Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z szeroką i bogatą ofertą książek, poradników, podręczników o tematyce psychologicznej, a zwłaszcza dotyczącej inteligencji i kreatywności, a także o samorealizacji, karierze, uzależnianiach. W tym dziale proponujemy książki o pracy mózgu, ludzkim umyśle, jak działa mózg?, jak go zaprogramować? na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w proponowanych przez sklep DobreKsiazki.pl publikacjach. Zwłaszcza wydawnictwa: Aha! , Feeria, Helion, Znak proponują ciekawą lekturę z tej tematyki.
Zajrzyj do tej książki, a polubisz uczenie się. W lekkiej i przyjaznej formie prezentuję tu wiele prostych ćwiczeń, pomocnych m.in. w rozwijaniu zdolności koncentracji i lepszego zapamiętywania treści, doskonalenia wyobraźni i twórczego myślenia, radzenia sobie ze stresem i publicznym wystąpieniem.
Przyjemnej lektury !
Autorka
CO SIĘ DZIEJE W MÓZGU, KIEDY MYŚLIMY O PIENIĄDZACH?
Otóż całkiem dużo. Nie wszystko, co się dzieje, ma jednak korzystny wpływ na stan naszych finansów. W Twój mózg, twoje pieniądze Jason Zweig wyjaśnia, dlaczego mądrzy ludzie podejmują głupie decyzje finansowe? oraz co mogą zrobić, by tego typu błędów uniknąć. Zweig, doświadczony dziennikarz finansowy, sięga do najnowszych odkryć neuroekonomii, fascynującej nowej dyscypliny stanowiącej połączenie psychologii, neurobiologii i ekonomii, by lepiej zrozumieć istotę procesu podejmowania decyzji finansowych. Wyjaśnia, dlaczego tak często niepoprawnie oceniamy ryzyko i dlaczego jesteśmy zbyt pewni siebie, gdy chodzi o decyzje inwestycyjne. Rzuca zupełnie nowe światło na proces inwestowania i wyjaśnia, w jaki sposób można kontrolować przebieg walki między rozumem i emocjami.
Twój mózg, twoje pieniądze to książka równie zabawna, co odkrywcza. W trakcie swoich badań Zweig odwiedził wiodące laboratoria neurobiologiczne i poddał się licznym eksperymentom. Łączy anegdoty dotyczące tych doświadczeń z historiami opisującymi błędy inwestycyjne ? przedstawia między innymi zwierzenia ludzi sukcesu, którzy opowiadają o swoich głupich błędach. Na tej podstawie formułuje wnioski i przedstawia praktyczne porady dla inwestorów pragnących podejmować mądrzejsze decyzje.
Ta książka powinna zainteresować każdego, kto kiedykolwiek, myśląc o swojej decyzji finansowej, zaczął się zastanawiać: „Jak mogłem być taki głupi?”.
O AUTORZE
JASON ZWEIG jest doświadczonym dziennikarzem magazynu „Money”. Pisuje też dla „Time’a” i cnn.com. Jest redaktorem uaktualnionego wydania książki Benjamina Grahama Inteligentny Inwestor, klasycznej pozycji, którą Warren Buffet określa mianem „zdecydowanie najlepszej książki o inwestowaniu, jaka kiedykolwiek powstała”. Przed wejściem w skład zespołu redakcyjnego „Money” Jason Zweig zajmował się tematyką funduszy inwestycyjnych w „Forbesie”.
OPINIE
Jason Zweig jest jednym ze światowych ekspertów w dziedzinie inwestowania. Jak widać, był jednak w stanie napisać również doskonałą książkę na temat raczkującej jeszcze dziedziny, jaką jest neuroekonomia. Tę książkę warto kupić i przeczytać, by inwestować bardziej rozważnie, a w konsekwencji lepiej.
Bill Miller, prezes i dyrektor ds. inwestycyjnych, Legg Mason Capital Management
Aktualne kompendium wiedzy na temat kształcenia i stymulowania rozwoju osób zdolnych.
Przedstawia takie zagadnienia jak:
- zależności między inteligencją, zdolnościami a osobowością
- psychologiczne uwarunkowania osiągnięć szkolnych
- eksperymentalne badania wyobraźni twórczej
- proces identyfikacji i diagnozowania zdolności uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych
- społeczne funkcjonowanie osób wybitnie zdolnych w dzieciństwie i życiu dorosłym
Książka jest przeznaczona dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, studentów psychologii oraz kierunków pedagogicznych i nauczycielskich, a także rodziców i wychowawców dzieci wybitnie zdolnych.
Doskonały poradnik dla rodziców i nauczycieli – najnowsze metody wspierania rozwoju i inteligencji dzieci, zasady wychowania zdolnego dziecka, atrakcyjne ćwiczenia łączące zabawę z nauką oraz wiele cennych wskazówek, np. co robić, gdy dziecko nie chce się uczyć, jak skutecznie i mądrze nagradzać, jak pomagać dziecku w nauce. Polecamy również książki: „Mowa dziecka do 6. roku życia. Ćwiczenia usprawniające”, „Uczenie się a pamięć”, „Szybkie czytanie. Sukces w nauce”.
Książka zawiera najnowsze informacje na temat mózgu i najskuteczniejszych metod ćwiczenia umysłu, a także zestawy zadań doskonalące różne płaszczyzny funkcjonowania umysłu: koncentrację, spostrzegawczość, pamięć, inteligencję, myślenie kreatywne, słownictwo. Na końcu zamieszczono odpowiedzi do zadań. Aby skutecznie trenować umysł, warto każdego dnia poświęcić na to czas. Wykonuj jeden zestaw dziennie lub wybierz te zadania, które cię interesują, tak aby ich wykonanie zajęło ci 10-15 minut.
Przystępnie napisany poradnik, w którym znajdziesz najnowsze informacje dotyczące skutecznych metod uczenia się. Dowiesz się, jak pobudzić umysł oraz jak stworzyć odpowiednie warunki do nauki. Zaprezentowano najnowsze sposoby szybkiego zapamiętywania oraz kilka sposobów na trening pamięci. Zamieszczono najnowsze informacje na temat wpływu odpowiedniej diety i suplementów na wzmocnienie pamięci.
