Żyjemy w czasach ciągłego pośpiechu i stresu, który stał się już chorobą cywilizacyjną . Przewlekły stres, którego doświadcza człowiek współczesny, życie w warunkach stresogennych sprawia, że nie potrafimy nawiązać bliższych relacji, odsuwamy się od rodziny, znajomych przez co czujemy się osamotnieni. Aby złagodzić stres i przeciwdziałać jego negatywnym skutkom polecamy szereg pulbikacji, które znajdziesz w tym sektorze. Programy walki z kryzysami życiowymi i radzenia sobie z przewlekłym stresem, odpowiedzi ciała na czynniki stresujące oraz jak reaguje na nią mózg, jak słabsza kondycja mentalna wpływa na zdrowie fizyczne: przewlekły ból, obniżone libido czy spięcia mięśni.
Czternastoletnia Angielka zakochała się i zaufała.
A on sprzedał ją handlarzowi ludźmi!
Czternastoletnia Megan Stephens podczas wakacji w Grecji zakochała się w dorosłym Albańczyku. Została z ukochanym w Grecji, a jej matka wróciła do Anglii.
Gehenna trwała sześć lat! On zmusił ją do prostytucji, a potem sprzedał handlarzowi ludźmi. Megan przeżyła horror. Przechodziła z rąk do rąk. Trafiała do kolejnych domów publicznych... Bita, gwałcona i poniżana, była zbyt zastraszona, by szukać pomocy. W końcu znalazła się w szpitalu. Tam życzliwi ludzie uratowali jej życie.
Niewiarygodne! W tym samym czasie matka przeprowadziła się do Grecji i nie miała pojęcia, jaki los spotkał jej córkę…
To dzieje się w dzisiejszej Europie! Megan opisała drastyczne szczegóły swojego losu seksualnej niewolnicy, by przestrzec inne naiwne dziewczyny, gotowe pójść w nieznane za głosem serca.
„Historia Megan jest przerażająca. Przeraża nie tylko sadystyczna przemoc, jakiej doświadczyła, ale też to, jak łatwo dała się wciągnąć w spiralę deprawacji i jak trudno było jej się z tego wyrwać”.
„The Observer”.
Stres nasz powszedni...
Stres szkodzi, powoduje choroby, wysysa siły, jest bezproduktywny, więc unikasz go za wszelką cenę. Ale czy na pewno dobrze robisz? Okazuje się, że stres nie jest toksyczny i nie zabija. Pomaga za to skutecznie się uczyć, pokonywać trudności, osiągać cele i poprawiać relacje z innymi. Brzmi niewiarygodnie? Czytaj dalej. Stres to objaw mobilizacji, woli i mocy! Zrób z niego swojego sprzymierzeńca, a wesprze Cię w drodze do osobistego szczęścia oraz uczyni Twój świat lepszym i piękniejszym.
Czy wiesz, czym jest stres i jak go wykorzystywać? Jak bardzo jest ważny i jak może być pożyteczny, jeśli podejdziesz do niego z głową? Ta książka Ci o tym opowie. Autorka opiera się na obszernych badaniach naukowych nad naturą stresu, które dały podwaliny nowych koncepcji mechanizmów jego działania. Dzięki lekturze stopniowo zaakceptujesz stres i nauczysz się go wykorzystywać do osiągania kolejnych celów. Poznasz naturę stresu, a dzięki ćwiczeniom, które przekują poznane koncepcje w praktykę, będziesz wiedział, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach.
Jak zaakceptować stres powszedni?
Jak stres pomaga sprostać wyzwaniom?
Jak stres poprawia relacje i więzi między ludźmi?
Dlaczego życie z sensem musi być stresujące?
W jaki sposób stres pomaga w rozwoju?
Dlaczego unikanie stresu za wszelką cenę jest poważnym błędem?
Dr Kelly McGonigal jest psycholożką zdrowia i autorką książki Siła woli, która stała się prawdziwym bestsellerem w wielu krajach. Wykłada na Uniwersytecie Stanforda. Z prawdziwą pasją przekłada najnowsze odkrycia naukowe w dziedzinie psychologii, neurologii i medycyny na praktyczne strategie zachowania zdrowia, szczęścia i odnoszenia sukcesów.
Maria Beisert podejmuje mroczny temat wykorzystania seksualnego dziecka w rodzinie, często o niemożliwych do przewidzenia konsekwencjach. Ukrycie krzywdy dziecka za ścianami domu utrudnia dostęp do rzetelnej wiedzy o zjawisku, opisu jego przyczyn, mechanizmów i skutków. Dotarciu do sedna kazirodztwa i wyjaśnieniu dlaczego dorosły człowiek – rodzic podejmuje zachowania seksualne wobec dziecka poświęcona została ta praca.
