Giaur jest poetycką powieścią romantyczną angielskiego pisarza George'a Byrona. Powieść ukazała się po raz pierwszy w 1813 roku i od razu wpisała się do światowego kanonu literatury pięknej. Byron nadaje ton swojemu dziełu inwokacją do Grecji, kolebki cywilizacji Europejskiej, która w tamtym czasie podjęła walkę z turecką okupacją. Następnie, w kilku sugestywnych obrazach, opisuje losy młodego Wenecjanina, który podróżując po ówczesnym imperium tureckim, zakochuje się pięknej żonie muzułmańskiego baszy Hassana. Opowieść o niemożliwej do spełnienia i pełnej tragicznych zdarzeń miłości ma wiele znaczeń. Podobnie jak imię tytułowego bohatera Giaura, które w pierwotnym znaczeniu jest pogardliwym określeniem, jakim Turcy określali innowierców, a które Byron czyni synonimem romantycznego bohatera. Giaur został przetłumaczony na język polski przez Adama Mickiewicza, który podkreślił patriotyczny wydźwięk fragmentów powieści odnoszących się do sytuacji zniewolonej Grecji. Lektura dla szkół średnich
Kandyd, czyli optymizm jest satyryczną powiastką filozoficzną napisaną przez Woltera, wybitnego przedstawiciela francuskiego Oświecenia. Powiastka charakteryzuje się szybką narracją i pełną zaskakujących zwrotów akcją parodiującą powieści przygodowe swojej epoki. Oparta częściowo na faktach historycznych, nie stroni od fantastycznych opisów i nieprawdopodobnych wydarzeń. Problematyka powiastki dotyczy losów Kandyda, młodego bohatera wychowanego przez preceptora Panglossa w duchu leibnizowskiej filozofii optymizmu. Na skutek nieszczęśliwego zbiegu okoliczności, wychowany w cieplarnianych warunkach Kandyd zostaje wygnany ze swojej ojczyzny i tuła się po świecie, gdzie czekają na niego doświadczenia, wystawiające raz po raz na próbę jego wiarę w dobroć ludzi i świata. Barwne przygody bohatera są dla Woltera pretekstem do poruszenia najważniejszych problemów filozoficznych epoki Oświecenia, przede wszystkim pytania o zło i o receptę na życie szczęśliwe. w zderzeniu z ustaloną racjonalnie wiedzą o życiu.
Kandyd, wydany po raz pierwszy w 1759 roku, okazał się ogromnym sukcesem wydawniczym, wywołując równocześnie międzynarodowy skandal i ściągając na siebie w wielu krajach cenzurę. Do dzisiaj uważany jest za jedno z najważniejszych dzieł literatury światowej.
Lektura dla szkół średnich
Jest to opowieść o przyjaźni, miłości i władzy.Szesnastoletni Marcel trafi a do odciętego od świata sanatorium, położonego w tajemniczej dolinie okrytej buddyjską legendą. Diaboliczny dr Jael jest tu bezlitosnym despotą, a rówieśnicy Marcela żyją wśród intryg, zdrad i walk o władzę jak dorośli w państwie totalitarnym. Marcel nie godzi się na nikczemności i łajdactwa. Tu, w Dolinie Światła, przeżywa swoją pierwszą wielką miłość.
