Judaizm jedna z najstarszych religii świata. Podstawą judaizmu jest wiara w jednego Boga. Książki zamieszczone w tej kategorii są bardzo różnorodne, można z nich dowiedzieć się dużo ciekawych informacji zarówno na temat religii, tradycji jak i historii Żydów. Zapraszamy do rozważań na temat tekstów biblijnych, Tory, czy kabały.
NIEZWYKŁA HISTORIA O CENIE WOLNOŚCI I GROŹBIE FUNDAMENTALIZMU
Nowy Jork, Brooklyn - chasydzka dziewczyna uwięziona w jednym z najbardziej otwartych miast świata. Nastolatka bez książek, kina, teatru, koncertów, spotkań z rówieśnikami. Poddana opresyjnej tradycji i religii ortodoksyjnej społeczności.
Trudno sobie wyobrazić świat nastoletniej Deborah, zmuszonej do małżeństwa, ogolonej na łyso w dniu ślubu i poddanej przyśpieszonej lekcji dojrzewania seksualnego. Trudno uwierzyć, że w XXI wieku dziewczyna mieszkająca w Nowym Jorku nie może posługiwać się angielskim, bo to język zepsucia i zła i jest więziona w domu?
Feldman wpuszcza nas do hermetycznego świata, którego grzechy są starannie ukrywane
i wypierane. Autorka w przejmujący sposób relacjonuje jak wyglądało jej życie, pełne nakazów
i zakazów. Życie, które opierało się na milczącym przyzwoleniu na cierpienie, zniewolenie
i przemoc. Przypłaca je ciężką nerwicą.
Deborah ucieka. Po urodzeniu dziecka wie, że jeśli chce uchronić swojego syna przed podobnym losem musi porzucić męża, rodzinę i wspólnotę. Rozpoczyna nowe życie.
Na podstawie książki „Unorthodox. Jak porzuciłam świat ortodoksyjnych Żydów” powstał serial Netflixa po tym samym tytułem. Wznowienie ukaże się nakładem wydawnictwa Poradnia K
w dzień premiery serialu – 26 marca 2020 roku.
The Jewish religion is one of the major faiths of the world yet one of the least understood. In a wide-ranging and accessible guide for the general reader Rabbi Naftali Brawer outlines the major themes and history of over 5,000 years of Jewish faith from its Abrahamic origins and the foundations of Jerusalem to the eras of exile, diaspora, and persecution. From ritual and practise to faith and politics, the theology and history of Judaism are bound together.
Brawer argues that Judaism is poised between heaven and earth. On the one hand it calls on its adherents to transcend the material world through ritual and prayer: on the other hand Judaism positively celebrates joys of food, family and society. Through this seeming paradox, Brawer explores the nature and characteristics of faith - God and Man, Torah, Mitzvah, the Jewish People and the Land of Israel.
He also shows how ritual and practise punctuate Jewish existence, from daily prayers to the rites of passage that chart a lifetime.
W piśmiennictwie polskim istnieje kilka dobrych opracowań poświęconych historii starożytnego Izraela, napisanych przez rodzimych autorów i przetłumaczonych z języków obcych. Jednak żadne z nich nie ma zalet będących udziałem Starożytnego Izraela. Z szerokim zakresem poruszanej problematyki, obejmującej rozległą panoramę od początków patriarchalnych do 70 r. po Chr., idzie w parze głębia w jej potraktowaniu, zaś rzeczowości i erudycji towarzyszy jasność i precyzja wykładu. Duże znaczenie ma umiejętne przedstawianie rozmaitych stanowisk, punktów widzenia i poglądów, natomiast tam, gdzie pełna zgoda uczonych nie jest możliwa, pomaganie czytelnikowi w wyrabianiu własnej opinii na poruszane tematy. Ważne uzupełnienie tekstu stanowią mapy, wykresy i fotografie, które powiększają wiedzę i oddziałują na wyobraźnię.