Poradnik medyczny, w którym znajdziesz najnowsze wskazówki jak przyspieszyć czytanie i poszerzyć pole widzenia, co gwarantuje sukces w nauce.Znajdziesz ćwiczenia na gimnastykę oczu, poprawę koncentracji oraz ćwiczenia na poprawę spostrzegawczości i percepcji.Poznasz etapy szybkiego i ze zrozumieniem czytania wielopoziomowego.Bogato ilustrowany, napisany przystępnym językiem, poradnik.
Geniusz tkwi w TobieWyobraź sobie, że otrzymujesz przepustkę uprawniającą do przyjrzenia się pracy najwybitniejszych osobistości ze świata rzeczywistego oraz literatury. Możesz obserwować ich niebanalny tok rozumowania i uczestniczyć w narodzinach wielkich dzieł.Bohaterami tego tomu są Arystoteles, Sherlock Holmes, Walt Disney i Wolfgang Amadeusz Mozart. Choć interesowały ich zupełnie różne dziedziny życia, dzielą ich całe epoki, a na dodatek jeden z nich jest postacią literacką, wszyscy czterej mają jednak coś wspólnego. Wszyscy wypracowali sobie wyjątkowo skuteczne metody analizowania i rozwiązywania problemów oraz strategie tworzenia, które nie przestają intrygować i fascynować do dziś.Istotą serii książek ""Strategie geniuszy"" jest ukazanie, jak narzędzia proponowane przez NLP mogą być wykorzystywane do analizy sylwetek ważnych postaci historycznych i literackich w celu pielęgnowania Twojej kreatywności oraz doskonalenia umiejętności rozwiązywania problemów. Dzięki programowaniu neurolingwistycznemu nauczysz się uaktywniać własne pokłady genialności i wykorzystywać je w sferze osobistej oraz zawodowej.Robert Dilts jest jednym z najbardziej znanych i wciąż tworzących trenerów neurolingwistycznego programowania (NLP). Jego osobisty wkład w rozwój tej dziedziny obejmuje wiele podstawowych technik odnoszących się do strategii poznawczych i zmiany przekonań, modelowania zachowań, strategii działań, uczenia się i komunikacji. Do stworzonych przez niego technik i modeli należą integracja skonfliktowanych przekonań, wzorce ""zręcznego języka"" i poziomów ""neuro-logicznych"".Bohaterami kolejnych tomów serii są: Albert Einstein, Zygmunt Freud, Leonardo da Vinci - i wiele innych osób, których działania wywarły ważny wpływ na kształt współczesnego świata.
Podróż w głąb ludzkiej pamięci
Podstawy teoretyczne
Podłoże neurobiologiczne
Odkrywane tajemnice umysłu
Pamięć jest jedną z najbardziej fascynujących funkcji naszego mózgu. Wydaje nam się zupełnie naturalne, że budząc się rano, rozpoznajemy pokój i twarze bliskich, a także potrafimy wykorzystać zdobytą wcześniej wiedzę w codziennych sytuacjach. Przecież zadaniem pamięci jest właśnie gromadzenie wiedzy o świecie i umiejętności nabywanych w ciągu życia. To właśnie dzięki niej udaje nam się zrozumieć zachowania ludzi i zanalizować okoliczności, w jakich się znajdujemy. To ona pozwala nam oceniać obserwowane zdarzenia i odbierane wiadomości.
Książka "Psychologia pamięci" jest podręcznikiem akademickim, a zarazem prawdziwą encyklopedią wiedzy na temat pamięci. Autorka rozpoczyna wykład od przybliżenia teorii, odwołując się do pionierów badań w tym zakresie -- Hermanna Ebbinghausa czy Frederica Bartletta. Osobny rozdział poświęca neurobiologicznemu podłożu, a także organizacji pamięci, jej systemom i procesom. Zabiera nas też w fascynującą podróż w głąb ludzkiego mózgu: opisuje rozwój pamięci od najmłodszych lat aż do wieku dojrzałego. Przybliża specyfikę pamięci autobiograficznej oraz charakteryzuje różnego typu zaburzenia, w tym różne rodzaje amnezji i chorobę Alzheimera.
Ponadto podręcznik opisuje:
systemy pamięci krótkotrwałej i długotrwałej,
procesy kodowania informacji oraz strategie zapamiętywania,
pamięć jawną i utajoną -- przejawy, obserwacje, metody badania,
zapominanie -- teorie i czynniki wpływające na trwałość przechowywania danych,
procesy wydobywania z pamięci potrzebnych informacji,
starzenie się pamięci i zmiany neurologiczne w mózgu.
"Podręcznik pozwoli studentom zdobyć aktualną wiedzę z zakresu psychologii pamięci, ułatwi zrozumienie różnych kontrowersji o charakterze teoretycznym, które są obecne we współczesnej psychologii. Dostarczy też narzędzia do krytycznej analizy różnych wyników, hipotez, koncepcji, itp. Problematyka poruszana w podręczniku zakresowo odpowiada potrzebom studentów psychologii, a także w pewnym stopniu pedagogiki, oraz potrzebom badaczy interesujących się kognitywistyką, a szczególnie filozofią umysłu."
prof. dr hab. Zdzisław Chlewiński
"Podręcznik zasługuje, moim zdaniem, na najwyższą ocenę. Tak jest zarówno ze względu na zawartość treściową książki, jak i zastosowane formy jej prezentacji. (…) Autorce wyrażam uznanie za uwieńczony sukcesem ogromny trud w pełni kompetentnego i starannego przygotowania tekstu."
