Podręcznik akademicki Psychologia kliniczna jest kontynuacją poprzednich opracowań redagowanych przez Andrzeja Lewickiego (1969/1978) oraz Helenę Sęk (1991/2006) – czterokrotnie publikowanych w Wydawnictwie Naukowym PWN. Zawarte w nim teksty zostały przygotowane przez Autorki i Autorów reprezentujących wiodące ośrodki naukowe w Polsce, należących do trzech pokoleń psychologów klinicznych. Dzięki temu sposób rozumienia i wyjaśniania różnych problemów klinicznych uwzględnia zarówno tradycję uprawiania psychologii klinicznej w Polsce, jak i najnowsze wyzwania w dziedzinie teorii, badań i standardów praktycznej działalności psychologa klinicznego.
W kolejnych częściach podręcznika Czytelnik znajdzie informacje na temat:
· Teoretycznych podstaw psychologii klinicznej
· Podstawowych kierunków i podejść w psychologii klinicznej: orientacji psychoanalitycznej, behawioralno-poznawczej, egzystencjalno-humanistycznej i koncepcjach systemowych
· Diagnozy psychologicznej – modeli, metod diagnostycznych oraz czynników warunkujących jakość diagnozy
· Psychologii zaburzeń psychicznych opisanych w aktualnie obwiązujących systemach klasyfikacyjnych (ICD-10 i DSM-5)
· Subdyscyplin psychologii klinicznej (psychologia kliniczna dziecka, neuropsychologia kliniczna, kliniczna psychologia zdrowia, psychologia niepełnosprawności i rehabilitacji, psychogerontologia oraz psychologia sądowa)
· Form pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych (psychoterapia, poradnictwo psychologiczne, promocja zdrowia, prewencja zaburzeń, pomoc psychologiczna w sytuacjach kryzysu i inne)
Książka jest nowoczesnym podręcznikiem, opartym na najnowszej wiedzy psychologicznej, w którym w sposób systematyczny i wyczerpujący, ale jednocześnie klarowny, przedstawiono poszczególne zagadnienia z obszaru współczesnej psychologii klinicznej.
Z recenzji prof. dr hab. Władysława Łosiaka
W tym przystępnie napisanym poradniku znajdziesz najnowsze informacje i praktyczne wskazówki dotyczące autyzmu i zespołu Aspergera, m.in.: jak rozpoznać chorobę u dziecka, jakie są przyczyny, kto może zdiagnozować te choroby, jaką terapię wybrać, jak wspierać dziecko, jak pomóc innym zrozumieć zachowanie dziecka, jak na uczyć dziecko komunikowania się, jak radzić sobie z agresją i stresem, gdzie udać się po pomoc, jak wspierać w trudnym okresie dojrzewania, jak wygląda dorosłość chorych na autyzm i ZA.
Szaleńców w dziejach świata nie brakowało nigdy. Ludzi dotkniętych obłędem oglądano i w starożytności, i w czasach nowożytnych. Choroby umysłowe nie omijały również sławnych i potężnych władców, co często miało zgubny wpływ na pozostające pod ich panowaniem kraje. Hans-Dieter Otto prezentuje w swojej książce dziewięć portretów fascynujących postaci, które zapisały się w historii jako władcy niespełna rozumu. Na ich przykładzie bada, jak traktowano w różnych epokach obłąkanych monarchów oraz jakie piętno choroby psychiczne odcisnęły na losach poszczególnych państw i narodów.
Z wielką przyjemnością przyjąłem propozycję współpracy z Wydawnictwem MedPharm Polska na okoliczność polskiego wydania książki pt. Depresje z serii Opieka Farmaceutyczna, autorstwa Jutty Lehnen. Jest to pozycja szczególna, bo adresowana do farmaceutów pracujących w aptekach, ktorzy w sposob pośredni wspołuczestniczą w procesie leczenia.
