Prezentowana publikacja jest rekonstrukcją jednego z przedsięwzięć na poziomie narodowym, a mianowicie społecznej odpowiedzialności kas oszczędnościowo-kredytowych SKOK. Kasy są szczególną instytucją na rynku usług finansowych w kontekście społecznej odpowiedzialności, ponieważ ich działalność wykracza poza zwykłe przeprowadzanie transakcji, przyjmowanie depozytów, pożyczki dla członków itp. Przyczynianie się do rozwoju ekonomicznego regionu, działania na rzecz lokalnej społeczności, współpraca, wolontariat, sponsorowanie lokalnych przedsięwzięć i działania charytatywne są wpisane w tradycyjne idee spółdzielczości i jednocześnie konstytuują nowoczesną koncepcję CSR. Praca jest zatem realizacją postulatu odczytywania CSR z praktyki działania firm.
Analiza źródeł sukcesów i porażek przedsiębiorstw w naturalny sposób prowadzi do osób stojących na ich czele. To oni ponoszą odpowiedzialność za wyniki gospodarcze uzyskiwane w coraz bardziej konkurencyjnym i nieprzewidywalnym otoczeniu gospodarczym, w którym kreatywność, umiejętność dostrzegania wyłaniających się zmian i wyciągania wniosków, a jednocześnie zdolność do przekonywania innych może zagwarantować przetrwanie i rozwój. Dynamiczny rozwój techniki sprawił, że można stworzyć imitację wszystkiego ? poza Człowiekiem, a w szczególności takim, który, posiadając predyspozycje przywódcze, potrafi je świadomie kształtować i efektywnie wykorzystywać. Autor przedstawił kompetencje przywódcze liderów prowadzących mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce w kontekście szybko postępującej globalizacji gospodarki polskiej.
Książka przeznaczona jest zarówno dla praktyków: przedsiębiorców, menedżerów, osób aspirujących do pełnienia ról kierowniczych, jak i dla studentów ekonomii i zarządzania wyższych uczelni, gdyż zawiera wiele praktycznych analiz i przykładów osadzonych w realiach polskich.
Szerokie sformułowanie tematu książki ma przynajmniej dwa cele. Po pierwsze, objąć fragment polskiego dyskursu toczonego wokół tematyki. Po drugie zaś, wskazać na dylematy czy ambiwalencje, z którymi borykają się badacze podejmujący tematykę, a które wynikają z samej natury zjawiska. Jest zatem w pozycji książkowej miejsce dla iście modernistycznych wizji nastawionych na funkcjonalność, porządkowanie i układanie oraz dla tych, które ów porządek podważają, urefleksyjniają, wprowadzają niepokój i zamieszanie. Czasu wolnego nie możemy rozpatrywać tylko w kategoriach jednostkowych spostrzeżeń, subiektywnego doświadczania, lecz powinniśmy wskazywać na jego uwikłanie w kontekst społeczny. Czas wolny stanowi tym samym nieodłączną część organizacji życia codziennego, zyskuje określony status i społeczne umiejscowienie, a jednostkowe doświadczenia nabierają pełni dopiero w kontekście uwarunkowań sytuacyjnych. Kiedy myślimy o czasie wolnym, jawią się nam przed oczami wielkie możliwości społecznych odczytań i refleksji, tematy obszarów pogranicznych (tzw. grey areas), czy jak chcą inni, hybrydowych aktywności, sfer niejednoznacznych i ambiwalentnych.
Cele tej książki? Są cztery główne. Chcę pokazać ideę ludzkiego potencjału, możliwości każdego z nas. Pokazać poglądy, które są uważane dziś za wiedzę, a które są pseudowiedzą, szkodzącą ludziom w praktyce: niszczącą nasz potencjał. Pokazać inne możliwe poglądy, które zastąpią te poglądy destruktywne. Pokazać, że w organizacjach można tworzyć nowe narzędzia, sprzyjające realizacji tego, co w ludziach najlepsze.
Fragment Wstępu
Książka jest próba zwrócenia uwagi na konieczność stosowania w procesie doskonalenia jakości usług medycznych takich metod i narzędzi, które pozwolą na skwantyfikowanie wyników badań. Wyrażone w sposób liczbowy dałyby zarządzającym możliwość porównań w czasie. Jakość usługi medycznej przedstawione jest jako wartość mająca wiele wymiarów. Oceniać ją możemy w wielu płaszczyznach, np. procesów wewnętrznych, pacjentów, pracowników czy wyników finansowych. Głównym celem autorów było zaproponowanie metodyki oceny jakości procesów w usługach medycznych, w zakładach opieki zdrowotnej. Proponowana metodyka po pewnych modyfikacjach ma uniwersalny charakter i może mieć zastosowanie we wszystkich podmiotach świadczących nie tylko usługi medyczne.