prof. dr hab. Ziemowit Włodarski
Psychologia pamięci
Spis treści
Przedmowa (13)
Część I Badania nad pamięcią (17)
Rozdział 1. Pamięć jako przedmiot badań (19)
Przejawy pamięci (19)
Pojęcie pamięci (20)
Pamięć czy uczenie się? (22)
Podstawowe rozróżnienia (24)
Główne problemy (25)
Podsumowanie (26)
Literatura uzupełniająca (27)
Zbliżenie. Metafory opisujące pamięć (27)
Rozdział 2. Historia badań (31)
Przednaukowe zainteresowania pamięcią (31)
Pionierzy badań nad pamięcią (35)
Główne podejścia teoretyczne (40)
Wprowadzenie (40)
Asocjacjonizm klasyczny (40)
Behawioryzm (42)
Badania nad uczeniem się werbalnym (44)
Współczesne wersje asocjacjonizmu (45)
Źródła rewolucji poznawczej (45)
Charakterystyka podejścia poznawczego (47)
Badania nad pamięcią w warunkach naturalnych - podejście ekologiczne (48)
Neuropsychologiczne i neuropoznawcze badania nad pamięcią (50)
Podsumowanie (51)
Literatura uzupełniająca (53)
Rozdział 3. Metody badań (55)
Podstawowy plan eksperymentu w badaniach pamięci (55)
Pomiary pamięci (56)
Rodzaje zadań służących do pomiaru pamięci (56)
Testy reprodukcji (57)
Testy rozpoznawania (60)
Testy pośrednie (62)
Testy pamięci prospektywnej (63)
Metoda chronometryczna (64)
Zmienne niezależne w badaniach pamięci (64)
Zmienne na etapie kodowania (64)
Zmienne na etapie przechowywania (67)
Zmienne na etapie wydobywania (67)
Zmienne związane z badaną populacją (68)
Podsumowanie (69)
Literatura uzupełniająca (70)
Część II Natura ludzkiej pamięci - systemy i procesy (71)
Rozdział 4. Neurobiologiczne podłoże pamięci (73)
Pytania dotyczące relacji między pamięcią a mózgiem (73)
Problem mózgowej lokalizacji pamięci (75)
Poszukiwania engramu (75)
Czy pamięć ma ścisłą lokalizację w mózgu? (75)
Współczesne ujęcie problemu (76)
Podstawowe dane o strukturach anatomicznych mózgu (78)
Półkule mózgowe (78)
Kora mózgowa (79)
Układ limbiczny i formacja hipokampa (82)
Zwoje podstawy, pień mózgu i móżdżek (83)
Struktury zaangażowane w procesy pamięci (86)
Metody badania relacji między pamięcią a strukturami mózgu (87)
Lezje i sekcje mózgu (87)
Przegląd technik obrazowania mózgu (88)
Obrazowanie elektrofizjologiczne (89)
Pozytronowa tomografia emisyjna (92)
Czynnościowy rezonans magnetyczny (94)
Problemy interpretacyjne (95)
Neurony i procesy przewodzenia informacji w układzie nerwowym (96)
Budowa neuronu (97)
Synapsy (98)
Przewodzenie informacji i komunikacja między neuronami (100)
Neuroprzekaźniki (101)
Receptory synaptyczne (103)
Badania nad komórkowymi i molekularnymi mechanizmami pamięci (105)
Koncepcja Hebba (105)
Plastyczność układu nerwowego jako podłoże pamięci (105)
Mechanizmy plastyczności synaptycznej - LTP i LTD (106)
Zmiany strukturalne w synapsach (108)
Rola genów (110)
Podsumowanie (111)
Literatura uzupełniająca (114)
Rozdział 5. Organizacja pamięci - systemy i procesy (115)
Podstawy organizacji pamięci (115)
Jedna pamięć czy kilka? (116)
Tradycyjne rozróżnienia (116)
Wielomagazynowe modele pamięci (116)
Argumenty za wielomagazynowymi modelami pamięci i przeciw nim (120)
Procesy przetwarzania informacji a pamięć (124)
Koncepcja poziomów przetwarzania (124)
Krytyka i rozwój koncepcji poziomów przetwarzania (128)
Podejście procesualne w wyjaśnianiu funkcjonowania pamięci (129)
Ile jest systemów pamięci? (130)
Główne podziały (130)
Kryteria wyróżniania systemów pamięci (132)
Dane o mózgowej organizacji pamięci (134)
Typologia L.R. Squire'a (138)
Pięć głównych systemów pamięci ludzkiej według Schactera i Tulvinga (139)
Podsumowanie (141)
Literatura uzupełniająca (143)
Zbliżenie 1. Relacje pomiędzy systemami pamięci - model SPI (143)
Zbliżenie 2. Wyodrębnianie się systemów pamięci w 1. roku życia człowieka (145)
Rozdział 6. Systemy pamięci krótkotrwałej (149)
Krótkotrwałe pamiętanie informacji (149)
Pamięć sensoryczna (150)
Pamięć ikoniczna (150)
Pamięć echoiczna (155)
Jak funkcjonuje pamięć sensoryczna? (159)
Charakterystyka pamięci krótkotrwałej (160)
Pojemność (160)
Zapominanie (162)
Wydobywanie informacji (163)
Kody pamięci krótkotrwałej (166)
Pamięć operacyjna (170)
Pamięć a bieżąca aktywność poznawcza (170)
Badania metodą podwójnego zadania (172)
Model pamięci operacyjnej Baddeleya (173)
Pętla fonologiczna (175)
Notes wizualno-przestrzenny (179)
Centralny system wykonawczy (181)
Bufor epizodyczny (182)
Inne modele pamięci operacyjnej (182)
Problemy teoretyczne i kierunki badań (184)
Podsumowanie (186)
Literatura uzupełniająca (188)
Zbliżenie. Różnice indywidualne w pamięci operacyjnej a inteligencja płynna (188)
Zastosowanie. Jak powiększyć zakres pamięci krótkotrwałej? Naucz się strategii albo zostań ekspertem (190)
Rozdział 7. Systemy pamięci długotrwałej (193)
Zawartość pamięci długotrwałej (193)
Pamięć proceduralna (194)
Pamięć proceduralna a inne systemy pamięci długotrwałej (194)
Nabywanie umiejętności (196)
Etapy nabywania umiejętności według J.R. Andersona (198)
Reprezentacja wiedzy proceduralnej (200)
Trwałość umiejętności (201)
Obszary mózgu zaangażowane w pamięć umiejętności (202)
Pamięć deklaratywna - semantyczna i epizodyczna (203)
Rozróżnienie pamięci semantycznej i epizodycznej (203)
Charakterystyka pamięci semantycznej (205)
Charakterystyka pamięci epizodycznej (206)
Badania metodą pamiętam-wiem (207)
Dane neuropsychologiczne (209)
Dane neuropoznawcze (212)
Kontrowersje teoretyczne (213)