Książka jest przeznaczona głównie dla osób, które z racji wykonywanego zawodu (psycholodzy, nauczyciele, lekarze, prawnicy, pedagodzy, pracownicy socjalni) lub pełnionych funkcji (kuratorzy, policjanci, dyrektorzy szkół, sędziowie) potrzebują rzetelnej wiedzy o kazirodztwie, jego symptomach, postaciach i konsekwencjach. Dla studentów stanowić może podręcznik opisujący patologię systemów rodzinnych. Powinna ułatwić postawienie diagnozy, wydanie opinii, rozpoznanie zaburzeń oraz skuteczną pomoc ofiarom i sprawcom. Autorka położyła w niej nacisk na dostarczenie informacji tym, którzy mają największy wpływ na ludzkie losy.
Od kary chłosty do karnego jeżyka - czyli długa historia przysłowiowego klapsa
"Historia dzieciństwa jest koszmarem, z którego jako ludzkość dopiero zaczynamy się budzić", uważa amerykański badacz Lloyd deMause - i ma rację. Rzeczywiście, dzieje dzieciństwa przypominają długi, ciągnący się przez stulecia i doświadczany nadal przez najmłodszych na całym świecie zły sen. W przeszłości dzieci dorastały w atmosferze strachu czy wręcz terroru, ich życie przepełnione było nie miłością i szczęśliwością, lecz osamotnieniem, przemocą i najróżniejszymi formami krzywdzenia. Od pierwszych chwil na świecie. Dziś dzieciństwo kojarzy nam się z beztroską i poczuciem bezpieczeństwa, a opiekę i ochronę rodzicielską uważamy za coś oczywistego i naturalnego - mimo to wciąż sporo ludzi akceptuje i stosuje kary cielesne.
Chciałabym napisać, że przeczytałam tę książkę z prawdziwą przyjemnością, ale nie pozwala na to jej tematyka. Napiszę więc inaczej: przeczytałam ją z zainteresowaniem i ze świadomością, że tak było (wynikającą z mojego zainteresowania problematyką dziecka i dzieciństwa w dawnych czasach), ale także z niedowierzaniem, że, co gorsze, tak jest! A jeszcze gorsze - że nadal są dorośli, którzy uzasadniają stosowanie przemocy wobec dzieci, twierdząc, jak przytoczony przez Annę Golus profesor filozofii polityki Zbigniew Stawrowski, że klaps "jest czynem o wysokiej wartości wychowawczej i dlatego zasługuje na pochwałę"!
prof. zw. dr hab. Dorota Żołądź-Strzelczyk, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
O autorze
Anna Golus - publicystka i autorka kilku e-booków oraz licznych artykułów dotyczących głównie praw dziecka i przemocy wobec dzieci. Publikowała między innymi w „Tygodniku Powszechnym”, „Ale Historii”, Niebieskiej Linii, Dziecku, Przekroju, Znaku, Blizie, Gdańskich Zeszytach Kulturoznawczych, Kulturze Popularnej i Studiach Edukacyjnych oraz w kilku serwisach internetowych. Inicjatorka kampanii Kocham. Nie daję klapsów i akcji Książki nie do bicia. W 2018 roku nominowana do nagrody MediaTory w kategorii reformaTOR.
Książeczka, którą Państwu polecamy, uświadamia dziecku, czym jest molestowanie seksualne. W prosty, praktyczny sposób mówi, co zrobić, gdy ktoś przekracza granicę. Pięć komiksowych historii pokazuje pięć różnych sytuacji zagrożenia, z jakimi dziecko może się zetknąć. Po każdej z nich autorzy umieścili instrukcję, jak się zachować. Uciekać, wołać o pomoc, porozmawiać z rodzicami lub innym dorosłym, któremu się ufa… Na końcu książki dziecko znajdzie niezbędne numery telefonów, pod które może zadzwonić, by uzyskać pomoc. Ten komiks ośmieli dzieci do wyrażania sprzeciwu, gdy zachowanie dorosłego budzi lęk, zakłopotanie, zawstydzenie. Uczy zdrowej ostrożności, zaznaczając równocześnie, że zdecydowana większość dorosłych to dobrzy ludzie.
