KALENDARZ DLA KADROWYCH I KSIĘGOWYCH z sektora prywatnego i publicznego!
W części merytorycznej infoKaledarza znajdują się pogrupowane informacje dot.:
umów stosowanych w zatrudnieniu
urlopów wypoczynkowych, rodzicielskich, dodatkowych, szkoleniowych
wypowiedzeń umów o pracę, wysokości odpraw
wysokości odpisów na zfśs
zwolnień, zasiłków, dokumentów ZUS
bezpieczeństwa i higieny pracy
diet, ryczałtów i rekompensat
podatków
Przy każdym miesiącu zebrane zostały najważniejsze informacje kadrowe i księgowe na dany okres. Dodatkowo na pojedynczych, dziennych stronach kalendarium znajduje się przypomnienie najważniejszych zadań i terminów na dany dzień.
Dzięki infoKalendarzowi będziecie Państwo pamiętać o każdym terminie, takim jak:
złożenie deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA i raportów imiennych
złożenie PIT-12
zakończenie inwentaryzacji
oświadczenie o wyborze opodatkowania
wpłata zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych
wybór opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej
poinformowanie pracowników przez pracodawcę o nietworzeniu zfśs lub niewypłacaniu świadczenia urlopowego
złożenie informacji ZUS IWA
przekazanie rozliczenia wykorzystania dotacji za poprzedni rok budżetowy
Ponadto publikacja zawiera przejrzyście usystematyzowane zagadnienia kadrowo-płacowe w tabelach.
infoKALENDARZ kadrowo-księgowy 2019 to:
stawki podatków, diet, ryczałtów, rekompensat;
wysokość odpraw, zasiłków chorobowych i opiekuńczych;
wymiary urlopów wypoczynkowych, rodzicielskich, szkoleniowych;
częstotliwość badań lekarskich i szkoleń BHP;
ważne kontakty.
infoKALENDARZ kadrowo-księgowy 2019 idealnie sprawdza się w pracy (148x210mm - wygodny format A5) – oprócz dziennego terminarza zawiera:
Szczegółowo rozpisane czynności i terminy z prawa pracy i księgowości dla sektora prywatnego i publicznego.
Praktyczne zestawienia danych kadrowych i podatkowych.
Daty czynności kadrowych i podatkowych oraz sprawozdań finansowych.
W prezentowanej pozycji szeroko omówiono regulację tzw. przestępstw menadżerskich, zawierając m.in. omówienie ok. 70 poszczególnych typów przestępstw, uregulowanych w kodeksie karnym i wielu aktach pozakodeksowych.
Opracowanie jest skierowane przede wszystkim do prawników praktyków: sędziów, adwokatów, radców prawnych oraz prokuratorów, a jego celem w znacznej mierze jest ukazanie związków pomiędzy prawem karnym a innymi dziedzinami prawa obrotu gospodarczego, aby stać się użytecznym zarówno dla prawników karnistów, jak i dla prawników zajmujących się szeroko pojętym obrotem gospodarczym. Jednocześnie praca ta jest skierowana również do tych, którzy powinni nią być najbardziej zainteresowani, a więc menadżerów.
2. wydanie zostało zaktualizowane i poszerzone, szczególnie w zakresie zmian wprowadzonych Rozporządzeniem RODO
Rozpoczęcie obowiązywania RODO stanowiło wyzwanie dla wszystkich administratorów, wprowadzając nowe obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych oraz modyfikując obowiązki dotychczas już znane na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych. Jednym z obowiązków poddanych znaczącym zmianom jest obowiązek informacyjny, który wiąże się z koniecznością opracowania kompleksowej i zrozumiałej informacji o przetwarzaniu danych osobowych osób fizycznych oraz jej dostarczenie osobom, których dane dotyczą, bez względu na kategorię osób, których dane administrator przetwarza: klientów, potencjalnych klientów, użytkowników korzystających z usług świadczonych na stronie internetowej, użytkowników fanpage lub innych kanałów administratora na portalach społecznościowych, pracowników, zleceniobiorców, praktykantów, osób dzwoniących na infolinię itd.