Reprezentacja wiedzy deklaratywnej (214)
Reprezentacja w formie sądów (214)
Reprezentacja w formie wyobrażeń (216)
Model podwójnego kodowania (216)
Model pojedynczego kodu (219)
Spór o reprezentacje (219)
Struktura pamięci semantycznej (220)
Jak zorganizowana jest wiedza semantyczna? (220)
Modele sieciowe (220)
Modele porównywania cech (223)
Modele schematów, ram i skryptów (224)
Podsumowanie (227)
Literatura uzupełniająca (229)
Zbliżenie 1. Rozwój bez pamięci epizodycznej - czy wystarczy pamięć semantyczna? (230)
Zbliżenie 2. Czy zwierzęta mają pamięć epizodyczną? (232)
Rozdział 8. Procesy kodowania informacji w pamięci długotrwałej (235)
Wprowadzenie (235)
Formy aktywności podczas kodowania informacji w pamięci długotrwałej (236)
Powtarzanie (236)
Organizowanie (241)
Werbalizacja (243)
Wyobrażenia (245)
Elaboracja (247)
Zapamiętywanie zamierzone i niezamierzone (249)
Strategie zapamiętywania zamierzonego (249)
Zapamiętywanie niezamierzone (249)
Konstruktywny i wybiórczy charakter procesów kodowania (251)
Zmiany w informacjach powstające podczas kodowania (251)
Rola schematów (256)
Wpływ poziomu przetwarzania na kodowanie informacji (258)
Kodowanie informacji jako produkt uboczny operacji poznawczych (258)
Kodowanie a późniejsze wydobywanie informacji (261)
Efekt generowania (263)
Efekt odniesienia do Ja (264)
Podsumowanie (266)
Literatura uzupełniająca (267)
Zbliżenie 1. Efekt wyższości obrazu (268)
Zbliżenie 2. Efekt działania (269)
Zastosowanie. Jak uczyć się treści tekstów podręcznikowych? Strategia PQ4R (270)
Zastosowanie 2. Jak organizować szkolenia? Manipulowanie czasem (271)
Rozdział 9. Zapominanie (275)
Zapominanie różnych rodzajów informacji (275)
Krzywa zapominania Ebbinghausa (276)
Zapominanie zdarzeń autobiograficznych (277)
Zapominanie języka obcego (278)
Zapominanie wiedzy szkolnej i uniwersyteckiej (280)
Teorie zapominania (281)
Dlaczego zapominamy? (281)
Hipoteza rozpadu śladu pamięciowego (281)
Rola interferencji (283)
Schemat badań nad interferencją proaktywną (284)
Zapominanie jako brak dostępu do śladu pamięciowego (286)
Modyfikacje śladu pamięciowego (287)
Wyparcie jako mechanizm zapominania (288)
Czynniki wpływające na trwałość przechowywania informacji w pamięci (290)
Adaptacyjne funkcje zapominania (293)
Podsumowanie (294)
Literatura uzupełniająca (295)
Zbliżenie 1. Procesy konsolidacji śladów pamięciowych (295)
Zbliżenie 2. Zapomnieć na życzenie - badania nad zapominaniem ukierunkowanym (297)
Zastosowanie 1. Jak przeciwdziałać zapominaniu? (300)
Rozdział 10. Procesy wydobywania informacji z pamięci deklaratywnej (303)
Charakterystyka wydobywania informacji z pamięci deklaratywnej (304)
Rozpoznawanie a reprodukcja (304)
Zjawisko "końca języka" (305)
Poczucie pamiętania (307)
Rola wskazówek - zasada specyficzności kodowania (308)
Zależność od kontekstu - relacja między warunkami wydobywania i kodowania (312)
Strategie przypominania (319)
Modele wydobywania (321)
Model jednego procesu (321)
Modele generowania-rozpoznawania (322)
Modele wydobywania oparte na zasadzie specyficzności kodowania (323)
Dwa procesy w rozpoznawaniu - ocena znajomości i przypomnienie (324)
Mózgowe korelaty wydobywania informacji z pamięci deklaratywnej (327)
Zniekształcenia w przypominaniu (328)
Podsumowanie (333)
Literatura uzupełniająca (335)
Zbliżenie 1. Monitorowanie źródła informacji podczas przypominania (335)
Zbliżenie 2. Zaraźliwe błędy - zjawisko konformizmu w pamięci (337)
Zastosowanie 1. Wywiad poznawczy jako procedura wydobywania informacji o zdarzeniu (339)
Zastosowanie 2. Czy hipnoza pomaga w przypominaniu? (342)
Rozdział 11. Pamięć utajona (345)
Pamięć a świadomość (345)
Przejawy pamięci utajonej (346)
Obserwacje kliniczne (347)
Pamięć nieświadoma u ludzi zdrowych (348)
Metody badania pamięci utajonej (349)
Testy pośrednie oparte na torowaniu (349)
Badania nad uczeniem się nieświadomym (354)
Porównanie pamięci jawnej i utajonej (355)
Niezależność stochastyczna testów pamięci jawnej i utajonej (355)
Dysocjacje w porównaniach populacji (356)
Dysocjacje funkcjonalne (358)
Problemy związane z porównaniami - procedura dysocjacji procesów (362)
Dane neuropoznawcze (366)
Wyjaśnienia teoretyczne (367)
Charakterystyka pamięci utajonej (367)
Teoria aktywacji (368)
Teorie odrębnych systemów pamięci (368)
Teorie oparte na procesach przetwarzania informacji (369)
Znaczenie pamięci utajonej (371)
Podsumowanie (373)
Literatura uzupełniająca (375)
Zbliżenie 1. Fałszywa sława, iluzja prawdy i inne efekty pamięci utajonej (376)
Zbliżenie 2. Nieświadomy plagiat - jak to możliwe? (377)
Zastosowanie. Nabywanie umiejętności przez pacjentów amnestycznych metodą znikających wskazówek (380)
Część III Pamięć w ciągu życia człowieka (383)
Rozdział 12. Od dziecka do dorosłego - rozwój pamięci (385)
Zależność między pamięcią a wiekiem człowieka (385)
Przejawy pamięci we wczesnym dzieciństwie (387)
Pomiary rozpoznawania (387)
Pomiary odtwarzania (392)
Rozwój poszczególnych systemów pamięci (393)
Pamięć operacyjna (394)
Pamięć proceduralna (396)
Pamięć deklaratywna (397)
Rozwój strategii pamięciowych (397)
Deficyty strategiczne (397)
Prestrategie i prekursory zachowań strategicznych (399)
Rozwój metapamięci i kontroli nad pamięcią (402)
Podsumowanie (404)
Literatura uzupełniająca (405)
Zbliżenie 1. Czy dziecko pamięta doświadczenia z okresu prenatalnego? (405)