W przypadku psychiatrii jest to ważna rola, gdyż może wzmocnić przekaz płynący od lekarza odnośnie znaczenia terapii farmakologicznej, co niejednokrotnie bywa kwestionowane przez pacjenta. Sytuacje takie nie należą do rzadkich, szczegolnie wśrod pacjentow z depresją, wykazujących obawy i ostrożność wobec proponowanych metod leczenia. Depresja występuje powszechnie i dotyka średnio co dwudziestą osobę dorosłą w populacji, a zatem jest to ogromna grupa potencjalnych konsumentow lekow przeciwdepresyjnych, czyli klientow aptek. Dlatego wiedza na temat zaburzenia, mechanizmow odpowiedzialnych za jego powstawanie i obraz kliniczny oraz możliwości leczenia, ale przede wszystkim przyjazna dla odbiorcy forma przekazu stanowią o wielkiej wartości tej książki. Należy też podkreślić, że Redakcja zadbała, aby wszystkie wymieniane w książce międzynarodowe nazwy leków miały odpowiedniki handlowe występujące w polskim indeksie lekow, co stanowi dodatkowy jej walor. Jestem przekonany, że książka ta przyczyni się do lepszego poznania problematyki zaburzeń depresyjnych przez farmaceutow, pracownikow aptek i będzie dodatkowym elementem wzmacniającym szeroko rozumianą więź terapeutyczną z pacjentem.
Z przedmowy/ Prof. Andrzej Kiejna
Proces diagnostyczny wymaga umiejętności uzyskania informacji od pacjenta, rozpoznania objawów i ustalenia ich wzorca, określenia możliwych przyczyn oraz ostatecznego ustalenia odpowiedniej diagnozy. Doświadczeni specjaliści z zakresu zdrowia psychicznego wiedzą, że rozpoznanie różnicowe jest sztuką, ale też złożoną umiejętnością naukową, dlatego chętnie sięgają po narzędzia, które je wspomagają.
DSM-5® Podręcznik diagnostyki różnicowej służy pomocą w rozwijaniu umiejętności niezbędnych do opracowania kompleksowego rozpoznania różnicowego. W książce przedstawiono rozmaite metody postępowania, w tym sześć etapów schematu diagnostycznego, 29 drzew decyzyjnych oraz 66 tabel diagnostyki różnicowej do wykorzystania po ustaleniu wstępnego rozpoznania. Podręcznik opiera się na klasyfikacji DSM-5, ułatwia kodowanie i prezentuje wszystkie rozpoznania DSM-5, które należy wziąć pod uwagę przy opracowaniu diagnostyki różnicowej.
Publikacja DSM-5® Podręcznik diagnostyki różnicowej przedstawia podejście uwzględniające złożoność ludzkiej osobowości oraz użyteczność strukturalną klasyfikacji DSM-5. Będzie niezwykle przydatna dla wszystkich, którzy stoją przed tym zasadniczym wyzwaniem diagnostyki psychiatrycznej, jakim jest rozpoznanie różnicowe.
Nadużywanie substancji uzależniających prowadzące do uzależnienia stanowi poważny problem medyczny i społeczny. Uzależnienie lekowe należy traktować w kategoriach złożonej choroby ośrodkowego układu nerwowego. Charakteryzuje się ona utratą kontroli nad zachowaniem, w szczególności głodem narkotykowym. Mechanizmy neuronalne i molekularne związane z uzależnieniem są wciąż słabo poznane i stanowią poważne wyzwanie dla badaczy. Opracowanie przygotowane przez Romana Stefańskiego jest podsumowaniem cyklu wieloletnich badań nad uzależniającym działaniem metamfetaminy. Jest pracą doświadczalną na zwierzętach. Badania te są prowadzone na jednym z najbardziej nowoczesnych i adekwatnych dla uzależnienia lekowego modelu behawioralnym, jakim jest instrumentalne dożylne samopodawanie leku. Niniejsza praca jest przykładem współczesnego nurtu badań nad neurobiologią uzależnień, stanowi zarazem cenny wkład do wiedzy w tym zakresie. Przybliża także te trudne i złożone zagadnienia lekarzom, psychologom i biologom zainteresowanym problematyką uzależnień.
