Spis treści:
Opowieść o Thidrandim i Thorhallu /5
Opowieść o Egilu Sidu-Hallson /13
Saga o Thorsteinie Sidu-Hallssonie /25
Opowiadanie o Thorsteinie Sidu-Hallssonie /49
Sen Thorsteina Sidu-Hallssona /57
Saga o Havardzie z Isfjord /63
Opowieść o lękliwym Thorsteiniersteinie /121
Opowieść o ciekawym /127
Opowieść o Thorarinnie Krótkim Płaszczu /133
Opowieść o Ivarze Ingimundarsonie /139
Opowieść o Helgim Thorissonie /145
Opowieść o tym, jak szwedzki wojownik Strybjorn walczył z królem Szwecji Erykiem /153
Opowieść o pobycie Thormoda u króla Knuta /161
Opowiadanie o Thorarrinie Ofsim /171
Opowieść o Ofeigssonie /177
Opowieść o Brandkrossim /187
Opowiadanie o Thorvardzie Wronim Nosie /197
Opowiadanie o Hojnym Brandzie /203
Saga o ludziach z Fljotsdal /207
"1. Po tym, jak usłyszałem opowieści o wszystkich wydarzeniach rozgrywających się po tej stronie morza, na terenie Syrii i Cypru, które odnosiły się jedynie do cesarza i do mieszkańców Cypru, postanowiłem opowiedzieć o wielu innych rzeczach, do których doszło w tym miejscu oraz w kilku innych wartych przypomnienia, położonych po tamtej stronie morza.
2. Kiedy trwała wojna pomiędzy ludźmi z Cypru a ludźmi cesarza, o czym sam słyszałem, cesarz dowiedział się, że Genueńczycy udzielili mieszkańcom Cypru znacznej pomocy, walczyli przeciwko jego ludziom i przeciw niemu, gdy on przebywał w Akri z pomocą władcy Bejrutu. Dlatego znienawidził Genueńczyków i rozkazał wyrzucić ich ze wszystkich podległych mu terytoriów pod groźbą utraty głowy, począwszy od ustalonego przez siebie terminu. Zabronił również wywożenia ze swoich ziem do Genui zarówno zboża, jak i innych produktów żywnościowych pod groźbą kary. Ponieważ zboże było bardzo drogie w Genui, i jedna miara kosztowała sto soldów, miasto Genua mogła zaopatrzyć się wówczas we wszystko czego potrzebowało, oprócz zboża.
3. W tej sytuacji papież Celestyn z Mediolanu wezwał do Rzymu wielu prałatów, a ponieważ ci nie mieli odwagi przechodzić przez ziemie cesarza ani przez ziemie Pizy, udali się do Genui, uzbroili wiele galer i ruszyli w drogę. Cesarz dowiedział się o wyjeździe prałatów z Genui, kazał uzbroić w Pizie czterdzieści galer i te udały się za galerami prałatów, chcąc zaszkodzić Genui i pokazać wrogie nastawienie do Kościoła. Galery cesarza zdobyły tamte galery i zatopiły je, zabiły wielu ludzi i zabrały prałatów do Pizy, z jednych zdarli skórę na czubku głowy, innych uśmiercili w więzieniu."
(fragmenty książki)
"[...] W prowincji Narbone, w której niegdyś kwitła wiara, jej nieprzyjaciel rozpoczął siać chwasty. Lud stracił rozum i bezcześcił sakramenty Chrystusa, będące sensem i mądrością samego Boga. Bezrozumnie stracono poczucie mądrości i wędrowano nieprzebytymi drogami błędu. Ludzie przyszli na bezdrożne szlaki i odeszli od słusznej drogi.
Dwaj cysterscy zakonnicy, zapaleni gorliwością wiary, ojciec Pierre de Castelnau i ojciec Radulphus, których papież wyznaczył legatami do walki z herezją, udali się do miasta Tuluzy. To głównie z tego miasta wychodziła trucizna braku wierności, która zaraziła lud i sprawiła odwrócenie się go od poznania Boga, od prawdziwej świętości i od świętego blasku. "
(fragment O heretykach)
"CLXI. W obozie odtrąbiono alarm. Nasi ludzie zbiegli się ze wszystkich stron i próbowali przepędzić Greków. Wielu z nich zabito, wielu schwytali do niewoli. Byli tacy, którzy uciekając nie schronili się w wieży, lecz pobiegli do łodzi, którymi przypłynęli. Wielu z nich utonęło, niewielu uciekło. Natomiast ci, którzy uciekli do wieży byli tak mocno atakowani przez ludzi z obozu, że nie mogli zamknąć za sobą bramy. Właśnie przed tą bramą doszło do zaciętej walki. W końcu zdobyliśmy bramę i broniących jej wzięliśmy do niewoli. Wielu też zostało zabitych.