Zbliżenie 2. Jak małe dzieci radzą sobie bez strategii pamięciowych? Przetwarzanie informacji w monologach przed snem i w zabawie tematycznej (408)
Zastosowanie. Czy dziecko może być wiarygodnym świadkiem zdarzenia? (410)
Rozdział 13. Historia życia zapisana w pamięci - pamięć autobiograficzna (413)
Charakterystyka wspomnień autobiograficznych (413)
Specyfika pamięci autobiograficznej (413)
Cechy wspomnień (414)
Rodzaje wspomnień (416)
Metody badania (416)
Organizacja pamięci autobiograficznej (419)
Pamiętanie doświadczeń życiowych (422)
Pamięć przeżyć z różnych okresów życia (422)
Reminiscencja (423)
Amnezja dziecięca (424)
Pamięć fleszowa (429)
Czy pamięć autobiograficzna jest wierna? (432)
Rekonstruowanie wspomnień (432)
Pamięć w służbie Ja (434)
Wpływ kontekstu społecznego podczas wspominania (435)
Jak powstają fałszywe wspomnienia? (436)
Podsumowanie (438)
Literatura uzupełniająca (440)
Zbliżenie. W poszukiwaniu wypartych wspomnień z dzieciństwa - wspomnienia odzyskane czy fałszywe? (441)
Rozdział 14. Pamięć w późnym wieku (445)
Starzenie się pamięci (445)
Słabe i mocne strony pamięci w późnym wieku (446)
Hipotezy wyjaśniające osłabienie pamięci (451)
Przegląd hipotez (451)
Spowolnienie poznawcze (452)
Redukcja zasobów przetwarzania (454)
Deficyty w hamowaniu nieistotnych informacji (457)
Zmiany neurologiczne w mózgu (460)
Dlaczego pamięć pogarsza się w późnym wieku? (463)
Podsumowanie (464)
Literatura uzupełniająca (465)
Zbliżenie. Pamięć prospektywna starszych ludzi (466)
Rozdział 15. Zaburzenia pamięci (469)
Czynniki zaburzające funkcjonowanie pamięci (469)
Rodzaje zaburzeń (474)
Główne rozróżnienia (474)
Amnezja następcza (475)
Amnezja wsteczna (477)
Amnezje organiczne (479)
Zespół amnestyczny po uszkodzeniu przyśrodkowych części płatów skroniowych (479)
Zespół amnestyczny po uszkodzeniu międzymózgowia (483)
Przejściowa amnezja globalna (486)
Amnezje funkcjonalne (489)
Ogólna charakterystyka (489)
Amnezja dysocjacyjna (493)
Fuga dysocjacyjna (493)
Dysocjacyjne zaburzenie tożsamości (494)
Zaburzenia pamięci w demencjach (496)
Ogólna charakterystyka (496)
Choroba Alzheimera (497)
Podsumowanie (500)
Literatura uzupełniająca (501)
Słownik (503)
Bibliografia (523)
Indeks nazwisk (589)
Indeks rzeczowy (601)
Ogólna kategoria pamięci obejmuje bardzo wiele fenomenów mnemonicznych, włącznie z zapominaniem tak spontanicznym, jak i intencjonalnym. Przywrócenie i uwypuklenie perspektywy kulturowej skłania do przemyślenia i precyzacji pojęć tak podstawowych, jak pamięć zbiorowa i pamięć społeczna, oraz do podejmowania wysiłków tworzenia bardziej precyzyjnych kategorii analitycznych i dążenia do większej spójności teoretycznej w badaniach nad pamięcią.
Perspektywa kulturowa w badaniu pamięci otwiera nowe horyzonty dzięki zorientowaniu na procesy komunikacji i różne symboliczne formy reprezentowania przeszłości, w tym te, które umożliwia kultura nowych mediów.
Kulturowo zapośredniczona pamięć autobiograficzna jest warunkiem konstruowania tożsamości osobistej. Podobnie też wiązano pamięć zbiorową z tożsamością zbiorową. W centrum zainteresowania pozostawały wspólnoty pamięci, nie tylko posiadające wspólną przeszłość, ale także razem ją upamiętniające. Jakkolwiek ważna i istotna jest taka forma manifestacji pamięci zbiorowej, szczególnie w odniesieniu do grup etnicznych i wspólnot narodowych, a także państwa narodowego i jego polityki pamięci, to nie może ona przesłaniać daleko szerszego spectrum problemów pamięci i kultury.
W tekstach składających się na książkę Kultura jako pamięć Autorzy poruszają zarysowaną wyżej problematykę teoretyczną i metodologiczną badań nad pamięcią w różnych kontekstach społeczno-kulturowych. Jednocześnie kwestie pamięci tworzą soczewkę dla oglądu przemian współczesności w wymiarze czasu i temporalności – ich znaczenia i wartościowania.
(fragment z Przedmowy)
Przetłumaczony na trzynaście języków bestseller nareszcie w Polsce! Dlaczego brazylijscy piłkarze w latach 50. XX w. zaczęli nagle gromić najlepsze drużyny świata
Czy Michał Anioł był, jako dziecko, przeciętny chłopcem, którego nauczyciele zmienili w geniusza
Dlaczego jeden moskiewski klub tenisowy wykształcił w ostatnich latach więcej graczy czołówki światowej niż całe Stany Zjednoczone
Co trzeba zrobić, aby zostać światowej sławy muzykiem
Czy można nauczyć się jak zostać gwiazdą muzyki pop
Amerykański dziennikarz i autor bestsellerów z listy „New York Times`a” Daniel Coyle przez dwa lata jeździł po najlepszych kuźniach talentu. Miejscach, które wypuściły najwięcej na świecie mistrzów w swoich dziedzinach. Dotarł do źródła sukcesu wybitnych trenerów i ich podopiecznych. I odkrył, że geniuszem nie trzeba się urodzić. Można się nim stać.
Książka jest próbą wyjaśnienia sensu starań o osiągnięcie w skali powszechnej komplementarności obu tytułowych zjawisk i procesów - edukacji i autoedukacji. Zastanawiam się […] także, czy jest uzasadnienie, by iść dalej i oprócz komplementarności uwzględnić ich pożądaną współzależność. Bowiem gdy głębiej się zastanowimy nad społeczną i egzystencjalną potrzebą intensyfikacji obu tych procesów, to dojdziemy do wniosku, że ani edukacja, realizowana głównie w ramach działań interaktywnych, ani autoedukacja, oparta na działaniach interaktywnych, jeśli mają być autentycznie twórcze, nie mogą obyć się bez siebie wzajemnie.
