Prawdziwe oblicza mistrzów renesansuZa fasadą harmonii i blasku włoskiego renesansu kryje się świat pełen sprzeczności, mroku i zaciekłej rywalizacji dwóch największych geniuszy epoki: Leonarda da Vinci, wizjonera o wyrafinowanym smaku, wiecznie niezadowolonego ze swoich prac, oraz Michała Anioła, samotnika o gwałtownym usposobieniu, który w napadzie furii potrafił zniszczyć niemal ukończoną rzeźbę.Ich współzawodnictwo, podsycane przez możnych mecenasów, przeszło do historii. Roberto Mercadini z pasją detektywa odtwarza ten fascynujący pojedynek, ukazując artystów jako ludzi napędzanych zarówno obsesjami, jak i kompleksami. Prowadzi nas do warsztatów pachnących farbą i pokrytych marmurowym pyłem oraz na dwory, gdzie krwawe polityczne rozgrywki czyniły z twórców narzędzia władzy. W takim otoczeniu snuje opowieść o tym, jak wielkie arcydzieła rodzą się z połączenia talentu i pasji - niekiedy bliskiej szaleństwu.Światło geniuszu, mrok rywalizacji to najbardziej aktualna biografia mistrzów renesansu, którą czyta się jak wciągający thriller kostiumowy - z tą różnicą, że opisuje prawdziwe wydarzenia.Świetna opowieść. Doskonale napisana, erudycyjna epopeja, która nie szeleści papierem, ale pulsuje prawdziwym życiem dwóch gigantów epoki renesansu - Leonarda da Vinci i Michała Anioła. Prawdziwa uczta, nie tylko dla znawców.Piotr KępińskiLeonardo, Michał Anioł, ale też wielu innych, wcale nie mniej wielkich. Wspierają się, rozmawiają na placach i poprzez dzieła. Być może nigdy wcześniej i nigdy później jeden czas i jedno miejsce nie zderzyły ze sobą tak wielu geniuszów jak Włochy XV i XVI wieku. Byli dla siebie inspiracją, rywalizowali ze sobą, bywali zawistni, przyglądali się swoim dziełom sztuki, które razem stworzyły mozaikę dziś nazywaną renesansem.Jarosław MikołajewskiMercadini to wybitny poeta i storyteller - za każdym razem, gdy pojawia się na scenie, wprawia nas w zachwyt.La RepubblicaPoeta, filozof, komik, opowiadacz Roberto Mercadini rozumie potęgę języka i potrafi wydobyć na światło dzienne to, co zwykle pozostaje w cieniu.Il Resto del CarlinoRoberto Mercadini to włoski dramaturg, poeta, pisarz. Opublikował kilkanaście książek, w tym nagradzaną Bomba Atomica czy dobrze przyjętą Storia perfetta dell'errore. Jak sam twierdzi, trudni się "opowiadaniem historii".
Gott mit uns - Bóg z nami?Tysiąc chrześcijańskich kapelanów wojskowych w szeregach Wehrmachtu było świadkami i współuczestnikami zbrodni hitlerowskich Niemiec. Swoim autorytetem legitymizowali wojenne okrucieństwo, a religijną narracją wspierali ideologię Trzeciej Rzeszy od dojścia Hitlera do władzy po jego klęskę.Doris L. Bergen, wykorzystując bogaty materiał źródłowy - prywatną korespondencję, archiwalne zdjęcia, dokumenty wojskowe, relacje ocalałych osób - rekonstruuje system, którego ważną częścią było duchowieństwo. Prezentuje wnikliwe studium moralnej dwuznaczności postaw protestanckich i katolickich kapelanów, którzy czasami z zapałem, nieraz niechętnie, mimo to niemal zawsze lojalnie służyli sprawie.Między Bogiem a Hitlerem to nie tylko opowieść o uwikłaniu religii w nazizm, lecz także uniwersalna refleksja o tym, jak instytucje wiary mogą zostać wykorzystane do usprawiedliwiania najcięższych zbrodni przeciwko ludzkości.Poruszające świadectwo tego, jak obojętność i strach utorowały drogę do moralnej kapitulacji. Doris L. Bergen szczegółowo analizuje przyczyny milczenia, bierności i duchowego oportunizmu kapelanów wojskowych w służbie totalitarnej machiny wojennej. Ich historia przypomina, że konformizm nigdy nie może być alternatywą dla obrony fundamentalnych wartości.dr MATEUSZ ŁABUZWciągająca i znakomicie napisana książka Między Bogiem a Hitlerem pozwala czytelnikowi zanurzyć się w historii, aby za chwilę zadać mu bezwzględny cios, opisując rolę, jaką kapelani Wehrmachtu odgrywali na froncie. Obszerna i niesamowicie drobiazgowa analiza dostarcza nowego, istotnego spojrzenia na funkcjonowanie nazizmu.profesor BELINDA J. DAVIS, autorka książki Home Fires Burning: Food, Politics, and Everyday Life in World War I BerlinTa książka jest dziełem niezwykłym. Bergen prowadzi nas przez historię jednego z najtrudniejszych wątków Holokaustu, dając nam do ręki przewodnik wzbogacający etycznie i kompletny pod względem historycznym.profesor NICHOLAS STARGARDT, autor książki Wojna Niemców. Naród pod bronią 1939-1945Mocna i zarazem wnikliwa praca uznanej historyczki. Bergen opisuje, jak kapelani wojskowi stali się moralną podporą reżimu nazistowskiego. Służenie Bogu i Hitlerowi okazało się dla nich trudnym polem bitwy, a wierność Fhrerowi przyćmiła zasady wiary i sumienia.profesor EDWARD B. WESTERMANN, autor książki Drunk on Genocide: Alcohol and Mass Murder in Nazi GermanyDoris L. Bergen jest profesorką z zakresu badań nad Zagładą na Uniwersytecie w Toronto, wykłada gościnnie w USA, Niemczech, Polsce, Bośni i Kosowie. Jej badania koncentrują się na zagadnieniach religii, płci kulturowej i etniczności w dobie Zagłady i II wojny światowej oraz porównawczo w innych przypadkach skrajnego okrucieństwa. Jest autorką wielu książek, w tym Wojna i ludobójstwo. Krótka historia Holokaustu (2011). Książka Między Bogiem a Hitlerem otrzymała nagrodę The Yad Vashem International Book Prize for Holocaust Research (2024).
