Publikacja obejmuje trzy części i poświęcona jest nauce gry muzyki góralskiej na instrumentach charakterystycznych dla składu tradycyjnej kapeli góralskiej (prym, sekund I, sekund II, basy).W części pierwszej autor wprowadza zagadnienia teoretyczne, charakteryzujące muzykę regionu podhalańskiego, szczegółowo omawia zagadnienia repertuarowe oraz przywołuje nazwiska wybitnych instrumentalistów, takich jak m.in. Bartłomiej Obrochta "Bartuś", Bronisława Dziadoń-Konieczna "Dziadońka" czy Bolesław Karpiel Bułecka i Władysław Trebunia Tutka; którzy mieli bezpośredni wpływ na jej ostateczny kształt. Podsumowanie pierwszego tomu stanowią zdjęcia prezentujące tradycyjne trzymanie instrumentów, krótki opis wszystkich tradycyjnych instrumentów wystepujących na Podhalu, a także słowniczek wybranych terminów gwarowych.Część druga poświęcona jest zapisowi palcowemu, który pozwala na stopniowanie trudności w nauce gry. Dzięki zapisowi palcowemu naukę gry moze rozpocząć każdy. W części trzeciej natomiast zawarto zapis nutowy, przeznaczony dla osób zaawansowanych w grze.Podręcznik stanowi kompendium wiedzy na temat nauki gry na instrumentach góralskich, jest przeznaczone dla uczniów na każdym poziomie zaawansowania. Można z niego zarówno nauczyć się grać od podstaw muzyki góralskiej, jak i rozwinąć swoje umiejętności gry, a także poszczerzyć wiedzę teoretyczną. Dodatkową pomoc w nauce stanowią również dedykowane tej publikacji nagrania, do bezpłatnego pobrania dla wszystkich użytkowników podręcznika.
Estetyka muzyki Rogera Scrutona to pierwsza pełna publikacja przedstawiająca charakter i znaczenie muzyki z perspektywy filozofii analitycznej. To także jedyne ujęcie tematu tak bogato ilustrowane przykładami muzycznymi. Podstawą tomu stały się wykłady Rogera Scrutona wygłaszane na Uniwersytecie Bostońskim, przekształcone w obszerne dzieło obejmujące fundamentalne zagadnienia z zakresu estetyki muzycznej. Autor wyjaśnia oraz poddaje krytyce wiele modnych teorii z zakresu współczesnej filozofii i teorii muzyki. Podnosi kwestię moralnego znaczenia sztuki dźwięków oraz jej miejsca w naszej kulturze, upatrując fundamentu doświadczenia estetycznego w poczuciu smaku. Wnikliwie omawia różne szkoły analizy muzycznej, ponadto przeprowadza krytykę tezy zakładającej, że podstawą muzycznego porządku jest tonalność. Filozof przyjmuje przy tym postawę konserwatywną, konfrontując znaczenia uznawane za uniwersalne z ideami postmodernistycznymi. Broni wyznawanych przez siebie wartości estetycznych, określa zasady krytycyzmu, ostro wypowiada się o nowoczesnej muzyce popularnej. Skupiając się na głównych problemach estetyki muzycznej, autor poddaje je wnikliwej i krytycznej analizie z perspektywy kluczowej dlań kategorii podwójnej intencjonalności: nastawienia na kształt brzmieniowy i jego świadome przeżycie. Jak zauważa we wstępie tłumacz niniejszej książki, Scruton, dociekając sensu muzyki, nieustannie wskazuje na jej związek z otaczającym życiem i na jej niezbywalną rolę w estetycznym kształtowaniu współczesnego człowieka.
Fascynujące spotkanie dwóch wybitnych osobowości: Krzysztofa Trebuni-Tutki i Tymona Tymańskiego! Charakterystyczne dla Podhala melodie i brzmienia, inspirowane XIX-wiecznymi zbiorami Oskara Kolberga, Ludwika Zejsznera i Jana Kleczyńskiego, wzbogacono współczesnym jazz-rockowym instrumentarium. Dzięki temu dostajemy pieśni zbójnickie w niespotykanej dotąd odsłonie, pełne nowej energii i siły gór.
Krzysztof Trebunia-Tutka - muzyk, kompozytor i architekt tworzący w duchu kontynuacji góralskiego dziedzictwa przodków. Jego specjalnością są adaptacje tradycyjnych utworów ludowych oraz Nowa Muzyka Góralska – własne kompozycje i teksty inspirowane góralszczyzną. Uczestniczył w wielu udanych eksperymentach muzycznych, m.in. z Twinkle Brothers z Jamajki, A. Sherwood i A. Cronshaw z Wielkiej Brytanii, zespołem Ordo Sakhna z Kirgizji, W. Kiniorskim, K. Ścierańskim, K. Herdzinem, M. Kulentym, Wojciechem Waglewskim i Voo Voo, Quintetem Urmuli z Gruzji), w projektach z chórami i orkiestrami symfonicznymi – zawsze z poszanowaniem i hołdowaniem tradycji góralskiej.
Ryszard Tymon Tymański- kompozytor, multiinstrumentalista, wokalista, producent, scenarzysta, wydawca i autor tekstów. Założyciel Miłości (1988) – najważniejszego zespołu polskiego jazzu lat 90-tych, założyciel i lider aternatywno-rockowego zespołu Kury. Oprócz prowadzenia swych dwóch sztandarowych formacji Tymański udzielał się również jako lider lub członek grup Tymon i Trupy, Czan, NRD, The Users i Masło, grupa Tymon and The Transistors oraz improwizującego Tymański Yass Ensemble i Polish Brass Ensemble.
Lista utworów:
1. Stojom na zdradzie 4:36
2. Ka wysokie góry 4:49
3. Dzisiok tak tu smutno 4:12
4. Słonecko 2:51
5. Moja miło frejerecka 3:09
6. Wysoko w turnicach 3:37
7. Dlo Hanicki serce 4:18
8. Ej, mój miły Janicku 4:36
9. Dezertery 2:51
10. Ocy 2:54
11. Muzykanci zagrojcie 3:44
12. Ona w górze 3:26
13. Mikułas, Mikułas 2:44
14. Ponad Janosika 3:06
Książka z płytą CD będzie w sprzedaży od 15 września 2017
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?