Książka jest jedną z nielicznych publikacji na polskim rynku zawierającą porównanie agresywnej działalności nieletnich sprawców zabójstw z aktywnością dorosłych zabójców. Jej autor, specjalista w dziedzinie psychologii sądowej, ukazuje różnice w motywacji działania, właściwościach osobowościowych i percepcji norm społecznych obu grup przestępczych. Książka zainteresuje z pewnością psychologów, psychiatrów sądowych, socjologów oraz wszystkich, którzy zajmują się problemami patologii społecznej.
Monografia prezentuje prace badaczy i praktyków biorących aktywny udział w tworzeniu środowiska na rzecz promocji zdrowia psychicznego w Polsce.
Zawiera trzy watki:
(1) koncepcje i poglądy specjalistów dotyczące tej problematyki,
(2) rodzime prace badawcze,
(3) przykłady praktycznych zastosowań idei promocji zdrowia psychicznego,
Mimo postępów, podejście do promocji zdrowia psychicznego w Polsce nadal znacznie odbiega od systemowych działań podejmowanych w wielu krajach Unii Europejskiej:
- brakuje nam skoordynowanych działań opartych na wiedzy naukowej,
- powszechnym zjawiskiem jest nieznajomość i niezrozumienie tej koncepcji wśród decydentów,
- władze rządowe i samorządy niedostatecznie wspomagają profesjonalistów w ich działaniach na rzecz promocji zdrowia psychicznego.
Mamy nadzieję, że ta książka przyczyni się do większego zainteresowania badaniami i działaniami praktycznymi oraz lepszego zrozumienia znaczenia promocji zdrowia psychicznego w wymiarze społecznym i indywidualnym.
Redaktorzy K. Okulicz-Kozaryn i K. Ostaszewski
Monografia prezentuje prace badaczy i praktyków biorących aktywny udział w tworzeniu środowiska na rzecz promocji zdrowia psychicznego w Polsce.
Zawiera trzy watki:
(1) koncepcje i poglądy specjalistów dotyczące tej problematyki,
(2) rodzime prace badawcze,
(3) przykłady praktycznych zastosowań idei promocji zdrowia psychicznego,
Mimo postępów, podejście do promocji zdrowia psychicznego w Polsce nadal znacznie odbiega od systemowych działań podejmowanych w wielu krajach Unii Europejskiej:
- brakuje nam skoordynowanych działań opartych na wiedzy naukowej,
- powszechnym zjawiskiem jest nieznajomość i niezrozumienie tej koncepcji wśród decydentów,
- władze rządowe i samorządy niedostatecznie wspomagają profesjonalistów w ich działaniach na rzecz promocji zdrowia psychicznego.
Mamy nadzieję, że ta książka przyczyni się do większego zainteresowania badaniami i działaniami praktycznymi oraz lepszego zrozumienia znaczenia promocji zdrowia psychicznego w wymiarze społecznym i indywidualnym.
Redaktorzy K. Okulicz-Kozaryn i K. Ostaszewski
Przystępnie napisany poradnik o chorobie Alzheimera. Autorami publikacji są dwaj światowej sławy specjaliści.Dziś ta przypadłość, w związku ze starzeniem się społeczeństw, przybiera skalę epidemiczną. Szacuje się, że na świecie żyje 40 milionów chorych, a na przestrzeni jednego pokolenia liczba ta może sięgnąć 80 milionów. Pacjenci ze względu na nieuleczalność i wyniszczający charakter choroby wymagają stałej opieki otoczenia, a więc problemowi medycznemu towarzyszy poważny problem społeczny.W książce omówiono wszystkie aspekty choroby, a w szczególności zdiagnozowanie, czynniki ryzyka, etapy rozwoju, kwestie prawne i dotyczące rodziny.