Z Wprowadzenia
Czy możliwa jest sztuczna inteligencja? Jedni powiadają „Już istnieje!”. „Nigdy jej nie stworzymy!” – odpowiadają inni. Zastanawiając się nad bardziej wyważoną odpowiedzią, badacze zazwyczaj analizują to, czym jest inteligencja, pozostawiając na boku zagadnienie tego, w jaki sposób miałaby być ona zrealizowana. Tymczasem od prawie wieku istnieje i rozwija się teoria wyznaczająca możliwości i ograniczenia komputerów. O jej kontekście historycznym, podstawowych twierdzeniach i granicach jej zastosowań w przystępny, lecz nie powierzchowny sposób traktuje Nieobliczalna obliczalność.
Mały geniusz to książka dla chłopców i dziewczynek, która pozwoli rozwijać zdolności intelektualne w sposób zabawny i motywujący.
Trzysta zadań, z których się składa ujęto w sześciu częściach odpowiadających umiejętnościom poznawczym uważanym przez psychopedagogów za wskaźniki inteligencji.
Zadania te zaplanowano jako prawdziwe wyzwania, aby dzieci uaktywniły swoje zdolności pokonywania trudności i odkryły, że potrafią rozwiązywać problemy oraz reagować na nowe doświadczenia.
Z Małym geniuszem dzieci nauczą się porównywać, porządkować, klasyfikować, rozpoznawać, analizować, uogólniać...
Pamięć robocza to centralny konstrukt we współczesnej psychologii poznawczej, odgrywający kluczową rolę w funkcjonowaniu poznawczym jednostki. Stanowi swoiste centrum dowodzenia taktycznego i operacyjnego umysłu, które z podlegającymi mu jednostkami sztabowymi pełni różnorakie i, co ważniejsze, uniwersalne dla umysłu funkcje. Jest szeroko używana jako hipotetyczny mechanizm poznawczy, wpływający na sprawność zarówno wyrafinowanych, abstrakcyjnych procesów intelektualnych, jak i czynności wykonywanych w życiu codziennym. Książka jest próbą podsumowania dorobku badawczego autora, dotyczącego problemów z zakresu struktury i głównych funkcji pamięci roboczej oraz pogranicza poznania i różnic indywidualnych, zawężonego do związków funkcjonowania pamięci roboczej z efektywnością wybranych form rozumowania relacyjnego.
Tematyka pamięci roboczej należy do tych obszarów badań psychologicznych, w których obserwujemy największy przyrost wiedzy, ale i najszybsze tempo zmiany obowiązujących poglądów. Dlatego tysiące publikacji na ten temat to głównie artykuły empiryczne. Tymczasem środowisko badaczy potrzebuje również uogólnień i syntez, a to jest możliwe tylko w dłuższym, bardziej teoretycznym tekście. Takie kryterium spełnia niniejsza monografia, choć zawiera ona - obok rozważań teoretycznych - opis badań empirycznych. Autor prezentuje się jako ekspert w wybranej dziedzinie badań psychologicznych, a jego erudycja i wiedza na temat modeli pamięci roboczej są imponujące. Książka zawiera wiele oryginalnych wątków i pomysłów badawczych. Szczególnie cenne jest ujęcie problemu myślenia dywergencyjnego. Większość badań nad związkami pamięci roboczej z rozumowaniem dotyczy myślenia konwergencyjnego, nie istnieją natomiast tego typu analizy dotyczące myślenia dywergencyjnego. Autor nie tylko podjął ten problem, ale też wymyślił oryginalne procedury badawcze.
Z recenzji prof. dr. hab. Edwarda Nęckin
JAROSŁAW ORZECHOWSKI - psycholog, adiunkt na Uniwersytecie Jagiellońskim i w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Autor wielu prac badawczych dotyczących udziału pamięci roboczej w złożonej aktywności poznawczej człowieka (rozumowaniu, twórczości, inteligencji), publikowanych zarówno w polskich, jak i zagranicznych czasopismach. Współautor podręcznika Psychologia poznawcza. Członek European Society for Cognitive Psychology, najważniejszego europejskiego towarzystwa naukowego, skupiającego badaczy procesów poznawczych człowieka.
Książka poświęcona jest zagadnieniu myślenia efektywnego (smart thinking) ? jednej z najbardziej cenionych obecnie na świecie zdolności człowieka, dzięki której można lepiej radzić sobie z problemami i sprawnie odnajdywać kreatywne rozwiązania. Autor publikacji, dr Art Markman, korzystając z najnowszych odkryć w zakresie psychologii poznawczej oraz innych dziedzin nauki, udowadnia, że myślenia efektywnego można, a nawet trzeba się nauczyć.
Poradnik to lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce wykorzystać swój potencjał, myśleć w sposób innowacyjny oraz osiągać wyznaczone cele. Polecany jest wszystkim tym, których interesuje własny rozwój i wykorzystanie psychologii do poprawy jakości życia.
Ta książka to osobista instrukcja obsługi twojego umysłu, dzięki której dowiesz się, jak skuteczniej zapamiętywać informacje, uczyć się oraz wykorzystywać wiedzę do własnych potrzeb. Znajdziesz w niej cenne, rzetelnie omówione przykłady odkryć, eksperymentów, a także narzędzia i ćwiczenia, które pozwolą ci utrwalić zdobyte wiadomości.
Dzięki lekturze poradnika dowiesz się m.in.:
- na czym polega zasada zwana ?rolą trzech? i jak wykorzystać ją do treningu pamięci
- co to jest iluzja głębi wyjaśniającej czy efekt generowania
- na czym polega ?efekt orzeszków ziemnych?, gdy poznajesz nową osobę
- jak zastosować mechanizm pętli fonologicznej do zapamiętywania nowych faktów
- jakie są sposoby kształtowania mądrych nawyków, pozwalających zdobywać wysokiej jakości wiedzę
Czy wiesz, że wyniki pracy i nauki tylko w pewnym stopniu zależą od inteligencji? Osoba, która posiada ogromne możliwości, ale nie wie, jak z nich korzystać, będzie uzyskiwała znacznie gorsze rezultaty niż ktoś przeciętny. Sięgając po ten poradnik, zyskasz wiedzę na temat tego, jak stale rozwijać i w pełni wykorzystywać swój potencjał, aby zachować sprawność umysłową na długie lata.