Ks. prof. dr hab. Waldemar Chrostowski
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Hebrajsko-polski przekład interlinearny Pięcioksięgu to pierwsze w Polsce tego typu dzieło przybliżające najbardziej podstawowy zbiór Biblii Hebrajskiej. Księga Rodzaju, Księga Wyjścia, Księga Kapłańska, Księga Liczb oraz Księga Powtórzonego Prawa otwierają całość ksiąg świętych Starego Testamentu. Na tym zbiorze, który w kanonie nosi nazwę Tora, opierają się dwa pozostałe zbiory, czyli Prorocy i Pisma. Tora jest owocem wiary biblijnego Izraela, a dzięki temu fundamentem wiary i tradycji chrześcijańskiej oraz żydowskiej. Istnieje kilkanaście tłumaczeń Pięcioksięgu i poszczególnych jego ksiąg na język polski, ale teraz otrzymujemy możliwość dokładniejszego poznawania oryginału i porównywania istniejących przekładów.
Zbiór tekstów napianych przez chrześcijan różnych wyznań, to znaczy katolików, prawosławnych i protestantów, oraz wyznawców judaizmu i muzułmanina.Poruszają one rozmaite problemy - religijne, teologiczne, historyczne i społeczne, naświetlając z różnych stron wielowarstwową problematykę dialogu chrześcijańsko - żydowskiego.
"Moja Matka – Anna Kamieńska – była pewna, że rozumieć Biblię i tym samym nakazy Boga można najpełniej, znając język hebrajski. Uczyła się go pod koniec życia przez kilka lat od dobrego nauczyciela i opanowała na tyle, że przekładała nie tylko fragmenty Talmudu, lecz także liczne psalmy oraz Księgę Koheleta. Tłumaczenie tego biblijnego poematu ukazuje się niemal trzydzieści lat po jej śmierci.
Kohelet, zdaniem Kamieńskiej, był prorokiem zwątpienia w sens życia i sens ładu. Poetka widziała w jego słowach zapis „dramatu człowieka myślącego, szukającego, wątpiącego i nienasyconego w swoim szukaniu. Może to właśnie jest nam tak bliskie w synu Dawidowym: mądrość, która nie jest skrzepem myśli ani żadnym systemem, mądrość otwarta, w stanie wrzenia, w stanie niepokoju”. A z niepokoju właśnie zbudowana jest poezja, jeśli nie ma być tylko grą. Poetę-mędrca tłumaczyła poetka ciemności i wiary".
Paweł Śpiewak
Opracowanie Anny Grzywy Ryty katechumenatu w okresie późnego antyku. W poszukiwaniu analogii i modeli w świecie żydowskim i grecko-rzymskim uznaję za cenne dokonanie badawcze z zakresu kulturoznawstwa i historii religii. Ze względu na zaprezentowane opisy badawcze i wynikające z nich wnioski, książka ta może być pomocna dla patrologów, historyków starożytności chrześcijańskiej czy katechetów.
prof. dr hab. Dariusz Kasprzak OFMCap
Książka została napisana w taki sposób, że jest przystępna dla szerokiego grona osób posiadających wykształcenie humanistyczne, a jednocześnie wnosi do obiegu naukowego kilka interesujących wniosków dotyczących analogii, podobieństw i oryginalności obrzędów składających się na katechumenat w starożytnym Kościele oraz rytuałów, obrzędów i zwyczajów obecnych w otaczającym go świecie.