Autyzm wczesnodziecięcy należy do tych zespołów zaburzeń psychospołecznego rozwoju dziecka, które budzi żywe zainteresowanie przedstawicieli bardzo wielu dyscyplin nauki: medycyny, psychologii, pedagogiki i socjologii, ale również osób związanych z kulturą i sztuką. Jest bowiem znakiem, czy wręcz piętnem drugiej połowy XX wieku, tym bardziej bolesnym, iż dotyka dziecko we wczesnej fazie jego życia i rozwoju.
Praca jest oryginalna i nowatorska, ma duże znaczenie dla teorii i praktyki autyzmu wczesnodziecięcego. Autorka zadała sobie trud nawiązania kontaktów z innymi ośrodkami naukowymi, które koncentrują swoje zainteresowania badawcze wokół psychospołecznego rozwoju dzieci autystycznych i postanowiła zrealizować bardzo poważne zadanie – dokonać tłumaczenia techniki, służącej diagnozie rozwoju teorii umysłu oraz programu terapii tej teorii, a następnie sprawdzić drogą eksperymentu pedagogicznego ich przydatność w działaniach interwencyjnych.
Książka z pewnością będzie przydatna w kształceniu studentów pedagogiki i psychologii. Zainteresuje praktyków związanych z procesem wychowania i edukacji dzieci z autyzmem wczesnodziecięcym, a także rodziców tych dzieci.
„Pedofilia. Psychoanaliza i świat pedofila” to najbardziej aktualne i kompletne ujęcie pedofilii z różnych perspektyw, poczynając od jej kulturowych i społecznych korzeni, przez historyczny i literacki punkt widzenia oraz ewolucję pojęcia „pedofilia” w medycynie i psychiatrii, aż po psychoanalityczne badania jej struktury i terapie. Autor, opierając się na doświadczeniach sześciorga specjalistów – psychologów i psychiatrów praktyków – opisuje skuteczne interwencje terapeutyczne, przypadki perwersji i perwersyjności pedofilnej, a także specyfikę relacji terapeutycznej. Zwraca uwagę na fakt, że jedynie zrozumienie, kim jest, czego chce i co czuje pedofil oraz jakie są powody jego zachowania, pozwoli zbliżyć się do jego świata, a tym samym wdrożyć efektywne metody terapeutyczne i prewencyjne. Książka ta wypełnia lukę w literaturze psychoanalitycznej dotyczącej psychopatologii pedofilii.
Czy ludzie chorzy psychicznie są mniej wartościowi? Kto ma decydować czym jest poprawa zdrowia psychicznego? Dlaczego chorujący kiedyś, muszą być zazwyczaj dwa razy bardziej zdrowi, aby za zdrowych zostać uznanymi? Arnhild Lauveng, autorka bestsellerowej ksiązki "Byłam po drugiej stronie lustra", w kolejnej swojej książce poszukuje odpowiedzi na powyższe pytania opierając się na własnych doświadczeniach, zarówno z okresu, gdy była pacjentką, jak i z perspektywy psychologa.
Autorkę interesuje, jak mówimy i jak odnosimy się do osób dotkniętych chorobami psychicznymi, pokazuje nam także, jak ważne jest patrzenie na pacjentów, jak na ludzi, a nie traktowanie ich tylko jako przypadków klinicznych.
"...ładunek żywiołowej energii, zdrowy rozsądek i radość pisania....a wszystko tak fascynujące, że człowiek z trudem jest w stanie odłożyć książkę na bok, chociaż wie, że skończy się dobrze – ona sama ją przecież napisała".
Liv Riiser, Vart Land
"Książka robi wrażenie dzięki typowemu dla Lauveng szczególnemu połączeniu głębokiej refleksji z wisielczym humorem (...) Arnhild Lauveng we wspaniały sposób opowiada o problemach psychiatrii, zarówno jako fachowiec, jak i jako człowiek".
Hanne Andrea Kraugerud, Dagens Naringsliv
Autorka zabiera nas w świat głosów i halucynacji, szczurów i wilków pokazując, w jaki sposób symptomy wyrażają własną logikę i znaczenie.
