Socjologia to nauka systematycznie zajmująca się badaniem całego życia społecznego człowieka. Badane są chociażby społeczne reguły, procesy i kultury, które łączą lub dzielą ludzi. W tym dziale zatem proponujemy wszelkie fachowe podręczniki, poradniki i publikacje właśnie z dziedziny socjologii. Czytając nasze lektury zapoznasz się z podstawami psychologii, dzięki którym zrozumiesz istotę kształtowania konkretnych postaw, emocji i cech osobowości ludzkich, zgłębisz podstawy takich nauk jak: filozofia czy logika. Poza tym bedziesz mógł udoskonalić posiadane kompetencje interpersonalne, które przydadzą ci się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
Czy ekonomiści z Banku Światowego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego kierują się błędnym wyobrażeniem o przyczynach wzrostu gospodarczego? A wdrażane programy pomocowe dla ubogich państw należy wpisać w nurt fantastyki?W Pożegnaniu z jałmużną Gregory Clark stawia prowokacyjną tezę, że o zamożności i ubóstwie państw nie decydują czynniki geograficzne, zasoby siły roboczej czy bogactwa naturalne, lecz kultura. Autor wykazuje, że zdolne do trwałego rozwoju gospodarczego są tylko społeczeństwa o długiej historii osiadłego życia, które wykształciły sprawne instytucje zapewniające bezpieczeństwo.Pożegnanie z jałmużną, doskonałe i trzeźwiące wyzwanie rzucone przekonaniu, że ubogie społeczeństwa mogą osiągnąć wzrost gospodarczy dzięki interwencjizewnętrznej, może zmienić sposób myślenia o gospodarczej historii świata.""Kolejna przełomowa i ogromnie popularna publikacja z dziedziny ekonomii. [...] Być może nie rozgryźliśmy tajemnicy postępu zachodzącego w ludzkim świecie, ale Pożegnanie z jałmużną powoduje, że jesteśmy bliżej tego celu"".TYLER COWEN, ""NEW YORK TIMES""Książka została nagrodzona w 2008 roku złotym medalem przyznawanym publikacjom z dziedziny finansów, inwestycji i ekonomii przez pismo ""Independent Publisher"".
Książka jest niezwykle ciekawym opracowaniem powstałym na podstawie badań przeprowadzonych w latach 2012–2014 przez doświadczone Autorki o cenionym warsztacie naukowym.
Autorki w przedstawianej pracy podjęły się zbadać na początku XXI wieku zróżnicowania obyczajów codziennych i odświętnych, prywatnych i dotyczących sfery publicznej, pokazując wzory obyczajowych praktyk w wybranych dziedzinach – medialnej, kulinarnej, urzędniczej. Założyły, że elementem zróżnicowania praktyk obyczajowych może być miejsce zamieszkania, dlatego też badania były prowadzone w czterech środowiskach: w dużym mieście w województwie mazowieckim – Warszawie, w województwie świętokrzyskim w średnim mieście – Kielcach, w województwie kujawsko-pomorskim w małym mieście – Chełmnie oraz w wiejskiej gminie Przemyśl w województwie podkarpackim.
Wartością pracy są pogłębione wywiady oraz materiał ilustracyjny w postaci zdjęć z miejsc objętych badaniem. Praca jest podróżą po Polsce, w którą zabiera wszystkich zainteresowanych przemianami, których jesteśmy świadkami w drugiej dekadzie XXI wieku.
Celem, jaki postawili sobie autorzy drugiego tomu serii Współczesne Transgresje, zatytułowanego Zmiany medialne i komunikacyjne. Media, wizerunek, biznes, jest interdyscyplinarne opracowanie problematyki zmiany komunikacyjnej w kontekście rozwoju mediów, budowania wizerunku oraz prowadzenia biznesu. Te trzy sfery aktywności okazują się wzajemnie na siebie oddziaływać i przeplatać w codziennej praktyce produkcji i konsumpcji medialnej. Pozostają w ścisłych relacjach, które niniejsza praca stara się zidentyfikować i wyjaśnić. Ze Wstępu
Jak technologie ery internetu zmieniają współczesną kulturę? Dwaj badacze mediów przyglądają się czasom, w których stare kategorie przestały pasować do wyłaniających się zjawisk. Dwa zero. Alfabet nowej kultury i inne teksty to przystępny i wciągający przewodnik po nowej rzeczywistości, w której real miesza się wirtualem, cyfrowe splata się z analogowym, a twórcy muszą na nowo ułożyć się z odbiorcami. Publikowane w latach 2009–2013 w internetowym magazynie dwutygodnik.com teksty składają się nie tylko na opis przemian związanych z nowymi technologiami, ale i na pozytywny projekt wykorzystania tych technologii do budowania bardziej otwartej i zróżnicowanej kultury życia codziennego.