Kobiece głosy, męskie prawaW prowincjonalnym włoskim miasteczku, gdzie upał oblepia skórę, plotka niesie się szybciej niż morski wiatr. Niespodziewana śmierć Vittorii odsłania sieć przemilczeń i zaskakujących więzi. "Wypadek" - mówią miejscowi.Tylko Lea, prawniczka, nie wierzy w przypadkowość tej śmierci. Vittoria - outsiderka, która śmiała się zbyt głośno i kochała nie tak, jak trzeba, otworzyła swój dom dla wszystkich, ale nikomu nie pozwoliła zajrzeć do środka. Stopniowo odkrywając prawdę o tajemniczej przeszłości kobiety, Lea sama staje przed wyborem: zaakceptować duszny porządek miasteczka czy zaryzykować, by wreszcie usłyszeć głosy, które próbowano uciszyć.Ci, którzy mówią. Ci, którzy milczą jest powieścią o tym, jak poznając cudze sekrety, odkrywamy własną tożsamość. Chiara Valerio pisze o odwadze bycia sobą tam, gdzie każdy zna twoje miejsce.Przekład książki był możliwy dzięki pomocy finansowej Włoskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej.Chiara Valerio- włoska pisarka i intelektualistka, autorka nagradzanych powieści i esejów poruszających tematy tożsamości, matematyki oraz klas społecznych.Z wykształcenia matematyczka (obroniła doktorat na Uniwersytecie Neapolitańskim), z pasji - tłumaczka (przełożyła na język włoski teksty Virginii Woolf). Pisze dla najważniejszych włoskich czasopism kulturalnych. Urodziła się w Scauri - miasteczku, które stało się tłem powieści Ci, którzy mówią. Ci, którzy milczą. Książka znalazła się w finale Premio Strega 2024. Valerio obecnie mieszka w Rzymie.
Historia Włoch, kieliszek po kieliszkuCo łączy królewskie barolo, sycylijskie nero d'avola z ziem odbitych mafii i migdałowo-ziemiste chianti z toskańskich wzgórz? Włoskie wino to coś więcej niż napój - każda kropla jest zapisem sześciu tysięcy lat burzliwej przeszłości Półwyspu Apenińskiego.Marc Millon prowadzi nas przez wielowarstwową opowieść z elegancją doświadczonego sommeliera i dociekliwością historyka. Ruszamy w wyprawę przez epoki i aromaty - od ziołowych win produkowanych metodami starożytnych Greków, przez przyklasztorne winnice benedyktynów, aż po wyrafinowane nuty zamknięte w butelkach leżakujących na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Odkrywamy uniwersum, w którym wino było świadkiem koronacji i rewolucji, służyło jako waluta w feudalnych umowach i narzędzie społecznych przemian. Kolejne gatunki win stają się okazją do niezwykłych spotkań - z królem Wiktorem Emanuelem II i jego sekretnymi kochankami, Dantem Alighieri na wygnaniu z dala od ukochanej Florencji czy feministkami, które zmieniły oblicze włoskiego winiarstwa.Italia w kieliszku wina to nie tylko enologiczna skarbnica informacji, lecz także klucz do zrozumienia włoskiej polityki, kultury i tożsamości.Marc Millon zabiera nas w przyprawiającą o zawrót głowy włoską eskapadę, podczas której częstuje faktami podanymi z odpowiednio dobranym trunkiem i pokazuje, jak wino nadaje smak historii, a historia nadaje smak winu. Przygotujcie korkociągi!TOM STANDAGE, autor Historii świata w sześciu szklankachWyśmienita, epikurejska uczta z winem, odgrywającym od wieków ogromnie ważną rolę we włoskim społeczeństwie. Narracja Millona jest hedonistyczna, a zarazem refleksyjna.JAMIE MACKAY, autor The Invention of SicilyZainteresowani tematyką włoskich win nie znajdą lepszego przewodnika. To znakomita pozycja o dziejach Włoch oglądanych przez pryzmat lokalnych win, przedstawiona żywym językiem z akademicką erudycją i swadą bon vivanta, godna polecenia zarówno dla laików, jak i dla koneserów.JESSICA B. HARRIS, pisarka i historyczka kulinarnaMarc Millon przeszedł samego siebie, udało mu się bowiem fascynującą historię Włoch opowiedzieć językiem wytrawnego reportażysty. Co rusz przenosi czytelnika w inne magiczne miejsce i znienacka wyciąga przy tym butelkę wina, które samo w sobie niesie część opowiadanej historii. Czytając Italię w kieliszku wina, odwiedzamy z autorem najważniejsze włoskie zabytki, a słuchając jego wciągających opowieści, wspólnie raczymy się najlepszymi trunkami. To książka do czytania, słuchania i smakowania jednocześnie.Michał Bardel, kierownik Centrum Studiów nad Winem Uniwersytetu CivitasLubię opowieści o świecie snute z perspektywy stołu. A Marc Millon zaprasza nas na włoską ucztę złożoną z lokalnego wina, sera, chleba i owoców. Biorą w niej udział starożytni filozofowie, królowie i zakonnicy, artyści i włoscy winiarze. Rozmawiają o sztuce, polityce i historii. Tematów do dyskusji - i dobrego włoskiego wina - przy tym stole nie zabraknie. Zapraszamy do wspólnego biesiadowania!Paulina Bandura, Radio KulinarneMarc Millonod ponad czterdziestu lat popularyzuje wiedzę o winie, kuchni i podróżach. Opublikował kilkanaście książek, pisze felietony dla "Food & Travel Magazine". Jest certyfikowanym ambasadorem włoskiego wina i gospodarzem podcastu Wine, Food & Travel with Marc Millon. Organizuje wyjazdy kulinarne do Włoch i Francji.
