Socjologia to nauka systematycznie zajmująca się badaniem całego życia społecznego człowieka. Badane są chociażby społeczne reguły, procesy i kultury, które łączą lub dzielą ludzi. W tym dziale zatem proponujemy wszelkie fachowe podręczniki, poradniki i publikacje właśnie z dziedziny socjologii. Czytając nasze lektury zapoznasz się z podstawami psychologii, dzięki którym zrozumiesz istotę kształtowania konkretnych postaw, emocji i cech osobowości ludzkich, zgłębisz podstawy takich nauk jak: filozofia czy logika. Poza tym bedziesz mógł udoskonalić posiadane kompetencje interpersonalne, które przydadzą ci się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
Ta książka mówi o tym, jak sprostać we współczesnym świecie zalewowi informacji, dokonywać lepszych wyborów i podejmować mądre decyzje, kiedy stawka jest wysoka, a wynik naprawdę ważny – bez względu na to, czy jest się rodzicem, przedsiębiorcą, przedstawicielem wolnego zawodu czy politykiem. Ma ona pomóc wzmocnić naszą kontrolę nad sobą na tyle, żebyśmy podczas podejmowania codziennych decyzji stali się ludźmi bardziej pewnymi siebie i niezależnymi. Ludźmi, którzy nie akceptują ślepo dyktatu innych, ale też nie opierają się bezkrytycznie na swoich pierwotnych instynktach i niezbyt rzetelnych analizach – ludźmi, którzy potrafią samodzielnie dokonywać inteligentnych wyborów oraz podejmować mądre decyzje. Autorka jest jedną z najznamienitszych intelektualistek. Wpływa na politykę państw, bezpieczeństwo publiczne i wzrost ekonomiczny.
Książka ta jest poświęcona rolniczym strategiom pracy i przetrwania, codziennym sposobom radzenia sobie z rzeczywistością, nieustającym próbom zmieniania świata tak, by był jak najprzyjaźniejszy, by życie w nim było jak najłatwiejsze i najlepsze. [...] Wychodziłam od spraw związanych ze sferą ekonomiczną działalności rolników, ale - w zgodzie z przyjmowaną przeze mnie tezą, że działania ekonomiczne są zanurzone w kontekście społecznym i kulturowym - nie ograniczałam tej sfery i nie kreśliłam wyraźnych jej granic. W rezultacie w książce pojawia się szereg wątków, które okazały się nierozerwalnie związane ze strategiami pracy i przetrwania.
(fragment Wstępu)
Autorka podjęła temat nieczęsto angażujący uwagę badaczy społecznych, a mianowicie problem kulturowych i społecznych aspektów działalności ekonomicznej współczesnych rolników w Polsce ukazany w perspektywie antropologicznej. Zagadnienia związane ze sferą gospodarowania w rolnictwie indywidualnym bywają najczęściej rozważane w języku klasycznej ekonomii, absolutnie niedostosowanym do specyfiki funkcjonowania i do mentalności rolników, na co już wielokrotnie zwracali uwagę historycy gospodarczy (Witold Kula i Jacek Kochanowicz) i tacy badacze jak Aleksander Czajanow. [...] Zaprezentowana przez Amandę Krzyworzekę analiza antropologiczna skutecznie koryguje słabości dotychczasowych ujęć i ukazuje rolnicze strategie jako w pełni racjonalne, choć ?zanurzone? w skomplikowanej rzeczywistości kulturowo-społecznej sposoby radzenia sobie z post-transformacyjną, a więc rynkową i europejską rzeczywistością.