Paziowie króla Zygmunta są powieścią historyczną należącą do kanonu polskiej literatury dla dzieci. Akcja powieści osadzona jest na Wawelu w czasach największej świetności Polski zwanej Złotym Wiekiem. Bohaterami powieści są paziowie króla Zygmunta Starego słynący na dworze z upodobania do żartów i figli. Organizują oni konkurs na najzabawniejszą psotę. W tle wesołych przygód paziów rozgrywają się barwne pałacowe intrygi towarzyszące pojawieniu się na polskim dworze włoskiej księżniczki Bony. Powieść Antoniny Domańskiej, wielkiej damy polskiej powieści historycznej, została zekranizowana w 1989 roku jako pięcioodcinkowy serial telewizyjny zatytułowany Paziowie. Lektura uzupełniająca dla klasy V
Fircyk w zalotach jest komedią obyczajową w trzech aktach napisaną w 1781 roku przez Franciszka Zabłockiego i należącą do kanonu polskiej literatury. Utwór opowiada o miłości tytułowego bohatera do niedostępnej Podstoliny, młodej i pięknej wdowy, siostry Arysta, przyjaciela Fircyka. Wartka akcja, komiczne sytuacje, nieoczekiwane i zabawne zdarzenia wynikające z zabiegów Fircyka o rękę Podstoliny, wreszcie trzymająca w napięciu intryga przyczyniły się do ponadczasowego sukcesu oświeceniowego utworu, który ponad dwa wieki temu zdobył uznanie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, i do dzisiaj uważany jest za jedną z najdoskonalszych polskich komedii i często jest wystawiany w teatrach. O wartości utworu świadczy zresztą nie tylko atrakcyjna fabuła, ale także konsekwentnie zbudowana intryga, zgodnie z zasadą trzech jedności, oraz pięknie zarysowane postacie. Ze szczególnym literackim kunsztem i psychologiczną głębią autor rysuje postać Fircyka, równie komicznego w swojej dworskości i lekkomyślności, jak ujmującego w swojej pomysłowości i zakochaniu. O wielkości tej kreacji najlepiej świadczy fakt, że imię bohatera komedii przeszło do języka potocznego. Dodatkową wartością Fircyka w zalotach jest wyłaniający się z niej opis osiemnastowiecznej Warszawy, panujących w niej stosunków obyczajowych, mód i zwyczajów.
Lektura dla szkół średnich
Wybór dwudziestu pięciu baśni i legend polskich zebranych przez Marię Krüger w Było? Nie było? należy do kanonu polskiej literatury dla dzieci. Maria Krüger nie pisała wyłącznie powieści dla dzieci. Obok Karolci, Ucha, dyni, 125 czy Godziny pąsowej róży, opracowała także kilka zbiorów podań, między innymi Złotą koronę czy Dar rzeki Fly. Autorka badała wątki polskich legend i posiadała bodaj najbogatsze ich zbiory. W Było? Nie było? Maria Krüger rozpisała w swoim pięknym i niepowtarzalnym stylu podania, baśnie i legendy z różnych stron Polski. Oparła się na wątkach, które uważała za najodpowiedniejsze dla młodszych czytelników, drugo- i trzecioklasistów.
Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca jest pisaną wierszem komedią w pięciu aktach Aleksandra Fredry należącą do kanonu polskiej literatury dramatycznej. Tematem utworu jest miłość. Dwie piękne dziewczyny, Aniela i Klara, składają sobie przysięgę, że nigdy nie wyjdą za mąż i będą skazywały mężczyzn na cierpienia swoją obojętnością. Zakochani w nich Gustaw i Albin przeżywają katusze. Gustaw knuje skomplikowaną intrygę, aby zdobyć serce ukochanej. Z komedii wyłania się Fredrowska wizja miłości, ukazana jako niewidzialna potęga oddziaływająca na człowieka i pobudzająca go do najtrudniejszych czynów. Siła miłości jest według Fredry najgłębszym źródłem ludzkiego szczęścia. Komedia Aleksandra Fredry od prawie dwóch wieków cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród wielbicieli teatru, należy do żelaznego repertuaru polskiej sceny, była przedmiotem ekranizacji telewizyjnych i filmowych.Lektura dla szkół średnich
Powieść Tadeusza Dołęgi-Mostowicza Kariera Nikodema Dyzmy należy do kanonu literatury polskiej. Powieść powstała w 1932 roku i w zamyśle autora miała być literacką satyrą kraju pod rządami sanacji. Nikodem Dyzma jest prostym prowincjuszem, zarabiającym z gry na mandolinie w warszawskich lokalach. W wyniku zbiegu nieoczekiwanych okoliczności, zawikłanych układów pomiędzy ówczesnymi biznesmenami i władzą, a także intryg wysokich urzędników administracji państwowej, bohater powieści robi oszałamiającą karierę, najpierw w sektorze prywatnych majątków i interesów, następnie w aparacie Państwa. Nikodem Dyzma zdaje sobie sprawę, że piastowane przez niego urzędy zupełnie go przerastają, ale szybko uczy się, że może się tym nie przejmować. Wystarczy sprytnie i bez skrupułów lawirować i można troszczyć się jedynie o wykorzystywanie pozycji dla swoich prywatnych celów i prowadzenia bujnego życia towarzyskiego, pełnego balów, rautów i barwnych przygód miłosnych. Ostra krytyka Polski sanacyjnej zawarta w powieści Dołęgi-Mostowicza okazała się ponadczasowa. Każde pokolenie Polaków odkrywa ze smutkiem swoich Nikodemów-Dyzmów, którzy obejmują najwyższe funkcje w Państwie. Nic więc dziwnego, że świetnie napisana prorocza powieść przedwojennego dziennikarza politycznego i pisarza zajmuje ważne miejsce w literaturze polskiej, a postać Nikodema Dyzmy stała się synonimem niekompetentnych i nastawionych na prywatę karierowiczów. Kariera Nikodema-Dyzmy była kilkakrotnie ekranizowana, w 1956 roku w postać głównego bohatera wcielił się Adolf Dymsza, w 1980 Roman Wilhelmi, a w 2002 Cezary Pazura.