Dzięki książce autorstwa doświadczonych psychologów dowiesz się, w jaki sposób koncentrować się lepiej i dzięki temu oszczędzać czas. Poznasz metody szybkiego czytania m.in. skanowanie slalomowe lub po przekątnej. Odkryjesz 16 skutecznych, przydatnych w życiu codziennym technik uczenia się, np. rymowanki liczbowe, rzymski pokój czy akronimy. Dowiesz się, do czego służą mapy myśli i jak je samodzielnie tworzyć. Poznasz techniki wspierające kreatywność, szczególnie przydatne, gdy poszukujesz twórczych rozwiązań problemów.
Lektura poradnika, dzięki licznym wskazówkom, poradom i ponad 150 ćwiczeniom, pomoże ci w pełni wykorzystać niezwykłe możliwości twojego mózgu. Przekonasz się również, że ludzka pamięć właściwie nie ma ograniczeń – trzeba tylko nauczyć się z niej właściwie korzystać!
Dzięki poradnikowi dowiesz się m.in.:
- jak poszerzyć pole widzenia i dzięki temu czytać szybciej?
- na czym polega metoda haków – jedna z technik zapamiętywania?
- w jaki sposób żonglowanie wpływa na rozwój umysłu?
- po co ci szczęśliwy długopis na egzaminie?
- jak uczyć się słówek w języku obcym metodą wyzwalaczy?
Lubimy myśleć, że jesteśmy racjonalni, świadomie kontrolujemy swoje emocje i to MY kształtujemy nasze życie, cele, związki, a przede wszystkim świat wokół nas. Według Davida Eaglemana ludzie nie są pępkiem kosmosu i ma to pozytywne, poszerzające horyzonty konsekwencje. Autor dowodzi w błyskotliwy sposób, że często działamy nieświadomie i bez tego nasza egzystencja utknęłaby w martwym punkcie; nasz mózg to wewnętrzna drużyna rywali – dzięki czemu potrafimy być kreatywni; wiemy dużo więcej, niż nam się wydaje, i odpowiadamy za dużo mniej, niż chcieliby nasi sędziowie. Między wierszami autor zamieszcza praktyczne i często humorystyczne porady: jak niezawodnie wygrać partyjkę tenisa; jak zmodyfikować metodę „orzeł czy reszka”, aby podjąć właściwą decyzję w przypadku dręczącego nas dylematu; jak wzmocnić swoją „silną wolę”. Ta lektura zwala z nóg ludzkie ego, na szczęście.
Jest to nowe, poprawione i uzupełnione wydanie książki profesora Uniwersytetu Warszawskiego - Jana Strelaua, która ukazała się kilkanaście lat temu pod tytułem O inteligencji człowieka.
Co to jest inteligencja? Jakimi metodami można ją mierzyć i jakie to ma znaczenie dla praktyki pedagogicznej? Oto pytania, na które szukamy odpowiedzi na łamach tej książki.
Licencja na zaliczanie. Dowiedz się, jak zdać każdy egzamin
Doładuj swoje szare komórki!
Kształcenie ustawiczne, przez całe życie, w myśl zasady lifelong learning, zawsze było koncepcją ambitną, acz odrobinę męczącą. Jest tyle ciekawszych rzeczy do roboty niż wkuwanie, pamięciówki i marszczenie mózgu. Pół biedy, kiedy wystarczyło przeczytać tekst ze zrozumieniem i odpowiednio przedstawić wnioski. Dziś jednak uczenie się przypomina skomplikowaną grę komputerową, a nasze umysły muszą działać niczym urządzenia wielofunkcyjne.
Jesteś dzieckiem Internetu, czy tego chcesz, czy nie. Poszukiwanie informacji, zapamiętywanie jej i przekuwanie na konkretną wiedzę jest trudne, bo wciąż rozpraszają Cię dziesiątki wyskakujących okienek, migających kopert, żółtych słoneczek, pinezek, znaczników i innych przeszkadzajek. Dlatego wydobądź swój mózg z ery analogowej i zmień go szybko w maszynę cyfrową.
Wzbudzanie aktywności mózgu.
Koordynacja pracy obu półkul.
Szybkie czytanie, ekspresowe kojarzenie.
Zarządzanie czasem.
I nieśmiertelne: zakuwanie, zaliczanie i zapominanie (tego, co nieistotne).
Fragment książki Licencja na zaliczanie
Teoria, czyli o co w tym tak naprawdę chodzi?
Współczesne pokolenie rozwija się w zupełnie innych warunkach niż pokolenie naszych dziadków. Ponieważ dorastamy w świecie wypełnionym cyfrową technologią i gadżetami, nasze mózgi musiały się nauczyć radzić sobie każdego dnia z ogromną ilością danych.
Poszukiwanie informacji w dzisiejszym świecie jest diametralnie inne niż jeszcze 20 lat temu. Aby dotrzeć do jakiegoś faktu historycznego, biografii lub informacji technicznej, nie trzeba już iść do biblioteki, nie trzeba nawet otwierać żadnej książki. Wystarczy tylko wpisać odpowiednie wyrażenie w najpopularniejszą wyszukiwarkę świata, by w sekundę otrzymać tysiące bitów treści.
Zmienił się też sposób spędzania wolnego czasu i zmieniły się nawyki związane ze zdobywaniem wiedzy. Nasi dziadkowie i rodzice dzieciństwo i młodość spędzili na grach i zabawach na podwórku, a w dorosłym życiu wiadomości wysłuchiwali najwyżej raz dziennie. Książka była bardzo często jedyną i podstawową rozrywką. Zapewniało to wczesny trening skupienia i koncentracji, a w dorosłym życiu umożliwiało zdobycie pogłębionej wiedzy specjalistycznej. Dzisiejsi dwudziesto- i trzydziesto-latkowie mieli już w dzieciństwie do czynienia z pierwszymi komputerami i grami. Dorastali też w świecie wypełnionym medialnymi przekazami, wiadomościami i reklamami. Daje to niesamowite możliwości poszerzania wiedzy, ale ma również pewne konsekwencje dla mózgu.