Wyzwanie stanowi również zapewnienie właściwej podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych. Podmioty często decydują się na pozyskiwanie zgody od osób, których dane dotyczą, mimo że nie zawsze jest to właściwa podstawa prawna i czasami pozyskanie zgody nie tylko jest ogromnym obciążeniem organizacyjnym dla podmiotu, ale także pozyskana zgoda jest nieważna i nie chroni administratora przed konsekwencjami wynikającymi z niezgodności z RODO. RODO wprowadza również znaczącą zmianę sposobu wyrażania zgody, gdy jest ona właściwą podstawą prawną przetwarzania. Do tej pory zgoda mogła zostać wyrażona wyłącznie przez oświadczenie woli. Na gruncie RODO zgoda na przetwarzanie danych „zwykłych” może zostać wyrażona nie tylko przez oświadczenie woli, ale także przez wyraźne działanie potwierdzające, a więc stanowi duże ułatwienie w realizacji tego obowiązku przez administratora i jest coraz częściej stosowane.
Publikacja zawiera:
gotowe wzory klauzul informacyjnych oraz klauzul zgód z różnych obszarów przetwarzania do zastosowania przez przedsiębiorców,
propozycje różnych modeli stosowania podstaw prawnych do przetwarzania danych osobowych,
wskazówki, na co zwrócić szczególną uwagę przy dostosowywaniu wzorów klauzul do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy,
praktyczny komentarz do każdego wzoru z informacjami dotyczącymi zastosowanych rozwiązań w zakresie stosowania RODO,
propozycje możliwych sposobów spełniania obowiązków informacyjnych i pozyskiwania zgód.
Wzory klauzul RODO zawarte w publikacji dotyczą następujących obszarów:
zawieranie kontraktów z osobami fizycznymi;
pozyskiwanie danych osobowych podczas kontaktu telefonicznego;
pozyskiwanie danych osób fizycznych na etapie wystawiania rachunku/faktury;
pozyskiwanie danych osobowych klientów w związku ze świadczeniem usług;
przetwarzanie danych klientów o stanie zdrowia w zakresie niezbędnym do realizacji usług;
przetwarzanie danych osobowych w ramach rozpatrywania skarg lub reklamacji;
pozyskiwanie danych osobowych w korespondencji mailowej;
automatyczna zapowiedź na infolinię;
działania marketingowe podejmowane na podstawie wyraźnej zgody
działania marketingowe podejmowane na podstawie wyraźnego działania potwierdzającego;
działania marketingowe przy pozyskaniu danych osobowych z innego źródła niż osoba, której dane dotyczą;
działania marketingowe z użyciem elektronicznych kanałów komunikacji: telefonicznie, mailowo;
polityka prywatności formularza kontaktowego oraz newslettera;
polityka prywatności strony www;
fanpage prowadzony na portalu Facebook;
rekrutacja w związku z różnymi formami zatrudnienia;
przyjęcie do pracy w oparciu o różne formy zatrudnienia;
współpraca ze związkami zawodowymi;
zajęcia wynagrodzenia;
monitorowanie pracowników;
nieodpłatne praktyki absolwenckie.
Problematyka wartości, w tym także współtworzenia wartości stanowi w obszarze nauk o zarządzaniu bardzo ważny obiekt badań w ostatnich latach. Także w Polsce coraz bardziej przykuwa uwagę. Jest przedmiotem badań w różnych obszarach. W niewielkim stopniu była ona odnoszona do sektora szkolnictwa wyższego […]. Książka Katarzyny Dziewanowskiej pt. „Współtworzenie wartości w marketingu. Przykład szkolnictwa wyższego” jest rzetelną pracą naukową, zarówno z teoretycznego, jak i praktycznego punktu widzenia […]. Poważnym osiągnięciem Autorki jest przedstawienie wyników interesujących badań empirycznych przeprowadzonych na relatywnie dużej próbie w Polsce.
Prof. dr hab. Lechosław Garbarski
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Książka Katarzyny Dziewanowskiej przynosi wiedzę wartościową dla środowiska naukowego, ale także cenną i zrozumiałą dla praktyków zarządzania publicznego i dla polityków. Rzadko się zdarza, żeby praca rzetelna pod względem naukowym i wykorzystująca różnorodne techniki badawcze była jednocześnie łatwa w odbiorze i zrozumiała dla odbiorców spoza środowiska akademickiego. Monografia dr Dziewanowskiej łączy te cechy. Może także stanowić wzór dla innych autorów pod względem przejrzystości wywodu, uporządkowania wątków i posługiwania się naukowym językiem. Wreszcie, pokazuje ona, jak pisząc na temat specyficzny dla jednej dyscypliny naukowej, można stworzyć pracę interesującą także z perspektywy interdyscyplinarnej (autor tej recenzji jest ekonomistą, a książkę przeczytał z dużym zainteresowaniem).