[...]
CVXIII. Minęły cztery dni. Piątego dnia całe wojsko uzbroiło się i stanęło w szyku bojowym tak, jak je podzielono. Potem wyruszyło powyżej portu, naprzeciwko pałacu Blachernai. Flota podpłynęła do przodu, po portu, stanęła naprzeciwko wojska idącego lądem, niemal na końcu cieśniny. Jest tam rzeka uchodząca do morza, którą można przejść jedynie kamiennym mostem. Grecy zniszczyli most i baronowie kazali wojsku pracować cały dzień i noc, aby go naprawić. Tak go odbudowano. Rano następnego dnia oddziały znowu stanęły w pogotowiu i jedne jechały za drugimi tak, jak je podzielono i przybyły pod mury. Nikt z miasta nie wyszedł przeciw nim. To wielki cud, zwłaszcza że na każdego atakującego przypadało dwustu obrońców."
(fragmenty Zdobycie Konstantynopola 1204)
Visio Tnugdali - popularny w średniowieczu utwór wizyjny opowiadający o wizji zaświatów, której dostąpić miał irlandzki rycerz Tyndal (łac. Tbugdalus, irl. Tnuthgal). Został napisany w XI wieku przez mnicha z iroszkockiego konwentu w Ratyzbonie.
Utwór powstał około 1149 roku. O jego autorze nie wiadomo nic bliższego poza tym, iż znany jest jako brat Marek. Fabuła wpisuje się w popularny w wiekach średnich motyw wędrówki po zaświatach. Osią fabuły rozpoczynającej się w Cork w Irlandii jest wizja, której dostąpił młody rycerz Tundal, gdy leżał nieprzytomny trzy dni i noce po upadku z konia. Podczas gdy jego ciało leży bez oznak życia, dusza jest oprowadzana przez anioła po kolejnych kręgach piekła, czyśćca i raju.
Spis treści:
Saga o Bjornie i Thordzie /7
Saga o Kormaku Ogmundarsonie /85
Saga o Hallfredzie, królewskim skaldzie /155
Saga o Gunnlaugu język żmii /201
" (...) Tak właśnie wygląda ta zatoka. Cesarz Justynian otoczył ją wspaniałymi budowlami i podniósł przez to jej świetność. Po lewej stronie zatoki kazał zbudować martyrium Świętego Wawrzyńca, przekształcić ciemną, ponurą budowlę i nadać jej obecny blask. Przed nim, na tak zwanym Placu Blachernai, postawił kościół ku czci Matki Boskiej budując go w opisany powyżej sposób. Na przeciwnym brzegu postawił kościół Świętego Priscusa i Mikołaja. Była to nowa budowla, w której mieszkańcu Bizancjum chętnie się zatrzymywali, częściowo po to, aby nacieszyć się pięknem poświęconego miejsca..."
(fragment Budowle przy Złotym Rogu. Kościół Świętego Wawrzyńca. Kościół Matki Boskiej w Blachernai. Kościoły Świętego Piscusa i Mikołaja. Kościół Świętego Kosmy i Damiana. Kościół Świętego Antymusa Męczennika )
" (...) Po tym jak dostojny książę stawił się jako zakładnik i król wrócił z nim na Węgry, cała armia pielgrzymów, za namową i zgodą króla, wkroczyła mostem przez bagna na teren węgierskiego państwa i rozbiła obóz nad rzeką Hansag. Po rozbiciu obozu i zakwaterowaniu wszystkich ludzi, książę Gotfryd kazał ogłosić za pośrednictwem herolda, który wchodził do każdej budy i każdego namiotu, aby nikt nie odważył się dopuścić czegoś niewłaściwego na terenie całych Węgier. Jest to zakazane pod karą śmierci. Nie wolno niczego zabierać siłą i wywoływać jakichkolwiek niepokojów..."
(fragment Wydanie zakładników i przemarsz przez Węgry )
Salimbene de Adam da Parma (1221-1288) jest autorem wyjątkowej kroniki opowiadającej dzieje cesarza Fryderyka II, swojego zakonu i Europy, opierającej się także o profetyczne teksty Gioacchina da Fiore.