Prac poświęconych problematyce zarządzania zasobami ludzkimi ukazało się w Polsce bardzo wiele. Stąd uzasadnione pytanie: czym różni się od innych kolejna pozycja dotycząca tego zagadnienia? Otóż przedmiotem prezentowanej książki są wybrane elementy procesu zarządzania zasobami ludzkimi (zzl) ? tak jak wyglądają one obecnie, w czasach daleko posuniętej globalizacji, z uwzględnieniem sytuacji kryzysowej, w jakiej znalazł się w ostatnich latach współczesny świat, a także z uwzględnieniem specyfiki procedur i narzędzi stosowanych w zzl w biznesie i w administracji publicznej. W publikacji Autorka przedstawiła wybrane elementy zzl, tj. dobór pracowników, poprzedzające go planowanie personelu, procesy adaptacji, rozwoju i oceniania pracowników oraz ostatni akord w melodii związanej z pracą, to znaczy odejścia z pracy, zwolnienia pracowników i rolę organizacji w tym procesie.
Publikacja skierowana jest do studentów i doskonalących się menedżerów w polskich warunkach i z uwzględnieniem wieloletnich doświadczeń dydaktycznych autora. Zawartość książki ograniczono do pojęć i zagadnień podstawowych, niezbędnych w procesie uczenia się, ale zgodnych z wymaganiami programowymi dla przedmiotu Zarządzanie dla studiów licencjackich na kierunkach: zarządzanie, ekonomia, administracja, bankowość i finanse, turystyka i rekreacja, bezpieczeństwo wewnętrzne itp.
W książce omówiono problemy związane z zarządzaniem ludźmi w firmach, w których dominującymi koncepcjami zarządzania są TQM (zarządzanie przez jakość) oraz lean manufacturing. Praca jest przewodnikiem, jakim mogą posługiwać się pracownicy odpowiedzialni w firmach za zasoby ludzkie i zarządzanie jakością. Nowością oferowanej pracy jest rozdział, w którym przedstawiono zasady stosowania podejścia procesowego i idei klienta wewnętrznego (m.in. problemy typowania właścicieli procesów w różnych strukturach organizacyjnych) oraz te treści, które wyjaśniają związki między jakością wyrobów a wartościami organizacyjnymi (np. sprawiedliwością i zaufaniem). Autor korzysta z własnych doświadczeń zawodowych i pokazuje, jak można wykorzystać społeczny potencjał organizacji w celu doskonalenia jakości wyrobów. Ukazuje specyfikę szkolenia, rekrutacji, oceniania i motywowania pracowników w firmach, które są zorientowane na jakość wyrobów. Pracę można gorąco polecić tym wszystkim, którzy są już znudzeni stosowaniem prostych systemów zarządzania jakością i poszukują nowych inspiracji, pomysłów na osiąganie trwałego sukcesu ekonomicznego. Książka może być również podręcznikiem akademickim dla studentów kierunków ekonomicznych i społecznych, które w programach nauczania mają takie przedmioty jak zarządzanie zasobami ludzkimi, wymagania jakości, zarządzanie jakością.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Jana Terelaka: Książka jest warta zasygnalizowania, gdyż ujmuje człowieka w skrajnie różnych sytuacjach zdrowia i choroby. (...) Przedsięwzięcie, którego podjęła się autorka, jest jednym z niewielu polskiej literaturze przedmiotu tak obszernym badaniem empirycznym z zakresu psychologii zdrowia. (...) Praca uwzględnia podmiotowo-osobowe, noo-dynamiczne aspekty ?bycia, rozwoju i stawania się? człowieka odpowiedzialnego za zdrowie, które jest ważną wartością w jego życiu. Tego rodzaju ujęcie wiąże się z oceną świadomości prozdrowotnej, co niewątpliwie mieści się we współczesnym paradygmacie psychologii zdrowia.(...) Książka jest oryginalna w świeżości spojrzenia na poruszane problemy, a jednocześnie pokazuje w przystępny sposób problemy nowego wymiaru noetycznego aspektu współczesnej psychologii.