Dr hab. Mikołaj Herbst
Uniwersytet Warszawski
Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych
Książka wyjaśnia, jak należności wpływają na wartość przedsiębiorstwa i jego działania oraz w jaki sposób maksymalizować z nich gotówkę niezbędną do zarządzania płynnością finansową. Publikacja przedstawia stan badań w obszarze należności i łączy wiedzę naukową dotyczącą controllingu należności z obszernym omówieniem metod analizy, zarządzania i prognozowania należności.
Publikacja prezentuje metody analizy należności z punktu widzenia różnych aspektów (np. terminowości zapłaty, struktury płatności, portfeli klientów, ujęcie w budżetowaniu), zarządzania należnościami (np. ustalania limitów kredytu handlowego, tworzenia systemów upustów cenowych, opłacalności faktoringu, ubezpieczenia kredytu i zabezpieczania należności) oraz prognozowania należności (terminu inkasa, struktury wiekowej, kwoty transakcji). Książka opatrzona została dużą liczbą realistycznych przykładów oraz zawierająca syntezę badań naukowych w zakresie należności.
Z recenzji prof. Waldemara Rogowskiego, Instytut Finansów i Inwestycji KNoP, SGH:
Sposób ujęcia w monografii problematyki, którą podjął Autor, niewątpliwie należy uznać za nowatorski, a przedstawioną tematykę – za wartościową zarówno w teorii finansów, jak i w aspekcie aplikacyjnym (praktycznym), co wpływa na bardzo dobry odbiór prezentowanych treści i rozważań. O niezaprzeczalnej wartości publikacji decyduje umiejętne połączenie rozważań teoretycznych – ilustrowanych dużą liczbą badań zarówno polskich, jak i zagranicznych – z prezentacją zagadnień związanych z zarządzaniem należnościami w ujęciu praktycznym. Jeżeli dodamy do tego przykłady liczbowe wzbogacające monografię, to uzyskamy kompendium wiedzy dotyczącej współczesnego zarządzania należnościami w przedsiębiorstwie.
Publikacja jest wynikiem badań Autorki nad anglosaską koncepcją cultural defense związaną z przestępstwami motywowanymi kulturowo. Czyny zabronione motywowane kulturą mniejszościową nie są w Polsce zjawiskiem nowym, ale nie były dotąd przedmiotem szerszej naukowej refleksji na gruncie polskiego prawa karnego. Autorka w swej argumentacji wykorzystuje – obok wiedzy z zakresu prawa karnego, konstytucyjnego, europejskiego i międzynarodowego – dorobek anglosaskiej jurysprudencji oraz ustalenia współczesnej antropologii i socjologii kultury. Choć rozprawa ma charakter teoretyczny, rodzi praktyczne wnioski, które mogą okazać się przydatne dla wszystkich tych, którzy tworzą i stosują prawo karne.
Celem poradnika RODO w 15 krokach. Praktyczny poradnik dla przedsiębiorców jest spójne, przystępne przybliżenie Czytelnikom wymagań unijnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), w szczególności tych praw i obowiązków, które odnoszą się do działalności przedsiębiorców. Autorzy w sposób jasny i praktyczny starali przedstawić prezentowaną problematykę. Mając świadomość ryzyka i stopnia trudności, jaki może sprawić interpretacja i stosowanie RODO przedsiębiorcom, publikację przygotowano tak, by mogła być źródłem dobrej wiedzy i najlepszych praktyk.
Dzięki poradnikowi Czytelnik znajdzie odpowiedzi na następujące pytania:
Czym jest RODO i czy ma zastosowanie do mojej działalności?
Jakie są wyjątki w stosowaniu Rozporządzenia?
Jakie nowe procedury muszę przygotować?
Jaka odpowiedzialność wiąże się ze stosowaniem nowych przepisów?
Co i kiedy muszę zgłaszać organowi nadzorczemu?
Czy jestem zobligowany powoływać Inspektora Danych Osobowych (IOD/DPO)?
Co zmienia się w kontekście monitoringu i prawa pracy?