Cezary z Heisterbach ur. ok. 1180 w Kolonii, zm. 1240 w Heisterbach, łaciński pisarz niemiecki. Uczył się w szkołach w Kolonii. W roku 1198 lub 1199 wstąpił do zakonu cystersów w Heisterbach, gdzie był mistrzem nowicjatu i przełożonym. Opactwa i klasztory cysterskie były w średniowieczu ważnymi ośrodkami kultury, nauki, medycyny; wprowadzały postęp w rzemiośle i rolnictwie. Jego twórczość zawiera dużej wartości materiał źródłowy do poznania życia i duchowieństwa średniowiecza. To również przykład dobrej prozy. Wywarł duży wpływ na późniejszą literaturę religijną oraz ikonografię.
Kronika Soboru Trydenckiego ze względu na ówczesną cenzurę papieską, była drukowana po raz pierwszy w Londynie.
Fulgenzio Micanzio był najbliższym współpracownikiem Paola Sarpiego.
Spis treści:
Fulgenzio Micanzio - Żywot ojca Paolo 1552-1623
Paolo Sarpi Kronika Soboru Trydenckiego
Księga pierwsza 1500 - sierpień 1544
Księga druga wrzesień 1544 - marzec 1547
Księga trzecia kwiecień 1547- kwiecień 1551
Księga czwarta maj 1551 - sierpień 1552
Księga piąta wrzesień 1552 - grudzień 1561
Księga szósta 1 styczeń - 17 wrzesień 1562
Księga siódma 18 wrzesień 1562 - 15 maja 1563
Księga ósma 17 maj 1563 - 12 marzec 1565
Sesje I - IV 1545 - 1547
Sesja V 17 czerwca 1546
Sesja VI 13 stycznia 1547
Sesja VII 3 marca 1547
Sesja VIII 11 marca 1547
Sesja IX 21 kwietnia 1547
Sesja X 2 czerwca 1547
Sesja XI 10 maja 1551
Sesja XII 10 września 1551
Sesja XIII 11 października 1551
Sesja XIV 25 listopada
Sesja XV - XVI 1551 - 1552
Sesja XV 25 stycznia 1552
Sesja XVI 21 kwietnia 1552
Sesja XVII 1562 -1563
Sesja XVIII 26 lutego 1562
Sesja XIX 14 maja 1562
Sesja XX 5 czerwca 1562
Sesja XXI 16 lipca 1562
Sesja XXII 17 września 1562
Sesje XXIII - XXIV 1563
Sesja XXIII 15 lipca 1563
Sesja XXIV 11 listopada 1563
Sesja XXV 3-4 grudnia 1563
Spis treści:
Część pierwsza /5
Opowieść o Glumie /7
Saga o Ljocie z Vellir /85
Saga o ludziach z Czystego Jeziora /114
Saga o Gudmundzie Mocnym /116
Część druga /179
Saga o Eyjolfie i ludziach z Jeziora Czystego /181
Saga o ludziach z Salvarfadadalr /223
Opowieść o Skucie Zabijace /343
Spis treści
Saga o Asmundzie Kappabanim
Saga o Volsungach
Saga o Ragnarze Lodbrok
Saga o królu Halfie i jego ludziach
Saga o Odd - Orvarim
Asga o An Bogusveigir
Spis treści:
KSIĘGA PIERWSZA /9
Święty Hieronim Żywot świętego Pawła /11
Święty Anastazy Żywot świętego Antoniego /23
Święty Hieronim Żywot Hilarego /77
Święty Hieronim Żywot i niewola mnicha Malachusa /107
Anonim Żywot koptyjski Pachomiusza i Teodora /127
Apendyks A Saidycka wersja prologu /265
Apendyks Pierwsze doświadczenia Pachomiusza /269
Apendyks C Synod w Latopolis /275
Święty Diakon Efrem Życie świętego putelnika Abrahama /279
Amfilochiusz, biskup Ikonium Żywot świętego Bazylego /291
Żywot świętego Efrema Syryjczyka Diakona Edessy /309
Leoncjusz, biskup Neapolis na Cyprze. Żywot świętego Jana Jałmużnika /327
Anonim, Żywot świętego Kapłana Epikteta i świętego zakonnika Aftiona /377
Święty Hieronim Żywot świętej Pauli, rzymskiej wdowy /421
Anonim Żywot świętej Eugenii, dziewiczy i męczennicy /455
Anonim Żywot świętej Eufrazji /473
Sofroniusz z Jerozolimy Żywot świętej Pokutnicy Marii z Egiptu /527
Święty Hieronim Żywot świętej Fabioli /545