Jak to się stało, że Wacek przestał być tylko jednym z wielu imion? Dlaczego gówno jest wulgarne, a kupka tylko dziecinna? I dlaczego, chcąc kogoś obrazić, prostujemy środkowy palec?Niemal wszyscy przeklinamy po zbyt wielu drinkach, kopnięciu się w palec albo przyłapani na gorącym uczynku. Przekleństwa można wypikać, zastąpić gwiazdką, ocenzurować lecz są tak pociągające, że nie potrafimy przestać ich używać. Benjamin Bergen, językoznawca i kognitywista, tłumaczy, co przeklinanie mówi nam o naszym języku i umyśle. Przekonuje, że brzydkie słowa są pożyteczne. Mogą śmieszyć, wyzwalać albo pobudzać emocjonalnie. Dowodzi, że oferują nam możliwość spojrzenia z nowej perspektywy na to, jak mózg przetwarza język i dlaczego języki świata tak różnią się od siebie.Błyskotliwe jak diabli i zajebiście śmieszne, What the F. jest obowiązkową lekturą dla wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć, jak i dlaczego przeklinamy.Fascynująca podróż na styku etymologii, nauronauk i kultury. - ""Discover""Bergenowi udaje się nas przekonać, że warto docenić społeczną rolę ""brzydkich"" słów. - ""Science""""Zachwycający wgląd w świat wulgaryzmów"" - New York Times Book ReviewW książce What the F, liście miłosnym do wulgaryzmów, kognitywiście Benjaminowi K. Bergenowi udaje się przekonać mnie, że warto docenić społeczną rolę brzydkich słów zarówno w szerszym kontekście, jak i w niuansach - Science""Fascynująca podróż na styku etymologii, neuronauk i kultury"" - Discover
Humans are increasingly becoming an indoor species. We spend 90 per cent of our life indoors. And, on average, we dedicate eight hours a day looking at screens. Our increasingly domestic lives are having huge consequences to our health.
In Into the Forest, Immunologist and Forest Medicine expert, Dr Qing Li, examines the unprecedented benefits of the world's largest natural health resource: the great outdoors.
Applying cutting-edge research and emerging science, Dr Li explores the inherent connection between nature and improved wellbeing. This practical guide will help you overcome some of life's most problematic health issues, including how to:
· reduce blood pressure;
· lower stress;
· improve energy levels;
· and boost the immune system.
From mindful strolls in your local park to listening to the wind, from watching the sunset to walking barefoot in the grass, Dr Li reveals the life-improving advantages of spending time around trees, for a healthier and happier you.
Wykonywanie pracy związanej z pomaganiem ludziom w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia jest równoznaczne z narażeniem na stresory o charakterze traumatycznym, czego następstwem jest wzrost ryzyka wystąpienia zaburzeń spowodowanych stresem.
Niniejsza książka to rezultat badań prowadzonych w ramach projektu „PTSD: diagnoza, terapia, profilaktyka”. Autorzy – po zaprezentowaniu wyników dotychczasowych prac badawczych z dziedziny profilaktyki zaburzeń potraumatycznych – przedstawiają autorski program, wraz z wynikami badań własnych ilustrujących jego skuteczność, oraz szczegółowy protokół szkolenia profilaktycznego.
Program szkolenia odnosi się do zidentyfikowanych mechanizmów psychologicznych odpowiedzialnych za powstawanie i utrzymywanie się negatywnych konsekwencji narażenia na stresory traumatyczne, co umożliwia wytrenowanie odpowiednich umiejętności w zakresie regulacji emocji, wpływających na wzrost poczucia własnej skuteczności w konfrontacji z traumą. Bazuje na założeniach współczesnej, opartej na procesach transdiagnostycznych psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Obejmuje zarówno psychoedukację, jak i trening umiejętności radzenia sobie ze stresem.
Uzupełnieniem programu jest broszura edukacyjna Skuteczne działanie w stresie. Osobisty niezbędnik, zawierająca zestaw praktycznych narzędzi pomagających poradzić sobie z objawami pojawiającymi się w następstwie traumatycznych sytuacji.
Badania prowadzono w grupie strażaków, program jednak uwzględnia specyfikę działania służb ratowniczych, dlatego niniejszy podręcznik po niewielkiej adaptacji może służyć innym grupom zawodowym, w tym ratownikom medycznym czy policjantom, a także stanowić protokół do dalszych badań.
Niniejsza książka jest niezwykle ważną pozycją na polskim rynku. Dzięki niej czytelnik dostaje do ręki pierwszy protokół szkolenia profilaktycznego, który został w całości zaprojektowany i z wielką metodologiczną starannością przebadany w polskiej populacji. To bardzo ważny krok w kierunku dbałości o jakość oddziaływań profilaktyczno-terapeutycznych prowadzonych w naszym kraju.