Emisariusze oświecenia czy świątobliwi oszuści?Gdy myślimy o duchowości Wschodu, widzimy odzianych w biel joginów, brodatych mędrców głoszących wolność, miłość i pokój oraz kolorowych hipisów tańczących w rytm psychodelicznej muzyki. Mick Brown pokazuje, jak indyjski mistycyzm - niegdyś traktowany jako egzotyczna ciekawostka - przeniknął do kultury masowej, zmieniając nasze postrzeganie religii, ciała i umysłu.Podczas tej literackiej podróży spotykamy plejadę barwnych postaci: filozofa i mistrza duchowego Swamiego Wiwekanandę, Annie Besant z jej teozoficznymi wizjami oraz kontrowersyjnych nauczycieli, takich jak mentor Beatlesów Maharishi Mahesh Yogi czy guru bogaczy Bhagwan Shree Rajneesh (Osho). Autor opisuje zarówno pierwsze fascynacje Wschodem w wiktoriańskiej Anglii, ruchy kontrkulturowe lat 60. XX wieku, jak i współczesne skandale związane z nadużyciami w sektach.Nirvana Express stawia kluczowe pytania o autorytet duchowych przewodników, naturę przebudzenia i granicę między autentycznym poszukiwaniem a łatwowiernością. To fascynująca, momentami niepokojąca opowieść o drodze Zachodu ku oświeceniu - od epickiego poematu o Buddzie po okultyzm, mizoginię i mordercze spiski.Rzecz o tym, jak Zachód próbuje odnaleźć na Wschodzie duchowość, którą utracił w pogoni za bogactwem, i jak Wschód kieruje się ku Zachodowi w poszukiwaniu lepszego życia, choćby cząstki tego bogactwa, które mieszkańcy Zachodu mają często w pogardzie. Jest to również - a może przede wszystkim - opowieść o przewodnikach tej wędrówki. Ponoć "Wschód to jest Wschód, a Zachód - Zachód i nigdy nie zejdą się razem". Ale przecież sam Kipling, któremu przypisuje się te słowa, tak kończy swoją balladę: "Lecz furda Zachód albo Wschód, kraj, rasa, urodzenie,/ Gdy zejdzie się siłaczy dwóch, choćby i z krańców Ziemi" (tłum. Anna Bańkowska).Wojciech JagielskiNirvana Express to fascynująca opowieść o migracji idei - od hinduskich tradycji mistycznych po ich zachodnie reinterpretacje. Mick Brown kreśli mapę dróg, którymi duchowe koncepcje jogi, medytacji i hinduistycznej ascezy wędrowały na Zachód, gdzie zostały przefiltrowane przez potrzeby nowoczesności, uproszczone, przeobrażone - i sprzedane jako obietnica oświecenia. To książka o tym, jak Zachód nie tylko szukał sensu, lecz także tworzył własne wersje Wschodu.dr hab. Agata Świerzowska, Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji, UJ, autorka książki Joga w Polsce od końca XIX wieku do 1939 roku.Mick Brown (ur. 1950) - autor sześciu książek, m.in. The Spiritual Tourist, The Dance of 17 Lives i Tearing Down the Wall of Sound. W swojej wieloletniej karierze dziennikarskiej współpracował z "The Sunday Times", "The Guardian", "Rolling Stone" i wieloma innymi czasopismami. Przeprowadzał wywiady z takimi postaciami, jak Salvador Dal, David Bowie, Arthur Miller, czy z zespołem The Rolling Stones. Od trzech dekad związany jest z "The Daily Telegraph", gdzie pełni funkcję głównego felietonisty. Laureat wielu nagród, w tym British Journalism Awards (2023) i British Press Awards (2023). Mieszka w Londynie.
Opowieść, która wyrasta z ziemiW cieniu puszczy, za murami klasztoru i w szklarni pełnej snów kiełkują losy trzech kobiet: dziewczyny zrośniętej z ziemią, botaniczki tropiącej kwiat, którego nikt nie widział, oraz jej prawnuczki o wyjątkowych zdolnościach.Baśniowa narracja odkrywa zmysłowe więzi między kolejnymi pokoleniami ludzi i roślin. Bohaterki powieści zgłębiają tajemnice własnej tożsamości i zmagają się z organicznymi przemianami. Łącząc różne światy, plany czasowe i przestrzenne, Charlotte Weitze proponuje wizję przyszłości, w której to nie człowiek odgrywa główną rolę. Przeniknięta realizmem magicznym i duchem posthumanizmu książka eksploruje możliwość powstania nowej formy życia, opartej na ścisłym związku człowieka z przyrodą. Urzeka przy tym połączeniem poetyckiego języka, naukowych dociekań oraz onirycznej aury.Rosarium - niczym dzika róża z baśni dla dorosłych - oplata umysł czytelnika i zasiewa w nim ziarno niepokoju.Fascynująca, wciągająca, baśniowa i miejscami mroczna to rzecz. Autorka prowadzi nas przez to, co organiczne, bliskie ciałom ludzkim i nie-ludzkim. A przy tym mamy wykład z botaniki, taki, którego można słuchać i słuchać. Wielość perspektyw, czasów i miejsc sprawia, że powieść - jak roślina pnąca - wzrasta, oplata nas, czytające i czytających. Niech was oplecie.MAŁGORZATA LEBDA, PISARKA, POETKACzytałem jak zahipnotyzowany. To powieść zawieszona między snem a rzeczywistością - piękna, dzika, brutalna. Autorka zaprasza nas do świata, w którym narracja pulsuje w rytmie lasu, a tajemnice ukryte pod skórą bohaterek domagają się ujawnienia. Dajcie się porwać tej sensualnej opowieści o przemianie, transgresji i jedności z naturą.ŁUKASZ CHMARA, @talkincloudCharlotte Weitze- duńska pisarka i felietonistka. Absolwentka folklorystyki na Uniwersytecie Kopenhaskim. Zadebiutowała w 1996 roku zbiorem opowiadań Skiftning, za który otrzymała nagrodę Bogforums Debutantpris. Tworzy w nurcie realizmu magicznego.Tłumaczenie książki dofinansowane przez Danish Arts Foundation
Zniszczyć maszynę, by ocalić człowiekaProces industrializacji i związane z nim kontrowersje rozpoczynają się dwieście lat temu na angielskiej prowincji. To właśnie tam robotnicy znani jako luddyści wystąpili przeciwko właścicielom fabryk, wprowadzającym zautomatyzowane urządzenia, które pozbawiały ich pracy i środków do życia.Mimo groźby kary śmierci członkowie ruchu pisali listy z pogróżkami i organizowali partyzanckie ataki. Pod osłoną nocy, zamaskowani, rozbijali mechaniczne krosna, a niekiedy podpalali całe budynki. Ich bunt zyskał nieoczekiwanych sojuszników, w tym lorda Byrona, wywołał gniew samego księcia regenta i dał początek związkom zawodowym.Ta niezwykła rebelia zainicjowała debatę, która trwa do dziś. W XXI wieku, gdy sztuczna inteligencja wkracza w nasze życie, pytania o relacje między technologią, pracą a wyzyskiem powracają ze zdwojoną siłą. Brian Merchant przedstawia historię luddystów, ukazując, jak automatyzacja zmieniła świat i kształtuje przyszłość ludzkości.Krew w maszynie została uznana za jedną z najlepszych książek roku przez "The New Yorker", "Wired" i "Financial Times"A co, jeśli angielscy luddyści mieli rację? Znakomita książka Merchanta zburzy wiele waszych przekonań, mitów i świętości. Opowie o niezwykłej epoce i jej zapomnianych bohaterach, którzy okazują się zaskakująco współcześni.Przemysław Wielgosz, eseista, redaktor naczelny "Le Monde diplomatique" - edycja polskaWciągająca opowieść o jednym z najbardziej niezrozumiałych rozdziałów historii. Odnajdujemy w nim podobieństwa z teraźniejszością szczególnie dziś, gdy po raz kolejny próbujemy przemyśleć naszą relację z maszynami.Naomi Klein, autorka To zmienia wszystko. Kapitalizm kontra klimatAutomatyzacja od dawna zmieniała ludzi w maszyny: bezwolne i poddańcze. Być luddystą oznacza mieć głos w sprawach przyszłości. Nie wystarczy pytać, co maszyna robi - musimy zapytać, dla kogo pracuje i kogo zastępuje. Cory Doctorow, autor książek Mały Brat i The Internet ConZapomnijcie o wszystkim, co wiedzieliście o luddystach. Po lekturze Krwi w maszynie spojrzycie zupełnie inaczej zarówno na ekran komputera, jak i na młotek, który mógłby go rozbić.Malcolm Harris, autor Palo Alto: A History of California, Capitalism, and the World
