Szeroki wybór książek, multimediów z zakresu szeroko pojętej kultury: architektura, duchowy wymiar twórczości, szlaki kajakowe, współczesne media, przemoc w mediach, polityka. Odnajdziesz tu również książki i podręczniki idealne dla uczniów oraz studentów. Szeroki wybór beslsellerów i nowości.
Celem niniejszej książki jest nakreślenie obrazu wielopokoleniowej drukarni w dawnym Krakowie, najstarszym i przez wiele dziesięcioleci najważniejszym centrum wydawniczym w Rzeczypospolitej. Głównym tematem są uwarunkowania działalności drukarskiej trzech pokoleń Piotrkowczyków, repertuar wydawniczy oraz zasób typograficzny ich oficyny. Powiązania warsztatu z potrydenckim katolicyzmem stanowią ważny kontekst rozważań, drukarnię Piotrkowczyków trzeba bowiem uznać za wręcz modelową oficynę drukarską czasów potrydenckich – jej dzieje, zwłaszcza w pierwszym półwieczu działalności, są wymownym potwierdzeniem, że reforma katolicyzmu okazała się ożywczym impulsem, który przyczynił się nie tylko do wzmożonej aktywności drukarzy krakowskich, ale też do rozprzestrzenienia druku w całej Rzeczypospolitej.
Piotrkowczykowie to refleksja nie tyle nad drukiem i jego oddziaływaniem, ile nad drukarstwem i jego produktami w ściśle określonych okolicznościach społeczno-ekonomicznych. Rozważania prowadzone z takiej perspektywy nie wykluczają namysłu nad społeczną funkcją druku, jego udziałem w formowaniu się oraz upowszechnianiu prądów intelektualnych i kulturowych. Stanowią raczej ich niezbędny fundament. Szczegółowe analizy repertuaru wydawniczego dostarczają bowiem informacji nie tylko o samym warsztacie i strategii biznesowej jego właścicieli, ale także o potrzebach określonych środowisk i twórców w zakresie publikowania książek i innych materiałów. Pokazują też ich możliwości i ambicje w kształtowaniu kultury. Analiza wyposażenia drukarni oraz typografii druków pozwala natomiast mówić o kształtowaniu się konwencji wydawniczych, wskazywać rozwiązania typowe i wyjątkowe, a przez to lepiej zrozumieć, co użytkownikom dawnych druków mogła komunikować ich forma. Niniejsza książka powinna przyczynić się do pełniejszego zrozumienia uwarunkowań towarzyszących upowszechnianiu piśmiennictwa w Rzeczypospolitej końca XVI i XVII wieku, kładąc kres tezom o upadku czarnej sztuki w tym czasie.
Przed stu laty wspólną częścią losu wielu młodych kobiet pochodzących z ubogich rodzin – głównie wiejskich – było podejmowanie pracy w charakterze służby domowej. Nadmiar rąk do pracy na wsi skłaniał je do opuszczenia rodzinnych domów i pójścia – jak wówczas mawiano – do „obowiązku”. Książka ukazuje wielostronny obraz codzienności polskich służących domowych. Na podstawie analizy różnego typu źródeł – akt sądowych, druków ulotnych, pamiętników, prasy, poradników oraz literatury pięknej – rozważono w niej cztery główne wiązki problemów badawczych: relacje pomiędzy służbą domową a pracodawcami, czas pracy i czas wolny od obowiązków, warunki życia i pracy służących, a także ich perspektywy i trajektorie życiowe. Ze względu na niewielką liczbę źródeł, które wprost dotyczą tej grupy społeczno-zawodowej, informacji na jej temat autor niejednokrotnie poszukuje na marginesach głównego toku rozważań zawartych w tekstach źródłowych, nie wahając się zgłębiać spraw z pozoru błahych. Ponadto stara się zachować równowagę pomiędzy dążeniem do uchwycenia życia służących niejako od wewnątrz (by nie powiedzieć – „od kuchni”), czyli z perspektywy ich przypuszczalnych dążeń, obaw i nadziei, a ukazaniem jego rozmaitych zewnętrznych uwarunkowań.
