W książce zawarta jest historia motocykli wojskowych używanych kilka lat przed wybuchem i w czasie trwania drugiej wojny światowej przez żołnierzy poszczególnych armii, m.in.: niemieckiej, polskiej, francuskiej, radzieckiej. Każdy z omawianych krajów posiadał swój sztandarowy model. Niektóre zostały spopularyzowane dzięki filmom wojennych. W wielu z nich zobaczymy niemieckich żołnierzy na motocyklu z bocznym wózkiem. W sumie zaprezentowanych zostało blisko dwieście motocykli wojskowych. Ta publikacja o wyjątkowej szacie graficznej zawiera kilkaset fotografii, m.in. maszyn, które dotrwały w całości do naszych czasów lub zostały pieczołowicie zrekonstruowane przez hobbystów i pasjonatów. Przydatny czytelnikom, którzy podzielają ich zainteresowania, będzie też aneks prezentujący dane techniczne w przejrzystych tabelach.
Samochód FSO Warszawa to szczególny pojazd w naszej historii gospodarczej i społecznej. To od jej produkcji – rozpoczętej jesienią 1951 roku – zaczęła się powojenna historia polskiego przemysłu samochodowego. Nie chodzi tu tylko o 22 lata wytwarzania Warszaw (1951–1973) i ponad 250 000 zbudowanych egzemplarzy tego pojazdu. To również dziesiątki tysięcy dostawczych Żuków i Nys, którym poczciwa Warszawa użyczyła podwozia i układu napędowego.W życiu społecznym Polaków w latach 50. i 60. Warszawy odgrywały również ogromną rolę. Te auta z żerańskiej fabryki zdominowały na dwie dekady kilka dziedzin życia społecznego związanego z samochodami, na przykład taksówki, transport sanitarny, firmowe floty przedsiębiorstw państwowych, milicyjne radiowozy, naukę jazdy. Warszawy po prostu były wszędzie – w miastach i na prowincji, na wschodzie i na zachodzie kraju. W 1965 roku stanowiły 58% wszystkich samochodów zarejestrowanych wówczas w Polsce.Dla młodych Czytelników to dziś zabytkowy polski samochód. Dla osób w wieku 50+ to auto pełne wspomnień. Jednym i drugim chcieliśmy tą książką opowiedzieć lub przypomnieć starą poczciwą Warszawę. Może niezbyt nowoczesną, ciężką i paliwożerną, ale naszą, z Żerania. Może to jest najlepszy powód, żeby ją kochać?
W oparciu o 170 archiwalnych fotografii przedstawiamy historię 75 marek motocykli Wojska Polskiego z lat 1918 – 1950 - etatowych i pozyskiwanych doraźnie, czy to przez darowizny (w czasie pokoju), czy zdobycznych (w czasie wojny).
Po raz pierwszy prezentujemy zestawienie marek motocykli zdobytych w czasie I wojny światowej i używanych przez naszych żołnierzy podczas wojny polsko–bolszewickiej. Opisujemy rozwój wojskowej motoryzacji w latach 1918-1939.
Piszemy o motocyklach używane przez Armię Krajowa i inne organizacje konspiracyjne w czasie okupacji. To temat prawie zupełnie nieznany, a warto zdać sobie sprawę, że Armia Krajowa używała dużej liczby motocykli (niektóre zdobywano bezpośrednio przed akcjami i zaraz po nich porzucano).
W Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie w latach 1939 – 1947 etatowym wyposażeniem były motocykle francuskie, angielskie i amerykańskie. Użytkowana była też spora liczba motocykli zdobycznych.
Motocykle Ludowego Wojska Polskiego w latach 1943 – 1950 to do niedawna temat zupełnie nieznany i niechętnie poruszany ze względu na fakt, że w pierwszych latach po zakończeniu wojny większość motocykli LWP stanowiły amerykańskie Harleye-Davidsony WLA. Do 1990 roku była to prawda niewygodna.
Pierwszy raz o tym wszystkim można w przeczytać jednej książce!
Wystarczyło kilka kilometrów za kierownicą samochodu lub motocykla, aby zrozumieć, że ów pojazd to nie bezduszna maszyna i zwykły środek transportu, ale wehikuł, który pozwala zrealizować marzenia o ściganiu się z wiatrem. Czy takie emocje wywoływały u naszych dziadków szalone rajdy, ekscytujące wyprawy turystyczne, niedzielne przejażdżki i codzienna jazda samochodem bądź motocyklem? Spróbujemy znaleźć odpowiedź na to pytanie, oglądając archiwalne fotografie zamieszczone w tym albumie. Utrwalano na nich nie tylko pojazdy, lecz także ludzi – w strojach z tamtej epoki; w miejscach, które przeszły do historii i przetrwały dziś tylko na zdjęciach. Zatrzymane w kadrze ulotne chwile, pełne pasji, radości, ryzyka i brawury, przybliżą nam świat ówczesnych miłośników pojazdów dwu- i czterokołowych.
Dlaczego to jest takie ciekawe? Bo my dziś czujemy to samo…
Zapraszamy zatem w sentymentalną podróż – na siodełku Harleya-Davidsona, rodzimego Sokoła lub za kierownicą legendarnego Bugatti, popularnego Polskiego Fiata czy zmontowanego w Polsce Chevroleta.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?