Opracowanie skierowane jest do szerokiego grona odbiorców, którzy na co dzień mierzyć się muszą z problematyką ochrony danych osobowych. W przejrzystej formie zaprezentowano podstawy i zasady przetwarzania danych osobowych, istotne definicje, nowe prawa i instytucje, a także role głównych aktorów i relacje między nimi. Praktyczny wymiar publikacji, wzbogacony o liczne przykłady, pomoże rozpocząć stosowanie nowych przepisów, a załączone wzory i odniesienia ułatwią ich wdrożenie w codziennej działalności, są to m.in.:
wzór obowiązku informacyjnego spełnianego w przypadku pozyskiwania danych bezpośrednio od osoby,
informacje podawane w przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą,
wzór rejestru czynności przetwarzania,
wzór rejestru kategorii czynności przetwarzania.
Książka stanowi monograficzne opracowanie problematyki handlu ludźmi w celu wykorzystania seksualnego. W pracy starano się odpowiedzieć na pytanie jak prawo – zarówno międzynarodowe (w tym UE), jak i krajowe – oraz organy ścigania i wymiar sprawiedliwości reagują na zjawisko współczesnego niewolnictwa w celu wykorzystania seksualnego, którego ofiarami, w przeważającej większości przypadków są kobiety i w jakim kierunku należałoby je zmienić, aby sprawnie ścigać i karać przestępców, a równocześnie zapewnić osobom pokrzywdzonym poszanowanie godności, należytą ochronę i pomoc.
W celu uzyskania odpowiedzi na przedstawione wyżej problemy, w monografii zastosowano różne metody badawcze pozwalające na wyróżnienie dwóch jej części: teoretycznej i empirycznej. W części teoretycznej wykorzystano metodę językowo logiczną i prawno-porównawczą, a także – w wąskim zakresie – metodę historyczną; uwzględniając, przy omawianiu zagadnień teoretycznych materiały źródłowe, literaturę przedmiotu, w tym także z zakresu jurysprudencji feministycznej, jak też orzecznictwo sądów krajowych i międzynarodowych. W części empirycznej dokonano analizy akt sądowych w sprawach karnych o handel ludźmi w prawomocnie zakończonych sprawach w latach 1999–2014. Monografia jest przeznaczona zarówno dla przedstawicieli nauki prawa, jak i dla praktyków wymiaru sprawiedliwości.
Poradnik ułatwiający zarządzanie czasem pracy w zespole, którym kieruje menedżer. W książce pokazano jak zaplanować i rozliczyć czas pracy w różnych okresach czasu – miesiącu, okresie rozliczeniowym i roku. Książka stanowi szerokie kompendium wiedzy na skomplikowany temat, jakim jest czas pracy. Publikacja jest obszerna, gdyż proces zarządzania czasem pracy podzielono na etapy, uwzględniając zaangażowanie w nie kadry zarządzającej.
Niewątpliwym atutem książki jest duża liczba przykładów, które doskonale obrazują faktyczne działania, jakie w praktyce musi podjąć menedżer, aby prawidłowo kierować zespołem z punktu widzenia czasu pracy. Ponadto każdy rozdział kończy się swoistym podsumowaniem, w którym zawarto 10 głównych zasad dotyczących jego treści, a więc można stwierdzić, że w sumie w 80 punktach streszczono krok po kroku procedury postępowania związanego z czasem pracy, zgodnie z którymi powinni postępować menedżerowie.
Książka zawiera odrębne omówienia dotyczące czasu pracy w placówkach handlowych po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele od 1.3.2018 r. i pod tym kątem jest pierwszym na rynku tak szerokim omówieniem tej ciągle nowej i budzącej wątpliwości tematyki.
Nowości uwzględnione w książce:
Zasady planowania i rozliczania czasu pracy w placówkach handlowych od 1.3.2018 r. po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele.
Nowe indywidualne rozkłady czasu pracy dla pracowników – rodziców dzieci niepełnosprawnych.
Przesunięcie obligatoryjnych elektronicznych zwolnień lekarskich na 1.12.2018 r.
Najnowsze stanowiska PIP i MRPiPS dotyczące czasu pracy z lat 2016–2017.
Wspólne stanowiska PIP i MRPiPS w sprawie czasu pracy w placówkach handlowych po zmianach wprowadzonych od 1.3.2018 r.
