KATEGORIE [rozwiń]

Thomas Elsaesser

Okładka książki Kino - maszyna myślenia

29,40 zł 26,74 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Kino - maszyna myślenia to książka poświęcona kinu współczesnemu, ujmowanemu w kontekście przemian współczesnego świata. Wiele miejsca zajmują refleksje nad filmami gier umysłowych, a więc znaczącym nurtem współczesnego kina, głównie amerykańskiego, w którym zakwestionowano obowiązujące w kinie klasycznym zasady jasności, pełnej zrozumiałości i linearności. Filmy gier umysłowych mylą tropy, zwodzą, stawiają skutek przed przyczyną, zwielokrotniają światy, pokazują bohaterów o rozszczepionej tożsamości. Wymagają więc od widza szczególnej aktywności, co jednak nie przeszkadza im w zdobyciu licznego grona entuzjastów. Na tym tle omawiana jest polityka współczesnego Hollywood, które, walcząc o utrzymanie swojej pozycji w warunkach globalnej rywalizacji, kieruje się zasadą „dostępu dla wszystkich", adresując swoje filmy do różnorodnych często skonfliktowanych grup odbiorczych. W książce czytelnik znajdzie znakomite analizy różnorodnych filmów - od ezoterycznych obrazów Davida Lyncha, poprzez megahit Avatar, do zaangażowanego politycznie Wroga numer jeden.
Okładka książki Kino i zmysły: teoria filmu

54,00 zł 33,47 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

HORYZONTY KINA. Tom 9 O wyjątkowości książki Thomasa Elsaessera i Malte Hegenera, czołowych, współczesnych teoretyków filmu, decyduje dokonanie kluczowych podziałów omawianej dziedziny już w punkcie wyjścia. Patrzą oni bowiem na teorię filmu od samego początku jako na zjawisko historyczne i uwarunkowane instytucjonalnie. Autorzy zwracają uwagę na fakt, że teoria filmu często powstawała wśród środowisk propagujących określone „estetyczne przekonania”, ideologiczne cele kina, faworyzowała pewne rozwiązania, lobbując niejako za pewnymi możliwościami i w ten sposób zakreślając horyzont myślenia o filmie. Teoria filmu nigdy nie była bowiem „niewinna” i czysto naukowa, a tworzący ją filozofowie, psychologowie, akademicy zawsze sprzyjali pewnym formom robienia filmów. Przykładem tego typu zjawiska była np. grupa skupiona wokół słynnych Cahier du cinema lub rosyjscy formaliści. Pierwsi w jawny sposób faworyzowali kino nowofalowe i charakterystyczne dla niego zaangażowanie społeczne, niecodzienne rozwiązania formalne, efekty obcości itp. W przypadku rosyjskich formalistów związek teoretyka z praktykiem (i jednocześnie pewną postawą ideową) jest jeszcze silniejszy. Ustalenie zależności teorii filmu od określonych ideologii i nurtów w kinie jest pierwszym punktem wyjścia autorów książki.
  • Poprzednia

    • 1
  • Następna

Promocje

Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka
Oczekiwanie na odpowiedź
Wybierz wariant produktu
Dodaj do koszyka
Anuluj