Lektura dla szkół średnich
Książka przedstawia wiele ciekawych i łatwych do zrealizowania pomysłów, jak mądrze, twórczo i wesoło bawić się z dwulatkiem. Rodzice znajdą w niej propozycje najróżniejszych gier i zabaw: ruchowych, artystycznych, słownych, towarzyskich – do wykorzystania w każdym miejscu i o każdej porze roku. Są tu zabawy, które pozwolą dziecku się wyszaleć, wyśmiać, zrelaksować, a nawet poeksperymentować. Ze „100 zabawami” ani dzieci, ani rodzice z dziećmi nie będą się nudzić.
Magda, Paweł i Ty to książka niezwykła nie tylko dlatego, że opowiada o niesamowitych przygodach, jakie mieli Magda i Paweł podczas wakacji. Niezwykłośc tej książki polega na tym, że tworzyć możesz ją i Ty - pisząc, rysując i rozwiązując łamigłówki i zagadki. Jeśli zabierzesz ją ze sobą na wakacje, na pewno nie zabraknie Ci dobrej zabawy!
Wilk, psy i ludzie, opowiadanie Adolfa Dygasińskiego z 1883 roku, reprezentuje w polskiej literaturze prąd literacki zwany naturalizmem, polegający na fotograficznym odwzorowaniu rzeczywistości i mimetycznej estetyce.Rzeczywistością pokazaną w utworze Dygasińskiego jest mała nadnarwiańska wieś i otaczająca ją przyroda: lasy i zwierzęta. Opowiadanie skonstruowane jest wokół historii wilka Buty, znalezionego w lesie i wychowanego przez wiejskiego nauczyciela. Na skutek drobnych incydentów połączonych z niechęcią ludzi do wilczej natury, Buta zostaje oddalony ze wsi. Trafia do samotnej leśniczówki, skąd po dramatycznych zdarzeniach wraca do lasu, by w końcu zginąć z rąk ludzi.Lektura dla klasy VII i szkół średnich
Pasjonująca powieść o potrzebie ideałów, młodzieńczym buncie i konflikcie pokoleń. Tytułowa bohaterka mocno wierzy w swojego ojca. Tymczasem on, nieustraszony himalaista i bohater, boi się ryzyka na gruncie zawodowym. Zbuntowana Majka nie może pogodzić się z tchórzostwem ojca, dlatego ucieka z domu. Czy ojciec ją odnajdzie? Czy odzyska jej miłość i zaufanie? Podobny bunt przeżywa Ariel - chłopak nie akceptuje związku swego ojca z miejscową lekarką. Majka i Ariel poznają się przypadkowo. Czy podobne sytuacje rodzinne zbliżą bohaterów na tyle, że ich znajomość przerodzi się w miłość?
Opowieść pełna wdzięku i humoru o zwierzątkach obdarzonych cechami ludzkimi. Dziecko z zapartym tchem śledzić będzie przygody Ropucha, Szczura Wodnego i Kreta, w pełni utożsamiając się z tymi bohaterami.