W książce Czytelnik znajdzie odpowiedzi na wiele praktycznych pytań związanych z planowaniem i rozliczaniem czasu pracy, m.in.:
Jakie są rodzaje indywidualnych rozkładów czasu pracy i zasady ich wprowadzania?
Jakie elementy zawrzeć w harmonogramach czasu pracy?
Jak przydzielać zadania osobom zatrudnionym w systemie zadaniowego czasu pracy i jak rozliczać ich podróże służbowe?
Jaka jest procedura wprowadzania zmian do harmonogramów czasu pracy, aby nie narazić się na odpowiedzialność w przypadku kontroli PIP?
Jak prawidłowo organizować szkolenia, podróże służbowe i dyżury, aby nie naruszyć przepisów o czasie pracy?
Jak uprawnienia związane z rodzicielstwem wpływają na organizację czasu pracy?
Do kiedy pozwalać pracownikom na odpracowywanie wyjść prywatnych?
Czym różnią się nadgodziny od godzin ponadwymiarowych?
Kiedy trzeba pracownikom oddać cały dzień wolny od pracy, a nie czas wolny od pracy, a kiedy jedyną możliwością rozliczenia dodatkowej pracy jest wypłata wynagrodzenia?
W jakich terminach i jakie informacje o czasie pracy przekazywać do działu HR?
Jaką dodatkową pracę rozliczać na koniec miesiąca, a jaką na koniec okresu rozliczeniowego?
Jak ustalić liczbę nadgodzin średniotygodniowych na koniec okresu rozliczeniowego?
W jakich przypadkach dodatkowa praca może być rekompensowana po zakończeniu okresu rozliczeniowego?
Jak rozliczyć czas pracy pracownika odchodzącego z pracy w trakcie okresu rozliczeniowego?
Jaka dodatkowa praca nie jest wliczana do rocznego limitu nadgodzin?
Jak w praktyce prowadzić listy obecności, żeby nie narazić się na odpowiedzialność z tytułu naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych po wejściu RODO, czyli 25.5.2018 r.?
Za jakie naruszenia przepisów dotyczących czasu pracy odpowiadają menagerowie, za jakie działy HR, a za jakie osoby zarządzające pracodawcą?
Przedsiębiorczość należy do aktualnej i stale rozwijającej się problematyki prac naukowych, zarówno na polu rozważań teoretycznych badań podstawowych, jak i prac aplikacyjnych. Ukształtowana postawa przedsiębiorcza, aktywność przedsiębiorców i społeczeństwa, w decydującym stopniu wpływają na wzrost oraz podnoszenie konkurencyjności podmiotów gospodarczych, a także rozwoju społeczno-gospodarczego i kulturowego układów regionalnych, czy krajowych. Dlatego na szczególne podkreślenie zasługuje duża waga i aktualność podjętej problematyki badawczej przez redaktorów oraz interesująca koncepcja układu recenzowanego tomu.
Pragnę również zaznaczyć, że realizacja obszernego studium wymagała dużego wysiłku ze strony redaktorów i autorów w celu przygotowania tej interesującej publikacji. […] Poszczególne rozdziały obejmują: ogólną problematykę przedsiębiorczości i innowacji, uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości, specyficzny typ przedsiębiorczości akademickiej, problematykę innowacyjności przedsiębiorstwa, innowacyjne metody zarządzania, metody i techniki zarządzania innowacjami, uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości, w tym szczególnie aktualny problem wspierania rozwoju działalności małych i średnich przedsiębiorstw, działalność innowacyjna korporacji transnarodowych w Polsce, rolę informacji w pobudzaniu innowacyjności oraz problematykę przedsiębiorczości uniwersyteckiej.
