Visio Tnugdali - popularny w średniowieczu utwór wizyjny opowiadający o wizji zaświatów, której dostąpić miał irlandzki rycerz Tyndal (łac. Tbugdalus, irl. Tnuthgal). Został napisany w XI wieku przez mnicha z iroszkockiego konwentu w Ratyzbonie.
Utwór powstał około 1149 roku. O jego autorze nie wiadomo nic bliższego poza tym, iż znany jest jako brat Marek. Fabuła wpisuje się w popularny w wiekach średnich motyw wędrówki po zaświatach. Osią fabuły rozpoczynającej się w Cork w Irlandii jest wizja, której dostąpił młody rycerz Tundal, gdy leżał nieprzytomny trzy dni i noce po upadku z konia. Podczas gdy jego ciało leży bez oznak życia, dusza jest oprowadzana przez anioła po kolejnych kręgach piekła, czyśćca i raju.
Spis treści:
Saga o Bjornie i Thordzie /7
Saga o Kormaku Ogmundarsonie /85
Saga o Hallfredzie, królewskim skaldzie /155
Saga o Gunnlaugu język żmii /201
" (...) Tak właśnie wygląda ta zatoka. Cesarz Justynian otoczył ją wspaniałymi budowlami i podniósł przez to jej świetność. Po lewej stronie zatoki kazał zbudować martyrium Świętego Wawrzyńca, przekształcić ciemną, ponurą budowlę i nadać jej obecny blask. Przed nim, na tak zwanym Placu Blachernai, postawił kościół ku czci Matki Boskiej budując go w opisany powyżej sposób. Na przeciwnym brzegu postawił kościół Świętego Priscusa i Mikołaja. Była to nowa budowla, w której mieszkańcu Bizancjum chętnie się zatrzymywali, częściowo po to, aby nacieszyć się pięknem poświęconego miejsca..."
(fragment Budowle przy Złotym Rogu. Kościół Świętego Wawrzyńca. Kościół Matki Boskiej w Blachernai. Kościoły Świętego Piscusa i Mikołaja. Kościół Świętego Kosmy i Damiana. Kościół Świętego Antymusa Męczennika )
" (...) Po tym jak dostojny książę stawił się jako zakładnik i król wrócił z nim na Węgry, cała armia pielgrzymów, za namową i zgodą króla, wkroczyła mostem przez bagna na teren węgierskiego państwa i rozbiła obóz nad rzeką Hansag. Po rozbiciu obozu i zakwaterowaniu wszystkich ludzi, książę Gotfryd kazał ogłosić za pośrednictwem herolda, który wchodził do każdej budy i każdego namiotu, aby nikt nie odważył się dopuścić czegoś niewłaściwego na terenie całych Węgier. Jest to zakazane pod karą śmierci. Nie wolno niczego zabierać siłą i wywoływać jakichkolwiek niepokojów..."
(fragment Wydanie zakładników i przemarsz przez Węgry )
Salimbene de Adam da Parma (1221-1288) jest autorem wyjątkowej kroniki opowiadającej dzieje cesarza Fryderyka II, swojego zakonu i Europy, opierającej się także o profetyczne teksty Gioacchina da Fiore.
Cezary z Heisterbach ur. ok. 1180 w Kolonii, zm. 1240 w Heisterbach, łaciński pisarz niemiecki. Uczył się w szkołach w Kolonii. W roku 1198 lub 1199 wstąpił do zakonu cystersów w Heisterbach, gdzie był mistrzem nowicjatu i przełożonym. Opactwa i klasztory cysterskie były w średniowieczu ważnymi ośrodkami kultury, nauki, medycyny; wprowadzały postęp w rzemiośle i rolnictwie. Jego twórczość zawiera dużej wartości materiał źródłowy do poznania życia i duchowieństwa średniowiecza. To również przykład dobrej prozy. Wywarł duży wpływ na późniejszą literaturę religijną oraz ikonografię.
Kronika Soboru Trydenckiego ze względu na ówczesną cenzurę papieską, była drukowana po raz pierwszy w Londynie.
Fulgenzio Micanzio był najbliższym współpracownikiem Paola Sarpiego.