(z recenzji prof. dr hab. Izabelli Bukraby-Rylskiej)
To chyba najbardziej dojrzałe opracowanie o kulturze popularnej, najmocniej przy tym nasycone detalem świetnie interpretowanym przez oryginalne założenia autorskiej teorii.
prof. dr hab. Wojciech Józef Burszta
Nie wyobrażam sobie jakiekolwiek kursu dotyczącego kultury popularnej, czy szerzej – socjologii kultury, antropologii współczesności, medioznawstwa, w którego sylabusach nie pojawiłaby się ta książka. Będzie ona z pewnością przydatna również osobom studiującym nauki polityczne i dziennikarstwo, bo zawarte w niej koncepcje władzy i sposobu funkcjonowania oraz statusy mediów nie straciły na aktualności, a niektóre jej wątki dopiero wraz z rozwojem internetu stały się prawdziwie doniosłe.
dr hab. Marek Krajewski, prof. UAM
John Fiske nadaje całkowicie nowy wymiar badaniom nad takimi wytworami kultury, jak jeansy, centra handlowe, brukowce i teleturnieje telewizyjne. Wprowadza rozróżnienie między kulturą masową („produktami” kulturalnymi wprowadzanymi na rynek przez uprzemysłowione społeczeństwo) a kulturą popularną, która przejawia się w sposobach wykorzystania, nadużywania i niszczenia owych produktów przez człowieka, nadającego im własne znaczenia i komunikaty.
Książka przedstawia całkowicie oryginalne ujęcie znaczenia, jakie dla praktykowania kultury ma bycie popularną. Kultury popularnej nie narzuca się człowiekowi – to on sam jest jej twórcą. Jej znaczenie i przyjemność, którą z niej czerpiemy, stanowią odbicie naszych gustów i zainteresowań. Autor obala mit bezmyślnego masowego odbiorcy, w zamian przedstawiając teorię, że kultura popularna rozwija się w tak wielu kierunkach właśnie dlatego, że ów odbiorca odznacza się o wiele większą świadomością, niż się powszechnie sądzi.
Książka jest poświęcona filozoficznym poszukiwaniom odpowiedzi na pytanie Dlaczego?, które człowiek stawia w okresie żałoby wywołanej śmiercią swojego dziecka lub utratą jakiejś innej ważnej dla siebie wartości. W monografii kwestia pytania Dlaczego? omawiana jest z punktu widzenia osób osieroconych oraz z pozycji umierającego dziecka lub człowieka dorosłego.
Refleksje zawarte w książce dowodzą, że wszystkie próby udzielania filozoficznych odpowiedzi na pytanie Dlaczego? ostatecznie kończą się fiaskiem. Pomimo to niewskazana jest rezygnacja z pytania i chęć zastąpienia go innym, łatwiejszym. Zaniechanie dociekań w tej materii nie unieważnia skandalu zła, lecz tylko tłumi cierpienia.
Wartość rozprawy podkreśla fakt, iż powstała na podstawie własnych kilkuletnich doświadczeń zawodowych jej autora. Książka może stać się ważną lekturą nie tylko dla osób osieroconych, lecz także pracowników służby zdrowia, którzy w swej praktyce często konfrontowani są z moralnymi dylematami umierania, śmierci i żałoby.
Jeśli zastanowić się, co stanowi dominującą aktywność w społeczeństwie przełomu wieków, okaże się, że kupowanie i sprzedawanie. I stąd tak istotnym zjawiskiem, przenikającym życie społeczne jest reklama. Nie sposób się od niej izolować. (...) Autorka książki nie pozostaje na poziomie oczywistej funkcji reklamy, polegającej na zwiększeniu sprzedaży produktów, lecz poszukuje funkcji ukrytych, głębszych, prowadzących do modyfikowania świadomości indywidualnej i zbiorowej, a nawet konstruowania zepełnie nowych stanów rzeczywistości społecznej. Do analizy konstruktywnej, kreującej rzeczywistość roli reklamy, autorka buduje bogaty aparat teoretyczny, nie stroniąc od refleksji filozoficznej ? ontologicznej i epistemologicznej.