Prof. dr hab. Zbigniew Zioło
Uniwersytet Pedagogiczny
im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Redaktorzy naukowi monografii są pracownikami naukowo-dydaktycznymi Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytutu Ekonomii, Finansów i Zarządzania, Katedra Organizacji i Zarządzania
Ustawa o fundacjach z 6.4.1984 r. umożliwiła na nowo, po prawie trzydziestu dwóch latach od wydania przez Radę Ministrów dekretu o zniesieniu fundacji, tworzenie tychże osób prawnych na gruncie prawa polskiego. Ponadto, na podstawie art. 58 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej z 17.5.1989 r. oraz późniejszych ustaw regulujących sytuację prawną poszczególnych kościołów w Polsce, przywrócona została również możliwość tworzenia fundacji kościelnych. Publikacja całościowo ujmuje problematykę fundacji zakładanych na gruncie prawa polskiego i prawa niemieckiego. Charakteryzowane są wpierw zagadnienia dotyczące fundacji w ogólności, a dopiero na tej podstawie podejmowane są kwestie odnoszące się stricte do fundacji kościelnych. Analizowane zagadnienia dotyczą: tworzenia fundacji, modyfikacji ich struktury prawnej, nadzoru nad działalnością fundacji i zakończenia ich bytu prawnego. W publikacji wielokrotnie zostały podjęte próby rozstrzygnięcia istniejących na gruncie doktrynalnym i orzeczniczym kwestii spornych, które mają istotne znaczenie w stosowaniu prawa i zarządzaniu fundacjami, dotyczące chociażby strony formalnej i treści aktu fundacyjnego oraz statutu, zmiany celu fundacji, składu zarządu, odpowiedzialności członków tego organu za zobowiązania fundacji, przebiegu postępowania likwidacyjnego oraz możliwości ogłoszenia upadłości fundacji.
Książka stanowi kompleksową analizę zagadnień związanych z zawieraniem umów majątkowych przez obywateli polskich będących małżonkami obywateli innych państw członkowskich UE w kontekście rozporządzenia UE Nr 2016/1103 z 24.6.2016 r., wdrażającego wzmocnioną współpracę w dziedzinie jurysdykcji, prawa właściwego oraz uznawania i wykonywania orzeczeń w sprawach dotyczących małżeńskich ustrojów majątkowych. Szczególną uwagę poświęcono prawu właściwemu dla takiej umowy, a także możliwości wyboru przez samych małżonków prawa rządzącego ich ustrojem majątkowym. Z uwagi na nieprzystąpienie Rzeczpospolitej Polskiej do stosowania rozporządzenia nr 2016/1103, pojawia się zagadnienie oddziaływania tej regulacji w odniesieniu do polskich obywateli, ponieważ może ona wywierać wpływ na sytuację prawną Polaków, którzy mieszkają za granicą albo zawierają swoje małżeństwa w 18 krajach Unii stosujących to rozporządzenie. Książka przedstawia mechanizmy działania nowej regulacji na tle praw wybranych państw członkowskich np. prawa niemieckiego. Z uwagi na kolizyjno-prawny aspekt zagadnień związanych ze stosowaniem rozporządzenia Nr 2016/1103, książka bierze pod uwagę uwarunkowania związane ze uwzględnianiem przepisów polskiego prawa rodzinnego, jak również norm kolizyjnych polskiego prawa prywatnego międzynarodowego.
Recenzowana praca stanowi bardzo wartościowe studium z zakresu szeroko rozumianej problematyki międzynarodowego prawa publicznego w kontekście skomplikowanych kwestii wiążących się z jednej strony z regulacją prawną zarządzania zasobami ropy naftowej i gazu, z drugiej z kwestiami ochrony środowiska oraz współdziałania różnych podmiotów aktywnych w tym obszarze. Kwestie te są stale dyskutowane i wzbudzają wiele emocji i kontrowersji. Autorka podjęła się ambitnego zadania opisu sposobu rozwiązywania tych problemów na świecie.
(…) praca jest unikalną pozycją na polskim rynku wydawniczym i zapełnia istniejącą lukę. Wyróżnia ją kompleksowe podejście do tematu oraz świetnie udokumentowane tło porównawcze.
(…) język pracy jest jej dużą zaletą. Autorce udała się rzadka sztuka połączenia czytelności wywodu z precyzją prezentacji. Z tego powodu pracę czyta się dobrze i z dużym zainteresowaniem. Odbiorcami pracy powinni być zarówno praktycy działający w obszarze międzynarodowych stosunków gospodarczych, jak i naukowcy zajmujący się problematyką ochrony środowiska a także, studenci, dziennikarze.
Fragmenty recenzji prof. dr hab. Romana Wieruszewskiego
After life imprisonment was reinstated as a penalty in Poland, 304 murderers were sentenced between 19 November 1995 and 31 December 2011. In this monograph, the authors present the results of their own research conducted between 2012 and 2017.