Dużym walorem pracy jest świadome unikanie uogólniania i rozciągania informacji zawartych w pojedynczych świadectwach na cały obszar starożytnego Kościoła. Szczególnie ciekawe jest pokazanie ewolucji katechumenatu oraz próba jej wyjaśnienia: od pouczenia, któremu towarzyszyły ryty, do cyklu obrzędów, którym nierzadko towarzyszyły pouczenia z reguły ograniczające się do wyjaśnienia ich znaczenia.
ks. prof. dr hab. Jan Słomka
Named one of Library Journal’s Best Religion & Spirituality Books of 2019
An Unorthodox Guide to Everything Jewish
Deeply knowing, highly entertaining, and just a little bit irreverent, this unputdownable encyclopedia of all things Jewish and Jew-ish covers culture, religion, history, habits, language, and more. Readers will refresh their knowledge of the Patriarchs and Matriarchs, the artistry of Barbra Streisand, the significance of the Oslo Accords, the meaning of words like balaboosta,balagan, bashert, and bageling. Understand all the major and minor holidays. Learn how the Jews invented Hollywood. Remind themselves why they need to read Hannah Arendt, watch Seinfeld, listen to Leonard Cohen. Even discover the secret of happiness (see “Latkes”). Includes hundreds of photos, charts, infographics, and illustrations. It’s a lot.
Hebrajski termin qabbala(h) oznacza tradycyjną naukę otrzymaną od przodków i pochodzi od qabel otrzymywać.W Talmudzie termin ten zachowuje swoje pierwotne znaczenie, oznacza zatem tradycję i odnosi się do tekstów biblijnych bez żadnych konotacji mistycznych czy ezoterycznych. Teksty biblijne rozumie jako otrzymane od Boga i przekazywane przez kolejne pokolenia, nie dopatrując się w tych tekstach szczególnych treści mistycznych, czy tajemniczych, dostępnych jedynie dla wąskiej grupy wybranych.Od dwunastego wieku po Chrystusie znaczenie terminu kabała ulega jednak zmianie i nadaje się mu sens ezoteryczny, jest to przekaz zarezerwowany tylko dla wtajemniczonych, odnoszący się do mistyki, od której jest niedaleko do tego, co tajemnicze, zagadkowe i magiczne. Chociaż później termin ten zostanie rozciągnięty na wszystkie formy mistyki judaizmu, także wcześniejsze, znaczenie jego jednak nie przestanie graniczyć z dziedziną tajemnicy i magii, a przez to pośrednio z wróżbiarstwem. Są to peryferie mistyki, ale czasem łatwiej zobaczyć te peryferie, niż właściwy prąd umysłowy określany jako kabalistyka...Nasze spotkanie się z mistyką żydowską będzie wejściem jedynie do przedsionków jej wspaniałych ogrodów, zaledwie dotkniemy różnych aspektów zagadnienia bez ich dogłębnego przenikania. Nie będzie odpowiadało zastosowanemu w opowiadaniu określeniu popatrzył (hecic), które nie oznacza wykładu (tu zastosowano by termin derasza), ale kontemplację i doświadczenie mistyczne. Dlatego nie musimy obawiać się negatywnych skutków spotkania z żydowską mistyką, ale także nie dojdziemy do królewskich komnat, z których Rabbi Akiba w pokoju wyszedł ubogacony doświadczeniem Boga.
W książce Bracia, obcy czy współobywatele Jan Doktór w sposób syntetyczny i wnikliwy zarazem, na podstawie analizy rozmaitych źródeł, przedstawia debaty prowadzone w różnych częściach Europy przez chrześcijan na temat judaizmu i jego wyznawców. Wywód rozpoczyna od zaprezentowania argumentacji św. Augustyna, kończy zaś na opisaniu projektów równouprawnienia żydów z przełomu XVIII i XIX wieku, siłą rzeczy wybierając z tego bogatego materiału przypadki kluczowe. Szczególną wartością pracy jest z jednej strony ukazanie polemik dotyczących judaizmu w kontekście rozwijającej się kultury druku, z drugiej – przedstawienie na tle debat europejskich dyskusji i inicjatyw podejmowanych na ziemiach polskich.
