Publikacja przybliża Czytelnika do tajemniczej rzeczywistości, jaką jest ikona - znak obecności Boga pośród ludzi; do obrazu pochodzącego trochę z tego i nie z tego świata. Aby namalować ikonę, twórca powinien być nie tylko artystą, ale i teologiem kontemplatykiem. Autor ukazuje wielowiekowy dorobek chrześcijańskiej tradycji ikonograficznej, opierając się na źródłach biblijnych i hagiograficznych. Opowiada o rozmaitych typach ikon, ich symbolice, funkcji w liturgii prawosławnej i w osobistej pobożności, wspierając swą opowieść reprodukcjami najpiękniejszych dzieł. Odbywamy z nim podróż w czasie, kierując się geografią ikony: odwiedzamy m.in. klasztor św. Katarzyny na górze Synaj, górę Athos, Syrię, Egipt, Bałkany, Kretę, Konstantynopol. Ale jest to też podróż duchowa, od tego, co widzialne, wyrażone za pomocą drewna i farb, do tego, co niewidzialne, do tego, w co wierzymy.Odbiorcy książki:- Książka skierowana jest do wszystkich, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę o ikonach, o ich historycznych, artystycznych i teologicznych źródłach, do osób zainteresowanych sztuką chrześcijańską.Dlaczego warto przeczytać tę książkę?- Jej zaletą jest zwięzłość ujęcia, a zarazem szeroki zakres prezentowanych treści. Autor przedstawia bowiem ikony poświęcone Jezusowi, Matce Bożej, aniołom, świętym, ojcom Kościoła czy świętom prawosławnym; uczy sztuki "czytania" ikon, rozszyfrowywania ukrytych treści; zachęca do "kolorowej kontemplacji".Autor: Alfredo Tradigo pochodzi z Mediolanu; jest dziennikarzem, pisarzem, poetą i badaczem ikonografii chrześcijańskiej oraz krytykiem sztuki w renomowanych włoskich wydawnictwach, współpracownikiem "L'osservatore Romano", "Avvenire", "Luoghi dell'Infinito".
„Patrzysz na mnie z krzyża, mój Panie..."
Wizerunek i spojrzenie ukrzyżowanego.
Ten niezwykły album zawierający ponad 200 reprodukcji dzieł sztuki staje się dla nas jakby piątą, "nienapisaną Ewangelią". Niezwykłe komentarze ukazują, jak Krzyż Jezusa kształtował nie tylko wiarę chrześcijańską, ale również całą kulturę zachodniej Europy.
Prezentowane dzieła od najstarszych po współczesne obrazują, jak Krzyż Chrystusowy wpływał nie tylko na rozwój wiary, ale także na kształtowanie wrażliwości i całej kultury szczególnie zachodnich społeczeństw. Autor opisuje i porządkuje bogactwo artystycznego ujęcia krucyfiksu, podejmując temat w czterech głównych hasłach: Historia Ukrzyżowanego, Ludzkość u stóp Golgoty, W uścisku z krzyżem i Symbol krzyża. W efekcie otrzymujemy niezwykły portret Człowieka Krzyża na przestrzeni epok, które akcentowały w tym wizerunku różne aspekty historii zbawienia. Ów portret jest także punktem wyjścia do lektury utworów literackich oraz rozważań z zakresu liturgii, teologii i patrologii.
Każdemu obrazowi towarzyszą bowiem fragmenty Ewangelii, Listów św. Pawła, pism ojców Kościoła, Bernarda z Clairvaux, Katarzyny ze Sieny, Jacopone da Todi, Ignacego Loyoli, Benedykty od Krzyża (E. Stein), Eliota, Ungarettiego, Claudela, Borgesa, Giussaniego, papieży Wojtyły i Ratzingera i wielu innych, będące medytacją pasyjną, refleksją nad Ukrzyżowanym czy modlitwą do Niego.
Tom ten wprowadza czytelnika w fascynujący świat ikon tak charakterystycznych dla liturgii bizantyjskiej i prawosławnej. Każda ikona to dzieło mistyczne, w symboliczny sposób ilustrujące prawdy wiary. Wszystkie jego elementy - ujęcie postaci, gest, kolor szat, a nawet materiały i farby mają ukryte znaczenie wynikające z precyzyjnego systemu teologicznego. Książka pokazuje jak odczytywać tę złożoną symbolikę na przykładach ikon ze wszystkich ośrodków wschodniego chrześcijaństwa, od klasztoru Św. Katarzyny na Synaju po Wyspy Sołowieckie.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?