Anonim Żywot świętej dziewicy Mariny /569
KSIĘGA DRUGA /575
Rufin z Akwilei Żywoty Ojców /577
KSIĘGA TRZECIA /641
KSIĘGA CZWARTA /717
1. O samotnym mnichu mieszkającym w chacie na granicy Cyreny /719
2. O pewnej wypowiedzi Origenesa, którą niektórzy uznają za heretycką /720
3. O życiu świętego Hieronima w Jerozolimie /722
4. Przeorzy utrzymują braci, kiedy ci osiedlają się na pustyni za ich zgodą /723
5. Brat żyjący na pustyni, dostaje chleb z nieba /723
6. Jak starzec karmił oswojoną lwicę /724
7. Pewien starzec karmi wilczycę. Złodziej prosi o przebaczenie /725
8. Eremita uzdrawia pięć ślepych, młodych lwów /726
9. Jeden z braci uczył się od koziorożca, jakie rośliny może spożywać /727
10. Pewien brat żył pięćdziesiąt lat na górze Synaj i nikomu nie pozwolił zbliżyć się do siebie /727
11. Wielki cud niewiarygodnego posłuszeństwa /728
12. O innym cudzie związanym z posłuszeństwem /729
13. Ten, kto wypędził diabła, sam został opętany, po czym powrócił do zdrowia /729
14. Kara dla eremity, który wrócił do świata /730
15. O habicie albo stroju egipskich mnichów /730
16. O rodzaju modlitwy chóralnej i doskonałym wyrzeczeniu się świata /731
17. Anioł przygląda się śpiewom dwunastu psalmów na zgromadzeniu starszych /732
18. Jak należy czuwać i uważać przy modlitwie /733
19. Nie powinno się dodawać do psalmów "alleluja", nie licząc tych, w których występuje ono w tytule /733
20. O pracach ręcznych i śpiewie psalmów podczas tercji, seksty i nony /733
21. Jak ostrożnie przyjmuje się do klasztoru tych, którzy wyrzekli się świata /734
22. Nikt nie może zrobić niczego bez rozkazu starszych /735
23. O trzech niedbałych kucharzach /736
24. O dwóch mnichach, którym zabrakło drewna /736
25. O świętym Janie, który mieszkał niedaleko miasta Lycus /736
26. O posłuszeństwie tego Jana /737
27. O ogromnym bloku skalnym, toczonym przez posłusznego Jana /737
28. O cudownej cierpliwości przeora Mutiusa /737
29. O mnichu, który był synem hrabiego i za karę musiał nosić kosze /738
30. O przeorze Pinuphiusie, który oddalił się od klasztoru /739
31. Upomnienie dla nowego mnicha /740
32. O pewnym mnichu, który karmił obcych przed ustaloną godziną /742
33. O pewnym mnichu, który nigdy nie jadł sam /742
34. O starym mnichu Machetesie /742
35. O przeorze Teodorze /743
36. O anachorecie, żyjącym na jałowej pustyni /743
37. O mnichu Archebiuszu /744
38. O dwóch uczniach, którzy nieśli choremu figi i zmarli w drodze /744
39. O pracy egipskich mnichów /744
40. O przeorze Pawle /745
41. O pewnym bluźniącym bracie zniszczony żarem złej żądzy /745
42. Wielu mnichów przychodzi do świętego Antoniego po pociechę /745
43. O ojcu Hero /746
44. O dwóch mnichach, którzy podróżując przez pustynię, postanowili nic nie jeść, o ile Bóg im czegoś nie ześle /747
Spis treści:
Saga o ludziach z Morskiej Doliny /5
Saga o Finnbogim Mocnym /106
Saga o Thordzie i jego przybranym synu /188
Saga o szanowanym ofeigu /248
Saga o Thorhallu Piwnej Czapce /287
Spis treści:
Rozdział 1. Żywot ojca świętego Jana. O jaskini Sapsas /11
Rozdział 2. O ojcu, który we własnej jaskini karmił lwa /12
Rozdział 3. Żywot księdza Conona w klasztorze Penthucus /13
Rozdział 4. Twarz przeora Leo ncja /13