Na pierwszy tom serii Współczesne Transgresje, zatytułowany Zmiany medialne i komunikacyjne. W stronę innowacyjnościi, składają się prace polskich medioznawców i komunikologów inspirowane przewodnim tematem medialnych i komunikacyjnych przeobrażeń. Autorzy uzmysławiają, w jakiej relacji pozostają do siebie stare i nowe media oraz ich użytkownicy. Swoje prace kierują w stronę innowacyjności, opowiadając o niej w sposób bezpośredni lub pośredni. Wyjaśniając zmiany zachodzące we współczesnej sferze medialnej, uświadamiają odbiorcom ich zakres i zróżnicowane konsekwencje. Niewątpliwie współczesne media są środowiskiem nieustannej zmiany, ale czy wszystkie mają charakter innowacyjny?Ze Wstępu
Recenzowana praca stanowi cenne źródło informacji o finansowaniu organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Polsce z 1% podatku od dochodów osobistych. Ważnym ustaleniem pracy jest zwrócenie uwagi, że mechanizm 1% w znacznie mniejszym stopniu niż to zakładano w rozwiązaniu ustawowym jest sposobem budowania społeczności. Interesującym ustaleniem badawczym Autorki, które z pewnością będzie przydatne organizacjom obywatelskim próbującym pozyskiwać fundusze z ofiarności społecznej jest fakt, iż najskuteczniejszym mechanizmem komunikacji z otoczeniem badanych organizacji okazały się działania z zakresu public relations, a nie marketing społeczny. Autorka w przejrzysty sposób przedstawiła też regulacje ustawowe nt. form rządzenia partycypacyjnego na szczeblu lokalnym w Polsce. Szczególnie wartościowe są przykłady dot. inicjatywy uchwałodawczej i zróżnicowania warunków włączania osób i organizacji społeczeństwa obywatelskiego przez organy władzy samorządowej do partycypacyjnego rządzenia. Recenzowana praca stanowić będzie z pewnością lekturę bardzo użyteczną dla badaczy społeczeństwa obywatelskiego, władz publicznych i praktyków uczestniczących w działalności zrzeszeń obywatelskich.Z recenzji prof. Ewy Leś
Czasem myślę, że ludzkość w naszej części świata zatraciła się w pogoni za zyskiem. Wyprzedała wszystkie swoje diamenty, w zamian przyjmując tanie, plastikowe paciorki w hurtowych ilościach. Prawda zagubiła się w dżunglach bilansów zysków i strat. A my zostaliśmy w dżungli śmieci, na które ciągle ktoś nakleja kolorowe nalepki, żeby je lepiej sprzedać. Soki owocowe w kartonach, kremy przeciwsłoneczne z filtrem, przemysłowe hodowle mięsa, suplementy diety, syrop glukozowo-fruktozowy, biały cukier, aspartam, glutaminian sodu, oleje roślinne, alkohol, margaryna. Witaj w świecie wielkich kłamstw.
Na temat wiary powstała ogromna liczba dzieł i opracowań. Wydaje się wciąż czymś koniecznym, aby podejmować refleksję nad tym centralnym fenomenem egzystencji chrześcijańskiej. Aby ukazać „siłę i piękno wiary”, autorzy tego tomu podjęli refleksję nie tylko nad samą rzeczywistością wiary, ale i nad zewnętrznymi uwarunkowaniami kulturowymi, którym podlega współczesny człowiek wierząc
Publikacja jest pokłosiem międzynarodowej konferencji, zorganizowanej w Instytucie Socjologii UKSW z okazji 150. rocznicy urodzin Emila Durkheima. Zamieszczone w niej artykuły podejmują rozmaite wątki socjologii Durkheima, uznawanego za klasyka tej dziedziny naukowej, takie jak jego rozumienie moralności, religii, instytucji czy faktu społecznego.
