Książka jest zapisem rozważań nad problemami, które wciąż są aktualne: Czy Pan Bóg zbankrutuje? Czy Jezus jest mitem? Od małpy czy od Boga? - problem ewolucji na właściwym miejscu. Chrystus Zmartwychwstał - i co z tego? Czy religię wymyślili ludzie? Co przyroda mówi o Bogu?
Fragment książki
Czy Pan Bóg bankrutuje?
Pytanie postawione w tytule tego rozważania jest prowokacyjne. Można je jednak tak sformułować w obliczu obserwowanego wycofywania myśli o Bogu z życia ludzkiego i filozoficznych twierdzeń o śmierci Boga. Czy rzeczywiście w dzisiejszym świecie nie ma miejsca dla Boga, czy jest On niepotrzebny i może odejść?
Obserwujemy postęp nauki i techniki. Człowiek coraz więcej potrafi sobie wytłumaczyć i coraz bardziej sobie wystarcza. Dlatego zachłysnął się swoją wiedzą i swoją mocą. Czasem wręcz uważa, że Bóg nie jest mu potrzebny ani do tłumaczenia świata, ani do obrony przed niebezpieczeństwami.
Tymczasem rozwój nauki obalił niesłuszne mniemanie o poznawalności całego świata. Okazuje się, że świat stanowi niezgłębioną tajemnicę, a rozum, stale ją odkrywając, nie potrafi jej przeniknąć do końca. Pod koniec XIX wieku ludzie mniemali, że ich obraz świata jest doskonały i poznanie wszystkich tajników jest tylko kwestią czasu. Odkrycia Alberta Einsteina przekonały nas, że ten XIX-wieczny obraz świata nie był ostateczny, co więcej, dziś wiadomo, że każdy obraz stworzony przez naukę jest tylko kolejnym przybliżeniem, ale nie oddaje całej rzeczywistości. Twierdzenie Kurta Godła w matematyce i zasada nieokreśloności Wernera K. Heisenberga w fizyce są naukowymi stwierdzeniami niezdolności ludzkiego rozumu do przeniknięcia całej tajemnicy świata przyrody.
Równocześnie postęp techniki doprowadza ludzkość do groźby zagłady, samounicestwienia. Okazuje się, że człowiekowi przede wszystkim potrzebna jest moralność, której brak - przy dzisiejszych możliwościach technicznych - czyni człowieka groźnym dla siebie samego.
A zatem ani nauka, ani technika nie potrafią zastąpić Boga. Poznanie istnienia głębokiej tajemnicy rzeczywistości i złożoności mechanizmu, jaki stanowi ten świat, pokazuje coraz lepiej wielkość Boga, który przenika tę tajemnicę i stworzył ten mechanizm. Człowiek potrzebuje Boga także jako oparcia dla zasad moralnych, które w dzisiejszym świecie są tak konieczne.
Dlatego pragniemy poznawać Boga i temu będą służyć nasze rozważania. Na temat katechizacji mówił kardynał Karol Wojtyła w Kalwarii 5 czerwca 1977 roku:
Nie można się zadowolić jakimś elementarnym nauczaniem, jakąś podstawową tylko katechizacją. Gdybyśmy się tym zadowolili, skazalibyśmy się na tzw. wtórny analfabetyzm religijny, który, niestety, dzisiaj w szerokich kręgach chrześcijan, mało odpowiedzialnych, pojawia się. Nauczanie musi iść w parze z różnymi stopniami i kierunkami wykształcenia. Dlatego Kościół święty prowadzi katechizację nie tylko dzieci i nie tylko młodzieży, nie tylko dorosłych, ale również prowadzi katechizację o różnych profilach.
Katecheza jest zadaniem całego Kościoła: duszpasterzy, sióstr zakonnych, które nam bardzo pomagają, ale także i rodziców, i świeckich. Trzeba nam, zwłaszcza w czasach, w których żyjemy, jeżeli mamy być wierni temu, co nam Pan Jezus powiedział, rozstając się z nami, temu, na czym oparł posłannictwo Kościoła - jeżeli temu mamy być wierni, trzeba nam sprawę katechezy, katechizacji przyjąć jako sprawę powszechną, która wszystkich nas zobowiązuje i do której wszyscy na swój sposób musimy przykładać ręce.
Trzeba, ażeby w parze z katechizacją dzieci i młodzieży szła katechizacja dorosłych.
