Publikacja stanowi praktyczny komentarz do ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym, który szczegółowo omawia zasady prowadzenia spraw zbiorowych w Polsce, w tym nowo wprowadzone powództwa przedstawicielskie w imieniu konsumentów. W książce uwzględniono najnowszą nowelizację ustawy z dnia 24 lipca 2024 r. (Dz.U. 2024 poz. 1237), która implementuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 w sprawie powództw przedstawicielskich w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów. Komentarz odnosi się do zakresu zastosowania nowego prawa, trybu wnoszenia pozwów zbiorowych, reprezentacji grupy oraz do przepisów procesowych i kosztowych. Autorka dokonuje interpretacji kluczowych przepisów i wyjaśnia ich praktyczne zastosowanie, w tym: jak konstruować pozew grupowy i spełnić wymogi formalne, kto może być reprezentantem grupy i jakie są jego obowiązki, kiedy można skorzystać z powództwa przedstawicielskiego, jakie obowiązki mają przedsiębiorcy stosujący praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, jakie uprawnienia posiadają Prezes UOKiK, Rzecznik Finansowy i inne podmioty upoważnione. W komentarzu znalazły się również omówienia instytucji ujednolicenia roszczeń pieniężnych, posiedzenia przygotowawczego, skutków przynależności do grupy, mechanizmu prejudykatu oraz skutków wyroku w postępowaniu grupowym. Książka przeznaczona jest dla adwokatów i radców prawnych prowadzących sprawy zbiorowe, sędziów i pracowników sądów, rzeczników konsumentów i organizacji konsumenckich, naukowców i studentów prawa procesowego, a także praktyków stosujących unijne regulacje dotyczące zbiorowej ochrony konsumentów.
Komentarz stanowi praktyczne źródło informacji o sposobie stosowania przepisów omawianej ustawy. Aktualne wydanie komentarza uwzględnia nie tylko zmiany wprowadzone w drodze nowelizacji z 9.03.2023 r. która implementuje dyrektywę 2019/1 (tzw. dyrektywa ECN). Od jego drugiego wydania (w 2014 r.) ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów była kilkukrotnie modyfikowana, a niektóre ze zmian były relatywnie obszerne (np. te dotyczące administracyjnej kontroli wzorców umownych). W książce uwzględniono także najnowsze zmiany wynikające z ustawy o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw. Wskazany akt nowelizuje także ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów. W jej wyniku dokonano implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 z 25.11.2020 r. w sprawie powództw przedstawicielskich wytaczanych w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów i uchylającej dyrektywę 2009/22/WE. Dyrektywa 2020/1828 unowocześnia i wzmacnia mechanizmy ochrony zbiorowych interesów konsumentów. Na jej podstawie upoważnione podmioty działające na rzecz ochrony konsumentów, wyznaczone przez państwa członkowskie UE, mogą występować z powództwami przedstawicielskimi, czyli powództwami wytaczanymi w imieniu konsumentów w celu doprowadzenia do zaprzestania stosowania przez przedsiębiorcę szkodliwej praktyki lub w celu zastosowania środka naprawczego w związku z jej stosowaniem. Publikacja szczegółowo prezentuje nowe regulacje dotyczą wprowadzenie zasad i trybu przeciwdziałania stosowaniu niedozwolonych postanowień wzorców umów, wprowadzenie nowych definicji legalnych, np. kartelu), możliwości przypisania odpowiedzialności antymonopolowej osobie fizycznej, która jako przedsiębiorca naruszyła określone przepisy komentowanej ustawy, poszerzenie katalogu najpoważniejszych wertykalnych ograniczeń konkurencji o ograniczenia pozbawiające nabywcę możliwości skutecznej sprzedaży online, a także rozbudowanie miękkich regulacji dotyczących dystrybucji internetowej, poszerzenie zakresu podmiotów ponoszących odpowiedzialność antymonopolową za dopuszczenie się naruszenia; przypisanie takiej odpowiedzialności przedsiębiorcy wywierającemu decydujący wpływ na "bezpośredniego" naruszyciela, decyzji Prezesa UOKiK w sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone, zmiany definicji praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, missellingu jako nowej praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, zwiększenia niezależności Prezesa UOKiK, w tym wprowadzenie kadencyjności tego organu, ustawowe wprowadzenie instytucji szczegółowego uzasadnienia zarzutów, tzw. SUZ, możliwości występowania do przedsiębiorców także w sprawach z zakresu ochrony konsumentów, poszerzenia o "nieprzedsiębiorców" kręgu podmiotów mogących zostać zobowiązanymi do udzielenia informacji Prezesowi UOKiK, w tym wprowadzenie instytucji wolności od samooskarżenia, ograniczenia udostępniania materiału dowodowego, postępowania w sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone, poszerzenia kręgu podmiotów mogących złożyć zawiadomienie o podejrzeniu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów o zagraniczne organizacje wpisane na listę organizacji uprawnionych w państwach członkowskich
Publikacja przedstawia korzyści płynące dla przedsiębiorców w związku z uchwaleniem nowej ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w walce z zatorami płatniczymi (wchodzi w życie 1 stycznia 2020 r.). Przyjęte rozwiązania zmierzają do ograniczenia zatorów płatniczych, czyli opóźnień w płaceniu kontrahentom. Główne rozwiązania ustawy to: skrócenie terminów zapłaty, uprawnienie prezesa UOKiK do ścigania przedsiębiorstw generujących największe zatory, zobowiązanie największych firm do raportowania do MPiT swoich praktyk płatniczych, ulga na złe długi w PIT i CIT. Monografia została podzielona na rozdziały tematyczne, w których omówione zostały nowe rozwiązania prawne. Dodatkowo z uwagi na możliwość sukcesji przedsiębiorstwa osoby fizycznej omówiono aspekty dotyczące sukcesji oraz przejścia na następcę lub zbywcę zobowiązań przedsiębiorstwa.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?