Kobiety odzyskują głosKoreańska kultura ludowa pełna jest historii o żeńskich zjawach nawiedzających świat ludzi. To kobiety, które zginęły w wyniku fałszywych oskarżeń lub odebrały sobie życie z powodu nieszczęśliwej miłości. Powracają, by ujawnić doznane krzywdy, domagać się zadośćuczynienia, a niekiedy wymierzyć sprawiedliwość tym, którzy nadużyli swojej władzy. Bywa, że jako mściwe duchy porzuconych żon sprowadzają choroby na swoje następczynie. Każda z tych historii kryje w sobie prawdę o brutalnej rzeczywistości i społecznych nierównościach.W fascynującym świecie koreańskich mitów i legend znajdziemy również opowieści o pramatkach, bóstwach opiekuńczych, górskich boginkach i szamankach łączących świat żywych ze światem zmarłych.Jeon Heyjin, ujawniając wpływ patriarchalnych struktur na dawne narracje, splata wątki mitologiczne z przenikliwą refleksją nad współczesnością. Opowieści zawarte w książce są uniwersalnym świadectwem ludzkiej siły, a ich echo rozbrzmiewa w nieustannej walce kobiet o swoje prawa.Demonologia i feminizm? Jeon Heyjin łączy te dwa zagadnienia w tyleż zaskakującą, co fascynującą opowieść o duchach, przemocy i patriarchacie. Jej książka to nowatorski głos w dyskursie feministycznym, oddający sprawiedliwość kobietom skrzywdzonym za życia, a po śmierci niewpasowującym się w neokonfucjański porządek. Jednocześnie Duchy i boginie są pasjonującą lekturą dla miłośników koreańskiej mitologii i demonologii.dr Blanka K. Dżugaj, dziennikarka i orientalistka, twórczyni i redaktorka naczelna portalu "Kulturazja"Mitologia i folklor Półwyspu Koreańskiego nie są tak dobrze znane, jak dziedzictwo jego sąsiadów, ale ostatnie lata przynoszą entuzjastom tego kręgu kulturowego coraz więcej powodów do zadowolenia. Jednym z nich jest polskie tłumaczenie książki Jeon Heyjin, która przybliża nam przebogaty świat duchów, bogiń i zjaw koreańskich. Wśród nich najbardziej rozpoznawalna - dzięki serialom - jest Arang, ale wiele z przedstawionych w Duchach i boginiach postaci również zasługuje na miejsce w szeregu ciekawych istot nadnaturalnych. Zmarłe żony pragnące jeszcze raz zobaczyć się z ukochanym, boginie panteonu szamanistycznego wyparte przez późniejsze bóstwa męskie, zawzięte duchy wracające, by szukać zemsty i ukojenia - wszystkie one mocno oddziałują na wyobraźnię i zmuszają do refleksji. Wartościowe są również zawarte w książce komentarze do każdej z historii, pogłębiające tło kulturowe owych legend i podań.Można zaryzykować stwierdzenie, że lata mijają, ale sytuacja kobiet w dalszym ciągu nie jest godna pozazdroszczenia. Osoby czytelnicze z łatwością zatem odnajdą w niesprawiedliwości dotykającej kobiety minionych epok odbicie współczesnej sytuacji, która nadal czeka na gruntowną przemianę.dr Renata Iwicka, Uniwersytet JagiellońskiJeon Heyjin - południowokoreańska pisarka, autorka licznych książek non-fiction przybliżających dzieje kobiet oraz powieści poruszających tematykę mniejszości i dyskryminacji. Duchy i boginie. Kobiety w koreańskich wierzeniach powstały jako rezultat zbierania klasycznych opowieści z Półwyspu Koreańskiego podczas pracy nad innym tekstem. Opowiadanie z gatunku science fiction zatytułowane Pachok, samman ri zdobyło nagrodę specjalną w konkursie literackim "Chengdu za sto lat", zorganizowanym w ramach piątej edycji międzynarodowego festiwalu fantastyki w chińskim mieście Chengdu. Więcej informacji na tej stronie.
Smakować to żyć w pełniW serii krótkich, błyskotliwych esejów Jehanne Dubrow zastanawia się nad naturą być może najbardziej intymnego zmysłu. Prowadząc nas przez pięć podstawowych smaków, tłumaczy, jak każdy z nich wpływa na nasze postrzeganie rzeczywistości.Autorka łączy osobiste doświadczenia z rozważaniami nad literaturą, muzyką i sztuką, a także tekstami religijnymi oraz filozoficznymi. Od zanurzonych w herbacie proustowskich magdalenek przez cukiernice pędzla Czanne'a po słodko-kwaśne sonety Szekspira i grzybobranie Mickiewicza - Dubrow pokazuje, jak z doznania zmysłowego smak przeobraża się w metaforę ludzkiego doświadczenia.Ta książka to nie tradycyjny posiłek, lecz raczej mezze - zestaw małych dań, które razem tworzą fascynującą opowieść o poznawaniu siebie i świata. To zaproszenie do wspólnego stołu, przy którym cielesne doznania towarzyszą intelektualnej uczcie.Pyszna opowieść o tym, dlaczego zmysł smaku to największy skarb nie tylko ciała, ale i umysłu, klucz do zrozumienia fizjologii, psychologii i kultury.Paweł Bravo, autor rubryki "Smaki" w Tygodniku PowszechnymJehanne Dubrow jest intelektualną sensualistką, pisarką czasami liryczną, innym razem niestroniącą od potocznego stylu, zawsze odznaczającą się krytyczną wrażliwością. Niektóre publikacje przytłaczają swoją obfitością; Smak Dubrow, odznaczający się ostrością spojrzenia i wyjątkową introspekcją, to doskonałe digestivo.David Lazar, autor Celeste Holm Syndrome: On Character Actors from Hollywood's olden AgeDubrow odwołuje się do licznych tekstów kultury, by w poruszający sposób ukazać bogactwo smaku. To rzecz, którą sam chciałbym napisać.Albert Sonnenfeld, profesor literatury francuskiej, tłumacz i krytyk kulinarnyDubrow za pomocą elegancko poprowadzonego eseju dowodzi, że smak to podstawowa forma dostępu do świata i innych ludzi, a także - co najważniejsze - do nas samych. Ta książka to poetycki hołd składany potędze i tajemnicy smaku.Barbara Carnevali, autorka Social Appearances: A Philosophy of Display and PrestigeErudycyjna, a zarazem nieprzytłaczająca. Doskonały przykład zmysłowego pisarstwa. "The European Legacy"Jehanne Dubrow - autorka tomów poetyckich i książek non-fiction, w tym poświęconej zapachom pod tytułem throughsmoke: an essay in notes (2019). Publikowała swoje wiersze i eseje m.in. na łamach "Poetry", "The Academy of American Poets", "The New York Times Magazin" i "The New England Review". Jest założycielką oraz redaktorką czasopisma "Cherry tree", a także laureatką licznych nagród literackich. Uczy kreatywnego pisania na University of North Texas.
