Powieść Ewy Szumowskiej spleciona jest z kilku pasem fragmentarycznych jednostkowych biografii, z których tkana jest historia rodzinna i otaczającej ją społeczności wiejskiej. Historia, ozproszona na drobiny i epizody, toczy się w sferze codzienności, choć zwyczajność nabiera tu często poetyckich znaczeń, a bohaterowie niekiedy symbolicznego wymiaru, co sugeruje już sama nazwa Jaspiskiej Woli, czy nazwiska Jasnych i Poświęckich, głównych bohaterów prezentowanej tu historii. [...] Epizodyczna konstrukcja powieści, zbudowanej z krótkich rozdziałów, powoduje, że świat pokazany jest jak mozaika zdarzeń, które jednak splatają się w sensowne pasma. [...] Jaspiska Wola to także więc opowieść o przemijaniu życia, starzeniu się, pustce, która stopniowo zatacza kręgi wokół człowieka. Przesypuje się piasek w klepsydrze człowieczego istnienia, ale świat pozostaje bujny i „żywy”. Urokiem tej powieści jest zmysłowość opisu świata, zainteresowanie detalem, odnajdywanie w drobiazgach sensu życia i śladów wieczności.
Z "Posłowia" Gabrieli Matuszek
Ks. prof. Krzysztof Kościelniak kompetentnie wydobywa specyfikę doświadczeń czasu przeżywanego w kulturze, którą określić można sensu largo jako cywilizację islamską. Historia w relacji do czasu, jak i sam czas w cywilizacji islamu nie doczekały się dotąd polskiego opracowania. Lukę tę wypełnia bardzo esencjonalna praca prof. Kościelniaka, oparta na własnych przemyśleniach Autora, uwzględniającego najnowszą światową literaturę przedmiotu. Przede wszystkim jednak Krzysztof Kościelniak sięga do zasadniczych islamskich tekstów źródłowych, odczytując je w sposób tyleż samodzielny, co nowatorski. Zrozumienie prawd czasu i historii przybliża prezentacja najważniejszych muzułmańskich dni i okresów świątecznych.
Prof. dr hab. Jerzy Hauziński
Autor swoją książką wpisuje się w ważny nurt badań naukowych ukazujących oddziaływanie tekstu biblijnego na kultury. Stał się on z czasem swego rodzaju „ogromnym słownikiem” (Paul Claudel) i „atlasem ikonograficznym” (Marc Chagall). Zwykło się mówić, że Biblia okazała się „wielkim kodeksem” uniwersalnej kultury. Artyści i kompozytorzy czerpali z tego wielobarwnego skarbca opowieści, symboli i postaci natchnienie do swoich utworów; pisarze przez wieki wykorzystywali te starożytne opowieści, które pełniły funkcję przypowieści egzystencjalnych. Praca dra Pawła Plichty odsłania owe kulturowe związki, jakie zainspirowała jedna z wielu ksiąg Biblii – Księga Estery.
Prof. dr hab. Krzysztof Pilarczyk
Interesująca monografia Anny Trzcienieckiej-Green sytuuje się na pograniczu psychologii i medycyny. I jest to pierwszy wielki atut tej pracy. Autorka łączy specjalistyczną wiedzę na temat choroby niedokrwiennej serca z próbą sprawdzenia skuteczności psychologicznego oddziaływania na pacjentów kardiologicznych. Wyjaśnia mechanizmy i uwarunkowania obserwowanych zjawisk i rejestrowanych podczas badania zmian. Doskonale łączy wiedzę z zakresu medycyny i psychologii z zacięciem badaczki śmiało eksplorującej nowe obszary problemowe.
Drugi wielki atut książki to nowatorski program badawczy oraz oryginalny projekt oddziaływania na zmianę nastroju i obniżenie napięcia psychicznego pacjentów za pomocą technik relaksujących. Zaproponowana technika relaksacyjna – jak wynika z badań – wpływa na całościowo rozumianą kondycję psychiczną badanych, przyczyniając się nie tylko do obniżenia napięcia , które – jak wiadomo – ma bardzo istotne znaczenie w chorobie niedokrwiennej serca, ale także niejako modelując dalsze zachowania prozdrowotne pacjentów.