Why do we see the world the way we do? An unusual history of sight across 500 million years. Eyes were one of the very first body parts to evolve more than 500 million years ago, and their structure has remained virtually unchanged through most of evolutionary history. But eyes alone were never enough for Homo sapiens. From the mastery of fire a million years ago to the smartphone today, humans have repeatedly invented new ways to see their surroundings, each other and themselves. Artificial light, art, mirrors, writing, lenses, printing, photography, film, television, smartphones - these tools didn't just add to our visual repertoire, they shaped cultures around the world and made us who we are. Drawing on sources from anthropology to zoology, neuroscience to Netflix, As Far As the Eye Can See traces the history of seeing from the first evolutionary stirrings of sight and discovers that each time we changed how or what we see, we changed ourselves and the world around us. Along the way, it finds, sight slowly eclipsed our other senses. Are we now at 'peak seeing'? Can our eyes keep up with technology? Have we gone as far as the eye can see?
Reporting live from “everywhere,” photographer Adam Katz Sinding (formerly known as Le 21ème) travels around the globe to document the fashion zeitgeist. An Instagram hit, @aks’s lens captures fashion weeks, runway idols, the next big trends, tastemakers, and—in particular—street style.
His first teNeues book This is Not a F*cking Street Style Book featured a curated collection of some of his best images, taken both backstage at the shows and of the style-setters on the streets. In this new publication, Sinding widens his scope and explores culture and landmarks with the same sophisticated eye he uses to photograph fashion. In the last year, he has traveled through over 35 countries across the globe, snapping a breathtaking number of beautiful photos that capture the essence of a place as only he would recognize it. Along with his pictures, the book includes contributions from Errolson Hugh and offers a unique insight into the peculiar mind of Adam Katz Sinding himself, his obsessive exercising habits, and the cultural phenomenon he has become over the years.
Adam Katz Sinding, formerly known as Le 21ème, is an American-born, Copenhagen-based photographer. A true innovator in the realm of street-style photography since 2003, Sinding spends the majority of the year documenting the fashion zeitgeist. When he is not photographing fashion events in all corners of the globe, he shoots major campaigns and editorials, gives lectures, and embarks on epic cross-country cycling trips.
Pięknie drukowany przewodnik kieszonkowy dla turystów (jak również i mieszkańców), którzy chcą po zabytkowym osiedlu Księży Młyn w Łodzi i poznać kilka sekretów, tak jakby opowiadał im to przewodnik miejski.
Pięknie drukowany przewodnik kieszonkowy dla turystów (jak również i mieszkańców), którzy chcą po zabytkowym osiedlu Księży Młyn w Łodzi i poznać kilka sekretów, tak jakby opowiadał im to przewodnik miejski.
Książka jest pierwszą monografią harcerstwa łódzkiego.
Autor opisuje narodziny i rozwój ruchu harcerskiego w latach 1910-1939 w Łodzi i jej najbliższych okolicach. Wątkiem dominującym jest działalność wychowawcza organizacji. Jednak pamiętać należy, że dokonuje się ona w określonej rzeczywistości społecznej i jest reakcją na jej wyzwania. Autor dążył do ukazania specyfiki tego ruchu na tle ówczesnego życia społecznego i politycznego. W pracy znajdują się zarówno problemy udziału ruchu harcerskiego w najważniejszych wydarzeniach politycznych (szczególnie w walce o odzyskanie niepodległości), ale również w życiu społecznym.