O Bogu i człowiekuSpis treści
Czy Pan Bóg bankrutuje? 7
„Niebo w płomieniach" 9
Może Jezus jest mitem? - Co to jest mit? 12
Pismo Święte a Mity 15
„Kamienie wołać będą" 19
Jeżeli Jezus nie jest mitem, to co ma nam do powiedzenia? 22
Religia krzyża a sens życia 25
Krzyż a moralność człowieka 28
Krzyż a porządek społeczny 32
Czy Kościół jest ogranizacją? 36
Problem historii Kościoła 39
Papieże XX wieku 44
„Wszystkie drogi Kościoła prowadzą do człowieka" 49
„Człowiek istota nieznana" 54
Od małpy czy od Boga? 57
Problem ewolucji na właściwym miejscu 60
Skończmy z przeciwstawianiem nauki i religii 65
Horyzonty ewolucji 70
Krzyż Chrystusa moim znakiem 73
Chrystus zmartwychwstał - co z tego wynika? 77
Ciało człowieka, które ma zmartwychwstać 80
Nas dwoje i to trzecie 84
Otwarcie się na dar życia 88
Czy religię wymyślili ludzie? 92
CO TO JEST RELIGIA? 97
Rozwój religii na świecie 101
Jestem świadkiem Chrystusa 105
Istotne cechy rodziny 108
Sakrament małżeństwa 111
Etyka małżeńska 115
Małżeństwo drogą do doskonałości 118
Cały świat mówi o Bogu 121
Wiara i niewiara uczonych 125
Kosmologia i jej głos 130
Myślenie filozoficzne 133
Z rozwoju myśli filozoficznej 136
Chrześcijaństwo a filozofia 139
Święty Justyn 142
Święty Augustyn 146
Święty Anzelm 150
Wprowadzenie w myśl św. Tomasza z Akwinu 153
Ontologiczne składniki bytu 157
Ku samoistnemu istnieniu 160
Pierwsza droga św. Tomasza 163
Druga i trzecia droga św. Tomasza 166
Czwarta i piąta droga św. Tomasza 168
Degradacja pojęcia Boga 170
Przyroda mówi o Bogu 173
Problem cybernetyki 175
Pismo Święte to uporządkowany zbiór ksiąg Starego i Nowego Testamentu w ich gotowej i ostatecznej postaci. Trzeba jednak uświadomić sobie, że poszczególne księgi mają długą historię powstawania i tworzenia, a ostateczną postać literacką nadano im często po długim okresie rozwoju.
Prezentowane dzieło przedstawia tę historie, historyczną drogę, na której formowała się Biblia i przekształcały poszczególne jej księgi zanim osiągnęły ostateczną postać. Jest to droga ludzkiego wysiłku, jaki wnosi człowiek w dzieło literackie, które dzięki Bożemu natchnieniu staje się Słowem Bożym w ludzkiej szacie literackiej.
Dzieje spisywania Biblii rozpoczynają się na Synaju, gdzie powstają kamienne tablice, zawierające dziesięć słów Boga, a kończą nowotestamentalnymi pismami przełomu I i II wieku po Chrystusie. Do śledzenia tej drogi zostały dodane krótkie wzmianki o literaturze apokryficznej, która stanowi literackie tło ksiąg natchnionych.
Pomiędzy Biblią a kulturą człowieka zachodzą liczne relacje, które najogólniej możemy podzielić na dwie kategorie. Do pierwszej należy to wszystko, co Biblia czerpała od kultury w zakresie swego powstawania, druga natomiast odnosi się do oddziaływania Biblii na szeroko pojętą działalność kulturową. W prezentowanej monografii część pierwsza, ukazując to, co ludzka kultura wniosła w powstanie Biblii, prowadzi do wniosku, że Biblia, nie bez podstawy uważana za słowo Boże, nie spadła z nieba, ale przez ludzką kulturę słowo Boga zostało odziane w ludzką szatę literacką. Część druga ukazuje, że Biblia dług zaciągnięty wobec ludzkiej kultury spłaciła z nawiązką, inspirując wiele dzieł ubogacających kulturę człowieka. Informacje zawarte w tej książce mogą okazać się bardzo pożyteczne zarówno dla tego, kogo interesuje Biblia albo wielorakie aspekty kultury świata.