Trzeci wreszcie atut monografii to wartość aplikacyjna przeprowadzonych badań. Wiemy już nie tylko, że sfera psychiczna odgrywa rolę w chorobie niedokrwiennej, i nie tylko rozumiemy znaczenie osobowości i zachowania w etiologii tych chorób […], ale zyskujemy naukowo potwierdzony sposób oddziaływania, który znajduje wprost zastosowanie w całościowej koncepcji leczenia.
Z recenzji prof. dra hab. Piotra Olesia
Książka Małgorzaty Flig ma szansę stać się podręcznikiem akademickim dla studentów rosjoznawstwa i filologii rosyjskiej, dla filmoznawców i politologów, kulturoznawców i dziennikarzy, a także źródłem wiedzy dla wszystkich czytelników zainteresowanych nowym widzeniem procesów zachodzącym kiedyś w ZSRS i kładących się potem głębokim cieniem na historii i kulturze naszego kraju.
Prof. dr hab. Grażyna Stachówna
Niejedna kultura doświadczała w jakimś momencie swych dziejów zasadniczej przemiany albo ulegała kataklizmowi politycznemu, była przenoszona, wskutek migracji jej wytwórców i użytkowników, poza obszar macierzysty, w obcy kontekst kulturowy, lub wreszcie przyjmowała na swój obszar macierzysty, w obcy kontekst kulturowy, odmiennych. Podczas takich zmian, przewrotów, wędrówek, trwających nieraz przez kilka pokoleń, z zasady dochodziło do konfrontacji kulturowej. Jednym z jej elementów był kontakt języków, a często też pojawiała się interferencja kodów symboliczno-kulturowych służących do ich zapisywania, czyli systemów graficznych nazywanych alfabetami. Gdy były to kultury dysponujące wielkim dziedzictwem pisanym, wtedy drugi, obcy język oswajany był właśnie alfabetem. W wypadku kultur ludów niepiśmiennych do zapisania ich własnych języków służyć zaczynała grafia wytworzona poza ich obszarem. Gdy dochodziło do swoistej mediacji między językiem jakiejś kultury a grafią (alfabetem) drugiej, rodziła się sytuacja zwana alografią. Zacierała ona do pewnego stopnia granice między tymi kulturami, tworzyła ważną płaszczyznę kontaktu, była przejawem krzyżowania się wpływów kulturowych.
(ze ‘Wstępu’)
Historia pałacu Pusłowskich oraz zbiorów rodzinnych w nim pomieszczonych jest fascynująca. Nie mniej interesująca, choć przy tym zatrącająca powieścią kryminalną, jest działalność Karola Estreichera jako kierownika Muzeum UJ, który przejmował zapis ostatniego z rodu na rzecz Uniwersytetu.
Książka Andrzeja Chwalby ze swadą właściwą autorowi przedstawia dzieje gmachu, głównie poprzez ludzkie działania.
Szczegółowo omówione zostały zwłaszcza dzieje krakowskiej muzykologii, obecnego głównego lokatora gmachu.
Fragment recenzji prof. dr hab. Wojciecha Bałusa
Tom niniejszy zrodził się z przekonania, że aktualny stan wiedzy o oświeceniu i romantyzmie zarówno zachęca do podjęcia nowych kwestii z obszaru kulturalnego i kulturowego kontekstu literatury, jak też skłania do powrotu do spraw, które dawno już przestały razić jako białe plamy na mapie potrzeb badawczych. Gromadzi on prace o lepiej rozpoznanych środowiskach kulturotwórczych, ogniskach elitarnej kultury towarzyskiej i ciągłej działalności twórczej (dwór królewski, i arystokratyczny, salon), ale też o środowiskach rozwijających aktywność raczej nie profesjonalną, lecz amatorską lub popularyzatorską, aktywność niesystematyczną, rozproszoną, lepiej może służącą rozwijaniu zdolności recepcyjnych niż tworzeniu wysokich wartości sztuki i intelektu. Jedne i drugie są niezastąpione; ani jednych, ani drugich nie może braknąć w obrazie kultury polskiej XIX wieku.
Ze „Wstępu”
Monografia dra Michała Brody przedstawia wszechstronnie średniowieczny księgozbiór klasztoru cystersów w Henrykowie. Jest to rozprawa cenna dla badaczy i wszystkich zainteresowanych dziejami kultury wieków średnich. Wprowadza do obiegu naukowego nowe ustalenia i treści, uzupełnia ciągle jeszcze skromne wiadomości na temat kultury środowisk kościelnych w średniowiecznej Polsce i na Śląsku. A jest to przecież ważny składnik naszego dziedzictwa historycznego.