Spis treści:
Fulgenzio Micanzio - Żywot ojca Paolo 1552-1623
Paolo Sarpi Kronika Soboru Trydenckiego
Księga pierwsza 1500 - sierpień 1544
Księga druga wrzesień 1544 - marzec 1547
Księga trzecia kwiecień 1547- kwiecień 1551
Księga czwarta maj 1551 - sierpień 1552
Księga piąta wrzesień 1552 - grudzień 1561
Księga szósta 1 styczeń - 17 wrzesień 1562
Księga siódma 18 wrzesień 1562 - 15 maja 1563
Księga ósma 17 maj 1563 - 12 marzec 1565
Sesje I - IV 1545 - 1547
Sesja V 17 czerwca 1546
Sesja VI 13 stycznia 1547
Sesja VII 3 marca 1547
Sesja VIII 11 marca 1547
Sesja IX 21 kwietnia 1547
Sesja X 2 czerwca 1547
Sesja XI 10 maja 1551
Sesja XII 10 września 1551
Sesja XIII 11 października 1551
Sesja XIV 25 listopada
Sesja XV - XVI 1551 - 1552
Sesja XV 25 stycznia 1552
Sesja XVI 21 kwietnia 1552
Sesja XVII 1562 -1563
Sesja XVIII 26 lutego 1562
Sesja XIX 14 maja 1562
Sesja XX 5 czerwca 1562
Sesja XXI 16 lipca 1562
Sesja XXII 17 września 1562
Sesje XXIII - XXIV 1563
Sesja XXIII 15 lipca 1563
Sesja XXIV 11 listopada 1563
Sesja XXV 3-4 grudnia 1563
Spis treści:
Część pierwsza /5
Opowieść o Glumie /7
Saga o Ljocie z Vellir /85
Saga o ludziach z Czystego Jeziora /114
Saga o Gudmundzie Mocnym /116
Część druga /179
Saga o Eyjolfie i ludziach z Jeziora Czystego /181
Saga o ludziach z Salvarfadadalr /223
Opowieść o Skucie Zabijace /343
Spis treści
Saga o Asmundzie Kappabanim
Saga o Volsungach
Saga o Ragnarze Lodbrok
Saga o królu Halfie i jego ludziach
Saga o Odd - Orvarim
Asga o An Bogusveigir
Spis treści:
KSIĘGA PIERWSZA /9
Święty Hieronim Żywot świętego Pawła /11
Święty Anastazy Żywot świętego Antoniego /23
Święty Hieronim Żywot Hilarego /77
Święty Hieronim Żywot i niewola mnicha Malachusa /107
Anonim Żywot koptyjski Pachomiusza i Teodora /127
Apendyks A Saidycka wersja prologu /265
Apendyks Pierwsze doświadczenia Pachomiusza /269
Apendyks C Synod w Latopolis /275
Święty Diakon Efrem Życie świętego putelnika Abrahama /279
Amfilochiusz, biskup Ikonium Żywot świętego Bazylego /291
Żywot świętego Efrema Syryjczyka Diakona Edessy /309
Leoncjusz, biskup Neapolis na Cyprze. Żywot świętego Jana Jałmużnika /327
Anonim, Żywot świętego Kapłana Epikteta i świętego zakonnika Aftiona /377
Święty Hieronim Żywot świętej Pauli, rzymskiej wdowy /421
Anonim Żywot świętej Eugenii, dziewiczy i męczennicy /455
Anonim Żywot świętej Eufrazji /473
Sofroniusz z Jerozolimy Żywot świętej Pokutnicy Marii z Egiptu /527
Święty Hieronim Żywot świętej Fabioli /545
Anonim Żywot świętej dziewicy Mariny /569
KSIĘGA DRUGA /575
Rufin z Akwilei Żywoty Ojców /577
KSIĘGA TRZECIA /641
KSIĘGA CZWARTA /717
1. O samotnym mnichu mieszkającym w chacie na granicy Cyreny /719
2. O pewnej wypowiedzi Origenesa, którą niektórzy uznają za heretycką /720
3. O życiu świętego Hieronima w Jerozolimie /722
4. Przeorzy utrzymują braci, kiedy ci osiedlają się na pustyni za ich zgodą /723
5. Brat żyjący na pustyni, dostaje chleb z nieba /723
6. Jak starzec karmił oswojoną lwicę /724
7. Pewien starzec karmi wilczycę. Złodziej prosi o przebaczenie /725
8. Eremita uzdrawia pięć ślepych, młodych lwów /726
9. Jeden z braci uczył się od koziorożca, jakie rośliny może spożywać /727
10. Pewien brat żył pięćdziesiąt lat na górze Synaj i nikomu nie pozwolił zbliżyć się do siebie /727
11. Wielki cud niewiarygodnego posłuszeństwa /728
12. O innym cudzie związanym z posłuszeństwem /729
13. Ten, kto wypędził diabła, sam został opętany, po czym powrócił do zdrowia /729
14. Kara dla eremity, który wrócił do świata /730
15. O habicie albo stroju egipskich mnichów /730
16. O rodzaju modlitwy chóralnej i doskonałym wyrzeczeniu się świata /731