Monografia jest pierwszym tego typu kompleksowym opracowaniem naukowym podejmującym eksplorację wpływu zaufania na zarządzanie przedsiębiorstwem w perspektywie wewnątrzorganizacyjnej w realiach gospodarki opartej na wiedzy. W sposób systematyczny dokonano tu przeglądu wycinkowej i rozproszonej literatury w przyjętym obszarze badawczym. W wyniku identyfikacji istniejącej luki poznawczej zaproponowano autorski model wpływu zaufania na zarządzanie przedsiębiorstwem, który następnie poddano empirycznej weryfikacji. Zawarte w pracy wywód teoretyczny oraz empiria rzucają nowe światło na miejsce i rolę zaufania w zarządzaniu współczesnym innowacyjnym przedsiębiorstwem.
Opracowanie ma na celu dostarczenie czytelnikowi podstawowej wiedzy dotyczącej istoty turystyki biznesowej i jej znaczenia na rynku turystycznym.
Publikacja składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy rozdział książki poświęcono teoretycznym podstawom turystyki biznesowej, zaś w drugiej części pracy skupiono się na formach turystyki biznesowej, czyli turystyce konferencyjnej i kongresowej, turystyce motywacyjnej i korporacyjnej oraz przemyśle wystawienniczym. Rozdział trzeci dotyczy rynku turystyki biznesowej. W rozdziale czwartym poruszono zagadnienie produktu turystyki biznesowej, a w rozdziale piątym skupiono się na determinantach kształtowania i rozwoju produktu turystyki biznesowej. Ostatnią część opracowania stanowi studium przypadku dotyczące turystyki biznesowej na obszarze województwa zachodniopomorskiego. W treści tego rozdziału zostały wykorzystane wyniki badań ankietowych przeprowadzone w obiektach zakwaterowania zbiorowego zlokalizowanych na terenie województwa zachodniopomorskiego i sklasyfikowanych jako hotele, wśród przewoźników promowych posiadających ofertę dla klientów biznesowych oraz wśród organizatorów biznesowych imprez zbiorowych kreujących i realizujących imprezy zbiorowe dla klienta biznesowego. Na uwagę zasługuje fakt, iż w polskiej literaturze brak jest zwartej publikacji książkowej dotyczącej powyższych zagadnień. Opracowanie niniejsze jest więc w Polsce pierwszą próbą przedstawienia problematyki turystyki biznesowej w takim kształcie.
Tytuł odnosi się do różnych zjawisk i postaci, które uważając, że spełniają wymogi ?nowoczesności? przyczyniają się do niszczenia cywilizacji. Książka jest zbiorem kilkudziesięciu esejów o różnych wydarzeniach i zjawiskach kultury w Polsce i na świecie napisanych z literacką swadą i całkowitym brakiem politycznej poprawności, choć bez intencji obrażania nikogo. Inspiracją niektórych esejów są doświadczenia Autora z posłowania do Parlamentu Europejskiego.
Książka opisuje sposoby rozumienia trzech podstawowych uczuć przez osoby z zaburzeniami osobowości (dokładniej z osobowością psychopatyczną). Uczuciami tymi są miłość, nienawiść i lęk. Od niedawna trwają badania nad sferą emocjonalną takich osób; pozostaje ona jeszcze nieopisana. Choć w literaturze światowej pojawiają się pewne dane na temat przeżywania uczuć przez takie osoby, nie ma jednak opracowanego modelu sfery emocjonalnej takich osób. Książka proponuje model uczuć osób psychopatycznych. Ukazuje ich świat emocji, który jest o wiele bardziej skomplikowany niż wydaje się na pozór. Osoby takie są zdolne do doświadczania miłości, ale czynią to w sposób specyficzny. Nienawiść uruchamia u nich szereg mechanizmów neutralizujących, zaś doświadczanie lęku jest ambiwalentne. Książka opisuje skrypty emocjonalne (wiedzę emocjonalną) osób psychopatycznych.