Murzyńskość, ośmiorniczki, robienie loda Amerykanom, ch..., d... i kamieni kupa. Te słowa i zwroty weszły już do powszechnego obiegu i użytku językowego. Wszyscy słyszeli o aferze taśmowej, niewiele jednak wiadomo o jej kulisach. Ujawnia je dziennikarz śledczy, który dotarł do najbardziej sensacyjnych nagrań ostatnich lat. - O, to ty jeszcze nie siedzisz? - zagadnął mnie jeden ze znajomych urzędników państwowych. Faktycznie. Jeszcze nie siedzę, choć prześwietlano już moje połączenia telefonicznie, analizowano znajomości, podsłuchiwano, śledzono, sprawdzano moją rodzinę, a nawet - jak dowiedziałem się z dwóch źródeł - służby miały założyć tzw. dziuplę tuż obok mojego mieszkania. Przedstawiam Państwu: OPIS WYDARZEŃ CO JEDLI I PILI PODSŁUCHIWANI STENOGRAMY NAGRAŃ REAKCJĘ MEDIÓW SKUTKI POLITYCZNE Przedstawione w książce zdarzenia to dowód na matematycznie dającą się opisać prawidłowość: jakość demokracji, poczucie oferowanej przez nią wolności, są wprost proporcjonalne do rzeczywistej wolności mediów i odwrotnie proporcjonalne do ilości sił usiłujących tą wolność ograniczać. Płk Mieczysław Tarnowski, były wiceszef ABW wcześniej UOP Dziś większość dziennikarzy to ,,mordercy zza biurka"". Nisztor w redakcji bywał rzadko. Nie da się bowiem robić dziennikarstwa śledczego siedząc przy biurku. Cezary Gmyz, dziennikarz śledczy, tygodnik ,,Do Rzeczy"" Rolą dziennikarza jest ujawnianie prawdy, nawet jeśli nie dla wszystkich jest ona wygodna. Piotr Nisztor bezkompromisowo dążył do ujawnienia taśm, które wstrząsnęły polską sceną polityczną. Lektura tej książki pozwala spojrzeć na sprawę jego oczami, oczami jednego z bohaterów afery, który spotkał się z niespotykanym atakiem niektórych mediów.
Michał Ulidis, Wizerunek krajów Europy Wschodniej na przykładzie komunikacji reklamowej wybranych państw: Ukrainy oraz Rosji
Igor Borkowski, Zarządzanie sytuacją kryzysową w instytucjach konfesyjnych. Studium przypadku rzecznika prasowego
Dawid Szkoła, Ścieżki nocy Stanisława Czycza i Anda
Rafał Siekiera, Kreowanie medialnego obrazu świata przez narzucanie odbiorcy punktu widzenia nadawcy
Jak wygrać wybory samorządowe? Do tej pory nikt nie pokusił się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. W przypadku wyborów samorządowych jest to o tyle trudne, iż każdy region ma inne potrzeby, problemy, ""rządzi się swoimi prawami"". Elektoratu regionalnego nie można oceniać poprzez pryzmat kampanii parlamentarnych.Bohaterowie książki ""Jak wygrać wybory samorządowe?"" próbują wspólnie z autorem zaprezentować pewne obszary strategii wyborczych, które są niezbędne w drodze do sukcesu. Poruszane są aspekty kreowania wizerunku politycznego, metody wykorzystania mediów w działaniach wyborczych czy zagadnienia budowania marki politycznej. Przedstawiono również przykłady udanych manewrów przedwyborczych.Książka ma formę wywiadów z ekspertami różnych dziedzin. Rozmówcami autora, Grzegorza Wierzchołowskiego są m.in.:- dr Marek Kochan, który porusza problem politycznego wizerunku,- Piotr Legutko opowiada o metodach wyborczego wykorzystania mediów,- Piotr Lutek naświetla zagadnienie kreowania marki politycznej,- dr Rafał Chwedoruk kreśli obraz ,,żelaznych elektoratów"" poszczególnych formacji,- dr Jarosław Flis podaje przykłady udanych manewrów przedwyborczych,- Tamara Bieńkowska (coach i spin doctor) dzieli się z czytelnikami swoimi uwagami na temat zasad tzw. treningu medialnego.
Praca wpisuje się, dzięki podejmowanej problematyce, w nurt aktualnych i niezmiernie istotnych rozważań, badań i analiz dotyczących współczesnych stereotypów społecznych, ich genezy, uwarunkowań oraz znaczenia w życiu jednostek i grup społecznych. Stereotypy towarzyszą ludzkości od początku dziejów społecznych, są w różnym stopniu uświadamiane, ale zawsze mają wpływ na relacje międzyludzkie i postawy społeczne.