17. Anioł przygląda się śpiewom dwunastu psalmów na zgromadzeniu starszych /732
18. Jak należy czuwać i uważać przy modlitwie /733
19. Nie powinno się dodawać do psalmów "alleluja", nie licząc tych, w których występuje ono w tytule /733
20. O pracach ręcznych i śpiewie psalmów podczas tercji, seksty i nony /733
21. Jak ostrożnie przyjmuje się do klasztoru tych, którzy wyrzekli się świata /734
22. Nikt nie może zrobić niczego bez rozkazu starszych /735
23. O trzech niedbałych kucharzach /736
24. O dwóch mnichach, którym zabrakło drewna /736
25. O świętym Janie, który mieszkał niedaleko miasta Lycus /736
26. O posłuszeństwie tego Jana /737
27. O ogromnym bloku skalnym, toczonym przez posłusznego Jana /737
28. O cudownej cierpliwości przeora Mutiusa /737
29. O mnichu, który był synem hrabiego i za karę musiał nosić kosze /738
30. O przeorze Pinuphiusie, który oddalił się od klasztoru /739
31. Upomnienie dla nowego mnicha /740
32. O pewnym mnichu, który karmił obcych przed ustaloną godziną /742
33. O pewnym mnichu, który nigdy nie jadł sam /742
34. O starym mnichu Machetesie /742
35. O przeorze Teodorze /743
36. O anachorecie, żyjącym na jałowej pustyni /743
37. O mnichu Archebiuszu /744
38. O dwóch uczniach, którzy nieśli choremu figi i zmarli w drodze /744
39. O pracy egipskich mnichów /744
40. O przeorze Pawle /745
41. O pewnym bluźniącym bracie zniszczony żarem złej żądzy /745
42. Wielu mnichów przychodzi do świętego Antoniego po pociechę /745
43. O ojcu Hero /746
44. O dwóch mnichach, którzy podróżując przez pustynię, postanowili nic nie jeść, o ile Bóg im czegoś nie ześle /747
Spis treści:
Saga o ludziach z Morskiej Doliny /5
Saga o Finnbogim Mocnym /106
Saga o Thordzie i jego przybranym synu /188
Saga o szanowanym ofeigu /248
Saga o Thorhallu Piwnej Czapce /287
Spis treści:
Rozdział 1. Żywot ojca świętego Jana. O jaskini Sapsas /11
Rozdział 2. O ojcu, który we własnej jaskini karmił lwa /12
Rozdział 3. Żywot księdza Conona w klasztorze Penthucus /13
Rozdział 4. Twarz przeora Leo ncja /13
Rozdział 5. Opowieść przeora Polychroniusza o trzech mnichach /14
Rozdział 6. Inna opowieść tego przeora /14
Rozdział 7. Życie i śmierć pewnego ojca, który nigdy nie chciał zostać przeorem w klasztorze Na Wieży /15
Rozdział 8. Żywot przeora Myrogenesa, cierpiącego na puchlinę wodną /15
Rozdział 9. O cudownej miłości pewnego ojca świętego /16
Rozdział 10. Żywot eremity Barnaby /16
Rozdział 11. Żywot przeora Agiodulusa /17
Rozdział 12. Powiedzenie przeora Olimpiusza /18
Rozdział 13. Żywot eremity Marka /18
Rozdział 14. O pewnym bracie, kuszonym przez ducha nieuczciwości i chorującym na trąd /18
Rozdział 15. O cudzie przeora Conona /19
Rozdział 16. Opowieść przeora Mikołaja o sobie i towarzyszach /19
Rozdział 17. Żywot ojca Maknusa /20
Rozdział 18. Żywot innego ojca z klasztoru Laura, który spał z lwami /20
Rozdział 19. Opowieść przeora Eliasza o sobie /21
Rozdział 20. Nawrócenie się żołnierza z powodu zaistniałego cudu /22
Rozdział 21. Śmierć anachorety i jego mordercy /22
Rozdział 22. O innym ojcu, który też nazywał się Conon /23
Rozdział 23. Żywot mnicha Teodulusa /23
Rozdział 24. Żywot ojca mieszkającego w celi w Cuzibie /23
Rozdział 25. O bracie z klasztoru Cuziba, o świętych słowach przemienienia i o klasztornej farze /24
Rozdział 26. Żywot brata Teofanesa, o jego cudownej twarzy /25
Rozdział 27. Życie pewnego kapłana z Mardandos /26
Rozdział 28. O cudownym dziele Juliana Słupnika /27
Rozdział 29. Cud, który wydarzył się przy Najświętszym Sakramencie Ołtarza/28
Rozdział 30. Żywot mnicha Izydora z Malty. O innym cudzie Najświętszego Sakramentu Ołtarza /28
Rozdział 31. Nawrócenie i żywot jawnogrzesznicy Marii /29