Porządek rzeczy. Relacje z przedwojennymi przedmiotami na ziemiach zachodnich (przypadek Wrocławia i Szczecina) to książka o postawach i praktykach wywołanych przez przedwojenne rzeczy we współczesnym Wrocławiu i Szczecinie. Termin "poniemieckie", potoczne określenie przedmiotów pozostawionych na ziemiach włączonych w granice Polski po II wojnie światowej, sugeruje, że "niemieckie" to minione i pozbawione ciągu dalszego.Badania etnograficzne prowadzone z wykorzystaniem narzędzi sztuki pokazują coś przeciwnego. Proces przysposabiania wciąż trwa, relacje pomiędzy ludźmi a rzeczami są kontynuowane, odkrywane i zawiązywane na nowo. Książka poświęcona jest więc sposobom używania przedwojennej spuścizny oraz rozłożonym w czasie aktom jej przejęcia i posiadania. Opisujemy rzeczy spokrewnione, uklasowione, rzeczy na sprzedaż, rzeczy użyteczne, a także te, które w integralny sposób należą do przestrzeni domu. Współtworzą one sieć powiązań wymykającą się kontynuowanemu od powojnia biało-czarnemu oglądowi rzeczywistości, według którego postawy wobec przeszłości określane są jednoznacznie jako jej afirmacja bądź wyparcie.Opowieść o relacjach z przedmiotami tworzą dwie oddzielne, choć powstające równolegle narracje: tekst i esej wizualny autorstwa Łukasza Skąpskiego. Wspólnie koncentrują się na pytaniu o znaczenia, jakie dla mieszkanek i mieszkańców polskich miast ma niemiecka przeszłość.Anna Kurpiel - dr, etnolożka i antropolożka kultury, adiunktka w Katedrze Nauk Społecznych i Ekonomicznych Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. W. Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego. Badania terenowe prowadzi w Polsce (na ziemiach zachodnich) i w Republice Macedonii Północnej. Autorka książki Cztery nazwiska, dwa imiona. Macedońscy uchodźcy wojenni na Dolnym Śląsku. Interesuje się dziedzictwem kulturowym, szczególnie na terenach (post)migracyjnych i tranzytowych oraz antropologią pamięci.Katarzyna Maniak - dr, antropolożka kultury, adiunktka w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują dziedzictwo kulturowe i jego społeczne oddziaływanie oraz relacje pomiędzy antropologią i sztuką. Prowadzi badania skupione na pojęciu własności i antropologii pracy. Autorka kilkunastu publikacji naukowych poświęconych ww. tematyce oraz projektów wystawienniczych.Łukasz Skąpski - jeden z najciekawszych artystów polskich, w latach 2012-2018 kierownik Katedry Fotografii na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie, absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie. Zajmuje się fotografią, instalacją, obiektami, wideo, etc. W latach 1988-1991 mieszkał w Chinach, obecnie w Szczecinie. Pobyt w Pekinie zaowocował zainteresowaniem artysty tematyką polityczną. Tam też artysta odkrył dla siebie metodę posługiwania się zbiorem w sztuce. Od 2001 roku jest członkiem założycielem Supergrupy Azorro, która na trwałe zapisała się w polskiej sztuce wideo. W ostatnich latach główny akcent w jego twórczości kładzie się na tematy społeczno-polityczne.
The second in a five-volume series offering a comprehensive exploration of the work of Tony Cragg.
After Works on Paper, Vols. II-IV document Cragg’s sculptures over the last fifty years, presenting them across three consecutive periods. This second volume covers the initial decade and a half from 1969 to 1985. In a chronological account, the extensive and representative selection of images displays the diversity of sculptural forms and content in Cragg’s work, highlighting key bodies of work and exhibitions, and offering new insights into the developing sculptural imagination at work.
Uwielbiane i wyczekiwane przez słuchaczy Radia Wnet cotygodniowe Kroniki paryskie redaktora Piotra Witta wracają do Państwa ponownie w formie książki z osobiście wybranymi przez Autora najciekawszymi jego zdaniem kronikami, które określa mianem „powieści w odcinkach”. We Wstępie do Kronik paryskich drugich Autor pisze:
Doświadczyliśmy w ostatnich czasach – my – mieszkańcy naszej nudnej gałki – gwałtu niewidzianego od lat. Zmuszono nas do przyjmowania preparatów o niesprawdzonych skutkach, pod karą wyłączenia z życia społecznego i ograniczenia wolności; lekarzom po raz pierwszy w historii nakazano złamanie przysięgi Hipokratesa i zabroniono leczenia. Do łoża chorej Europy zamiast medycyny powołano politykę. Terapia okazała się bardziej szkodliwa w skutkach od choroby. Efekty poznajemy dopiero dzisiaj, dzień po dniu. Akcja afery covidowej nie znalazła jeszcze swojego epilogu i los głównych bohaterów dramatu nie jest na razie przesądzony.(…)
Powracając do początku licznych afer naszego świata możemy, jak Herkules Poirot w epilogu powieści, w obecności wszystkich dramatis personae prześledzić ponownie krok po kroku kolejne wydarzenia i odkryć coś, co wcześniej umknęło naszej uwagi i co rzuca nowe światło na zagadkowe z pozoru katastrofy.
Żyjemy wśród tajemnic. Niejasne są zamiary prezydenta Putina wobec Ukrainy, nie bardzo klarowne stosunki europejsko-amerykańskie i amerykańsko-chińskie..., niewiadoma przyszłość energetyczna ludzkości, a to tylko niektóre z wielkich zagadek naszego świata. Pośrodku tej niejasności stoimy my – Polacy wystawieni na ciężkie próby. Dlaczego nas to spotyka?