Książka Obraz i pielgrzymka jest szczegółową analizą dwóch aspektów praktyki pielgrzymowania, niezwykle ważnych z perspektywy antropologicznej. Jednym z nich jest kontekst, czyli teologiczne tło każdej pielgrzymki, oraz tradycje ludowe, dzięki którym pielgrzymi uświadamiają sobie inicjacyjny charakter tego wydarzenia. Drugi to zespół symboli i wizerunków ucieleśniających doświadczenie pielgrzymki, nakładających się w bardzo różny sposób na pierwotne objawienie. Autorzy przedstawiają fascynującą interpretację fenomenu pielgrzymek w kulturze chrześcijańskiej w różnych regionach świata oraz oferują narzędzia teoretyczne do analizy zjawiska stanowiącego przedmiot zainteresowania także polskich antropologów. Książka w podziwu godny sposób łączy symboliczne i poznawcze podejście do kultury z funkcjonalizmem społecznym. Może być przydatna zarówno dla studentów pierwszego roku, jak i specjalistów z zakresu antropologii, religioznawstwa i socjologii. Choice
Newsy w sieci Stuarta Allana to nowe i odkrywcze spojrzenie na różne kierunki rozwoju dziennikarstwa internetowego. W przeciwieństwie do wielu innych autorów, Allan ukazuje dziennikarstwo internetowe w perspektywie międzynarodowej. Na szczególną uwagę zasługują jego wyraziste opisy rozwoju dziennikarstwa uczestniczącego i obywatelskiego w erze cyfrowej. To niewątpliwie książka, którą trzeba przeczytać! John V. Pavlik, Rutgers, The State University of New Jersey, USA Stuart Allan przeprowadza dogłębną analizę dziennikarstwa internetowego. Jest to ważny głos w debacie nad rozwojem dziennikarstwa w Internecie, a zwłaszcza warunkującymi go czynnikami. Autor śledzi rozwój dziennikarstwa internetowego na podstawie relacji z najważniejszych wydarzeń ostatnich lat, takich jak zamach bombowy w Oklahoma City, afera obyczajowa związana z prezydentem Billem Clintonem i Moniką Levinsky, tragedia 11 września, amerykańskie kampanie wyborcze i wojna w Iraku. Opisując powstanie blogów, autor skupia się na ich wpływie na zawód dziennikarza. Omawia też rozwój dziennikarstwa uczestniczącego, którego przykładem są takie strony internetowe, jak Indymedia, OhmyNews i Wikinews, oraz dziennikarstwa obywatelskiego, w którym główną rolę odegrały amatorskie relacje z południowej Azji po przejściu tsunami, z Londynu po zamachach bombowych i ze Stanów Zjednoczonych po uderzeniu huraganu Katrina. We wszystkich tych przypadkach na uwagę zasługuje wykorzystanie nowych technologii ? od kamer cyfrowych po telefony komórkowe i inne urządzenia ? czego rezultatem bywały zaskakujące modyfikacje dziennikarskich metod relacjonowania. Książka jest obowiązkową lekturą dla studentów i pracowników naukowych z dziedziny dziennikarstwa oraz dla publicystów i dziennikarzy. Stuart Allan jest wykładowcą medioznawstwa i dziennikarstwa na Uniwersytecie Zachodniej Anglii w Bristolu. Napisał między innymi: Kultura newsów (Wydawnictwo Uniwrsytetu Jagiellońskiego, 2006), Media, Risk and Science (Open University Press, 2002), oraz Journalism: Critical Issues (Open University Press, 2005).
Polityka wydaje się dziś tyleż kwestią ideologii, co estetyki. Politycy i partie polityczne wynajmują agencje reklamowe i specjalistów od badań rynku, aby stworzyć odpowiedni wizerunek i opracować właściwe slogany. Wkładają niemało wysiłku w aranżowanie zdjęć z wykonawcami muzyki pop czy aktorami z Hollywood. Tradycyjne masowe spotkania polityczne i dokumenty programowe zostały zastąpione przez wystąpienia w programach typu talk show.
