Album powstał z autorskiego wyboru zachowanej dokumentacji fotograficznej, utrwalonej w 1970 i 1971 r. Znalazły się w nim fotografie już wcześniej publikowane, ale także takie, które zostały odnalezione zupełnie niedawno i pozostawały w zasadzie nieznane. Album otwiera i zamyka pochód pierwszomajowy – najważniejsze robotnicze święto, tak bardzo zawłaszczone przez komunistyczną władzę. W publikacji można odnaleźć dokładnie te same miejsca – w maju maszerowali „ludzie pracy”, a kilka miesięcy później przelewała się krew. Kolejne rozdziały są umowne – wiele wydarzeń trwało wszak równolegle. Odnoszą się one do kluczowych elementów tamtych dni – walk ulicznych, strajku, represji czy debaty. Album ma za zadanie uzupełnić wiedzę na temat szczecińskiego Grudnia 1970 – Stycznia 1971, a zwłaszcza przybliżyć jej wizualny wymiar.
Od wydawcy
Oddajemy do rąk czytelników album o Witoldzie Chromińskim – drugi w podserii „Zeszytów Szczecińskich” poświęconej szczecińskim fotografom. Z ciekawego tekstu Pawła Miedzińskiego, który zeskanował kilkadziesiąt tysięcy klatek negatywów z artystycznej spuścizny pierwszego członka Związku Polskich Artystów Fotografików w Szczecinie, możemy sporo dowiedzieć się o tym legendarnym już fotografie, otoczonym mgłą tajemnicy. Jego dorobek i sylwetka zniknęły ze zbiorowej percepcji w drugiej połowie lat 70. XX wieku. Serdecznie dziękuję mecenasom publikacji. Dzięki nim prace kolejnego ważnego i znakomitego fotografa dotrą do nowych pokoleń a nieco starsi przypomną sobie Szczecin, Pomorze Zachodnie i świat jakich już nie ma. Witold Chromiński to artysta i dokumentalista, który przez ponad pól wieku odnosił sukcesy na polu fotografii. Niewątpliwie zasługuje na naszą pamięć i uwagę.
Grzegorz Czarnecki
Praca jest monografią poświęconą Centralnej Agencji Fotograficznej (CAF). Instytucji stworzonej do dostarczania fotografii prasie.
Obejmuje całokształt spraw związanych z „drogą zdjęcia od wydarzenia do czytelnika”. Opisuje tworzących ją ludzi – fotoreporterów, dziennikarzy, politycznych decydentów. Przedstawia zróżnicowane mechanizmy, które regulowały proces, którego finalnym efektem była publikacja zdjęcia. Czasem następowała ona wiele lat po jego wykonaniu. Przedstawione zostało funkcjonowanie wieloszczeblowej cenzury, wpływ rządzącej monopartii czy tajnej policji politycznej. Znalazły się w niej niepublikowane wcześniej zdjęcia. Odtworzone zostały też kulisy powstania i nieoczywiste losy niektórych dobrze znanych fotografii.
Ramy czasowe publikacji obejmują okres powojenny oraz próbę adaptacji agencji do nowej rzeczywistości w pierwszych latach 90-tych XX wieku.
Publikacja jest skróconą i uzupełnioną wersją pracy doktorskiej obronionej przez autora w Instytucie Historii PAN w 2019 r.
Album poświęcony stoczni szczecińskiej opowiada o stoczni nie tylko jako o ""fabryce statków"" ale także o pewnej wspólnocie, funkcjonującej w różnorodnych warunkach i kontekście. Stąd też obok fotografii przedstawiających proces budowy kadłuba, znajdują się zdjęcia z wydarzeń ważnych dla ludzi tworzących zakład. I nie tylko dla nich, gdyż stocznia oddziaływała bardzo szeroko - na miasto, region a czasem i na cały kraj jak w lecie 1980 r. Album oparty jest głównie na nieznanych dotąd fotografiach, część z nich zeskanowana ze stykówek z odręcznymi parafkami cenzora.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?