PIOTR WITT
Historyk sztuki, eseista, pisarz, publicysta. Od początku lat 80. ubiegłego wieku mieszka w Paryżu. W Polsce prowadził dział sztuki dawnej w czasopiśmie „Sztuka” (1974–1981). Opublikował kilkadziesiąt esejów o sztuce XVII-XX w. Komentator polityczny Radia Wolna Europa od lat 80. do końca istnienia rozgłośni. Autor Vierge de Czestochowa en tant qu’une idée politique (Matka Boska Częstochowska jako idea polityczna, 1989), Hôtel de Monaco – Ambassade de Pologne (2005), Przedpiekle sławy. Rzecz o Chopinie (2010, 2015 – z przedmową Rafała Blechacza), Komu przeszkadza Polska (Prohibita, 2021). Współpracownik Radia Wnet, gdzie komentuje bieżące wydarzenia. Autor comiesięcznych felietonów w „Kurierze Wnet”.
Opowieść o bogactwie życia codziennego XIX- i XX-wiecznego Lwowa. Próba przedstawienia żywego miasta i jego ludności, dotychczas często w opracowaniach pomijanej. Jej mentalność, wielokulturowość i relacje społeczne. Bogactwo architektury, postęp i rozwój. Książkę wzbogacają piękne, czasem wzruszające ilustracje, ukazujące pełną krasę tego niezwykłego miasta i jego mieszkańców.
‘Morland predicts the future of humanity in 10 illuminating statistics (could the Japanese and Italians now go the way of the dodo?) and looks back to how ebbs and flows of population have shaped history, such as the Soviet Union’s plummeting birth rate in the 1960s, which hastened the end of the Cold War.’ - The Daily Telegraph ‘The Best Books for Summer 2022’
The great forces of population change – the balance of births, deaths and migrations – have made the world what it is today. They have determined which countries are superpowers and which languish in relative obscurity, which economies top the international league tables and which are at best also-rans.
The same forces that have shaped our past and present are shaping our future. Illustrating this through ten illuminating indicators, from the fertility rate in Singapore (one) to the median age in Catalonia (forty-three), Paul Morland shows how demography is both a powerful and an under-appreciated lens through which to view the global transformations that are currently underway.
Tomorrow’s People ranges from the countries of West Africa where the tendency towards large families is combining with falling infant mortality to create the greatest population explosion ever witnessed, to the countries of East Asia and Southern Europe where generations of low birth-rate and rising life expectancy are creating the oldest populations in history. Morland explores the geographical movements of peoples that are already under way – portents for still larger migrations ahead – which are radically changing the cultural, ethnic and religious composition of many societies across the globe, and in their turn creating political reaction that can be observed from Brexit to the rise of Donald Trump. Finally, he looks at the two underlying motors of change – remarkable rises in levels of education and burgeoning food production – which have made all these epochal developments possible.
Tomorrow’s People provides a fascinating, illuminating and thought-provoking tour of an emerging new world. Nobody who wants to understand that world should be without it.
This beautifully illustrated guide delves deep into the meaning and significance of different tattoo symbols, exploring the rich cultural history around the world of this widespread form of body art.
Tattoos are everywhere: one in three of us has at least one. Body art is one of the most popular ways of expressing our identity and beliefs.
But whether we’re aware of it or not when we choose a design to be permanently inked on our skin, a complex language of meanings lies behind the visuals we choose. A lotus flower, koi carp swimming upstream or a dragon rising towards the sun: in the language of tattoos these are all symbols of strength and overcoming adversity.
This book uncovers the meanings behind tattoo symbols, delving into the history of the most popular motifs that recur in many different tattoo styles, including tribal, traditional, Japanese and realistic. Over 130 symbols are grouped according to their meanings, whether it’s good luck, freedom, wisdom, power, spirituality or love.
Each symbol is illustrated with stunning, specially drawn visuals by acclaimed artist and tattooist Oliver Munden, and accompanied by an explanation by tattoo expert Nick Schonberger which delves into its history, significance and application in tattooing.
Both a visual delight and a fascinating insight into the rich cultural heritage of tattooing, this is the perfect book for anyone wanting to learn more about tattoo symbolism, in need of inspiration for their next tattoo, or who just loves tattoo art.