Prof. dr hab. Edward Potkowski
Niniejsza książka powstała z okazji setnej rocznicy migracji Polaków do Cruz Machado w Brazylii przypadającej na rok 2011. Jej pomysłodawcą jest były proboszcz parafii Santana, ks. Mirosław Stępień, który pracując wśród parańskiej Polonii, dostrzegł potrzebę uczczenia tej okrągłej rocznicy. Jak dotąd nie pisano o obszarach Santana ani o mieszczącej się tam parafii. […] W niniejszej książce opisuję – oprócz historii pierwszych osadników, prafii Santana, szkół i towarzystw – życie współczesne mieszkańców oraz sylwetki lokalnych liderów polonijnych. Kilkakrotnie wykraczam poza obszar Santana, starając się przybliżyć rzeczywistość stanu Parana oraz historię napływu Polaków do Brazylii. Zabieg ten stosuję, by ukazać szerszy kontekst migracji do Cruz Machado, bez którego nie da się dogłębnie zrozumieć problematyki zjawiska sprzed stu lat.
ze „Wstępu”
Wilhelm Röpke (1899-1966) to jeden z najbardziej przenikliwych analityków kryzysu cywilizacji zachodniej, wierzący niezachwianie w jej zdolność do odnowy; zagorzały przeciwnik kolektywizmu, także w jego łagodniejszej, socjaldemokratycznej formie, zwracający jednocześnie uwagę na znaczenie wspólnoty w życiu jednostki; ostry krytyk liberalizmu, ale równocześnie gorący zwolennik jego odrodzenia; pragmatyczny ekonomista odwołujący się do filozofii i teologii, protestant wnikliwie analizujący nauczanie Kościoła katolickiego; teoretyk i naukowiec uznawany za współtwórcę jednego z najskuteczniejszych programów politycznych. Myśliciel w Polsce mało znany, od którego wiele moglibyśmy się nauczyć. Według socjalistów przesadnie zwalczał wszelkie przejawy kolektywizmu, dla liberałów był zbyt konserwatywny, a chrześcijanie uważali go za wyznawcę zsekularyzowanego liberalizmu, wszyscy oni słuchali jednak tego, co miał do powiedzenia.
Pojęcie cnoty jest rozpięte między dwoma opozycjami, w ramach których nieodmiennie zamyka się filozoficzny opis człowieka - opozycji tego, co rozumowe, i tego, co wspólnotowe, ponadjednostkowe i uniwersalne. Z perspektywy emocjonalnej natury człowieka reprezentuje ono element trwałych zasad, element racjonalności; z perspektywy rozumu wyraża natomiast to, co w sferze emocji wartościowe i do właściwego działania niezbędne.
fragment Wstępu
Książka Renaty Czekalskiej ukazuje jak przebiega komunikacja międzykulturowa poprzez literaturę dwóch odległych kultur. Ukazuje, że ludzie są sobie bliscy, gdy czują te same wartości, nawet jeśli sposoby ich realizacji i formy wyrazu są bardzo odmienne. Samuel P. Huntington w swojej książce Zderzenie cywilizacji analizuje, jak wartości i religie dzielą ludzi i są podstawą kształtowania przez nich odrębnych cywilizacji. Renata Czekalska, analizując przekłady utworów literatury pięknej dwóch odmiennych cywilizacji, ukazuje coś zupełnie innego: ludzi cywilizacji zachodniej i hinduistycznej (w terminologii Huntingtona) łączą wartości autoteliczne, czyli uniwersalne, natomiast różni ich realizacja tychże wartości, a jeszcze bardziej różnią ich wartości instrumentalne. Książka twórczo uzupełnia dotychczasową literaturę na rynku wydawniczym w zakresie kulturoznawstwa i socjologii kultury.