Opis jej walki o wyzdrowienie, wspomaganej przez służbę zdrowia oraz przez matkę i siostrę, które nigdy nie straciły nadziei, to mocna lektura. Książka o zwycięstwie, w które wierzyli tylko nieliczni.Jest to książka o nadziei. O tym, że nawet wtedy, gdy nie ma już żadnego wyjścia, kiedy jesteś pod ścianą, warto wierzyć zarówno w siebie samego, jak i w dary ślepego losu. Arnhild Lauveng pokazuje, że czasem (bynajmniej nie zawsze) niemożliwe staje się możliwe. To wiadomość szczególnie cenna dla bliskiego otoczenia ludzi chorych.
prof. Wiesław Łukaszewski, SWPS
Doświadczenia Arnhild Lauveng pozwalają zrozumieć i nadać sens przeżyciom towarzyszącym chorobie, co czyni lekturę książki pasjonującą i wiarygodną. Autorka z subiektywnej perspektywy ogląda zachowania otoczenia, z pozycji eksperta podpowiada, co dodawało jej sił, a co osłabiało w „walce ze schizofrenią”.
dr Andrzej Cechnicki, Krajowy Koordynator Programu „Schizofrenia – Otwórzcie Drzwi”
„…wulkan tryskający energią, zdrowym rozsądkiem oraz radością pisania (…) tak wciągająca książka, że nie daje się jej odłożyć, mimo świadomości, że skończy się dobrze – autorka sama przecież napisała tę opowieść”.
Liv Riiser, Vart Land
„Książka robi niesamowite wrażenie dzięki szczególnemu połączeniu mądrej retrospekcji z wisielczym humorem (…) Arnhild Lauveng doskonale opisuje w niej problemy psychiatrii, zarówno z punktu widzenia specjalisty, jak i zwykłego człowieka”.
Hanne Andrea Kraugerud, Dagens Naringsliv
Książka stała się bestsellerem i została przełożona na dziewięć języków: fiński, islandzki, rosyjski, szwedzki, duński, hiszpański, holenderski, niemiecki i polski.
Kryteria diagnostyczne z DSM- 5 Desk Reference to zwięzła, wiarygodna publikacja skierowana do specjalistów w dziedzinie zdrowia psychicznego. Podręcznik powstał w celu umożliwienia szybkiego skorzystania z Klasyfikacji DSM-5, zawiera on bowiem spis zaburzeń, ich podtypów, uszczegółowień oraz kodów diagnostycznych, instrukcję korzystania z podręcznika oraz zestawy kryteriów diagnostycznych, niezbędnych w diagnostyce zaburzeń psychicznych.
W podręczniku zawarto wszystkie kody ICD-9-CM oraz ICD-10-CM, a także uwagi dotyczące kodowania oraz zalecenia na temat właściwego sposobu zapisywania.
Książka obejmuje szeroki obszar wiedzy z zakresu nauk neurologicznych, zarówno w aspekcie klinicznym, laboratoryjnym, jak i patomorfologicznym. Podręcznik jest przeznaczony głównie dla przyszłych lekarzy neurologów, którzy zdobywają wiedze w nowym, jednostopniowym systemie specjalizacyjnym, a także dla wykształconych już lekarzy neurologów. W podręczniku omówiono jednostki chorobowe i zespoły objawowe układu nerwowego. Tekst jest bogato ilustrowany wynikami badań laboratoryjnych: radiologicznych, patomorfologicznych, elektrofizjologicznych, a także fotografiami obrazującymi objawy kliniczne. W książce znajdują się rozdziały poświęcone neurookulistyce, zaburzeniom otolaryngologicznym w neurologii, neuropsychiatrii i neuropsychologii, a także omawiające problemy intensywnej opieki medycznej w chorobach układu nerwowego i zaburzenia neurologiczne w obrażeniach wewnętrznych.