Macierzyństwo, przyjaźń i moc wspólnotyTrzy kobiety, Laura, Alina i Doris, stają przed dylematami związanymi z macierzyństwem. Pierwsza postanawia, że nigdy nie będzie miała dzieci. Druga marzy o założeniu rodziny, lecz pod koniec ciąży dowiaduje się, że jej córeczka umrze zaraz po porodzie. Trzecia, samodzielna matka kilkuletniego chłopca, zmaga się z jego napadami agresji i z własną depresją. Wszystkie trzy muszą odpowiedzieć sobie na trudne pytania - jakie są granice wolności i rola kobiety w dzisiejszym świecie?W Jedynej córce Guadalupe Nettel mistrzowsko kreśli intymne portrety bohaterek, które konfrontują się z osobistymi pragnieniami, niełatwymi emocjami i oczekiwaniami społecznymi. To poruszająca opowieść o tym, że bycie matką nie dla każdej oznacza to samo.Książka znalazła się na krótkiej liście Międzynarodowej Nagrody Bookera 2023.Jedyna córka to napisana z wielką wrażliwością powieść o kobietach, dla których najważniejszą wartością jest wybór. Bohaterki Guadelupe Nettel różnią się od siebie podejściem do związków, macierzyństwa, bliskości. Życie niejednokrotnie weryfikuje ich plany, a niespodzianki zderzają się z rozczarowaniami. Niekiedy to, co wydaje się definitywne, okazuje się etapem podróży ku miłości i trosce.Anna Pekaniec, badaczka literatury kobiet, związana z Wydziałem Polonistyki UJCo czyta narratorka prostej powieści o rzeczach nieprostych? W doświadczeniu żałoby - jakiej muzyki się słucha, jakie filmy ogląda? Ile można dać wsparcia obcemu dziecku, gdy nie chce się mieć własnego? A matce? Czy para gołębi nauczy latać pisklę kukułki? Myślę, że świat potrzebuje takich opowieści.Barbara Sadurska, pisarka, laureatka Nagrody GombrowiczaNettel stała się najjaśniejszą gwiazdą współczesnej literatury latynoamerykańskiej. Czytam ją z podziwem.Valeria Luiselli autorka książki Historia moich zębów W Jedynej córce Guadalupe Nettel ukazuje rzeczywistość taką, jaka ona jest, dotykając istoty rzeczy: życia, śmierci i naszych relacji z innymi. Wszystko to zawiera się w doświadczeniu macierzyństwaAnnie Ernaux, laureatka Literackiej Nagrody NoblaGuadalupe Nettel, meksykańska powieściopisarka, jest autorką El husped (nominowanej do nagrody Herralde 2005) i kolejnych, cieszących się popularnością książek: Ptalos y otras historias incómodas, El cuerpo en que nac, El matrimonio de los peces rojos (nagroda Ribera del Duero 2013), Despus del invierno (nagroda Herralde 2014) oraz Los divagantes. Jej twórczość została przełożona na ponad dwadzieścia języków i uhonorowana wieloma międzynarodowymi nagrodami i wyróżnieniami.
W latach 90. XX wieku, w czasach, gdy rozwody były wciąż nielegalne, w prowincjonalnym nadmorskim miasteczku w Irlandii kobiety uwięzione w nieudanych małżeństwach poszukują własnej drogi do wolności.Po zakończonym romansie poetka Colette stara się odzyskać dawne życie, ale powrót do hermetycznej społeczności okazuje się trudny. Mąż odmawia jej kontaktu z dziećmi, a jedyną szansą na spotkanie z nimi staje się pomoc Izzy, gospodyni domowej i żony lokalnego polityka, która sama zmaga się z problemami małżeńskimi. Zmiany, które przyniosła rozwijająca się między kobietami przyjaźń, jednej z nich pozwolą zawalczyć o siebie, drugą natomiast doprowadzą do tragedii.Coast Road to mistrzowsko skonstruowana historia o konsekwencjach, jakie ponosi ten, kto przeciwstawi się niepisanym zasadom lokalnej wspólnoty, i o cenie, którą trzeba zapłacić za wolność.Uwielbiam tę powieść. Wszystkie postacie kobiece są złożone i fascynujące, przepełnia je gniew, ale i nadzieja. Nie mogłam się od niej oderwać.Gillian Anderson
Książka Profesor Janiny Kostkiewicz stanowi wnikliwe, całościowe i wielostronne studium zagadnień podejmowanych przez ks. Stanisława Podoleńskiego, które – w sposób kompetentny i rzetelny – autorka poddała analizie i obiektywnej ocenie. Temat opracowania i jego kompozycja ujawniają dogłębną znajomość naukowej spuścizny jezuity oraz umiejętność jej […] prezentacji w płynnym toku narracji. Ksiądz Podoleński należy do reprezentantów katolickiego nurtu pedagogiki. Otrzymał solidne wykształcenie humanistyczne, był uformowany w szkole duchowości św. Ignacego Loyoli. Znał pedagogikę ignacjańską, której zasady zapisano między innymi w słynnej Ratio studiorum. Nic zatem dziwnego, że wykazuje integralne spojrzenie – wypływające z jego chrześcijańskiej wizji – na człowieka jako osobę stworzoną na obraz i podobieństwo Boga (Rdz 1, 27). W wizji tej istotne były: godność osoby ludzkiej, jej podmiotowość, wolność i otwarcie na transcendentalia. Autorka podkreśliła, że prace pedagogiczne ks. Podoleńskiego „mają interdyscyplinarny charakter, tworzą jeden z najszerszych i najoryginalniej wyrażony w warunkach dwudziestolecia międzywojennego obszar pedagogiki społecznej”, cechują się prospołecznym i wspólnotowym wymiarem, a wyjątkowe „zaangażowanie ks. Podoleńskiego we wdrażanie katolickiej nauki społecznej i moralności katolickiej było przede wszystkim wynikiem osobistych decyzji w kwestiach pracy dla dobra wspólnego”. Z recenzji ks. dra hab. Stanisława Cieślaka SJ, prof. UIK Janina Kostkiewicz – pedagog, profesor na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przewodnicząca Rady Dyscypliny Pedagogika UJ, założycielka i redaktor naczelna czasopisma „Polska Myśl Pedagogiczna”. Badaczka konserwatywnego nurtu polskiej myśli pedagogicznej, głównie katolickiej. Jej prace dotyczą pedagogiki ogólnej, historii pedagogiki oraz filozofii wychowania. Autorka, współautorka i redaktorka 23 książek, między innymi: Wychowanie do wolności wyboru. Ponadczasowy wymiar pedagogiki F.W. Foerstera, Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce (1918–1939), Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego, Crime without Punishment… The Extermination and Suffering of Polish Children during the German Occupation 1939–1945, Polski nurt krytyki nazizmu. Aspekty ideologiczne i pedagogiczne.