Dramatyczna opowieść matki o trzyletniej walce o odzyskanie dziecka
Moja córka została porwana przez swojego ojca i uprowadzona do
Libii. Poruszyłam niebo i ziemię, żeby sprowadzić ją do domu…
W 2007 roku Libijczyk, brutalny były mąż Sarah Taylor uprowadził ich
czteroletnią córeczkę do Trypolisu.A Sarah dobrze wiedziała, że jeszcze żadne dziecko porwane przez ojca do Libii nie wróciło do matki do Anglii.
Ale nie zamierzała się z tym pogodzić. Sprzedała dom, zostawiła
wszystko, co kochała: rodzinę, pracę i całe swoje dotychczasowe życie,
żeby ratować Nadię.
Lecz zanim ją odzyskała, przeszła przez piekło.
Jej wzruszająca i inspirująca autobiografi a to opowieść o blisko trzech
latach poszukiwań i łez. O trzech latach lęku, czy kiedykolwiek zobaczy
córeczkę, czy Nadia jeszcze żyje.
To również opowieść o nadziei, odwadze, poświęceniu i bezgranicznej
miłości.
Miłość mamy dawała mi poczucie bezpieczeństwa.
Byłam pewna, że każe mu przestać.
Ale nie kazała.
Matka i córka. Nie widziały się od lat. Teraz Toni czuwa przy umierającej
matce i czeka na prośbę o przebaczenie... Patrzy na matkę i widzi
siebie – małą, śliczną Antoinette, dziewczynkę, którą była. I o której
wspomnienie musiała ukryć głęboko w niepamięci. Żeby móc dalej
żyć...
Pierwsze lata życia Antoinette to idylla, z dystyngowaną matką i kochającą
babcią. Ale wszystko się zmienia, kiedy tata wraca z wojska.
Zaczyna się koszmar.
Toni ma sześć lat, gdy po raz pierwszy tatuś całuje ją...
Nie tak jak ojciec całuje córkę.
Tylko nie mów mamie – ostrzega – bo przestanie cię kochać.
Jednak dziecko mówi mamie.
A matka nie chce nawet o tym słyszeć...
Od tej chwili Toni musi mieć z tatusiem wspólną „tajemnicę”… Przez
osiem lat…
A kiedy prawda wreszcie wychodzi na jaw, dziewczynka zostaje potępiona,
wtrącona w otchłań depresji i autodestrukcji.
Nadzieję i siłę musi znaleźć sama w sobie.
Tylko nie mów mamie, tragiczna historia jej dzieciństwa, przebaczenia
sobie samej i triumfu nad przeszłością, przypomina niewiarygodną
wręcz powieść z najwyższej półki: napisaną pięknym językiem,
przejmującą i wzruszającą.
Wydana w 12 krajach, w Anglii zajmowała przez wiele tygodni 1. miejsce na listach bestsellerów.
Zaburzenie stresowe pourazowe występuje nie tylko u ofiar traumatycznych zdarzeń, ale także u osób, które niosą im pomoc. Wiąże się ono z cierpieniem i trudnościami w funkcjonowaniu, z powodu których przedstawiciele zawodów pomocowych nie są w stanie w pełni wykorzystywać swoich kompetencji dla dobra innych. Zapobieganie konsekwencjom traumatycznych zdarzeń jest więc kluczowe. Temu właśnie służy autorski program profilaktyki PTSD dla osób narażonych na traumatyzację zawodową Skuteczne działanie w stresie oraz towarzysząca mu niniejsza broszura edukacyjna.
Przemoc ze względu na płeć (gender-based violence, GBV) jest rozumiana jako przemoc motywowana stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią, a zatem wynikająca z normatywnych oczekiwań związanych z kobiecością i męskością dominujących w danym społeczeństwie i kulturze oraz z nierównych relacji władzy między płciami. Rówieśnicza przemoc ze względu na płeć, w tym o charakterze seksualnym staje się problemem już na początku okresu dojrzewania i ma poważne konsekwencje na poziomie indywidulanym, relacyjnym oraz atmosfery i kultury całej szkoły. Celem zaprezentowanych badań było określenie form, skali i specyfiki tego „ukrytego” zjawiska oraz próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób kulturowe definicje kobiecości i męskości, różne oczekiwania, podwójne standardy oceniania wpływają na szkolne życie i relacje nastolatków.