Publikacja zawiera wyniki badań nad tworzącymi "trzeci sektor" organizacjami non-profit - zarówno instytucjami jak i nieformalnymi grupami okołokościelnymi. Celem projektu było uzyskanie obiektywnego obrazu aktywności tych organizacji.
Christian Flavigny, psychiatra i psychoanalityk dziecięcy, nazywa teorię gender mitem współczesności. Pokazuje, że gender theory chce zastąpić psychologiczną refleksję na temat płci socjologizmem, przyjmując założenie, że nie ma czegoś takiego jak tożsamość seksualna wynikająca z natury. Istnieje jedynie tożsamość seksualna uwarunkowana kulturowo i ona jest źródłem bogatego zróżnicowania praktyk seksualnych. Flavigny mówi bez ogródek – stawką dyskusji o gender jest społeczny status homoseksualizmu, biseksualizmu i transseksualizmu, a motywy etyczne i polityczne są w tym sporze drugorzędne.
„Wielką zaletą tej książki jest to, iż jej autor nie narzeka na rzeczywistość, nie potępia, nie moralizuje, nie sugeruje spisków przeciwko moralności chrześcijańskiej. Na polskim rynku nie było do tej pory tak profesjonalnie i z taką kulturą napisanej książki o gender”.
Nikodem Brzózy OP
Autorka dokonuje analizy publikacji prasowych na temat ks. Popiełuszki
w czasie jego najbardziej intensywnej działalności
duszpastersko-społecznej. Są to cztery lata jego pobytu w parafii
św. Stanisława Kostki w Warszawie (1980-1984), gdy oprócz pracy parafialnej prowadził działalność duszpasterską w różnorodnych środowiskach.
Książka ukazuje wizerunek medialny ks. Jerzego Popiełuszki, kreowany w ostatnich latach jego życia przez media rządowe, prasę społeczno-katolicką, a także przez – wówczas nielegalną – prasę tzw. drugiego obiegu.
„Autorom niniejszego opracowania udało się dokonać wyborów, które wydają się zasadne ze względu na właściwą hierarchizację zawartości. Czytelnik może odnieść wrażenie, że ma do czynienia z dziełem z dziełem w jakimś sensie kompletnym. Dodatkowym jego walorem jest to, iż wprowadzone do tekstu informacje są nierzadko zachętą, aby czytelnik zechciał na własną rękę poszukiwać dalej i drążyć nadal w temacie, który go może szczególnie zainteresować. To duży pozyty tej publikacji. /…/ Konkludując pragnę stwierdzić, iż tekst skryptu przygotowanego przez rzeczywistych fachowców w dyscyplinie socjologicznej, jakimi są Sławomir H. Zaręba i Marcin Choczyński, będzie znakomitym kompendium wiedzy dla nie tylko przygotowujących się do egzaminów doktorskich z dziedziny socjologii, ale i dla zaciekawionych tym, co ogląd nad rzeczywistością społeczną…”. Ks. dr hab. Paweł Prűfer, prof. PWSW Jakuba z Paradyża
W tej publikacji wielokulturowość została przedstawiona nie tylko jako współwystępowanie w tej samej przestrzeni grup o cechach odmiennych kulturowych, ale przede wszystkim jako zjawisko tożsamościowe, ideologiczne i edukacyjne.
W pracy zostały zebrane teksty opisujące doświadczenia funkcjonowania w zróżnicowanej kulturowo przestrzeni społecznej, na przykład migrantów polskich w Wielkiej Brytanii, oraz przeanalizowano poczucie tożsamości europejskiej studentów krajów UE, a także problemy tożsamościowe współczesnych nastolatków. Uwzględniono ponadto kwestie uwarunkowań kompetencji kulturowych i komunikacji międzykulturowej oraz ich znaczenie dla tożsamości jednostki w sytuacji migracji. Przeprowadzono badania komunikacji w rodzinie z doświadczeniem migracji. W publikacji znalazły się też teksty pokazujące wartość edukacji międzykulturowej.
Praca adresowana do studentów kierunków pedagogicznych, socjologicznych oraz nauczycieli zainteresowanych procesami społeczno-kulturowymi zachodzącymi w Polsce i Europie.