Media, relacjonując politykę, wolą sprawy trywialne od poważnych, przedkładają skandale seksualne nad kryzysy społeczne. Jednocześnie Internet stwarza nowe możliwości głoszenia idei politycznych, umożliwiając spotkania przeciwników globalizacji czy żywności modyfikowanej genetycznie, pozornie spontaniczne i bez ?prowodyrów?.
Mass media, polityka i demokracja poddaje krytycznej analizie powyższe tematy i związaną z nimi dyskusję. Autor przedstawia systematyczną ocenę wszystkich aspektów obrazu polityki w mediach oraz wpływu mediów na politykę. Wraz z globalizacją i nowymi technologiami zarówno polityka jak i mass media ulegają przemianom o zasadniczym znaczeniu dla dystrybucji władzy i funkcjonowania demokracji. Książa Johna Streeta stanowi swego rodzaju przewodnik po politycznych aspektach mediów u progu dwudziestego pierwszego wieku.
Wizja sprawiedliwej globalizacji
Jak usprawnić globalizację?
Nowa książka Josepha E. Stiglitza jest kontynuacją rozważań zawartych w Globalizacji, w której przedstawiał "blaski i cienie" tego procesu, skupiając się przede wszystkim na błędach popełnianych przez rządy i instytucje międzynarodowe oraz skutkach tych błędów – sytuacjach kryzysowych – jakie wystąpiły w gospodarce światowej.
W Wizji sprawiedliwej globalizacji Stiglitz próbuje odpowiedzieć na pytanie, jak usprawnić globalizację, by przynosiła korzyści wszystkim ludziom. Jak wykorzystać jej zalety i przeciwdziałac wadom.
Książka ta odzwierciedla moją wiarę w procesy demokratyczne; moje przekonanie, że uświadomione społeczeństwo obywatelskie może wiele zdziałać w sprawie ograniczenia nadużyć ze strony grup interesów korporacyjnych i finansowych, które tak zdominowały proces globalizacji, że zwykli obywatele krajów wysoko uprzemysłowionych, jak również świata rozwijającego się, widzą wspólny interes w polepszeniu działania globalizacji.
Fair trade Szansa dla wszystkich
Joseph E. Stiglitz, laureat Nagrody Nobla z dziedziny ekonomii (2001 r.), wraz z Andrew Charltonem, podejmuje jedno z kluczowych wyzwań, wobec których stoją światowi przywódcy. Autorzy proponują nowy radykalny i realistyczny, model ułożenia stosunków handlowych między najbogatszymi i najuboższymi krajami. Przedstawiona przez nich koncepcja zmierza do otwarcia rynków w interesie wszystkich gospodarek, a nie tylko tych najpotężniejszych, tak aby handel sprzyjał rozwojowi i minimalizował koszty procesów dostosowawczych. Książka przeznaczona jest dla szerokiego kręgu odbiorców, a jej publicystyczny charakter sprawia, że jest to obowiązkowa lektura dla każdego, kto interesuje się handlem światowym i rozwojem.
?Poglądy Hannerza przenika z jednej strony doświadczenie długich badań, a z drugiej szczegółowa znajomość literatury. To, co ma do powiedzenia, zasługuje na uwagę antropologów, socjologów i geografów miasta?.Science?Doskonałe wprowadzenie do kwestii teoretycznych i podejść metodologicznych antropologii miasta?.Science Books & FilmsW ciągu stosunkowo krótkiego czasu antropologia miasta stała się jednym z najbardziej żywotnych obszarów antropologii. Jednak w czasie, gdy się kształtowała, brakowało jej intelektualnej spójności. Odkrywanie miasta jest pierwszą, odważną próbą spójnego i ujednoliconego ujęcia miasta jako sposobu życia. Ulf Hannerz odwołuje się nie tylko do perspektywy antropologicznego spojrzenia na miasto, lecz sięga też do innych dyscyplin, takich jak historia, socjologia i geografia, nadając intelektualną jednolitość dziejom rozwoju antropologii miasta.