Zgodnie z deklaracjami uczniów i uczennic przemocy ze względu na płeć często doświadcza w szkole ponad połowa z nich. Najczęściej jest to przemoc werbalna, obraźliwe komentarze i gesty, naruszanie przestrzeni intymnej, fizyczny atak oraz propagowanie materiałów wizualnych o seksualnym charakterze. Mimo publicznego charakteru krzywdzących sytuacji, uczniowie i uczennice maja trudnosć z uzyskaniem adekwatnej pomocy ze strony rówieśników i dorosłych. Przemoc ze względu na płeć jest często ignorowana lub akceptowana jako norma zachowań w relacjach chłopców i dziewcząt.
Problem ten nie był dotąd w Polsce przedmiotem szerszych badań. Zaprezentowane tu dane, narracje młodzieży oraz merytoryczny głos w dyskusji na temat dysfunkcji i stabuizownych problemów w szkołach, dotyczących seksizmu, homofobii, innych form dyskryminacji oraz równości i różnorodności społecznej z pewnością zainteresują wszystkie osoby pracujące z młodymi ludźmi. Być może staną się inspiracją do zrewidowania własnych przekonań, krytycznej refleksji oraz zmian w praktyce edukacyjnej.
"Krótka historia długiego dochodzenia do siebie" to osobista opowieść o alkoholiku, jego dorosłej córce i byłej żonie. Napisałam ją, bo chciałam pokazać oblicze alkoholizmu, o którym często się nie mówi – czy to ze wstydu, czy też z niestosowności mówienia o uczuciach do rodzica, który w oczach wielu na miłość nie zasłużył. To historia o ludzkich relacjach, współczuciu, desperacji i nadziei. O odnajdywaniu siebie. O zwykłości i niezwykłości ludzkich przypadków. O brzydocie ludzkiego upadku i pięknie życia ukazującym się w najmniej oczekiwanych momentach.
Kiedy wieloletnia partnerka Ojca przeprowadza się do innego miasta, Ojciec po raz pierwszy mieszka sam. Anioła – bo tak ją ochrzciła nie-jej-córka – wybiera w końcu życie w spokoju i z dala od alkoholowych problemów partnera. Z momentem jej odejścia córka zostaje promowana na Panią Bóg. Od naocznego przekonania się o Wielkim Upadku otwiera się w córce nowy rodzaj połączenia z Ojcem i pomimo mieszkania na odległość budzi się w niej odpowiedzialność za jego losy. Funkcja Pani Bóg ciąży i uwiera, ale nie ma od niej ucieczki.
Spis treści
Wstęp
ROZDZIAŁ I
Specyfika zjawiska przemocy w rodzinie
1. Kontrowersje wokół pojmowania przemocy
2. Rozmiary zjawiska i rodzaje przemocy domowej
3. Formy przemocy domowej
4. Dynamika przemocy w rodzinie (cykle przemocy)
5. Psychospołeczne mechanizmy przemocy
ROZDZIAŁ II
Uwarunkowania przemocy w świetle wybranych nurtów teoretycznych
1. Nurt biologiczny
1.1. Wczesne teorie biologiczne
1.2. Badania nad czynnikami biologicznymi
2. Nurt psychologiczny
2.1. Koncepcje psychodynamiczne
2.2. Koncepcje poznawczo-behawioralne
2.3. Agresja jako świadomy wybór jednostki
2.4. Osobowościowy profil sprawców przemocy
3. Nurt społeczno-kulturowy
3.1. Teoria zróżnicowanych powiązań
3.2. Teorie feministyczne
3.3. Teorie subkulturowe
3.4. Teorie racjonalnego wyboru
3.5. Teorie strukturalne i wieloczynnikowe
4. Podsumowanie i próba osadzenia problematyki badań własnych
w określonej perspektywie teoretycznej
ROZDZIAŁ III
Założenia metodologiczne, specyfika badań i charakterystyka osób objętych badaniami
1. Problematyka badań i jej uzasadnienie
2. Zastosowane metody badań i analizy danych
2.1. Sondaż diagnostyczny w populacji skazanych jako główna metoda badań
2.2. Techniki pomocnicze w badaniach
3. Zakłady karne jako teren badań oraz specyfika badań w populacji osób uwięzionych
4. Typologia badanych sprawców przemocy
ROZDZIAŁ IV
Przemoc w rodzinie w kontekście wybranych czynników związanych z sytuacją rodzinno-bytową badanych
1. Przemoc stosowana przez badanych – jej formy, przejawy i ofiary