Celem autorki niniejszej książki jest zbudowanie pozytywnego punktu widzenia na seksualność oraz rozwiązanie trudności, które zbyt często postrzegane są jako zachowania problematyczne lub perwersja. Chociaż powyższe zdarzają się w populacji dotkniętej zespołem Aspergera, w tej publikacji zagadnienie seksualności potraktowane zostanie w szerszym ujęciu: rozpatrzone zostaną czynniki takie jak intymność, przyjaźń, pożądanie, komunikacja, płeć, preferencje, tożsamość, potrzeby, emocje i rozwój, a omawiane tematy będą odpowiednie dla okresu dojrzewania i wieku dojrzałego.
Nasza codzienna praktyka psychiatryczna jest pełna trudnych problemów a różne z nich mogą być stawiane na pierwszym miejscu w zależności od miejsca, ośrodka i kraju, w którym zatrudniony jest psychiatra. Trudne relacje, trudna diagnostyka, trudna terapia czy strukturalne kłopoty w systemie ochrony zdrowia psychicznego, oto najczęstsze dylematy, z którymi musi sie zmierzyć i rozwiązywać praktyk - psychiatra. W Polsce spoglądamy na pacjenta i leczymy go, zgodnie z zaleceniami propagowanymi przez WHO, w oparciu o dowody naukowe (Evidence Base Medicine). Poszukiwanie standardów diagnostycznych i schematów postępowania terapeutycznego, opartych na kontrolowanych, poprawnych metodologicznie badaniach klinicznych ma w psychiatrii szczeólną wagę. Zwłaszcza w dyscyplinie, w której rzetelna wiedza empiryczna często splata się z przekonaniami wyniesionymi z tradycji, poruszając się często na pograniczu biologii, psychologii, socjologii i filozofii potrzebujemy pewnego porządku i wspólnego mianownika dla naszych działań. Wnioski wysuwane z pojedyńczych, szczegółowo przeanalizowanych przypadków kazuistycznych tez mogą prowadzić do wzbogacenia gamy naszych doświadczeń.W prezentowanej publikacji prace przedstawia 67 autorów z 28 renomowanych centrów zagranicznych i ośrodków polskich. Tym sposobem możemy uzyskać wgląd w problemy i doświadczenia kolegów, z którymi w Polsce zetknąć się dotąd było trudno.
Natręctwa, obsesje i kompulsje to dość częste zaburzenia psychiczne, będące powodem cierpienia wielu pacjentów. Gdy natrętna myśl zaprzątnie umysł, chory zdaje sobie sprawę z jej patologicznego charakteru, lecz nie może się od niej uwolnić. Jednocześnie jednak odczuwa często bezsensowność owych myśli i związanych z nimi działań. Boi się śmieszności i zarazem żyje w lęku, że może popełnić czyn, o którym nie przestaje myśleć. W efekcie choroba zmienia go w skrupulanta, wiecznie wszystko sprawdzającego, a często też i w mizantropa. Od natrętnych myśli można się jednak uwolnić i o tym właśnie jest ta monografia. Prezentowany szeroki wachlarz współczesnych poglądów na powstawanie natręctw, różnorodne obrazy kliniczne zespołów anankastycznych i aktualne metody leczenia mogą pomóc kolegom lekarzom lepiej poznać to skomplikowane zagadnienie i w efekcie służyć dobru naszych pacjentów.
Lektura tej książki dostarczy czytelnikowi bardzo istotnych refleksji na temat naszej obecnej kondycji duchowej. Jak w pracach Carla Gustava Junga przyświeca jej autorowi pragnienie uporządkowania świata i odnalezienia w nim istotnych, głębokich a nade wszystko wspólnych wartości. Jest to książka optymistyczna: wystawiając postmodernistycznemu światu gorzki rachunek, nie wyczerpuje się w lamencie na kolejne kryzysy. Przeciwnie: szuka dróg wyjścia, opierając się zarówno na wieloletniej praktyce lekarskiej autora, jak też na całej, humanistycznej tradycji naszej kultury."" Paweł Huelle Wydanie I, 2005 rok. Wydawca Medyk Sp. z o. o.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?