E-booki, audiobooki, teksty w Wordzie i pdf-y... Czy książka papierowa przetrwa? A może koszmarny świat przyszłości opisany w powieści Raya Bradbury'ego 451° Fahrenheita z wolna zaczyna się urzeczywistniać? Frédéric Beigbeder uważa, że w tych niebezpiecznych czasach powinien bronić swoich kolegów po piórze, twórców - jak nazywa tradycyjne książki - ,,papierowych tygrysów"".Najpierw, w 2002 roku, w tomie Dernier inventaire avant liquidation (Ostatni inwentarz przed likwidacją) ustosunkował się do wyników przeprowadzonego przez ,,Le Monde"" i Fnac plebiscytu, w którym francuscy czytelnicy wybrali pięćdziesiąt najważniejszych, ich zdaniem, dzieł literackich XX wieku. Obecnie postanowił stworzyć własny wykaz. I tak otrzymaliśmy listę jego ,,stu ulubionych książek, które trzeba przeczytać na papierze, zanim będzie za późno"".Czytelnicy znający twórczość Beigbedera z pewnością się domyślają, że tak niespokojny duch jak on nie mógł nam zaserwować przykładnego, tradycyjnego katalogu szacownych klasyków. Kryteria, jakimi się posłużył przy porządkowaniu swojego spisu, obejmującego książki powstałe w XX i na początku XXI wieku, mogą wzbudzić ironiczne uśmieszki - jeśli nie wręcz dreszcz grozy - u literackich ortodoksów. Żeby nie psuć czytelnikom przyjemności, możemy jedynie zdradzić, że pierwszym warunkiem był... wygląd autora. W efekcie otrzymaliśmy frapujący miszmasz, w którym niemal pomnikowi pisarze w rodzaju Hemingwaya, Fitzgeralda, Apollinaire'a czy Gide'a sąsiadują z twórcami, o których wielu z nas być może nigdy nawet nie słyszało. Dowcipną i erudycyjną książkę Beigbedera można potraktować jako nieco zwariowany przewodnik po zaskakującym i przebogatym świecie literatury niepokornej.
Czas przemian społecznych nie pozostał bez wpływu dla funkcjonowania małżeństwa i rodziny – zauważa Anna Kwak w monografii poświęconej analizie przebrażeń, jakim uległy związki tradycyjne – mężczyzny i kobiety – w rodzinie. W opracowaniu odzwierciedlono – na podstawie analizy literatury i badań autorki – różnorodność form życia w związkach heteroseksualnych, ich płynność, zauważalną wolność wyborów. Jak odnotowuje autorka, na dobre upowszechniła się wielość form życia rodzinnego, znaczenia nabrała więź osobowa w rodzinie, a zauważalna stała się kruchość relacji. Anna Kwak w przedstawianej monografii analizuje szczegółowo w obszarze polskim, ale również w perspektywie literatury światowej procesy, które dokonały się w rodzinie tradycyjnej i doprowadziły do nietradycyjnych jej alternatyw. Stawia także pytania o wartości tkwiące w bliskich związkach, analizuje opinie respondentów. Analiza zaprezentowana przez badaczkę uświadamia znaczenie obserwowanych procesów zarówno dla jednostki, jak i dla społeczeństwa.
W swojej najnowszej książce Nancy Fraser śledzi ewolucję amerykańskiego ruchu feministycznego od lat 70. ubiegłego wieku i zapowiada nową, radykalną i egalitarną, fazę feministycznej myśli i praktyki.
Feminizm wyrósł fermentu wokół Nowej Lewicy i wkroczył w życie jako ruch wyzwolenia kobiet. Dołączył tym samym do innych radykalnych prądów, które kwestionowały fundamenty kapitalistycznego społeczeństwa. Jednak górę wzięła polityka tożsamościowa, utopijny zapał zaczął opadać, a równolegle rozkwitł neoliberalizm…
Przewidując odrodzenie ruchu, Fraser wskazuje potrzebę ożywienia feministycznego radykalizmu w odpowiedzi na globalny kryzys ekonomiczny. Współczesny feminizm powinien sięgnąć do wizjonerskiego potencjału wcześniejszych fal i połączyć siły z innymi egalitarnymi ruchami w walce o demokratyczną kontrolę nad gospodarką. To porywające nowe podejście ma szanse wyznaczyć przełom w myśli feministycznej.