"Hebrajski termin qabbala(h) oznacza tradycyjną naukę otrzymaną od przodków i pochodzi od qabel – otrzymywać.W Talmudzie termin ten zachowuje swoje pierwotne znaczenie, oznacza zatem tradycję i odnosi się do tekstów biblijnych bez żadnych konotacji mistycznych czy ezoterycznych. Teksty biblijne rozumie jako otrzymane od Boga i przekazywane przez kolejne pokolenia, nie dopatrując się w tych tekstach szczególnych treści mistycznych, czy tajemniczych, dostępnych jedynie dla wąskiej grupy wybranych.Od dwunastego wieku po Chrystusie znaczenie terminu kabała ulega jednak zmianie i nadaje się mu sens ezoteryczny, jest to przekaz zarezerwowany tylko dla wtajemniczonych, odnoszący się do mistyki, od której jest niedaleko do tego, co tajemnicze, zagadkowe i magiczne. Chociaż później termin ten zostanie rozciągnięty na wszystkie formy mistyki judaizmu, także wcześniejsze, znaczenie jego jednak nie przestanie graniczyć z dziedziną tajemnicy i magii, a przez to pośrednio z wróżbiarstwem. Są to peryferie mistyki, ale czasem łatwiej zobaczyć te peryferie, niż właściwy prąd umysłowy określany jako kabalistyka...Nasze spotkanie się z mistyką żydowską będzie wejściem jedynie do przedsionków jej wspaniałych ogrodów, zaledwie dotkniemy różnych aspektów zagadnienia bez ich dogłębnego przenikania. Nie będzie odpowiadało zastosowanemu w opowiadaniu określeniu popatrzył (hecic), które nie oznacza wykładu (tu zastosowano by termin derasza), ale kontemplację i doświadczenie mistyczne. Dlatego nie musimy obawiać się negatywnych skutków spotkania z żydowską mistyką, ale także nie dojdziemy do królewskich komnat, z których Rabbi Akiba w pokoju wyszedł ubogacony doświadczeniem Boga."
Hebrajski termin qabbala(h) oznacza tradycyjną naukę otrzymaną od przodków i pochodzi od qabel otrzymywać.W Talmudzie termin ten zachowuje swoje pierwotne znaczenie, oznacza zatem tradycję i odnosi się do tekstów biblijnych bez żadnych konotacji mistycznych czy ezoterycznych. Teksty biblijne rozumie jako otrzymane od Boga i przekazywane przez kolejne pokolenia, nie dopatrując się w tych tekstach szczególnych treści mistycznych, czy tajemniczych, dostępnych jedynie dla wąskiej grupy wybranych.Od dwunastego wieku po Chrystusie znaczenie terminu kabała ulega jednak zmianie i nadaje się mu sens ezoteryczny, jest to przekaz zarezerwowany tylko dla wtajemniczonych, odnoszący się do mistyki, od której jest niedaleko do tego, co tajemnicze, zagadkowe i magiczne. Chociaż później termin ten zostanie rozciągnięty na wszystkie formy mistyki judaizmu, także wcześniejsze, znaczenie jego jednak nie przestanie graniczyć z dziedziną tajemnicy i magii, a przez to pośrednio z wróżbiarstwem. Są to peryferie mistyki, ale czasem łatwiej zobaczyć te peryferie, niż właściwy prąd umysłowy określany jako kabalistyka...Nasze spotkanie się z mistyką żydowską będzie wejściem jedynie do przedsionków jej wspaniałych ogrodów, zaledwie dotkniemy różnych aspektów zagadnienia bez ich dogłębnego przenikania. Nie będzie odpowiadało zastosowanemu w opowiadaniu określeniu popatrzył (hecic), które nie oznacza wykładu (tu zastosowano by termin derasza), ale kontemplację i doświadczenie mistyczne. Dlatego nie musimy obawiać się negatywnych skutków spotkania z żydowską mistyką, ale także nie dojdziemy do królewskich komnat, z których Rabbi Akiba w pokoju wyszedł ubogacony doświadczeniem Boga.