Rozdział 32. Nawrócenie i żywot aktora Babilasa oraz jego grzesznic Comety i Nikosy /30
Rozdział 33. Żywot świętego biskupa Teodota /31
Rozdział 34. Żywot błogosławionego patriarchy Aleksandra z Jerozolimy /32
Rozdział 35. Żywot arcybiskupa Eliasza z Jerozolimy i o patriarsze Flavianusie z Antiochii /32
Rozdział 36. Żywot patriarchy Efrema z Antiochii i o tym, jak nawrócił stojącego na słupie serwiańskiego mnicha /33
Rozdział 37. Żywot biskupa, który potajemnie opuścił siedzibę i w przebraniu służył budowniczym w Jerozolimie /34
Rozdział 38. Śmierć bezbożnego cesarza Anastazego /35
Rozdział 39. Żywot pewnego mnicha w klasztorze przeora Seweriana i jak wiejska dziewczyna ustrzegła go mądrze od grzechu /36
Rozdział 40. Żywot przeora Cosmasa Eunucha /37
Rozdział 41. Żywot przeora Pawła z Nazarbus /39
Rozdział 42. Żywot sługi Bożego Anaxonoma /40
Rozdział 43. Okropna śmierć arcybiskupa Thaleleusza z Tessaloniki /41
Rozdział 44. Żywot ojca przebywającego w mieście Antinous; o modlitwie za umarłych /42
Rozdział 45. Żywot mnicha zamkniętego na Górze Oliwnej; o czci wizerunku Najświętszej Matki Boga, Maryi /42
Rozdział 46. Cudowne widzenie przeora z Laura Calamon; o obu księgach Nestoriusza /43
Rozdział 47. Cud Matki Boskiej dokonany przeciwko aktorowi Gajanusowi, który obraził ją w teatrze/45
Rozdział 48. Jak Matka Boska nawróciła Cosmianę, żonę patrycjusza Germanusa /45
Rozdział 49. Cudowna wizja mówiąca księciu Palestyny, aby odrzucił herezję i nawrócił się na wiarę katolicką /46
Rozdział 50. Wizja i opowieść przeora Jerzego /47
Barłaam i Jozafat byli czczeni jako chrześcijańscy święci. Są bohaterami opowieści hagiograficznej, bardzo popularnej w średniowieczu, inspirowanej rzekomym nawróceniem się Buddy.
Legenda Buddy była znana chrześcijanom wschodniego Iranu i Azji centralnej, gdzie stykali się z buddystami mazdeistami i manichejczykami.
Pierwsza redakcja tekstu pochodzi z VI wieku, napisano go w języku irańskim, potem przełożono na syryjski i arabski. Później były liczne przekłady na język łaciński i języki narodowe. Najstarszy rękopis tych przekładów pochodzi z roku 1021 i znajduje się w Kijowie, inny jest na górze Atos, a jeszcze inny, z roku 1064 - w Oxfordzie.
Opowieść, która dotarła na zachód w XI wieku jest przypisywana świętemu Janowi z Damaszku, była bardzo znana, uważana za historyczną, a imiona Barłaama i Jozafata zostały włączone do rzymskiego Martyrologium.
Spis treści:
Fulgenzio Micanzio - Żywot ojca Paolo 1552-1623
Paolo Sarpi Kronika Soboru Trydenckiego
Księga pierwsza 1500 - sierpień 1544
Księga druga wrzesień 1544 - marzec 1547
Księga trzecia kwiecień 1547- kwiecień 1551
Księga czwarta maj 1551 - sierpień 1552
Księga piąta wrzesień 1552 - grudzień 1561
Księga szósta 1 styczeń - 17 wrzesień 1562
Księga siódma 18 wrzesień 1562 - 15 maja 1563
Księga ósma 17 maj 1563 - 12 marzec 1565
Sesje I - IV 1545-1547
Sesja V 17 czerwca 1546
Sesja VI 13 stycznia 1547
Sesja VII 3 marca 1547
Sesja VIII 11 marca 1547
Sesja IX 21 kwietnia 1547
Sesja X 2 czerwca 1547
Sesja XI 10 maja 1551
Sesja XII 10 września 1551
Sesja XIII 11 października 1551
Sesja XIV 25 listopada
Sesja XV - XVI 1551-1552
Sesja XV 25 stycznia 1552
Sesja XVI 21 kwietnia 1552
Sesja XVII 1562-1563
Sesja XVIII 26 lutego 1562
Sesja XIX 14 maja 1562
Sesja XX 5 czerwca 1562
Sesja XXI 16 lipca 1562
Sesja XXII 17 września 1562
Sesje XXIII -XXIV 1563
Sesja XXIII 15 lipca 1563
Sesja XXIV 11 listopada 1563
Sesja XXV 3-4 grudnia 1563
Saga o Sigurdzie Thoglim
Saga o Remundzie , synu Cesarza
Saga o królu Floresie i jego synach
Saga o Vilmundzie Vidutanie
Saga o Damustim
Saga o Ali Flekku
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?