The research involved:
a criminological analysis of aggravated homicides and their perpetrators;
an analysis of the judicial dimension of life imprisonment; and
an analysis of the implementation of life imprisonment from the perspective of interested parties (the prisoners, prison staff , families of perpetrators and victims, the judiciary, and the public).
Praca jest pierwszym w literaturze kompleksowym opracowaniem poświęconym outsourcingowi w działalności dostawców usług płatniczych. Dostawcami tymi są banki, instytucje kredytowe, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, instytucje płatnicze, biura usług płatniczych oraz nowe kategorie wprowadzane ze względu na implementację dyrektywy PSD 2, tj. małe instytucje płatnicze oraz dostawcy świadczący wyłącznie usługę dostępu do informacji o rachunku. Działają oni na podstawie różnych ustaw. Konkurują natomiast ze sobą na tym samym rynku usług płatniczych. Outsourcing w działalności dostawców usług płatniczych wiąże się także z regulacją dotyczącą powierzenia do przetwarzania danych osobowych. Regulacja ta ze względu na rozpoczęcie stosowania 25.5.2018 r. ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) ulegnie daleko idącym zmianom, co uwzględniono w monografii. Analizę uzupełniono propozycjami zmian de lege ferenda, opatrzonymi zwięzłym komentarzem wskazującym zalety nowo proponowanego przepisu. Problematyka podjęta w pracy wydaje się zatem aktualna i mogąca być inspiracją dla polskiego projektodawcy oraz stanowić asumpt do szerszej dyskusji naukowej.
Działania włodarzy miast wokół kształtowania pozytywnego wizerunku miejsca jawi się jako niezbędne, biorąc pod uwagę, że ten odgrywa znaczącą rolę w procesie podejmowania decyzji przez nabywcę. Dotyczy to zarówno turystów (odnośnie do wyboru miejsca docelowego podróży), jak i mieszkańców (odnośnie do miejsca zamieszkania – obecnego lub potencjalnego). Wielkie wydarzenia, do których należą Światowe Dni Młodzieży w Krakowie, niewątpliwie kształtują wizerunek miasta organizatora. Ewolucja tego wizerunku oraz jego ewaluacja stały się główną przesłanką przygotowania niniejszej książki przez pracowników Katedry Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
W publikacji przedstawiono opis takich kategorii, jak m.in.: turystyka religijna, turystyka miejska, wydarzenia, wizerunek miasta. Rezultaty badań mają walor aplikacyjny dla zarządzających miastem oraz podmiotów branży turystycznej, dostarczając wiedzy formalnej w zakresie oceny wizerunkowej miasta badanych subpopulacji (mieszkańców i turystów Krakowa). Wielowątkowy dobór treści może stanowić atrakcyjne opracowanie dla studentów na kierunkach związanych z turystyką i marketingiem terytorialnym. Monografia jest wartościowym źródłem informacji dla władz administracyjnych i samorządowych nie tylko Krakowa, ale innych rejonów recepcji turystycznej w Polsce, a w szczególności dużych miast.
Książka jest pierwszym kompleksowym opracowaniem na temat możliwości zastosowania innowacji finansowych w przedsiębiorstwie (niefinansowym) z uwzględnieniem analizy motywów i konsekwencji ich implementacji dla sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz zdolności do kreacji wartości.
W pracy przedstawiono:
przegląd definicji i klasyfikacji oraz funkcji innowacji finansowych, analizowanych z perspektywy przedsiębiorstwa niefinansowego użytkownika innowacyjnych rozwiązań finansowych;
obszary potencjalnego zastosowania innowacji finansowych w przedsiębiorstwie wraz z modelem podejmowania decyzji o ich implementacji;
płaszczyzny analizy konsekwencji zastosowania innowacji finansowych w przedsiębiorstwie w układzie koszty i zagrożenia – korzyści i szanse – zmiana poziomu ryzyka;
propozycję oceny wpływu zastosowania innowacji finansowych na zdolność przedsiębiorstwa do kreacji wartości na bazie rachunku ekonomicznej wartości dodanej;
charakterystykę wybranych innowacji finansowych wspierających proces zarządzania finansami w przedsiębiorstwie z uwzględnieniem ich wielowymiarowych konsekwencji.