Nancy Fraser to jedna z najbardziej twórczych filozofek, teoretyczek i krytyczek społecznych w swoim pokoleniu.
Cornel West
Fraser jako jedna z niewielu myślicielek w tradycji teorii krytycznej potrafi odrodzić jej dziedzictwo w XXI wieku.
Axel Honneth
Oddawana do rąk Czytelników książka jest pierwszą na polskim gruncie monografią, która łączy teoretyczne podejście global governance z empirią bezpieczeństwa żywnościowego, oferując jednocześnie nowe narzędzie badawcze do analizy problemów międzynarodowych z perspektywy globalnego zarządzania. Zaletą przeprowadzonych badań jest możliwość ich praktycznego wykorzystania. Biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie problematyką globalnego zarządzania i bezpieczeństwa żywnościowego, ich efekty mogą przyczynić się do poszerzenia wiedzy na ten temat oraz pomóc w zrozumieniu, czym jest globalne zarządzanie i jak przebiega w praktyce. Sama zaś książka może służyć szerszej publiczności jako kompendium wiedzy z zakresu bezpieczeństwa żywnościowego oraz globalnego zarządzania.
,,Pojmowanie oporu jako swoistej dynamicznej perspektywy przełamującej ograniczenia jest działaniem zorientowanym na określony cel, w którym wartościowanie świata idzie w parze z realizacją własnych celów życiowych"" - tak we Wstępie nakreśliła źródło powstania książki jej redaktor, Ewa Bilińska-Suchanek. Jakkolwiek teoria oporu posiada już pokaźny dorobek naukowy, wciąż sama boryka się z oporem społecznym wobec niej samej. O sile i słabości kategorii oporu pisze obszernie Lech Witkowski, natomiast opór jako składowa poetyki wolności jest tematem artykułu Bilińskiej-Suchanek. Ujęcie socjologiczne zaprezentował Sławomir Pasikowski, określając etyczny i aksjologiczny charakter przeciwstawiania, a Paweł Murzicz, na podstawie biopolityki Foucaulta, buduje pojęcie ,,biopedagogiki"". poleca Impuls Anonimowość, będąca skutkiem konsumeryzmu, niszczy jakąkolwiek chęć oporu, jak udowadnia Grzegorz Piekarski, za to deformacja i/lub estetyzacja ciała to, w opinii Marty Glinieckiej, widoczny znak oporu społecznego. Opór, w powiązaniu z samotnością, staje się nieodłącznym elementem gry pomiędzy władzą i represją (Anetta Jaworska), natomiast w kontekście szkoły jedynie zintegrowana wspólnota (brak oporu) dyrektora i nauczycieli gwarantuje sprawność funkcjonowania szkoły (Jolanta Maciąg). Marta Anna Sałapata pyta, czy instytucje edukacyjne przygotowują do zmierzenia się z sytuacją progową, a Małgorzata Mogielnicka pisze o podwójnym wykluczeniu społecznym osób starszych (skutek stereotypów i samomarginalizacji). Anna Rożnowska analizuje jakość egzystencji ludzi żyjących w dobrych warunkach oraz tych, których życie upływa w chronicznym stresie. Teoretyczną rekonstrukcję oporu wobec wpływów społecznych przedstawia Sławomir Pasikowski, a kształtowanie się tożsamości lokalnej omawia Telimena Ryta. Justyna Ratkowska-Pasikowska podejmuje temat tabu, jakim wciąż jeszcze jest zagadnienie dziecięcej seksualności, a Piotr Modzelewski wskazuje te przekonania na temat ludzkiej kondycji, które mogą wpływać na nauczanie młodego pokolenia. Opór ucznia wobec szkoły, na przykładzie gimnazjum, przedstawia Anna Babicka-Wirkus, podczas gdy Walenty Pasieki wskazuje rodzinę jako miejsce narodzin oporu konformistycznego młodzieży. Swoistą ciekawostką jest ostatni z artykułów w zbiorze, autorstwa Przemysława Frąckowiaka - Prawa człowieka nie dla wszystkich. Opór społeczny wobec najstarszego zawodu świata - prostytucji.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?