Każde ludzkie działanie przebiega w czasie i uwarunkowane jest wieloma czynnikami. W każdym przypadku człowieka, który w przestrzeni publicznej dokonuje dzieł twórczych, jego życie, wspomniany czas i okoliczności mogą stanowić przedmiot zainteresowań tych, którzy się z daną działalnością spotykają. W szczególności autor licznych prac drukowanych, nauczyciel akademicki i pracownik naukowy w dziedzinach związanych z Biblią, jakim jest emerytowany profesor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, ks. Tomasz Jelonek może stać się przedmiotem takiego zainteresowania. Profesor Albert Gorzkowski z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego przygotował szereg pytań w odniesieniu do przebiegu studiów i działalności naukowej wspomnianego biblisty, które były podstawą przeprowadzonych rozmów, a następnie, wraz z odpowiedziami stały się treścią prezentowanej książki.
niniejsza książka zawiera zapis przemówień autora w czasie Mszy świętych odprawianych w miesięcznice śmierci Czcigodnego Sługi Bożego Ojca Serafina Kaszuby, kapucyna, które przypadają w dniu dwudziestym miesiąca, w kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie, których intencją jest uproszenie u Boga rychłej beatyfikacji kapłana zmarłego w opinii świętości.
Modlimy się, aby ogłoszony błogosławionym, był naszym uznanym przez Kościół orędownikiem u Boga i przykładem realizacji słów św. Pawła, umieszczonych na jego grobowcu we Lwowie: "Stałem się wszystkim dla wszystkich:.
Prezentowana tu pozycja jest kolejną częścią homilii, wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmuje ona okres od 5 sierpnia 2012 do 20 stycznia 2013 roku.
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się poprzednio i mogą służyć zupełnie niezależnie od tomów następnych. Istnieje jednak ciągłość czasowa całego dorobku.
Prezentowana tu pozycja jest kolejną częścią homilii, wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmuje ona okres od 2 sierpnia 2015 do 21 lutego 2016 roku.
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się poprzednio i mogą służyć zupełnie niezależnie od tomów następnych. Istnieje jednak ciągłość czasowa całego dorobku.
Prezentowana tu pozycja jest kolejną częścią homilii, wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmuje ona okres od 8 lutego do 26 lipca 2015 roku.
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się poprzednio i mogą służyć zupełnie niezależnie od tomów następnych. Istnieje jednak ciągłość czasowa całego dorobku.
Prezentowana tu pozycja jest kolejną częścią homilii wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmuje ona okres od 9 lutego do 17 sierpnia 2014 roku.
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się poprzednio, i mogą służyć zupełnie niezależnie od tomów następnych. Istnieje jednak ciągłość czasowa całego dorobku.
Prezentowana pozycja stanowi otwarcie nowego cyklu wydawniczego, poświęconego historii Izraela. Tematowi temu poświęcono już wiele wysiłku intelektualnego, który zaowocował bardzo licznymi publikacjami, zarówno o charakterze konfesyjnym, jak i z punktu widzenia myśli niezależnej od religii.Podejmowane dzieło jest częścią projektu badawczego Biblia w kulturze świata, a obejmować ma zarówno historię czasów biblijnych, jak i dzieje Izraela aż do czasów współczesnych. Jeżeli chodzi o czasy biblijne, wychodzimy z założenia, że Biblia, choć jest pierwszorzędnym źródłem dla rozważań historycznych, nie jest jednak historią, ale szczególną religijną interpretacją historii. Dlatego historia Izraela w naszym znaczeniu nie jest uzupełnieniem relacji biblijnych o dane archeologiczne i historyczne, jak powszechnie czyni się w pracach poświęconych temu tematowi, ale chcemy zająć się Izraelem według metodologii nauk historycznych, a w odniesieniu do Biblii dążymy do wydobycia historii spod warstwy jej interpretacji. Stąd rozważana historia jest czymś innym niż wspaniale przedstawiona w Biblii historia zbawienia.Historia Izraela po roku 135, czyli upadku powstania Bar Kochby, podejmowana jest według zasady, że jeśli chodzi o obecność Biblii w konkretnej kulturze, to w kulturze judaizmu jest ona szczególnie istotna i rozbudowana.Niniejszy tom jest bardzo ogólnym wprowadzeniem, w którym w syntetyczny sposób przedstawiamy Biblię, ukazujemy zawartą w niej historię zbawienia, rozważamy problem czasu i historii, poruszamy rolę pisma w historii, ustosunkowujemy się do istnienia innych cywilizacji poprzedzających naszą, w której zawiera się historia Izraela, a na końcu zajmujemy się historią jako taką. Te różnorakie informacje pomogą nam w dalszych tomach śledzić historię Izraela w przyjętym rozumieniu tego przedmiotu.