2. Sytuacja materialna w rodzinie i status społeczno-zawodowy sprawców
3. Atmosfera i więzi w rodzinie oraz relacje w związkach intymnych
4. Problem nadużywania alkoholu przez sprawców przemocy
ROZDZIAŁ V
Warunki socjalizacji w domu rodzinnym w okresie nieletniości badanych
1. Ogólna charakterystyka sytuacji rodzino-bytowej
2. Atmosfera domu rodzinnego i więzi z rodzicami
3. Przemoc w rodzinach pochodzenia
4. Alkohol i przestępczość w domu rodzinnym
ROZDZIAŁ VI
Funkcjonowanie badanych w środowisku szkolnym i rówieśniczym a zachowania dewiacyjne w okresie adolescencji
1. Stosunek do szkoły i nauki
2. Przynależność do grup rówieśniczych
3. Stosowanie używek i środków odurzających
4. Zachowania agresywne i przestępcze badanych
ROZDZIAŁ VII
Instytucjonalna interwencja w rodzinach z przemocą a stosunek badanych do własnych zachowań
1. Ujawnianie przypadków przemocy domowej i interwencje policji w rodzinach dotkniętych przemocą
2. Procedura „Niebieskiej Karty” i zakres współpracy sprawców przemocy z zespołem interdyscyplinarnym
3. Oddziaływania edukacyjno-korekcyjne i leczenie odwykowe sprawców przemocy
4. Postawy sprawców wobec własnych zachowań przemocowych w rodzinie
ROZDZIAŁ VIII
Sprawcy przemocy domowej w systemie prawnokarnym i penitencjarnym
1. Środki i sankcje karne za przestępstwo „znęcania się”
2. Pobyt w więzieniu i system odbywanej kary
3. Proces resocjalizacji penitencjarnej sprawców przemocy domowej
4. Programy edukacyjno-korekcyjne w systemie resocjalizacji penitencjarnej
ROZDZIAŁ IX
Perspektywa powrotu do społeczeństwa
1. Kontakty z rodziną w trakcie odbywania kary i możliwości powrotu do środowiska rodzinnego
2. Obawy związane z opuszczeniem zakładu karnego a plany i zamierzenia życiowe badanych
3. Poczucie strat życiowych a postawy wobec przyszłych zachowań
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Niech nad waszym gniewem nie zachodzi słońce! (Ef 4,26) Często myślimy, że gniew jest zły i grzeszny. Tymczasem w Piśmie Świętym wielokrotnie odnajdujemy obraz zagniewanego Boga. Jak to rozumieć? Czy Bóg się „złości” tak samo jak my? Czy Jego gniew jest święty, a nasz grzeszny? W jaki sposób przeżywać gniew, by zbliżał nas do Boga, a nie oddalał od Niego? Czy chrześcijanin może się złościć, a nawet gniewać się na samego Boga?
Danuta Piekarz, wędrując po kartach Biblii, wnikliwie bada najrozmaitsze przejawy gniewu. Przybliża zwłaszcza te, które towarzyszą ludziom w kontaktach z Bogiem.
Łatwo nam oskarżać autorów biblijnych, a nawet samego Boga, za ich gwałtowne reakcje, które są opisane na kartach świętych ksiąg. Jeśli jednak wczytamy się w nie bez uprzedzeń (…), odkryjemy, że właśnie ten rozgniewany Bóg jest nam bardzo bliski.
***
Danuta Piekarz – biblistka i italianistka, wykładowca na Uniwersytecie Jagiellońskim, Papieskim Uniwersytecie Jana Pawła II oraz w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Polskiej Prowincji Dominikanów. W latach 2008-2013 była konsultorką Papieskiej Rady ds. Świeckich. Opublikowała kilkanaście książek i artykułów o tematyce biblijnej.
Prawdziwa historia tragedii dziecka
Zawsze byłam chora. Chuda jak tyczka i delikatna jak suflet; łatwo dostawałam siniaków i szybko słabłam. W szkole dzieciaki pytały wprost, czy mam anoreksję. Nie miałam, byłam po prostu chora.
Następny lekarz, następny gabinet, następny szpital. Tak wyglądało dzieciństwo Julie Gregory. Była wyjątkowo chorowita. Matka z niezwykłą energią usiłowała ustalić przyczynę: prowadziła córkę od lekarza do lekarza, domagała się kolejnych badań – nawet operacji na
otwartym sercu! Ale specjaliści nie potrafili określić, co dolega Julie.