Książka Anny Szwed odkrywa ważne pokłady świadomości religijnej i społecznej księży diecezjalnych, a to przecież oni na co dzień i „od święta” oddziałują na świadomość kobiet, przynajmniej tych praktykujących regularnie. Jeżeli nawet model kobiety propagowany przez Kościół katolicki może jeszcze zyskiwać uznanie u znacznej liczby kobiet polskich, o tyle młodsze pokolenie jest zdecydowanie nastawione bardziej „równościowo”. Publikacja Anny Szwed wnosi ważne przesłanki do wzbogacenia dyskursu nad pozycją i rolą kobiety w Kościele i w społeczeństwie.
Z recenzji prof. dr. hab. Janusza Mariańskiego
Książkę postrzegam jako oryginalną poznawczo, ważną, bardzo wartościową pracę naukową, wnoszącą znaczący teoretyczny i empiryczny wkład w opisanie i wyjaśnienie obrazu kobiet w nauczaniu Kościoła i w świadomości księży (na przykładzie archidiecezji krakowskiej). To pierwsza tak poważna praca w Polsce poświęcona badaniu polskich księży, pokazująca nie tylko duchowe, ale i socjologiczne pokłady wiedzy i opinii o kobietach.
Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Slany
Autorka podejmuje w książce dialog z wybranymi klasykami socjologii, aby udzielić odpowiedzi na fundamentalne pytanie: Jak koncepcje rozumienia–racjonalności–języka łączą się z ideą odkrywania prawdy i jakim podlegają rygorom metodologicznym? Mamy zatem w książce trzy rozdziały zatytułowane: „Obiektywna nauka o subiektywnie umotywowanym świecie przeżywanym”, „O racjonalności jako rygorze postępowania naukowego”, „O językowych granicach obiektywności poznania socjologicznego”. Każdy z tych rozdziałów to prawdziwa uczta intelektualna. Książka jest napisana pięknym językiem polskim, jest zwięzła, a przez to przejrzysta.
Z recenzji prof. dr hab. Marioli Flis
Po lekturze książki stwierdzam jej nienaganną konstrukcję, erudycję autorki, dobry styl pisarski, pasję analityczną. Autorka mierzy się z problemami fundamentalnymi, nie tylko próbuje je skatalogować, ale też rozwiązywać. Czyni to w sposób oryginalny, inspirujący dla czytelnika. W moim przekonaniu książka będzie czytana nie tylko przez profesjonalnych socjologów, historyków myśli społecznej i filozofów społecznych, ale też ma spore szanse wejść do zbioru lektur adeptów nauk społecznych. Znajdzie ona wielu czytelników, a zarazem podniesie jakość kształcenia socjologów na poziomie akademickim.
Z recenzji prof. dra hab. Aleksandra Manterysa
W kawiarence Dzień Dobry TVN najczęściej biorę latte. Lubię kawę z mlekiem, choć jest w tym też element prowokacji. Gdy spotykam się na rozmowy biznesowe, zdarza się, że ktoś krępuje się przy mnie zamówić czarną kawę. Może boi się, że potraktuję to jako przytyk do mojego koloru skóry? Omenaa Mensah o życiu czekoladoskórej kobiety w Polsce. Czasem zabawnie, czasem gorzko...
Ewa Ewart, wybitna dokumentalistka i zdobywczyni wielu prestiżowych nagród, odsłania kulisy powstawania jej niezwykłych filmów ryzykując życie, dociera do najbardziej niebezpiecznych zakątków świata, spotyka się z ludźmi, do których nikt nie ma dostępu, zawsze jest tam, gdzie zmienia się bieg historii. To pełna emocji opowieść silnej wrażliwej kobiety.
Książka stanowi prezentację rozległej, interdyscyplinarnej tematyki dotyczącej informacji, którą w publikacji autor analizuje od strony jej lingwistycznych, kategorialnych i metaforycznych użyć i zastosowań. Ponadto są przedstawione koncepcje, stanowiska i dyskusje na temat cywilizacji zdominowanej środkami i narzędziami informatycznymi, w tym postaw i ocen od entuzjazmu po sceptycyzm i krytycyzm. Dużo miejsca poświęcono omówieniu koncepcji zajmujących się związkiem informacji z komunikacją.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?