Zachodzące przemiany społeczno-kulturowe domagają się rewaloryzacji dotychczasowych ustaleń z zakresu prawa autorskiego i denaturalizacji pojęcia autorstwa, jego dyskursywizacji z uwzględnieniem kontekstów prawnych, ekonomicznych, estetycznych i teoretycznoliterackich. Autor jest nie tylko podmiotem procesu twórczego, lecz także nośnikiem określonej ideologii. Autorstwo wyłania się w XVIII wieku jako narzędzie w starciu sił politycznych, społecznych i ekonomicznych, autor staje się chwytem retorycznym w nierównej walce toczonej przez feudalny porządek z kapitalizmem. Opowieść o autorstwie to historia urynkowienia literatury i kultury. Ideologia autorstwa, maskowana wieloma metaforami i kategoriami (takimi jak oryginalność czy geniusz), podtrzymywana przez instytucje w rodzaju krytyki i teorii literatury, służy przemianie twórczości w przedmioty estetyczne, łatwe do skonsumowania towary bez kłopotów funkcjonujące na komercyjnym rynku. Jednocześnie zagadnienie autorstwa pozostaje problemem kulturowej autoidentyfikacji, określając, czyje głosy uchodzą za prawomocne i autorytatywne, a które podlegają systemowemu uciszaniu. Monografia stanowi kompleksowe omówienie historii autorstwa i jego licznych kontekstów: niekwestionowanej i niebezpiecznie anachronicznej dominacji romantycznego modelu autorstwa, represji autorstwa kobiecego, metaforycznej śmierci autora i problemu autorstwa zbiorowego.
„Fandom. Fanowskie modele odbioru” to monografia poświęcona zaangażowanemu (fanowskiemu) odbiorowi kultury popularnej oraz mechanizmom tworzenia i funkcjonowania artefaktów, twórczości i praktyk fanowskich. To opowieść o afektywnym przywiązaniu do popkultury i jej zawłaszczeniu w narracjach tożsamościowych i praktykach upodmiotawiających, o indywidualnych i społecznych kontekstach relacji z popkulturowym przedmiotem pożądania.
Publikacja prezentuje multimedialny fenomen Tumblra jako platformy dyskursu fanowskiego, opowiada o feministycznych i queerowych aspektach fanfiction, viddingu i cosplayu oraz analizuje szczegółowo pozycję fanki jako negocjującej nieustannie własną podmiotowość i przyjemność w relacjach z kulturą popularną i dostępnymi modelami ekspresji fanowskiej. Jednocześnie ukazuje też historyczne zaplecze fanowskich praktyk, prezentuje (pre)historię fandomu w postaci odbioru powieści Jane Austen i opowiadań Arthura Conan Doyle’a. Książka odsłania także polską specyfikę kultury fanowskiej, która zasadniczo podważa większość tez przyjętych w badaniach nad fandomem (fan studies). Fandom. Fanowskie modele odbioru to wszystko, co powinniście wiedzieć o fandomie, ale baliście się zapytać.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?