Podróż w głąb świata mrocznych fantazjiDziewczynka z przemocowej rodziny spotyka w lesie dzikiego chłopca, który zwiastuje nadchodzącą tragedię. Fascynująca deformacja ciała Nila czyni z niego lokalną atrakcję i wzbudza zawiść młodszego brata. Popadający w szaleństwo ojciec przynosi do domu szkielet i traktuje go jak swoją córkę.Bohaterami ośmiu historii Ariadny Castellarnau są rodzice i ich dzieci uwikłani w destrukcyjne relacje, poruszający się po niepewnym gruncie zniekształconych światów. Autorka konfrontuje ich z tym, co niezwykłe, by odkryli niepokojące i wstydliwe pragnienia, dręczące lęki oraz kierujące nimi fantazje.Zbiór opowiadań Mrok jest miejscem przenosi nas do rzeczywistości zawieszonych między dobrem a złem. W tym pękniętym lustrze możemy dostrzec złowrogie oblicza ludzkiej natury.Ariadna Castellarnau zaprasza do świata ciemności, pełnego szram i pęknięć, przez które mimo wszystko wydobywa się blask. To dobry omen czy zły znak? Odpowiedzi można szukać w doskonałych opowiadaniach, gdzie granica między rzeczywistością a królestwem cieni staje się coraz cieńsza.Aleksandra Zielińska, pisarkaOpowiadania Ariadny Castellarnau, eleganckie i okrutne, pełne nieubłaganej melancholii, tworzą swój własny tajemniczy i niezwykle piękny świat.Mariana Enrquez, autorka Niebezpieczeństw palenia w łóżku oraz Naszej części nocyAriadna Castellarnau ukończyła filologię hiszpańską oraz teorię literatury i komparatystykę na Uniwersytecie Barcelońskim. W latach 2009-2016 mieszkała w Buenos Aires, gdzie pracowała jako dziennikarka. Jej opowiadania znalazły się w antologiach Panorama Interzona i Extrema Ficción, a debiutancka powieść Quema została wyróżniona Premio Internacional Las Amricas dla najlepszej powieści latynoamerykańskiej 2015 roku. Mrok jest miejscem został uhonorowany nagrodą Grand Prix de l'Imaginaire.
W poszukiwaniu tao herbatyHerbata to coś więcej niż liście, woda i elegancka zastawa - to odkrywanie przestrzeni, w której możemy odnaleźć harmonię z Wszechświatem. Aaron Fisher wprowadza nas w metafizyczny świat herbacianych rytuałów i ukazuje korzyści płynące z włączenia starożytnych tradycji do współczesnego życia.Wkraczając na Drogę Herbaty, wraz z autorem przemierzamy prowincję Yunnan, by zgłębić genealogię jednego z najpopularniejszych napojów na świecie. Podążamy śladem taoistycznych wędrownych mnichów, najwcześniejszych orędowników herbaty, i odwiedzamy klasztory chan, przy których powstawały pierwsze plantacje. Przyglądamy się ceremoniom chińskiej dynastii Tang, poznajemy wyrafinowaną sztukę przyrządzania naparu w epoce Song, by przenieść się do Japonii i tam celebrować minimalistyczną wabicha. W podróży podziwiamy dzieła mistrzów inspirowane praktykami chanoyu, kaligrafię, malarstwo i ceramikę w ascetycznych wnętrzach pawilonów herbacianych.Książka łączy filozoficzne aspekty Drogi Herbaty z przydatnymi wskazówkami dotyczącymi gatunków liści, utensyliów, sposobów ich parzenia i podawania gościom. Towarzyszące rytuałom praktyki medytacyjne i uważnościowe pomogą zadbać o dobrostan oraz potrzeby duchowe.Zaparz filiżankę ulubionej herbaty i pozwól sobie na chwilę wytchnienia.Aaron Fisher - antropolog, filozof i podróżnik. Od dwudziestu lat pogłębia swoją wiedzę i pisze o herbacie. Jest współzałożycielem i redaktorem naczelnym The-Leaf org, starszym redaktorem czasopisma "The Art of Tea". Publikuje artykuły na temat ceremonii herbaty w językach angielskim i chińskim. Autor książki Tea Wisdom. Inspirational Quotes and Quips about the World's Most Celebrated Beverage.
Opowieść o kobietach, które zmieniają swój świat
W obozie Az-Zatari, w mieszkalnych kontenerach na skraju pustyni, żyje ponad 150 tysięcy syryjskich uchodźców i uchodźczyń. W tych trudnych warunkach trzy przedsiębiorcze kobiety, stawiając czoła przeszłości, dążą do realizacji swoich pasji i spełnienia marzeń. Jasmina zakłada studio urody i salon ślubny, Asma prowadzi edukację czytelniczą dla dzieci, a Malak, młoda artystka, ozdabia mury obozu kolorowymi malunkami. Narracja, dopełniona pracami Malak i poezją Asmy, wykracza poza opowieść o Az-Zatari, by zgłębić zjawisko uchodźczej przedsiębiorczości na całym świecie.
Autor udowadnia, że prowadzenie własnego biznesu stanowi kluczowy element wzmacniania poczucia godności i wychodzenia z roli ofiary. Jednocześnie podkreśla istotną wartość ekonomiczną i kulturową, którą osoby uchodźcze wnoszą do swoich nowych społeczności.
25 milionów iskier to wzruszający hołd dla ludzkiej wytrwałości i determinacji, wezwanie do wzajemnego zrozumienia i szacunku ponad podziałami. W tym głęboko humanistycznym reportażu Hanna pokazuje nam, że warto wzniecać iskierki nadziei, nawet gdy świat wydaje się pogrążony w ciemności.
Osoby uchodźcze, nie tylko w drodze, ale też w obozach, to od lat moi najważniejsi nauczyciele życia. Pokazują mi, jak przejść przez tragedie i ból, przekuwając je w nadzieję. Wzorem Asmy, Malak i Jasminy – kobiet odważnych, silnych i pomysłowych. Książka 25 milionów iskier skłania do refleksji nad niedocenianiem i wykluczaniem uchodźców oraz uchodźczyń na całym świecie, uświadamiając, że wsparcie, na przykład kredyt czy inkubatory biznesu, może odmienić ich – i nasze – życie.
Anna Alboth, dziennikarka, aktywistka, ekspertka od migracji
Autor kreśli niezwykłą opowieść o odwadze i determinacji w największym obozie dla syryjskich uchodźców na świecie. Mieszkańcom Az-Zatari brakuje żywności i pieniędzy, ale nie siły ducha, która pozwala trzem bohaterkom rozpocząć życie od nowa. I to na własnych warunkach.