Prof. Leon Dyczewski
Kanadyjska wielokulturowość od dawna wywoływała i nadal jeszcze wywołuje szerokie zainteresowanie tak wśród naukowców, jak i wśród polityków. Starają się oni poznać genezę, uwarunkowania i czynniki kształtujące wielokulturową mozaikę społeczeństwa kanadyjskiego, ideologie, którymi kierują się zwolennicy wielokulturowości, oraz rozwiązania prawne umożliwiające wcielanie jej w życie. […] Zainteresował mnie fakt, że w istniejących opracowaniach jest wyraźna luka dotycząca splotu stosunków etnicznych i wyznaniowych, a zwłaszcza relacji między różnymi grupami funkcjonującymi na ziemiach kanadyjskich w obrębie największego i najbardziej wewnętrznie zróżnicowanego Kościoła, którym jest tam Kościół rzymskokatolicki. […] Interesować mnie będą wzajemne relacje pomiędzy katolikami pochodzącymi z różnych krajów europejskich, którzy osiedlali się w brytyjskich koloniach Ameryki Północnej, a następnie w Dominium Kanady. Odnosi się to przede wszystkim do stosunków między frankofonami a katolikami anglojęzycznymi, ale także do sposobu traktowania przez obie te społeczności innych katolików o europejskich korzeniach. Na uwagę zasługują również wzajemne relacje między wszystkimi tymi grupami oraz ich uwarunkowania. Na tle skomplikowanej i praktycznie w Polsce nieznanej historii Kościoła katolickiego na ziemiach kanadyjskich postaram się przedstawić zarówno przypadki pomocy i współdziałania między różnymi społecznościami katolickimi, jak i występujące wśród nich spory, napięcia czy konflikty. Będę szukać ich przyczyn i uwarunkowań. Chciałabym pokazać również wpływ, jaki relacje etniczne wewnątrz Kościoła katolickiego miały na poszczególne grupy wiernych oraz na instytucje kościelne, na duchownych różnych szczebli, na podejmowane przez nich działania, a w konsekwencji także na opinie o katolikach w całej Kanadzie. Interesować mnie będzie także to, czy i na ile wszystkie te zjawiska oraz procesy oddziaływały na kanadyjską rzeczywistość poza sferą wyznaniową. Chciałabym także zaprezentować poglądy i działania kilku znaczących postaci, zarówno duchownych, jak i świeckich, związanych z Kościołem katolickim, których życiorysy, idee, plany i decyzje ilustrują dziś dzieje poszczególnych diecezji i parafii, zaś w przeszłości wytyczały kierunki przemian Kościoła funkcjonującego w Kanadzie, a pośrednio wpływały również na zmiany społeczne i decyzje polityczne zapadające w tym kraju.
Ze „Wstępu” Autorki
Problematyka kultury politycznej, będąca treścią niniejszego tomu, stanowi wielowątkową, wielowarstwową i trudną do jednoznacznego określenia materię. Utkana jest, jak możemy zaobserwować, z elementów przynależnych różnym wymiarom i porządkom: społecznemu, gospodarczemu, ideologicznemu, religijnemu, językowemu etc. Wieloraka wariantowość owych porządków, powstająca na skutek ich wzajemnego przenikania, kompilacji, (częściowego lub całkowitego) łączenia, czyni badaną przestrzeń kultury politycznej jeszcze bardziej skomplikowaną, trudną i umykającą próbom wspólnego, ujednoliconego opisu. Nie znaczy to jednak, że należy porzucić wysiłki zmierzające ku (z)rozumieniu tytułowego fenomenu.
Zamieszczone w niniejszym zbiorze teksty, odnosząc się do różnych kręgów kulturowych oraz obszarów geograficznych, ukazują, w jaki sposób kultura polityczna może być praktykowana, realizowana, doświadczana i przeżywana. Będąc pochodną głęboko zakorzenionych wartości, odsłania fundamenty konstytuujące życie zbiorowe wspólnoty. Wskazuje na respektowane normy, preferowane postawy, cenione lub nieaprobowane zachowania, uległość bądź opór wobec wygłaszanych komunikatów, wypowiedzi, słownych i wizualnych form perswazji. Reakcje odbiorców na te same lub podobne treści pozostają w mniejszym lub większym stopniu odmienne, warunkowane kulturą, w tym usankcjonowanymi „rytuałami” wypracowanymi na drodze zbiorowego i jednostkowego doświadczenia. Niejednakowe kody kulturowe sprzyjają różnorodności rozumienia, interpretacji i w konsekwencji reakcji na to, co zachodzi na scenie politycznej: lokalnej, regionalnej, narodowej czy światowej.
