To nie przypadek, że średni wiek życia firmy na świecie waha się pomiędzy 25 a 30 lat, niewiele mniej niż okres biznesowej aktywności jednego pokolenia.
Andrzej Blikle w słowie wstępnym do niniejszej książki
Mija ćwierć wieku od transformacji ustrojowej, w wyniku której polska gospodarka socjalistyczna zmieniła się w rynkową. W tym czasie powstało i dojrzało wiele rodzimych firm. Dziś niejeden właściciel zadaje sobie pytanie — jak i komu przekazać swój biznes, by wciąż się rozwijał i przynosił zyski?
Tomasz Budziak nie daje gotowej odpowiedzi. Nie ma bowiem jednej, absolutnie słusznej metody przekazania firmy kolejnemu pokoleniu. Istnieją jednak problemy, z którymi boryka się większość rodzinnych przedsiębiorstw — autor, dzięki swojej długoletniej praktyce doradczej, umie je zidentyfikować. Omawia te problemy zwięźle i konkretnie, skupiając się na istocie analizowanych zagadnień — to pozwala błyskawicznie się zorientować, na co zwrócić uwagę, gdzie czyhają pułapki, w jakim kierunku podążać, nad czym się zastanowić. Podchodzi do tematu sukcesji biznesowej w ten właśnie sposób, ponieważ wie, że przedsiębiorcy nie mają zbyt wiele czasu na czytanie, za to powinni mieć go jak najwięcej na przemyślenie tego, czego się dowiedzą z tej książki. I na postawienie właściwych pytań, aby łatwiej znaleźć dobrą odpowiedź.
W Polsce rozpoczęła się pierwsza duża zmiana pokoleniowa w biznesie. Dzieci dynamicznych przedsiębiorców, rozpoczynających działalność na początku transformacji wyznaczonej rokiem 1989, stoją przed wyzwaniem przejęcia własności i zarządzania firmami swoich rodziców, a ci zastanawiają się, jak najlepiej przeprowadzić proces sukcesji.
Sukcesja w rodzinie biznesowej, jeżeli ma się powieść, musi być dobrze przemyślanym i szczegółowo zaplanowanym procesem, trwającym od chwili, gdy w rodzinie pojawiają się potomkowie. Udana sukcesja w firmie rodzinnej nigdy nie jest jednorazowym aktem odczytania testamentu czy przekazania darowizny bądź spadku, tak jak funkcjonująca, żywa firma nie jest zdeponowanym w banku majątkiem.
Książka Tomasza Budziaka to interdyscyplinarne, całościowe, a jednocześnie praktyczne spojrzenie na problematykę sukcesji, łączące zagadnienia strategii biznesowej nie tylko z aspektami prawnymi czy podatkowymi, ale również z psychologią, etyką i kulturą. Autor, od wielu lat doradzający rodzinom biznesowym, odwołuje się w niej do swego bogatego doświadczenia i współpracy zarówno z rodzinami polskimi, jak i firmami rodzinnymi z Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz krajów Beneluksu.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?