1. Ponieważ wielu, którzy pragną szybko poznać dzieła Boże, poprosiło mnie usilnie o ich przedstawienie, postanowiłem podsumować w skrócie fakty przytoczone przez Pismo Święte, zaczynając od początku świata i kończąc na naszych czasach i opowiadając o nich w poszczególnych rozdziałach w sposób chronologiczny [...]
2. Nie uważam bez znaczenia tego, że po opisaniu świętej historii aż do czasu ukrzyżowania Chrystusa i księgi Dziejów Apostolskich, należy dodać fakty dziejące się później. Opowiem tu o zniszczeniu Jerozolimy i prześladowaniu chrześcijan, o czasach pokoju i powszechnym przewrocie wywołanym walkami wewnątrz Kościoła. Nie mam trudności z wyznaniem, że gdy zostałem zmuszony, posłużyłem się dorobkiem świeckich historyków w celu rozróżnienia epok i śledzenia przebiegu wydarzeń, biorąc od nich to, czego brakowało do uzupełnienia moich znajmości. Wszystko to ma służyć nauczaniu niewiedzących i nawróceniu ludzi wykształconych.
3. Rzeczy opowiedzialne przez nas w krótkiej formie, poczynając od ksiąg świętych, nie są przeze mnie proponowane czytelnikom po to, aby odsunąć od siebie dzieła, z których zostały zaczerpnięte. Ten, kto je zna, pozna u mnie to, co tam przeczytał. Wszystkie boskie misteria mogą być czerpane jedynie u swoich źródeł.
(fragment Prologu)
rudno nam dziś zrozumieć, kim był dla średniowiecza, szczególnie zaś dla Francji, św. Marcin z Tours. Niewielu chyba świętych wywarło tak różnoraki i tak wielki wpływ po swojej śmierci, jak to miało miejsce w wypadku św. Marcina. Tours stało się, po Rzymie i Komposteli, jednym z najpopularniejszych miejsc pielgrzymkowych Europy. Dzieła Sulpicjusza Sewera dotyczące Marcina, a więc Żywot, Listy i Dialogi, należały, obok Żywota św. Antoniego, do najbardziej poczytnych tekstów średniowiecza (...) i były wielokrotnie przerabiane w różnych zbiorach legend.
Ze Wstępu
Żywot św. Marcina z Tour to wypełnione cudami dzieło wskazujące na wyższość św. Marcina nad innymi świętymi. Dla zachęcenia czytelników Sulpicjusz pisze też o św. Marcinie w ulubionej przez starożytność formie – dialogu. Obraz postaci św. Marcina uzupełniają trzy listy Sulpicjusza do przyjaciół.
(Słownik Wczesnochrześcijańskiego Piśmiennictwa)
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?