Marta Zdzieborska, dziennikarka „Press”, stała współpracowniczka „Tygodnika Powszechnego”
Historie trzech przedsiębiorczych kobiet, wraz z innymi opowieściami o ludziach z różnych zakątków Ziemi, ukazują niezłomność osób uchodźczych – a szczególnie uchodźczyń – i ich moc uzdrawiania społeczności na całym świecie, przewodzenia im i sprzyjania ich postępowi… Gdyby tylko ten świat zechciał je dostrzegać, słuchać i odpowiednio w nie inwestować.
Leymah Gbowee laureatka Pokojowej Nagrody Nobla
Ta książka nauczyła mnie, że gdy nie masz nic do stracenia, to wtedy właśnie otwierasz drzwi do swojej najlepszej przyszłości. Trzy Syryjki z obozu Az-Zatari udowodniły to nam wszystkim. Czyta się jednym tchem! Gorąco polecam!
Małgorzata Olasińska-Chart dyrektorka Programu Pomocy Humanitarnej, Polska Misja Medyczna
Pierwsze i ostatnie, czczone i znienawidzone, święte i czarowniceUtrwalony przez literaturę i kino obraz Sycylijki przywodzi na myśl kobietę ubraną na czarno, zdystansowaną i całkowicie oddaną mężczyźnie - jako wierna żona, matka lub córka. Prawdziwa twarz sycylijskiej kobiety wymyka się jednak temu stereotypowi.Gaetano Savatteri, przyglądając się przez lata marginalizowanym i niesłyszanym mieszkankom wyspy, oddaje im głos. Przybliża biografie prawdziwych oraz fikcyjnych Sycylijek i jak z rozsypanych puzzli układa ich wielobarwny portret. Od św. Rozalii, patronki Palermo, po Francę Violę, będącą symbolem emancypacji kobiet. Od Guliany Saladrino, dziennikarki i polityczki, po Giovannę Bonanno, trucicielkę nazwaną "octową staruszką". Portretując je, pokazuje ich niezależność, determinację, a także odwagę. To kobiety, które potrafią przeciwstawić się mafii, a niekiedy przetrwać w jej strukturach, walczyć o specyficznie rozumianą sprawiedliwość i zmieniać krzywdzące je zwyczaje.Przeplatając historię ze współczesnością, Savatteri nakreśla kulturowy i społeczny portret wyspy. Sycylijki to literacka opowieść o kobietach, które chcą odmienić swój los, ukazująca ich wielowymiarowość i siłę.Gaetano Savatteri- włoski dziennikarz i pisarz urodzony w 1964 roku w Mediolanie. Mieszka i pracuje w Rzymie, ale dorastał na Sycylii. W 2005 roku ukazał się jego esej I siciliani [Sycylijczycy]. Jest także autorem takich powieści jak Gli uomini che non si voltano (2006), La fabbrica delle stelle (2016),La congiura dei loquaci(2017),Il delitto di Kolymbetra (2018),Il lusso della giovanizza(2020) czyQuattro indagini a Mkari (2021).
Miasto, które żyje na milion różnych sposobówTętniące życiem Miasto Meksyk to chaotyczna mieszanka ludzi, miejsc i rzeczy. Juan Villoro patrzy na nie z czułością jego wieloletniego mieszkańca, ale nie bezkrytycznie. Wędrując, pozornie bez planu, przygląda się z bliska absurdom miejskiej biurokracji, labiryntom ulic, walkom zapaśniczym czy świątyniom przodków. Innym razem z dystansem obserwuje społeczny, kulturalny i polityczny obraz stolicy, by zrozumieć jej wyjątkowość.Barwnie opowiada o historii: od starożytności po okres panowania Azteków, od podboju Hiszpanii po rozwój dzisiejszego, ciągle rozbudowującego się megalopolis. Miasta, które aspiruje do tego, by wchłonąć cały kraj.Autor tworzy kalejdoskop pełen smaków, kolorów, dźwięków, zapachów i wspomnień. Napisany z ironią i poczuciem humoru, osobisty reportaż Villora pozwala nam zanurzyć się w tym przyprawiającym o zawrót głowy mieście.Miasto Meksyk to istny kosmos - te słowa brzmią jak wytarty slogan, ale to naprawdę niesamowicie złożone miejsce, w którym nakładają się na siebie różne czasy i przestrzenie. Jeśli się tam zapuszczać, to tylko z takim przewodnikiem, jak Juan Villoro, który dzięki literackiej smykałce i reporterskiemu instynktowi poprowadzi nas przez najróżniejsze warstwy i wymiary swojego miasta, fascynującego niezależnie od tego, czy wybieramy się doń fizycznie, czy nasza przygoda ograniczy się do stron książki.Tomasz PindelKiedyś największe miasto świata, megalopolis zbudowane na ruinach stolicy Meszików - Miasto Meksyk jest jak Frankenstein, pozszywane z różnych epok, tożsamości i tragedii, z nawoływań sprzedawców tamales i kupców starych materaców, dźwięku rozstrojonych katarynek i syren ostrzegających przed trzęsieniami ziemi. To potwór, do którego miłość jest trudna, lecz zarazem nie da się go nie kochać. Błyskotliwa i erudycyjna opowieść Villora to najczulsze love story. Książka, o której marzy każde miasto.Ola Synowiec, autorka Dzieci Szóstego SłońcaKsiążka Juana Villora to portret meksykańskiej stolicy, "miasta na skraju załamania nerwowego", którego nie sposób w pełni zrozumieć. Z dużą dawką inteligentnego humoru i celnych obserwacji autor zabiera nas na spacer po miejscach, do których niekoniecznie chcą trafić sami Meksykanie. Stylem dorównuje Octaviowi Pazowi, a forma jest ukłonem w stronę Gry w klasy Julia Cortzara.Iwona Klemczak, autorka bloga "Meksyk po polsku"Jeden z najsłynniejszych współczesnych pisarzy meksykańskich oferuje pełną uczuć eksplorację stolicy kraju. Nie boi się tematów biedy, klasy i płci. Villoro stworzył fascynujący, a często zabawny obraz miasta."New Yorker"
Czy książki mają nad nami władzę? Książki to nie tylko słowa i światy wyobrażone, lecz także przedmioty w naszym życiu. Łamiemy im grzbiety, nadrywamy kartki i piszemy na marginesach. One z kolei wywierają wpływ na nas i zakłócają porządek rzeczywistości. Autorka Przenośnej magii zabiera czytelników w intrygującą podróż przez dzieje i kontynenty, by odkryć powody naszej fascynacji książkami. Obala mit, że erę druku zapoczątkował wynalazek Gutenberga. Opowiada o ekscentrycznych bibliofilach i kolekcjonerach, modnych shelfie na tle wypełnionych regałów oraz woluminach służących jako talizmany. Pisze też o bardziej burzliwych relacjach ludzi i książek, które czasem stają się narzędziami w rękach propagandystów, płoną na stosach albo trafiają do niszczarni, mielących tysiące tomów każdego dnia. Emma Smith przedstawia nową, pasjonującą, a nawet obrazoburczą historię tego niezwykłego przedmiotu oraz bada, kiedy, dlaczego i jak poddaliśmy się jego szczególnej mocy. Jak ujął to Stephen King, wszystkie książki stanowią „jedyną w swoim rodzaju przenośną magię”. To fantastyczna podróż przez historię książek, która ma jeden cel – pokazać nam, że to przedmioty, a ich fizyczność jest tak samo ważna, jak zapisane w nich słowa. Kontrowersyjne? Być może, ale po lekturze pokochacie książki jeszcze bardziej! Diana Chmiel „Bardziej lubię książki niż ludzi" Ta erudycyjna, inteligentnie napisana książka skrywa fascynację autorki prostokątnymi, wielostronicowymi obiektami, które tak dobrze znamy. „Sunday Times” Smith czyta wszystkimi zmysłami… Mądra, zabawna, ujmująco osobista książka. Peter Conrad, „Observer” Dowcipna i ekscytująca. Znakomicie napisana opowieść o książce jako materialnym przedmiocie i nieco zapomnianych przyjemnościach płynących z książkomanii. Kathryn Hughes, „Guardian” Emma Smith jest profesorką studiów szekspirowskich w Hertford College na Uniwersytecie w Oxfordzie i autorką książki This is Shakespeare, bestsellera „Sunday Times”. Lubi nieme kino, obserwowanie ptaków i szybkie samochody.