Publikacja dedykowana jest przede wszystkim badaczom zainteresowanym zgłębianiem problemu zastosowania innowacji finansowych w obszarach decyzyjnych finansów przedsiębiorstwa z uwzględnieniem ich wpływu na zdolność przedsiębiorstwa do kreacji wartości. Prezentowane treści mogą również stanowić źródło wiedzy dla środowiska praktyki na temat możliwości implementacji innowacji finansowych wspierających zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie. Publikacja spotka się również z zainteresowaniem tych studentów finansów, ekonomii i zarządzania, którzy pragną pogłębić wiedzę i kompetencje na temat zarządzania finansami przedsiębiorstwa w warunkach implementacji innowacji finansowych.
Monografia jest zaplanowanym rezultatem projektu badawczego „Zarządzanie wiedzą w procesie budowania konkurencyjności i innowacyjności obszarów wiejskich na zasadach zrównoważonego rozwoju – empiryczna weryfikacja na przykładzie województwa małopolskiego”.
Celem zespołu badawczego było powiązanie trudnego procesu zmian społeczno-gospodarczych, zachodzących bardzo wolno na obszarach wiejskich z nowoczesnymi koncepcjami zarządzania obecnymi w najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstwach. Zarządzanie wiedzą jest koncepcją ukierunkowaną na optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów wiedzy czy eliminowanie luk wiedzy, a to przekłada się między innymi na doskonalenie funkcjonowania organizacji, redukcję ryzyka, rozwój relacji z otoczeniem, uzyskiwanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych i innowacji produktowych. Założono, że mimo braku oficjalnych potwierdzeń w badanych instytucjach o występowaniu zarządzania wiedzą i istnieniu systemu zarządzania wiedzą w ramach rozwoju obszarów wiejskich, zarządzanie wiedzą istnieje, a procesy z udziałem wiedzy są realizowane, mimo że mogą być przez pracowników nieuświadamiane.
Monografia jest adresowana zarówno do praktyków, jak i teoretyków zajmujących się problematyką rozwoju obszarów wiejskich oraz zarządzania wiedzą.
Podjęte badania w obszarze teoretycznym i empirycznym są w pełni uzasadnione w kontekście wyzwań rozwojowych obszarów wiejskich. Autorzy wskazują, że proces rozwoju obszarów wiejskich jest wypadkową czynników związanych z kapitałem społecznym, czynnikami demograficznymi, ekonomicznymi, środowiskowymi i infrastrukturalnymi. Jednocześnie podmioty funkcjonują w warunkach zrównoważonego rozwoju, inteligentnego wzrostu i włączenia społecznego. By sprostać wyzwaniom, które warunkują funkcjonowanie w warunkach zmienności, różnorodności konieczna jest aktualna, wystarczająca i przydatna w decyzjach wiedza oraz umiejętne zarządzanie nią.
Prof. dr hab. Elżbieta Skrzypek
Katedra Zarządzania Jakością i Wiedzą
Wydział Ekonomiczny
UMCS Lublin
Autorzy są pracownikami naukowo-dydaktycznymi Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Wydziału Inżynierii Produkcji i Energetyki Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
Monografia jest rezultatem projektu badawczego „Zarządzanie wiedzą w procesie budowania konkurencyjności i innowacyjności obszarów wiejskich na zasadach zrównoważonego rozwoju – empiryczna weryfikacja na przykładzie województwa małopolskiego”, finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki.
Głównymi celami proponowanej publikacji są:
wskazanie wybranych metod doskonalenia organizacji biznesu i ich charakterystyka jako przyszłych narzędzi budowania konkurencyjności oraz innowacyjności obszarów wiejskich na zasadach zrównoważonego rozwoju (cel teoretyczny),
przykładowa prezentacja metodyki budowy analizy progowej jako narzędzia zarządzania zrównoważonym rozwojem obszarów wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem procesów z udziałem wiedzy (cel utylitarny metodyczny),
wyznaczenie hipotetycznych obszarów zarządzania wiedzą na terenach wiejskich, na przykładzie zaprezentowanych koncepcji literaturowych oraz kierunków badań własnych autorów w zakresie typologii (cel utylitarny praktyczny),
analiza przypuszczalnych kierunków badań i możliwości zastosowania analizy progowej oraz wybranych i scharakteryzowanych metod zachodnich, a także japońskich w budowaniu zasobu wiedzy w zakresie urbanizacji obszarów wiejskich, analogicznie do procesów urbanizacji miast.
Autorzy są pracownikami naukowo-dydaktycznymi Wydziału Inżynierii Produkcji i Energetyki Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?