Jest to pierwsza publikacja z serii „Stosunki polsko-żydowskie na ziemiach polskich”. Badania nad stosunkami polsko-żydowskimi rozwinęły się w ostatnich trzydziestu latach, jednak zazwyczaj dotyczą one wybranego miejsca, instytucji albo epoki. W przewidywanym projekcie tomy serii będą uwzględniały konkretną tematykę na przestrzeni dziejów, co pozwoli na prześledzenie zmian i szersze spojrzenie, nie tylko z punktu widzenia konfliktów i różnic, ale także współdziałania i przenikania się środowisk. Chcemy pokazać nie tylko to, co dzieliło, ale także to co łączyło mieszkańców ziem polskich, a od stu lat obywateli Polski, niezależnie od ich wyznania czy narodowości.
W stosunkowo stabilnym polskim świecie religijnym ożywione dyskusje wywołuje ruch religijny nazywany judaizmem mesjanistycznym, Ruchem mesjanistyczno-żydowskim lub ruchem Żydów mesjanistycznych. A to dlatego, że pomiędzy Kościołem a Synagogą powstał - kłopotliwy dla jednej i drugiej strony – religijny pomost po którym kroczą Żydzi mesjanistyczni. Część z nich podąża w stronę chrześcijaństwa, a część w stronę judaizmu. Generuje to pytania dotyczące zarówno natury tego ruchu, jak i tożsamości jego wyznawców.
- Jak doszło do jego powstania i dlaczego nazywa się go judaizmem?
- Kim są Żydzi mesjanistyczni i jakie są podstawy ich wiary?
Odpowiedzi na te pytania zawarte są na kartach niniejszej publikacji. Podczas wieloletnich badań, dr Artur R. Juszczak wniknął w tę przestrzeń religijną wydobywając treści dotąd nieznane. Po latach chaosu informacyjnego dokonał konceptualizacji pojęć i przedstawił definicje umożliwiające właściwy ogląd i obiektywny osąd.
Artur R. Juszczak (ur. 1967 w Krakowie) – doktor nauk teologicznych. Niezależny teolog zajmujący się historią i doktryną tradycji wyznaniowych. Do jego kręgu zainteresowań należą także: biblistyka, asyriologia, filozofia i etyka. Absolwent Wydziału Teologicznego Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.
Drugi tom monumentalnego dzieła Marii i Kazimierza Piechotków poświęcony został bóżnicom murowanym na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej, a więc na większości obszaru dzisiejszej Polski i dużej części Ukrainy, jak też całej Litwy i Białorusi, a nawet niewielkiej części Mołdawii (na lewym brzegu Dniestru). W przeciwieństwie do synagog drewnianych, niemal całkowicie zniszczonych przez nazistowskie Niemcy podczas ostatniej wojny,
synagogi murowane, choć w większości zburzone, a pozostałe zdewastowane (także po 1945 r.), w pewnej części przetrwały do dziś. Po konserwacji i rekonstrukcjach stały się one ważna częścią kulturowego dziedzictwa Polski i Europy Środkowo Wschodniej.
Katalog został wydany we współpracy z Polskim Instytutem Studiów nad Sztuką Świata.
The second volume of the monumental work by Maria and Kazimierz Piechotka is devoted to masonry synagogues built in the lands of the former Commonwealth of Poland and Lithuania–in other words, in most of the territory of present-day Poland and a large part of Ukraine, together with the whole of Lithuania and Belarus, and also a part of Moldova (on the left bank of the River Dniester). The greater part of the world’s Jewish population lived in these territories in modern times and in the nineteenth century, comprising around 10% of the total population of these lands.
Nineteenth and early twentieth century emigration, and above all the Holocaust which took place during the Second World War, resulted in the almost complete disappearance of the Jewish population from these territories. Memorials of the past remain, however, in the form of synagogue architecture represented in drawings, photographs and other materials, as well as in the surviving urban framework of towns in which Jews once lived.
In contrast with wooden synagogues, which were almost completely obliterated by Nazi Germans during the Second World War, masonry synagogues, although mostly destroyed, with the remaining ones devastated also after 1945, have to a certain extent survived to the present day.
Following conservation and reconstruction, they have become a vital element in the cultural heritage of Poland and of Central-Eastern Europe.