Discover fashion that dared to be different, risked reputations and put careers in jeopardy. This is what happens when people take tradition and rip it up.
FashionQuake introduces 50 pivotal moments that shook the world and changed mainstream fashion forever, telling the fascinating stories behind each piece’s creation, reception and legacy.
From awe-inspiring couture to protest T-shirts, bumster trousers to safety-pin dresses, this book profiles the cutting-edge of fashion, featuring enigmatic designers, risqué campaigns, surreal haute couture and radical clothing. By tracing the history of modern fashion via the pieces that steered away from the norm, Caroline Young tells us how we got to the here and now.
This fascinating and deeply insightful book presents an alternative introduction to fashion focusing on 50 moments that consciously questioned boundaries, challenged the status quo and made shockwaves we are still feeling today.
This book is from the Culture Quake series, which looks into iconic moments of culture which truly created paradigm shifts in their respective fields. Also available are ArtQuake, FilmQuake and MusicQuake.
Antologia prezentuje szerokie spektrum problematyki podejmowanej w ramach krytycznych studiów nad dziedzictwem i jest pierwszą tego typu publikacją w Polsce kompleksowo zapoznającą czytelnika z tematem, który dotychczas w artykułach autorów krajowych pojawiał się sporadycznie. Obejmuje dziesięć przetłumaczonych na język polski tekstów autorstwa uznanych badaczy. Artykuły poprzedza wstęp, w którym redaktorka naukowa omawia dotychczasowy dorobek i główne kierunki krytycznych studiów nad dziedzictwem w kręgu anglosaskim.
******
Critical Studies on Heritage. Concepts, Methods, Theories and Perspectives
The anthology presents a wide spectrum of issues explored within the framework of critical studies on heritage. It is the first publication of this kind in Poland, comprehensively introducing the reader to the subject which hitherto has appeared in the articles of Polish authors only sporadically. The book contains ten texts of leading scholars translated into Polish. They are preceded by an introduction in which the scientific editor discusses the previous achievements and the main fields of studies on heritage in the Anglo-Saxon subject literature.
Wiedzące, szepczące w ciemnościach, tańczące na niebie. Wymykające się władzy patriarchatu, żyjące na granicy życia i śmierci, nie z tego świata. Budzące grozę w średniowiecznych podaniach, córy Kory, Demeter i Hekate, tybetańskie dakinie. Ikony feminizmu i prekursorki. Wyklinane, prześladowane i palone na stosach. Wiedźmy i czarownice wróciły. I wszystkich nas nie spalicie. Zofia Krawiec – krytyczka sztuki i artystka – zastanawia się nad kulturowym powrotem wiedźm. Pytając o archetyp, przygląda się jego współczesnym realizacjom. Ile było w czarownicach dzisiejszych feministek i jak bardzo dzisiejsze feministki wierzą w pradawne zaklęcia i rytuały? W poszukiwaniach towarzyszą autorce rozmówczynie i rozmówcy, którzy z wiedźmami stykają się w swojej twórczości i działalności: Agnieszka Szpila, Manuela Gretkowska, Marta Niedźwiedzka, Mira Marcinów, Maria Moonset Matuszewska, Aleksandra Kluczyk, Maria Bigoszewska, Mikołaj Sobczak i Michał Pospiszyl.
Performans cyfrowy – historycznomedialne przemiany to wielokierunkowa narracja o relacjach między sztukami performatywnymi a mediami. Opowiada o twórczych fascynacjach, negacjach i modyfikacjach środków scenicznych, które stale przebudowują zastane zasady komunikacji w sztuce oraz poza nią. Książka ukazuje zmaganie się twórców z przeciwstawnymi dążeniami, pragnieniem tworzenia i rozumienia medialnych zależności. Pokazuje też, jak różne grupy entuzjastów nowych środków scenicznych angażują odbiorców oraz skłaniają ich do zmian przyzwyczajeń. Pozycja ta stanowi nowatorską analizę obejmującą wiele aspektów kultury ostatnich dwustu lat. Omawia znaczenie, intencje i konsekwencje zaawansowanych technologicznie spektakli oraz to, jak dziś możemy ponownie mówić o dawnych praktykach twórców – innym językiem, bogatsi o współczesne doświadczenia kultury medialnej.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?