksonii).
Autor z głębokim zaangażowaniem i precyzją ukazuje właściwe rozumienie dynamizmu życia moralnego oraz tłumaczy jego funkcjonowanie, tak w wymiarze indywidualnym (osoba - podmiot działań moralnych) jaki wspólnotowym (etyczne odniesienia społeczne). Przeprowadzona refleksja ma charakter praktyczny i bardzo życiowy, zachowując jednocześnie walor naukowy i w pełni profesjonalny. W swoich rozważaniach Autor opiera się na rozumnej obserwacji rzeczywistości, odnosi się do prawd objawionych, korzysta z nauczania Magisterium Kościoła i odwołuje się do licznych autorytetów z dziedziny etyki teologicznej oraz innych dyscyplin naukowych, przez co praca zyskuje walor interdyscyplinarny, a jednocześnie zachowuje swój zasadniczy rys rozprawy o charakterze teologicznomoralnym.
Z recenzji wydawniczej ks. dr. hab. Macieja Olczyka, prof. UAM
Autor udowadnia, iż spojrzenie oczami teologa moralisty na aktualne procesy zachodzące w świecie i ich ocena w kategoriach normatywnych i duchowych daje szansę nadania ludzkiej egzystencji głębszego wymiaru, adekwatnego do godności chrześcijańskiego powołania. Ponadto, zachęca wszystkie osoby dobrej woli do kształtowania w sobie postawy odpowiedzialności za podejmowane wybory oraz realizowane zadania społeczne. Zaprezentowane w książce wyniki poszukiwań naukowych Autora stanowią wyraźny i pobudzający do refleksji wkład do rozważań nad miejscem prawdy, dobra i poprawnie uformowanego sumienia w życiu moralnym współczesnego człowieka.
Z recenzji wydawniczej dr. hab. Adama Zadrogi
Chrystologia - nauka o osobie i dziele Jezusa Chrystusa - stanowi samo serce wszystkich dyscyplin teologii chrześcijańskiej. Wyróżnia się ona spośród nich intensywnym rozwojem współczesnej myśli katolickiej. Tematem rozprawy jest biblijno-teologiczne podejście do tajemnicy Jezusa Chrystusa. Rozdział pierwszy ukazuje chrystologię w nurcie wydarzeń i tekstów biblijnych w okresie Starego Testamentu, a więc jej początki. Rozdział drugi obejmuje nowotestamentowe spełnienie się staro-testamentowych obietnic w ich nieoczekiwanych i niewyobrażalnych wymiarach. Rozdział trzeci przedstawia proces tworzenia się chrystologii w działalności i pismach dwóch ewangelizatorów: Pawła z Tarsu i autora Listu do Hebrajczyków. Książka przedstawia chrystologię w wykładni teologii biblijnej, z wykorzystaniem „gatunku literackiego" narracji, opartej na biblijnym ciągu historycznym. Jest to przedstawienie pełnego nurtu chrystologii w jej toku spełniania się w starotestamentowym i nowotestamentowym okresie, nieprzerwanie żywotnym i rozwijającym się w dziejach Kościoła.
Z Wprowadzenia
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?