The latest in a series of books by Maria and Kazimierz Piechotka devoted to wooden synagogues. Their first book on this topic entitled Wooden Synagogues was released as early as 1957; the English-language edition followed in 1959. Later on, the authors published a number of books through the Krupski i S-ka publishing house: "Heaven’s Gates. Wooden Synagogues in the Territories of the Former Polish-Lithuanian Commonwealth" (1996, translated into English in 2004), followed by "Heaven’s Gates. Brick and Stone Synagogues in the Territories of the Former Polish-Lithuanian Commonwealth" (1999) and "Oppidum Judaeorum. Jews in the Urban Environment of the Polish-Lithuanian Commonwealth". The current edition, prepared after Kazimierz Piechotka’s passing, was made possible thanks to the efforts of Professor Jerzy Malinowski, the financial support of the Minister of Culture and National Heritage as well as the cooperation of the Institute of Arts of the Polish Academy of Sciences and POLIN Museum of the History of Polish Jews in Warsaw. The book consists of two parts. The first part, preceded by a preface which presents the historical background, basic information on the Jewish diaspora, synagogue architecture and summary information on brick and masonry synagogues in Poland, discusses the architectural and structural solutions used for wooden synagogues erected between the mid-17th century and the early 20th century in the territory of the former Polish-Lithuanian Commonwealth as well as their interior layout. The second part – designed as a photo book – contains descriptions, drawings and photographs of the selected wooden synagogues from this period. The current edition features a modified order of chapters, with some chapters having been re-edited and expanded; the catalogue of synagogues featured in the book has also been slightly altered.
What do synagogues look like? What are Yom Kippur and Hanukkah? Find out in Eyewitness Judaism and discover the turbulent history of this fascinating religion. From the origins of the Jewish people to their contribution to the arts and sciences, you'll explore every aspect of Jewish religion and culture.
Eyewitness reference books are now more interactive and colourful, with new infographics, statistics, facts and timelines, plus Eyewitness Judaism also includes a giant fold-out wall chart full of facts, perfect for bedrooms or classrooms.
Great for projects or just for fun, learn everything you need to know about Judaism with Eyewitness.
The first comprehensive account of the evolution and exploitation of the Judeo-Bolshevik myth, from its origins to the present day.
For much of the twentieth century, Europe was haunted by a threat of its own imagining: Judeo-Bolshevism. This myth—that Communism was a Jewish plot to destroy the nations of Europe—was a paranoid fantasy, and yet fears of a Jewish Bolshevik conspiracy took hold during the Russian Revolution and spread across Europe. During World War II, these fears sparked genocide.
Paul Hanebrink’s history begins with the counterrevolutionary movements that roiled Europe at the end of World War I. Fascists, Nazis, conservative Christians, and other Europeans, terrified by Communism, imagined Jewish Bolsheviks as enemies who crossed borders to subvert order from within and bring destructive ideas from abroad. In the years that followed, Judeo-Bolshevism was an accessible and potent political weapon.
After the Holocaust, the specter of Judeo-Bolshevism did not die. Instead, it adapted to, and became a part of, the Cold War world. Transformed yet again, it persists today on both sides of the Atlantic in the toxic politics of revitalized right-wing nationalism. Drawing a worrisome parallel across one hundred years, Hanebrink argues that Europeans and Americans continue to imagine a transnational ethno-religious threat to national ways of life, this time from Muslims rather than Jews.