Niebo z widokiem na niebo to powieść o dojrzewaniu, o dobrych uczuciach i złych zachowaniach, o młodzieży zagubionej w świecie rywalizacji, ciasnych mieszkań, komputerów, zapracowanych rodziców, którzy niewiele mają czasu na bliskość, nie mówiąc o rozmowie.Akcja powieści dzieje się tu i teraz, jest w niej więc obyczajowość polskiej szkoły, w której nauczyciele niekoniecznie świecą przykładem, a młodzież niekoniecznie tego od nich wymaga. Jej bohaterowie: Artur i Kinga odnajdują się w tłumie i zakochują w sobie tak bardzo, jak można to zrobić, mając naście lat. Rozmawiają ze sobą wierszami, czatują w Internecie, wysyłają e-maile, stwarzają swój poetycki azyl, do którego wkracza rzeczywistość nijak się mająca do ich dusz fruwających w chmurach. W tej colleage'owo skomponowanej powieści jest niepokój naszego wieku, zagubienie, ale i ratunek, który odnaleźć można w wartościach, jakim wierni są bohaterowie powieści. Niebo z widokiem na niebo to powieść dla każdego, kto zechce pamiętać, że z rzeczy świata tego zostaną tylko dwie, dwie tylko: poezja i dobroć więcej n
Powieść irlandzkiego pisarza Oscara Wilde’a, Portret Doriana Graya, należy do ścisłego kanonu literatury pięknej. Wydana po raz pierwszy w 1890 roku, w epoce wiktoriańskiej, uważana jest za najwybitniejsze dzieło estetyzmu angielskiego. Oscar Wilde pyta w niej o kwestie nurtujące ówczesną epokę, ale jakże aktualne i dzisiaj, jak czym są sztuka, piękno, młodość i moralność. Portret Doriana jest powieścią fantastyczną, w której zdarzenia wyimaginowane przechodzą do świata rzeczywistego i są pretekstem do podkreślenia atrakcyjności intrygi i pogłębienia wymowy filozoficznej dzieła.
Powieść Oscara Wilde’a wywołała w swoim czasie oburzenie i polemikę. Krytycy atakowali zwłaszcza postać głównego bohatera, Lorda Henry’ego – uosobienie hedonistycznego dandysa, wyznawcy dekadenckich obyczajów
i wyrafinowanych przyjemności – często utożsamianego z samym autorem.
Portret Doriana Graya stał się przedmiotem wielu adaptacji teatralnych i ekranizacji filmowych.
Lektura dla szkół średnich
Tajemnica Purpurowego Pirata należy do jednej z najpopularniejszych na świecie serii powieści detektywistycznych dla młodych czytelników zatytułowanej Tych Trzech???.
Bohaterami kryminałów są Jupiter Jonas, Pete Crenshaw i Bob Andrews. Trzej nastoletni detektywi angażują swój młodzieńczy zapał, zdolność demaskowania intryg i sprawność
fizyczną w walkę z groźnymi przestępcami. Ich doradcą jest prawnuk słynnego detektywa, emerytowany pracownik Scotland Yardu, Andy Chandler.
W ręce Trzech Detektywów wpada ulotka, zachęcająca do wzięcia udziału w nagraniu opowieści o piratach. Jednak organizator nagrań, Towarzystwo Miłośników Piratów,
odsyła kandydatów z kwitkiem i skupia się wyłącznie na lokalnym kapitanie i jego synu. Tym sposobem Trzej Detektywi trafiają na trop świetnie zaplanowanej akcji przejęcia
skarbu legendarnego Purpurowego Pirata.
Takim szlachetnym obrońcą uciśnionych i słabych jest właśnie żyjący w świecie marzeń szaleniec – Don Kichot z Manczy, bohater, który zszedł z książkowego raju w piekło rzeczywistości, nie dostrzegając granicy między tymi światami. Żyje urojonymi celami, dzięki którym czuje się ważny i potrzebny, dąży do doskonałości, naśladując idealne wzory. Dzieło Cervantesa możemy więc interpretować także jako powieść o odwiecznym poszukiwaniu przez człowieka utopii, wędrówce ku światu idealnemu. To opowieść o nowożytnym Ikarze, który chce osiągnąć to, co do zdobycia niemożliwe.