Dziewczynka czuła się coraz gorzej – przez 16 lat, dopóki nie trafiła do rodziny zastępczej, a matka przed sąd. Ale dopiero osiem lat później Julie dowiedziała się, że jej matka chorowała na zastępczy zespół Münchhausena.
Zastępczy zespół Münchhausena to jedna z najbardziej złożonych, przerażających i okrutnych form znęcania się rodziców nad dziećmi. I najbardziej trudna do wykrycia. Polega na celowym wywoływaniu dolegliwości fizycznych i emocjonalnych u bliskiej,
zależnej osoby przez jej opiekuna, najczęściej matkę.
Autobiografia Julie Gregory Mama kazała mi chorować to pierwsza relacja ofiary maltretowania przez matkę z zastępczym zespołem Münchhausena i bezprecedensowy opis cierpień dziecka przez lata wpędzanego w chorobę. Wybrana książką roku przez „The Sunday Times”, stała się światowym bestsellerem sprzedanym w milionie egzemplarzy
w 21 krajach.
Julie Gregory przeżyła, wyzwolona od szaleństwa matki. Dziś jest uznanym ekspertem w dziedzinie zastępczego zespołu Münchhausena.
Bierze udział w międzynarodowych konferencjach, występuje w radiu i telewizji, prowadzi wykłady dla placówek medycznych i instytucji prawnych oraz doradza stowarzyszeniom zajmującym się ochroną dziecka.
„Ta książka jest z jednej strony pełna bólu, z drugiej zaś nadziei i radości życia poprzez ukazanie możliwości wyrwania się z kręgu przemocy
i powrotu do zdrowia”.
dr n. med. Joanna Cielecka-Kuszyk, prezes Fundacji Mederi – Pomóżmy Dzieciom
Książka jest próbą identyfikacji wielu, kluczowych i fundamentalnych czynników generujących powszechnie występującą przemoc w Kolumbii. Powszechność przemocy wydaje się dla mieszkańców tamtego kraju, czymś normalnym, zgoła oczywistym, towarzyszącym niemal od zawsze społeczeństwu kolumbijskiemu. Publikacja oparta została na schemacie: (1) wprowadzenie teoretyczne, (2) dane pochodzące z terenu – wywiady, (3) próba syntezy – analiza informacji pozyskanych podczas wywiadów, (4) podsumowanie, będące esencjonalnym przedstawieniem złożoności problemu, de facto umykającego licznym racjonalnym wytłumaczeniom, (5) bibliografia, zawierająca kluczowe pozycje z literatury przedmiotu.
Książka stanowi cenny głos w prowadzonej debacie dotyczącej przemocy, jej trwaniu i dziedziczeniu. Należy podkreślić wartość merytoryczną wniosków kończących pracę. Autor w syntetyczny sposób prezentuje badaną przez siebie materię, dostarczając czytelnikowi powodów do stawiania dalszych pytań i poszukiwania na nie odpowiedzi. Stymulacją do tego jest nota osobista kończąca dyskurs, w której Autor przytacza fragment wypowiedzi jednego z kolumbijskich jezuitów: Tu jest się i tak martwym: albo przez to, że się narażasz i możesz zginąć, albo martwym wewnętrznie, jeśli siedzisz cicho.
Dr hab. Monika Banaś, prof. UJ
Autor zgromadził w książce wywiady – jak to sam określa – z ekspertami, którzy jako naukowcy, działacze organizacji, duchowni są świadkami przemocy i próbują znaleźć narzędzia czy to poznawcze, czy strategiczne, czy terapeutyczne, by się zmierzyć z przemocą. A ta, jak pokazuje Autor, współtworzy pejzaż społeczny i polityczny Kolumbii, co przekłada się na życie codzienne, budowanie tożsamości, reguły zamieszkiwania i mechanizmy pamięci.
Wywiady te są zapisem rozmowy – skupionej, treściwej, wydobywającej i emocje, i dziedzictwo kulturowe sprzęgnięte z mechanizmami przemocy, i polityczne uwikłanie w konflikty, które się w Kolumbii piętrzą i są nie do rozwiązania. Rozmówcy odsłaniają nie tylko emocje, ale doświadczenia osobiste, doświadczenia bliskich, doświadczenia miast i wsi, regionów, by pokazać jak gęsta jest sieć przemocy. Autor jest uważny, pozwala Rozmówcom na rozwinięcie własnej opowieści, sam będąc przy tym dobrze przygotowany merytorycznie od strony znajomości faktów życia kolumbijskiego.