Jaka jest cena wolności? Po wielu latach spędzonych u boku Severina Anna opuszcza dom i znika bez śladu. Rok później jej mąż postanawia zostawić wszystko, żegna się z wyspą, na której mieszkali, rutyną codzienności i wyrusza na poszukiwanie żony. Tak rozpoczyna się wędrówka po Sycylii, po miejscach, które naznaczyły życie obojga. Ta podróż pozwala Severinowi skonfrontować się z przeszłością, odkryć motywację własnych działań i wyborów, zmierzyć się z druzgocącą prawdą. Porządkując wspomnienia, mężczyzna stara się zrozumieć decyzję żony. Opowieść Anny to historia kobiety próbującej walczyć z ciasnotą narzuconego jej losu, z oczekiwaniami, zgodnie z którymi dziewczyna żyje tylko po to, by wyjść za mąż i zostać matką. Głosami swoich bohaterów autor zdaje się mówić, że każda wolność zawiera w sobie przemoc, każde wyrzeczenie zadaje nieuleczalną ranę, każdy wybór dający nam szczęście przyczynia się do czyjegoś bólu. Powieść Correntego to jeden z najbardziej docenionych debiutów literackich ostatnich lat. Wędrując po Sycylii, Severino nie tylko poszukuje żony, ale wraca do wydarzeń z przeszłości, zanurza się we wspomnieniach i analizuje swoje własne decyzje i wybory. Niezwykle dojrzała proza. Donatella Tretjak, Il Piccolo Corrente w przejrzysty sposób pisze o tym, jak wolność przeplata się z przemocą, a szczęście z nieszczęściem. Poznanie i akceptacja tej brutalnej prawdy przychodzą jednak z doświadczeniem. Mohamed Maalel, Giornale di Sicilia Ucieczka Anny to pierwsza, ale można śmiało powiedzieć wybitna powieść Correntego. Retrospekcje i fragmenty wspomnień prowadzą nas stopniowo do konkluzji, że tytułowa ucieczka była w jakiś sposób nieunikniona. Vincenzo Guercio, L’Eco di Bergamo Mattia Corrente urodził się w 1987 roku i mieszka w prowincji Mesyna na Sycylii. Ucieczka Anny jest jego pierwszą powieścią.
Przewodnik po nieznanych światach zwierzęcych zmysłówWidoki i faktury, dźwięki i wibracje, zapachy i smaki, pola elektryczne i magnetyczne... Każda istota na Ziemi, także człowiek, odbiera jedynie niewielki wycinek rzeczywistości i pozostaje zamknięta w swojej własnej bańce sensorycznej.Ed Yong, dziennikarz naukowy i laureat Nagrody Pulitzera, zachęca do przekroczenia granic naszych zmysłów. Analizując niezwykłe zdolności zwierząt, odsłania to, co niedostępne ludzkiemu doświadczeniu. Dowiadujemy się, z jakiego powodu ciemniki czarne, niewielkie chrząszcze, lecą w stronę pożaru, a pysk krokodyla jest równie czuły jak opuszki palców ludzi. Odkrywamy, co pszczoły widzą w kwiatach, jak intensywne pasma zapachów wyczuwają psy na ulicy oraz dlaczego niektórzy ludzie są tetrachromatami i dostrzegają więcej odcieni kolorystycznych niż inni.Niezwykłe zmysły to zachwycająca sensualna podróż pełna historii o zaskakujących odkryciach naukowców i wielu jeszcze nierozwiązanych tajemnicach. Wszystko po to, byśmy zrozumieli percepcję inną niż ludzka.Czy wiesz, że:niektóre owady odczuwają smak za pomocą skrzydeł?do badania otoczenia przegrzebki posługują się dziesiątkami oczu rozmieszczonymi wzdłuż wewnętrznych krawędzi muszli?rozmieszczone na piórach ultrafioletowe wzory, których człowiek nie jest w stanie zobaczyć, ma ponad dziewięćdziesiąt procent ptaków śpiewających?płetwale zwyczajne wydają niezwykle niskie dźwięki, które można usłyszeć po drugiej stronie oceanu?Niewyczerpane źródło zaskakujących, ciekawych odkryć dotyczących zmysłowych światów innych gatunków... Cudowna i hipnotyzująca opowieść.Jennifer Ackerman, autorka książki Geniusz ptakówImponujące dzieło - zanurzone w nauce, ale też przesiąknięte magią.Siddhartha Mukherjee, autor książki Cesarz wszech chorób. Biografia rakaTo jak wejście do świata Alicji w Krainie Czarów. Znakomicie napisana książka pełna odkryć naukowych, ciekawostek i mnóstwa cudów.Andrea Wulf, autorka książki Człowiek, który zrozumiał naturę. Nowy świat Alexandra von HumboldtaWielowarstwowa relacja Yonga jest doprawiona barwnie przedstawionymi scenami z laboratoriów i pracy w terenie oraz rozmowami z badaczami różnych dziedzin. To przykład najlepszej literatury faktu w tym roku.Oprah DailyWspaniała - niewiarygodnie wciągająca i fantastyczna opowieść o tym, jak inne zwierzęta doświadczają naszego świata.Peter Wohlleben, autor książek Sekretne życie drzew i Duchowe życie zwierząt
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?