Rozdział 5. Opowieść przeora Polychroniusza o trzech mnichach /14
Rozdział 6. Inna opowieść tego przeora /14
Rozdział 7. Życie i śmierć pewnego ojca, który nigdy nie chciał zostać przeorem w klasztorze Na Wieży /15
Rozdział 8. Żywot przeora Myrogenesa, cierpiącego na puchlinę wodną /15
Rozdział 9. O cudownej miłości pewnego ojca świętego /16
Rozdział 10. Żywot eremity Barnaby /16
Rozdział 11. Żywot przeora Agiodulusa /17
Rozdział 12. Powiedzenie przeora Olimpiusza /18
Rozdział 13. Żywot eremity Marka /18
Rozdział 14. O pewnym bracie, kuszonym przez ducha nieuczciwości i chorującym na trąd /18
Rozdział 15. O cudzie przeora Conona /19
Rozdział 16. Opowieść przeora Mikołaja o sobie i towarzyszach /19
Rozdział 17. Żywot ojca Maknusa /20
Rozdział 18. Żywot innego ojca z klasztoru Laura, który spał z lwami /20
Rozdział 19. Opowieść przeora Eliasza o sobie /21
Rozdział 20. Nawrócenie się żołnierza z powodu zaistniałego cudu /22
Rozdział 21. Śmierć anachorety i jego mordercy /22
Rozdział 22. O innym ojcu, który też nazywał się Conon /23
Rozdział 23. Żywot mnicha Teodulusa /23
Rozdział 24. Żywot ojca mieszkającego w celi w Cuzibie /23
Rozdział 25. O bracie z klasztoru Cuziba, o świętych słowach przemienienia i o klasztornej farze /24
Rozdział 26. Żywot brata Teofanesa, o jego cudownej twarzy /25
Rozdział 27. Życie pewnego kapłana z Mardandos /26
Rozdział 28. O cudownym dziele Juliana Słupnika /27
Rozdział 29. Cud, który wydarzył się przy Najświętszym Sakramencie Ołtarza/28
Rozdział 30. Żywot mnicha Izydora z Malty. O innym cudzie Najświętszego Sakramentu Ołtarza /28
Rozdział 31. Nawrócenie i żywot jawnogrzesznicy Marii /29
Rozdział 32. Nawrócenie i żywot aktora Babilasa oraz jego grzesznic Comety i Nikosy /30
Rozdział 33. Żywot świętego biskupa Teodota /31
Rozdział 34. Żywot błogosławionego patriarchy Aleksandra z Jerozolimy /32
Rozdział 35. Żywot arcybiskupa Eliasza z Jerozolimy i o patriarsze Flavianusie z Antiochii /32
Rozdział 36. Żywot patriarchy Efrema z Antiochii i o tym, jak nawrócił stojącego na słupie serwiańskiego mnicha /33
Rozdział 37. Żywot biskupa, który potajemnie opuścił siedzibę i w przebraniu służył budowniczym w Jerozolimie /34
Rozdział 38. Śmierć bezbożnego cesarza Anastazego /35
Rozdział 39. Żywot pewnego mnicha w klasztorze przeora Seweriana i jak wiejska dziewczyna ustrzegła go mądrze od grzechu /36
Rozdział 40. Żywot przeora Cosmasa Eunucha /37
Rozdział 41. Żywot przeora Pawła z Nazarbus /39
Rozdział 42. Żywot sługi Bożego Anaxonoma /40
Rozdział 43. Okropna śmierć arcybiskupa Thaleleusza z Tessaloniki /41
Rozdział 44. Żywot ojca przebywającego w mieście Antinous; o modlitwie za umarłych /42
Rozdział 45. Żywot mnicha zamkniętego na Górze Oliwnej; o czci wizerunku Najświętszej Matki Boga, Maryi /42
Rozdział 46. Cudowne widzenie przeora z Laura Calamon; o obu księgach Nestoriusza /43
Rozdział 47. Cud Matki Boskiej dokonany przeciwko aktorowi Gajanusowi, który obraził ją w teatrze/45
Rozdział 48. Jak Matka Boska nawróciła Cosmianę, żonę patrycjusza Germanusa /45
Rozdział 49. Cudowna wizja mówiąca księciu Palestyny, aby odrzucił herezję i nawrócił się na wiarę katolicką /46
Rozdział 50. Wizja i opowieść przeora Jerzego /47
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?