Autor próbuje wypełnić lukę humanistyczną, by znaleźć rozumiejące bycie ze świadkami przemocy. Pokazuje własne zaangażowanie, ale też odsłania podejście integralne, które nie da się zaszeregować jednoznacznie do którejś z dyscyplin naukowych.
Dr hab. Aleksandra Kunce
Książka stanowi wkład w rozwój obszaru nauk społecznych. Podjęta w niej problematyka wykracza jednak poza sztywne ramy jego dyscyplin i subdyscyplin. Opracowanie łączy wiedzę z zakresu psychologii, audiofonologii, socjologii i jest próbą wprowadzenia jej do surdopedagogiki.
Rozprawa dostarcza wiedzy na temat specyfiki bio-psycho-społecznego funkcjonowania osób z trudnościami słuchowymi w okresie późnej adolescencji (w wieku młodzieńczym) i wczesnej dorosłości. Podejmuje problematykę wpływu niedosłuchu na codzienne życie, wskazuje, jak ukierunkowywane są działania osób nim dotkniętych, co je warunkuje i czy podejmowane aktywności pozwalają na skuteczną walkę z przeciwnościami losu. Osadzona w transakcyjnej teorii stresu Lazarusa i Folkman oraz teorii zasobów Hobfolla, pokazuje, jaki jest poziom stresu, które zmienne demograficzne najlepiej ten poziom opisują i jakie style oraz strategie walki ze stresem są najczęściej stosowane.
Konfrontuje powyższe, zgodnie z teorią Leary’ego i Baumeistera, z percepcją siebie jako obrazem społecznego funkcjonowania jednostki.
Niniejsza książka pozwala dostrzec i zrozumieć niektóre jego aspekty, a dzięki temu udzielać lepszego wsparcia psychopedagogicznego osobom niesłyszącym i słabosłyszącym, co może się przełożyć na lepszą jakość ich funkcjonowania i życia. Jest to pozycja dedykowana wszystkim tym, którzy profesjonalnie zajmują się rehabilitacją, nauczaniem i wychowaniem osób z uszkodzonym słuchem. Problematyka badawcza koncentruje się wokół trudnych sytuacji, sposobów ich przezwyciężania i podmiotowych uwarunkowań radzenia sobie z codziennym stresem.
Cierpisz na nawracające migreny lub zmagasz się z nadciśnieniem? Stosujesz farmaceutyki, ale nie przynoszą one oczekiwanych rezultatów? A może chcesz uchronić się przed chorobami cywilizacyjnymi? Dzięki rewolucyjnemu programowi Autora w prosty sposób możesz uniknąć tych dolegliwości. Wszystko za sprawą nutraceutyków – naturalnych składników odżywczych występujących w owocach i warzywach. Poznasz sposoby ich dawkowania i wspomożesz się preparatami prozdrowotnymi. Dzięki nim przywrócisz równowagę biologiczną w organizmie, poprawisz zdrowie i funkcjonowanie narządów. Zniwelujesz stres, opóźnisz procesy starzenia i unikniesz zmian miażdżycowych. W pełni wykorzystasz działanie witamin i minerałów oraz dowiesz, z czym je łączyć, by przyniosły najlepsze efekty. Nutraceutyki – przywróć zdrowie i witalność.
Praca podejmuje zagadnienia współczesnej pedagogiki specjalnej, które wcześniej marginalizowano lub z których z różnych względów rezygnowano. Trudna problematyka wykorzystywania seksualnego dziewcząt z niepełnosprawnością intelektualną przez lata stanowiła nie tylko tabu w sensie społecznym, lecz także nie znajdowała odpowiedniego odzwierciedlenia w badaniach empirycznych. Wraz z rozwojem badań nad seksualnością osób z niepełnosprawnością intelektualną w latach dwutysięcznych, uspołecznieniem teoretycznych kategorii niepełnosprawności i zwiększeniem wrażliwości społecznej na krzywdę osób z niepełnosprawnością pojawiły się sygnały z praktyki pedagogicznej o licznych przykładach wykorzystywania seksualnego dziewcząt z niepełnosprawnością intelektualną. Książka Moniki Dąbkowskiej jest ważną odpowiedzią świata nauki na te sygnały. Precyzyjnie przeprowadzona narracja i przejrzysta metodologia badań dają nam nie tylko obraz tego wstrząsającego zjawiska, ale też stanowią punkt wyjścia do reakcji na nie. Jest to zatem książka zarówno dla badaczy, jak i dla wszystkich, dla których dobro dziecka jest wartością podstawową.
Z recenzji prof. dr. hab. Amadeusza Krause
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?