Głównym celem publikacji jest przedstawienie i opisanie propozycji, wskazówek wychowania włączającego podopiecznych o obniżonej sprawności umysłowej w warunkach systemowego kształcenia i zorganizowanej opieki w placówce specjalnej. Przybliżono zjawiska, procesy, prawidłowości i wskazania strategii włączającej w aspekcie zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych podopiecznych, jak też trudnej i skomplikowanej pracy pedagogiczno-integracyjnej. Tym samym prezentowane opracowanie może więc być dowodem na nieograniczone możliwości placówki w strategii włączania społecznego podopiecznych na wspólnej płaszczyźnie z działaniami środowiska i w środowisku. Publikacja adresowana jest przede wszystkim do pedagogów-wychowawców, terapeutów, specjalistów, studentów o kierunku pedagogiczno-nauczycielskim, rodziców oraz osób wspierających podopiecznych z niepełnosprawnością intelektualną.
Kategoria przywództwa jest przedmiotem zainteresowań różnych dyscyplin naukowych. W sposób naturalny ma więc charakter interdyscyplinarny. Łączy podejścia charakterystyczne dla filozofii, psychologii, socjologii, teorii zarządzania i pedagogiki. W przypadku pedagogiki uwagę skupia szkoła i jej lokalne otoczenie. Szkoła rozumiana jako instytucja w strukturze systemu edukacji jest miejscem interakcji zachodzących między grupami wewnątrzszkolnymi ? dyrekcją, nauczycielami, pracownikami administracyjnymi, uczniami i rodzicami. W szerszej perspektywie dochodzą relacje między szkołą a jednostkami samorządu terytorialnego i władzami oświatowymi, a także między szkołą a funkcjonującymi w jej otoczeniu instytucjami i społecznością lokalną ? generalnie rzecz ujmując: między szkołą a grupami zewnętrznymi w stosunku do niej. W każdej z wyróżnionych grup wewnątrzszkolnych można zidentyfikować, podobnie jak w otoczeniu społecznym szkoły, przywódców rozmaitego rodzaju. W szkole jednak, w odróżnieniu od jej otoczenia zewnętrznego, można w sposób intencjonalny tworzyć warunki do kształtowania postaw sprzyjających rozwojowi predyspozycji przywódczych. Rodzi się w tym kontekście pytanie o celowość takich zabiegów, ich granice, a także stosowane formy i metody. Próbę odpowiedzi na te pytania Autorzy podjęli w prezentowanej publikacji. Autorami są zarówno teoretycy, jak i praktycy ? pracownicy naukowi, studenci, przedstawiciele organizacji powołanych do wspomagania rozwoju systemu edukacji.
Treści zawarte w publikacji mogą znacząco zwiększyć skuteczność korzystania z dobrodziejstw mowy ciała. Pozwalają zrozumieć i wykorzystywać znaczenia zawarte w wyrazie twarzy, gestykulacji, zachowaniach posturalnych, przestrzennych i dotykowych, w tonie głosu i rytmie wypowiedzi, wyglądzie zewnętrznym itp. Możliwe jest to poprzez samodzielny trening – a więc bez konieczności wychodzenia z domu. Ponadto zamieszczone zalecenia metodyczne treningu komunikacji niewerbalnej pozwalają stać się trenerami zachowań bezsłownych. Adresatami publikacji są zarówno osoby profesjonalnie posługujący się komunikacją niewerbalną, jak również wszyscy, którzy pragną pełniej i ekspresywniej porozumiewać się w codziennych kontaktach. Po lekturze książki będziemy potrafili lepiej wykorzystywać wiedzę o komunikacji niewerbalnej w różnych sferach naszej aktywności – do osiągania sukcesów osobistych i celów zawodowych.
W pracy omówiono w sposób kompleksowy najważniejsze problemy i wyzwania europejskiej polityki społecznej. Proces tworzenia takiej polityki na poziomie Unii Europejskiej dopiero się rozpoczął w ostatnich kilku latach, kiedy podjęto szereg działań mających zwalczać ubóstwo i wykluczenie społeczne oraz sprzyjać integracji społecznej i wzmocnieniu pozycji obywateli wszystkich krajów członkowskich UE. Przed kryzysem gospodarczym w całej Unii Europejskiej ubóstwem zagrożonych było aż 80 mln osób. W europejski program walki z ubóstwem zaangażowana jest zarówno Unia Europejska, jak i kraje członkowskie. Znalazło to wyraz w przyjętej w 2009 r. Strategii Lizbońskiej oraz nowej strategii UE „Europa 2020”. Jednak ze względu na brak kompetencji Unii Europejskiej w dziedzinie integracji społecznej obecne strategie integracji społecznej realizowane są za pomocą otwartej metody koordynacji. Omówiony w pracy Europejski Model Socjalny także stanowi nadal przedmiot ożywionych dyskusji i kontrowersji. W publikacji przedstawiono także różne koncepcje europeizacji lub/i unionizacji polityki społecznej oraz zbyt powolną konwergencję systemów zabezpieczenia społecznego w UE. Sporo miejsca i uwagi poświęcono także funkcjonowaniu rynków pracy, strategiom zatrudnienia oraz prawnym aspektom regulacji rynku pracy. Szczegółowo omówiono też zmiany demograficzne we wszystkich krajach Unii Europejskiej, które wymuszają odpowiednie przemiany w polityce rynku pracy wobec szybkiego kurczenia się europejskich zasobów siły roboczej. W końcowych częściach pracy omówiono działania krajów członkowskich i Unii Europejskiej przeciw ubóstwu i wykluczeniu społecznemu, realizację strategii integracji społecznej oraz ocenę koordynacji w dziedzinie zabezpieczenia społecznego.