W siedmiu rozdziałach Chasydyzm. Wszystko, co najważniejsze omawia najważniejsze cechy jednego z najbardziej dynamicznych i długowiecznych ruchów religijnych powstałych kiedykolwiek na ziemiach polskich. Są to po kolei: definicja, role genderowe, charakter przywództwa, wielkość demograficzna, geografia, gospodarka i schyłek okresu klasycznego chasydyzmu. Jest to pierwsza próba odpowiedzi na te pytania w jednym tomie i pierwsze tak szerokie i multidyscyplinarne ujęcie tego tematu.Książka stawia sobie ambitny cel rewizji najważniejszych strukturalnych zaniedbań i błędów w dotychczasowych studiach nad chasydyzmem. Chodzi przede wszystkim o wprowadzenie do analizy chasydyzmu nowych metod badawczych stosowanych dotychczas niedostatecznie, radykalne rozszerzenie bazy źródłowej i chronologicznych ram analizowanego zjawiska oraz odejście od paradygmatu dziejów chasydyzmu jako historii przywódców. Ostatecznym i najważniejszym celem książki jest jednak zbudowanie intelektualnie wartościowej, metodologicznie nowoczesnej, źródłowo innowacyjnej i atrakcyjnej narracji, która wyznaczy nowe kanony myślenia, pisania i mówienia o chasydyzmie, zarówno w Polsce, jak i w literaturze naukowej na świecie.
Książka rabina Homolki zawiera zwięzłe, a zarazem treściwe, omówienie badań nad Jezusem historycznym ze szczególnym uwzględnieniem wkładu autorów żydowskich. Tekst zawiera przegląd dawnych opinii, opis dyskusji nowożytnych i publikacji współczesnych - aż po książki Benedykta XVI, które pozostają w relacji do pracy rabina Neusnera. Jasny wykład, pełen kompetentnie dobranych cytatów, będzie ciekawy dla polskich czytelników zainteresowanych poglądami na to, kim naprawdę był człowiek, który miał tak kolosalny wpływ na historię ludzkości. Autor nie daje jednoznacznej odpowiedzi, ale każdemu umożliwia poszukiwanie własnej - pisze prof. Stanisław Krajewski.
Książka została poświęcona tak zwanym Żydom postępowym, definiowanym jako osoby związane z krakowską synagogą postępową (zwaną Tempel). Postępowcy byli niewielką grupą, stanowiącą kilka procent społeczności żydowskiej Krakowa, na trwałe zapisali się jednak w historii miasta. Kim byli postępowcy i czym się charakteryzowali? Jak wyglądało życie religijne w Templu i czym różniło się od życia w innych synagogach? Czy w Krakowie miała miejsce reforma judaizmu? Jak należy sytuować krakowski Tempel na mapie judaizmu środkowoeuropejskiego?Z roku na rok ukazuje się coraz więcej publikacji dotyczących dziejów Żydów w Krakowie, jednakże religijna historia pozostaje ciągle poza głównym zainteresowaniem. Książka Pani dr Alicji Maślak-Maciejewskiej uzupełnia tę lukę w historiografii o dzieje Żydów związanych z Templem. Jest znakomitym studium prezentującym społeczne i religijne aspekty życia postępowego środowiska Żydów krakowskich w XIX wieku. Może służyć za wzór dla dalszych publikacji rozwijających tę tematykę"".Dr hab. Michał GalasJest to jedno z najlepszych studiów historycznych na temat wschodnioeuropejskich Żydów i jedna z najbardziej błyskotliwych analiz historii Żydów w wieku XIX. Ta świetna praca będzie bez wątpienia lekturą obowiązkową nie tylko ze względu na wartość poznawczą i nowatorskie podejście do tematu reformy religijnej w Europie Wschodniej, ale również z uwagi na nowatorskie podejście metodologiczne i nowe pytania oraz nowe odpowiedzi, jakie monografia ta formułuje. Jest ona również imponująca metodologicznie. Autorka bardzo ostrożnie, w sposób przemyślany i głęboko uzasadniony sięga do różnorodnych metod analizy i interpretacji historycznej, w wielu miejscach wyznaczając nowe standardy dla polskiej judaistyki"".Prof. dr hab. Marcin WodzińskiAlicja Maślak-Maciejewska jest adiunktem w Zakładzie Historii Żydów w Instytucie Judaistyki UJ oraz kierownikiem Ośrodka Studiów nad Historią i Kulturą Żydów Krakowskich UJ. W swojej pracy badawczej zajmuje się historią społeczną i religijną Żydów w XIX stuleciu, szczególnie na obszarze Galicji.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?