Książka dra Romanowskiego jest znaczącym wkładem do badań nad rosyjską myślą chrześcijańską. Autor z niezwykłą precyzją i filozoficzną logiką zbudował z pojedynczych sądów i wypowiedzi metropolity Antoniego spójny system poglądów teologicznych, zdefiniował go i krytycznie scharakteryzował na tle dokonań ówczesnej myśli i kultury rosyjskiej.
Bhakti (bhakti), przynoszący duchowe wyzwolenie udział człowieka w Bogu rzez miłość, to jedna z ważniejszych koncepcji w indyjskiej kulturze duchowej. Ma długą i zróżnicowaną historię, jest nierozłącznie związana z teraźniejszością, skupia w sobie całe spektrum i bogactwo znaczeń i odniesień. Całkowite oddanie, zawierzenie Bogu swojego zbawienia, prapatti (prapatti), jest koncepcją mniej znaną, pomimo jej dużego wpływu na soteriologię monoteistycznych (ekanta) nurtów religijno-filozoficznych Indii. Prezentowane studium praktyki duchowej wiśisztadwaitawedanty jest typowym studium przypadku.
Filary praktyki – doktrynę bhakti oraz doktrynę prapatti przedstawiam nade wszystko w ujęciu dwóch autorów – Ramanudży i Watsja Waradaguru, mimo iż same koncepcje staram się usytuować w szerszym kontekście historii idei, w obrębie tej tradycji filozoficznej.
H. Marlewicz
The new book by Dorota Rudnicka-Kassem will certainly benefit humanists from various academic disciplines exploring the legacy of Muslim civilization. 'From the Richness of Islamic History' with its narration, analysis and assessments will assist political science specialists who often tend to limit their knowledge of the Muslim world to actual political events instead of screening them through cross-cultural historical prism. This book may also inspire a sound discussion concerning the complex issues related to various past and present manifestations of Islam.
Celem książki From the Richness of Islamic History jest ukazanie bogactwa kulturowego historii świata islamu na przykładzie kilku wybranych tematów prezentujących znaczące dla jej rozwoju postaci i wątki. Rozdział pierwszy poświecony jest Muhammadowi (zm. 632) i zawiera przegląd prac biograficznych dotyczących osoby Proroka napisanych przez autorów muzułmańskich i zachodnich. Rozdział drugi obejmuje omówienie kariery politycznej Ahmada Ibn Tuluna (835-884), który z wielką determinacją i charyzmą zbudował w Egipcie praktycznie niezależny rząd i państwo. Rozdział trzeci przynosi charakterystykę myśli Abu Hamida al-Ghazalego (1058-1111), jednego z najwybitniejszych uczonych muzułmańskich i przedstawia jego intelektualną i duchową „podróż” w poszukiwaniu prawdy i sensu życia. Rozdział czwarty koncentruje się wokół dokumentów Haram pochodzących z okresu XIII-XV wieku odkrytych w Jerozolimie i ich znaczenia dla lepszego poznania historii miasta i jego mieszkańców w tym okresie, jak również prezentuje przykładową analizę jednego z takich dokumentów tj. Haram 102. Rozdział piąty zawiera omówienie rozwoju architektonicznego Kairu w czasach panowania dynastii Mameluków (1250-1517). Rozdział szósty eksponuje osiągnięcia Muhammada ‘Alego (1769-1849) w realizacji jego śmiałego planu reform i budowy nowoczesnego państwa w Egipcie. Rozdział siódmy – ostatni przynosi rozważania związane z historią relacji chrześcijańsko-muzułmańskich od powstania islamu do czasów średniowiecznych. Książka zawiera bogatą bibliografię i indeks.
Prof. Jerzy Hauziński, Pomeranian University
Celem monografii jest ukazanie procesu mistycznego z perspektywy roli, jaką pełnią w nim obraz i wyobraźnia. Zagadnienie to badane jest na przykładzie opisu indywidualnych doświadczeń mistycznych dwojga świętych zakonu karmelitańskiego: Jana od Krzyża (1542-1591), hiszpańskiego doktora kościoła, a zarazem poety, oraz Edyty Stein (1891-1942), znanej też pod imieniem siostry Teresy Benedykty od Krzyża, niemieckiej filozof. Mistyków tych dzieli historia, ale łączy silny związek intelektualny. Nie jest przypadkiem, że na czterechsetlecie urodzin hiszpańskiego mistyka Edyta Stein przygotowała esej [...] którego ukończenie uniemożliwiła śmierć autorki w Auschwitz.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?