Męka Jezusa dla każdego przedstawia tajemnicę, nad którą warto się zastanowić. Wierzący znajduje w niej gwarancję swego zbawienia, które dzięki zasługom tej męki może osiągnąć, jeżeli w swej drodze życiowej podąży za cierpiącym Chrystusem i dojdzie do udziału w Jego zmartwychwstaniu. Dla niewierzących opisy męki Jezusowej mogą stać się przykładem bohaterstwa, a równocześnie zwierciadłem, w którym odbijają się bardzo różne ludzkie postawy, z jakimi wszyscy się spotykają i często szukają ich zrozumienia. Prezentowane zatem w tej pozycji rozważania mogą trafić do wszystkich, choć przede wszystkim stanowią medytację religijną. Taka medytacja przede wszystkim wiąże się z kazaniami pasyjnymi, głoszonymi przez sześć niedziel Wielkiego Postu i dlatego przytoczone rozważania ułożone są w zestawy, składające się z sześciu jednostek. Rozważania jednak mogą znaleźć szersze zastosowania w przemyśleniach każdego, kto odważy się je wziąć do ręki.Dla niewierzących opisy męki Jezusowej mogą stać się przykładem bohaterstwa, a równocześnie zwierciadłem, w którym odbijają się bardzo różne ludzkie postawy, z jakimi wszyscy się spotykają i często szukają ich zrozumienia. Prezentowane zatem w tej pozycji rozważania mogą trafić do wszystkich, choć przede wszystkim stanowią medytację religijną. Taka medytacja przede wszystkim wiąże się z kazaniami pasyjnymi, głoszonymi przez sześć niedziel Wielkiego Postu i dlatego przytoczone rozważania ułożone są w zestawy, składające się z sześciu jednostek. Rozważania jednak mogą znaleźć szersze zastosowania w przemyśleniach każdego, kto odważy się je wziąć do ręki.
Kult świętych, a w szczególności Najświętszej Maryi Panny, Matki Jezusa Chrystusa, jest integralną częścią liturgii Kościoła katolickiego. W przedstawianych nam postaciach Kościół wskazuje na wzory postępowania, a także wzywa tych, którzy przeszli przez życie przed nami i o których zbawieniu zaświadczył przez beatyfikację lub kanonizację, aby byli naszymi patronami i orędownikami przed tronem Boga.Nasze rozważania mają nam te postaci przybliżyć oraz wskazać problemy, jakie w oparciu o przytoczone przykłady wiążą się z naszym życiem. Przedstawiony tu zbiór rozważań powstał w ramach przygotowywania materiałów duszpasterskich. Nie charakteryzuje się jakimś planem. O niektórych świętych wiele nie mówi a innymi postaciami zajmuje się wielokrotnie, można jednak przypuszczać, że posłuży pomocą w drodze za pośrednictwem świętych do Boga.
Wydawnictwo Petrus wydaje już pod tytułem Homilie Loretańskie kolejne tomiki homilii, jakie wygłaszam w czasie coniedzielnych Mszy świętych, odprawianych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Oprócz tych wypowiedzi istnieje w nagraniach wiele innych, wypowiadanych w różnych miejscach i przy różnych okolicznościach. Ponieważ zawierają one także autorskie przemyślenia, wydaje się, że równolegle do poprzednio wspomnianych będą z przyjemnością przyjęte przez Czcigodnych Czytelników i dlatego postanowiłem je również publikować, stwarzając drugą serię, której nadałem tytuł Homilie okolicznościowe.
Od Autora
Każdy warsztat od czasu do czasu trzeba poddać generalnym porządkom, aby usunąć z niego wszystko to, co pozostało po wykonanych pracach. Podobnie ma się sprawa z warsztatem pisarskim, z którego wynosi się gotowe prace oddawane do publikacji, ale w nim także gromadą się mniej lub bardziej wykorzystane fragmenty, niedokończone opracowania, rozpoczęte tematy, które z różnych powodów nie doczekały się ostatecznego wykończenia.
Wszystkie te mniejsze lub większe całości, a także fragmenty już najprawdopodobniej nie zostaną podjęte w dalszej pracy, gdyż wartki prąd życia przynosi nam coraz to nowe wezwania tematyczne, a wiele tematów traci z czasem swoja aktualność. W tych jednak fragmentach zawierają się pewne przemyślenia, którymi warto byłoby się podzielić.