Ze „Wstępu” Lektura dla szkół średnich
Kapitan Fracasse francuskiego pisarza Teofila Gautiera jest jedną z najsłynniejszych powieści płaszcza i szpady i należy do kanonu światowej literatury dziecięcej i młodzieżowej. Powieść, której akcja osadzona jest w drugiej połowie XVII wieku, opisuje barwne przygody młodego gaskońskiego szlachcica, barona de Sigognac. Pewnego dnia, bohater gości w swoim zubożałym dworku grupę aktorów i zakochuje się w pięknej Izabeli, młodej aktorce. Jego życie się zmienia. Postanawia porzucić rodzinne strony i – przybrawszy sceniczny pseudonim kapitan Fracasse – wyruszyć z wędrownym teatrem w poszukiwaniu szczęścia i fortuny. Z pasjonującej opowieści o przygodach kapitana Fracasse wyłania się obraz Francji z czasów swojej świetności za panowania Ludwika XIII. Jest to kraj pełen niezwykłych postaci, a równocześnie ogromnej samowoli, nieustających intryg i brawurowych zachowań. Jak przystało na powieść historyczną, odnajdujemy w Kapitanie Fracasse literackie świadectwo o czasach absolutyzmu feudalnego i panujących wtedy obyczajach.
Lektura dla klasy VI
Opowiadania o Arsenie Lupinie, dżentelmenie-włamywaczu, należą do kanonu francuskiej i światowej literatury sensacyjnej. Tom zawiera osiem nowel: Aresztowanie Arsena Lupina, Arsene Lupin w więzieniu, Ucieczka Arsena Lupina, Tajemniczy podróżny, „Naszyjnik Królowej”, „Siódemka Kier”, Śmierć krąży... oraz Herlock Sholmes przybywa za późno. Nowele ukazywały się w latach 1905–1907 we francuskim czasopiśmie „Je sais tout”, a w 1907 roku zostały po raz pierwszy zebrane i wydane w formie książkowej. Niezwykły sukces książki Maurice’a Leblanca we Francji i na całym świecie przypisuje się charyzmatycznej i pomysłowej postaci głównego bohatera, a także świetnie skonstruowanym intrygom, pełnej zaskakujących zwrotów akcji i iskrzącym się od humoru dialogom. Działający pod dziesiątkami pseudonimów Lupin wciela się w najróżniejsze postacie, raz to w arystokratę, raz w prostego złodziejaszka, zaskakując czytelnika swoimi przemianami, rozlicznymi
talentami i tajemnicami. Wrodzona awersja do zabijania i galanteria wobec kobiet przybliżają szarmanckiego dżentelmena-włamywacza czytelnikowi i czynią go sympatycznym, zwłaszcza, kiedy ofiarowuje
skradzione klejnoty pięknym nieznajomym.
Opowieści o przygodach Arsena Lupina były wielokrotnie ekranizowane, między innymi w postaci niezwykle popularnego niegdyś w Polsce francusko-włosko-niemieckiego serialu telewizyjnego z lat 1971–1974.
Skąpiec jest prozatorską komedią w pięciu aktach francuskiego dramaturga Moliera, należącą do kanonu literatury barokowej. Utwór prezentuje gatunek komedii charakterów. Jej główny bohater, Harpagon, jest typem karykaturalnego chytrusa, kierującego się w swoim postępowaniu wyłącznie pazernością i szukaniem korzyści materialnych. Bogaty, nielojalny i nieufny wobec wszystkich, nie wyłączając własnych dzieci, ma trzy obsesje: lichwę, wydanie swojej córki za mąż za bogatego wdowca i zapewnienie bezpieczeństwa ukrytej szkatule złota. Sztuka ukazuje z przymrużeniem oka, w jaki sposób namiętność do bogactwa przemienia i oddala od szczęścia zarówno głównego bohatera, jak i całe jego otoczenie. W dzisiejszym goniącym za pieniądzem świecie śmiejemy się z komedii Moliera przez łzy. Nigdy molierowska denuncjacja chytrości jako zła nie była równie aktualna i potrzebna. Pierwsza inscenizacja Skąpca miała miejsce w 1668 roku w Paryżu z Molierem w roli Harpagona. Od tego czasu, sztuka doczekała się licznych przedstawień teatralnych, także w Polsce.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?