Autor w sposób spójny i uporządkowany dokonał zestawienia wielu koncepcji przywództwa politycznego. Praca dzieli się na trzy części. W pierwszej z nich Autor podejmuje próbę przedstawienia możliwie wielu istotnych koncepcji teoretycznych związanych z przywództwem politycznym. W części drugiej zajmuje się kontekstami procesu przywództwa, czyli wszystkimi tymi jego aspektami, które badacze uznają za warunkujące pomyślność jego przebiegu. Część trzecia z kolei stanowi przeniesienie rozważań o przywództwie z poziomu teorii na poziom praktyki politycznej. Autor opisuje w niej, w jaki sposób procesy przywództwa przebiegają w Unii Europejskiej i samorządach lokalnych, oraz dokonuje podsumowania dwudziestolecia demokratycznej Polski z perspektywy teorii przywództwa politycznego. Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Antoszewskiego: Wywód Autora podporządkowany jest potrzebom uporządkowania wiedzy na temat jednego z najistotniejszych, a zarazem najsłabiej opracowanych teoretycznie fenomenów życia zbiorowego (?). Na podkreślenie zasługują walory formalne rozprawy ? świetny język, klarowność wywodu, wyeksponowanie najistotniejszych ustaleń. Wszystko to powoduje, że monografia Przemysława Żukiewicza może szybko stać się szeroko wykorzystywanym podręcznikiem akademickim ? nie tylko na studiach politologicznych.
W publikacji Autorki koncentrują się na uwarunkowaniach zachowań zdrowotnych podejmowanych przez młodzież. Jej oryginalność wiąże się przede wszystkim z równoczesnym ujęciem podmiotowych, jak i rodzinnych wyznaczników tych zachowań. W monografii, opartej na najnowszej literaturze, dokonano przeglądu kluczowych koncepcji wyjaśniających zachowania związane ze zdrowiem, przedstawiono uwarunkowania zachowań zdrowotnych z uwzględnieniem rodzinnych i podmiotowych czynników wpływających na podejmowane zachowania. Książka zawiera również wyniki badań przeprowadzone na grupie nastolatków i ich rodziców. Analizowano w nich wpływ wybranych czynników rodzinnych i podmiotowych na kształtowanie się zachowań zdrowotnych młodzieży. Integralną częścią publikacji jest propozycja założeń programu profilaktycznego, opracowanego na bazie uzyskanych wyników, kierowanego zarówno do młodych ludzi, jak i ich rodziców.
W książce przedstawiono podstawowe założenia, kierunki i instrumenty wspomagania oraz źródła finansowania rozwoju współczesnych małych i średnich przedsiębiorstw. Praca składa się z czterech części, które dotyczą: determinantów rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej; założeń i wytycznych dla programów wspierania firm sektora MSP; wykorzystania instrumentów wspomagania rozwoju w praktyce gospodarczej małych i średnich przedsiębiorstw; zewnętrznych źródeł finansowania rozwoju firm sektora MSP. Publikacja kierowana jest do studentów i pracowników naukowych zajmujących się przedsiębiorczością oraz zarządzaniem rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw. Powinna również zainteresować praktyków gospodarczych ? przedsiębiorców i menedżerów z firm sektora MSP, a także decydentów i pracowników instytucji otoczenia małego i średniego biznesu odpowiedzialnych za opracowywanie założeń i wdrażanie programów wspomagania tej kategorii przedsiębiorstw.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?