Taka jest geneza prezentowanej książki, która składa się ze wspomnianych powyżej materiałów, często krótkich i fragmentarycznych, ale z których nadal można jeszcze wyciągnąć pożyteczne myśli, którymi Autor pragnie podzielić się z Czytelnikami.
Opracowanie nie stanowi zwartej całości, stąd w jego tytule umieszczono określenie rozmaitości. Wszystkie łączą się z szeroko pojętą problematyką biblijną i mogą przyczynić się do pełniejszego poznania tej jedynej Księgi, której zawartość treściowa jest niewyczerpana.
Męka Jezusa dla każdego przedstawia tajemnicę, nad którą warto się zastanowić. Wierzący znajduje w niej gwarancję swego zbawienia, które dzięki zasługom tej męki może osiągnąć, jeżeli w swej drodze życiowej podąży za cierpiącym Chrystusem i dojdzie do udziału w Jego zmartwychwstaniu. Dla niewierzących opisy męki Jezusowej mogą stać się przykładem bohaterstwa, a równocześnie zwierciadłem, w którym odbijają się bardzo różne ludzkie postawy, z jakimi wszyscy się spotykają i często szukają ich zrozumienia. Prezentowane zatem w tej pozycji rozważania mogą trafić do wszystkich, choć przede wszystkim stanowią medytację religijną. Taka medytacja przede wszystkim wiąże się z kazaniami pasyjnymi, głoszonymi przez sześć niedziel Wielkiego Postu i dlatego przytoczone rozważania ułożone są w zestawy, składające się z sześciu jednostek. Rozważania jednak mogą znaleźć szersze zastosowania w przemyśleniach każdego, kto odważy się je wziąć do ręki.
Prezentowana tu pozycja jest kolejną częścią homilii wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmują one okres od Uroczystości Trójcy Przenajświętszej (30 maja 2010) do Uroczystości Świętej Bożej Rodzicielki (1 stycznia 2011).
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się poprzednio, i mogą służyć zupełnie niezależnie od tomów następnych. Istnieje jednak ciągłość czasowa całego dorobku.
Biblia w świecie mitów. W powszechnej świadomości funkcjonują dwa modele myślenia. Według jednego z nich, Biblia nie posiada żadnej szczególnej wartości i trzeba ją zaliczyć do mitów, rozumianych jako pierwotne i fałszywe poznanie prymitywnych kultur. Według innego sposobu myślenia Biblia jako księga święta, przez żydów i chrześcijan uważana za Słowo Boga, daleka jest od mitycznego sposobu myślenia, a ewentualne podobieństwa są jedynie drugorzędne. Oba te sposoby ujęcia stosunku Biblii i mitów są zupełnie błędne, przede wszystkim z powodu błędnych pojęć, które głoszone były przez różne pseudoautorytety .
Potrzeba zatem przede wszystkim sprecyzowania pojęć, a następnie wyprostowania pseudonaukowych fałszów, aby zrozumieć wartość mitu jako sposobu ludzkiego poznania, aby potem zrozumieć, że Biblia, która powstała w czasach powszechnego panowania myślenia mitycznego, pisana po ludzku i dla ludzi, w wielkim stopniu posługuje się mitem i w jego języku wyraża swoje wzniosłe treści.
Mit nie jest jedynym sposobem przemawiania Biblii, a mit stosowany w Biblii ma swoje szczególne oblicze, niemniej nie można zrozumieć treści biblijnych bez nauczenia się odczytywania ich w języku mitu.
Książka podejmuje wspomniane tu zagadnienia, choć ze względu na ogrom materiału nie może go wyczerpać. Wskazuje jednak drogi, którymi rozumienie Biblii musi podążyć, jeżeli nie chce wikłać się w sprzecznościach, których na historycznej drodze poznawania Biblii nie brakowało.
Prezentowana tu pozycja jest kolejną częścią homilii wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmują one okres od pierwszej niedzieli Wielkiego Postu (1 marca 2009) do Uroczystości Chrystusa Króla (25 listopada 2009).
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości pierwszego tomu, który już ukazał się poprzednio, i mogą służyć zupełnie niezależnie od tomów następnych, które są już przygotowywane. Istnieje jednak ciągłość czasowa całego dorobku, który – mamy nadzieję – doczeka się kompletnej publikacji.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?