Do przeciętnego Europejczyka każdego dnia dociera potencjalnie więcej informacji, niż jego pradziadek miał szansę usłyszeć w ciągu całego miesiąca czy nawet roku. Węgierski psycholog Csikszentmihalyi oszacował, że nasz system nerwowy pozwala przetworzyć maksymalnie do 110 bitów informacji na sekundę, co daje ok. 500 000 bitów każdego dnia i ok. 168 miliardów bitów w ciągu przeciętnej długości życia. Pozostałe informacje w ogóle do nas nie docierają — są zatrzymywane już na etapie filtra uwagi, który ma ograniczoną pojemność. Z tych, które do nas dotrą, tylko nieliczne są zapamiętywane i zostają w naszym umyśle na dłużej. W tym gąszczu informacji łatwo jest zgubić coś, co jest dla nas naprawdę istotne i wartościowe, a jednocześnie zmarnować cenną uwagę i czas na rzeczy nieproduktywne. Dlatego wiedza przeciętnego przedstawiciela dzisiejszych czasów jest prawdopodobnie większa niż wiedza jego pradziadka, ale jest też niestety o wiele bardziej powierzchowna i wyrywkowa.
Nie bez znaczenia są też przyjemności, którym oddajemy się od wczesnej młodości. Telewizja, zwłaszcza w rozrywkowym wydaniu, opiera się na biernym odbieraniu informacji, nie dając nawet szansy na głębszą refleksję nad treścią. W konfrontacji z interaktywnymi możliwościami Internetu książka jako rozrywka wypada dla większości młodych ludzi zdecydowanie mniej atrakcyjnie, zwłaszcza że streszczenie niemal każdej lektury można dziś ściągnąć w formie e-booka lub obejrzeć jej opracowanie w formie wideo na YouTube. Efekt jest taki, że skupienie się na książce bądź nawet dłuższym artykule jest dla wielu młodych osób poważnym wyzwaniem. Oczywiście nadawcy wiadomości wychodzą temu naprzeciw, dlatego średnia długość artykułów w Internecie systematycznie spada. Tradycyjne media, chcąc wszelkimi sposobami walczyć o naszą uwagę, zmierzają w stronę tabloidów.
By na bieżąco ogarniać i rozumieć otaczającą nas rzeczywistość, a także by wykonywać systematycznie zadania w szkole czy w pracy, musimy często drastycznie upraszczać płynące do nas informacje. W jaki sposób
to robimy? Na przykład czytając tylko nagłówki lub kilka pierwszych paragrafów artykułów z gazet i czasopism. Czasem poprzestajemy nawet na samych zdjęciach i to z nich wyciągamy wnioski.
Taki „trening" w upraszczaniu danych nie sprzyja bynajmniej pogłębionej analizie dłuższego tekstu — książki czy np. artykułu naukowego. Dlatego dla tak wielu młodych osób przeczytanie lektury, która liczy, powiedzmy, 300 stron, lub trudnego artykułu, który liczy stron kilkanaście, staje się prawdziwym wyzwaniem.
„Info-blitzkrieg" to nowe określenie na bombardowanie milionami bitów elektronicznych informacji i obrazów. Prowadzi to do stanu, który naukowcy nazywają „trwałą niepełną uwagą".
Jak wygląda to w praktyce? Wyobraźmy sobie młodego człowieka przed komputerem. Pracuje nad referatem na lekcję biologii i przeczesuje Internet w poszukiwaniu interesujących go informacji. Jednocześnie ma otwartych kilka lub nawet kilkanaście kart w przeglądarce i co najmniej dwa komunikatory. Sprawdza pocztę, zagląda na Facebooka, demoty-watory, przegląda nowe zdjęcia znajomych i teledyski na YouTube. Robi to tym sprawniej, im bardziej wyćwiczony jest w szybkim przenoszeniu uwagi z jednego obiektu na drugi.
Mózgi naszych rodziców „wynagradzane" były za umiejętność koncentracji uwagi, a więc zdolność całkowitego skupienia się na wybranej czynności. Jeśli ktoś przeczytał książkę, mógł liczyć na dobrą ocenę w szkole. Mózgi osób wychowanych z Internetem „wynagradzane" są za umiejętność jednoczesnej koordynacji kilku procesów (jak wspomniany licealista przygotowujący referat).
Cechą charakterystyczną korzystania z Internetu jest tzw. multita-sking. Będąc on-line, często oprócz wykonywania zasadniczej pracy lub uczenia się jednocześnie rozmawiamy ze znajomymi, przeglądamy zdjęcia na portalach społecznościowych albo wysyłamy maile. Mówi się nawet nie tylko o multitaskingu, ale o task-jugglingu, czyli żonglowaniu zadaniami (najczęściej w sposób dowolny). Bezpośrednim rezultatem jest spadek koncentracji na głównym zadaniu. Istnieje też długofalowy skutek takiego multitaskingu: coraz więcej gimnazjalistów, licealistów i studentów zgłasza problemy z koncentracją. Jako trener szybkiego czytania i technik pamięciowych słyszę o tym często z ust kursantów podczas szkoleń.
Trwale „zanurzenie" w technologii w okresie formowania się mózgu może prowadzić do zmian, których konsekwencji nie jesteśmy jeszcze w stanie przewidzieć. Jedna z teorii mówi, że powoduje to zwolnienie rozwoju płatów czołowych mózgu. „»Komputerowe« dzieci rozwiną się emocjonalnie tylko do poziomu nastolatków i nigdy go nie przekroczą" - głosi. Inna teoria określa współczesnych nastolatków mianem „pokolenia płytko przetwarzającego".
Czy wobec tego należy się odciąć od technologii, żeby zadbać o właściwy rozwój swojego mózgu? Wydaje się, że dla osoby, która chce sprawnie funkcjonować w świecie, nie ma już możliwości ucieczki od nowoczesnych mediów. Wszyscy jesteśmy „dziećmi Internetu".
Warunkiem sukcesu, czy to akademickiego, czy to w biznesie, czy w innych dziedzinach życia, jest nauczenie się zarządzania swoją uwagą. Osoba potrafiąca doskonale się koncentrować może się skupić na tym, co jest dla niej ważne, ignorując wszystko to, co tylko przeszkadza w osiąganiu celów. Tym, co można zrobić dla poprawy własnego funkcjonowania, jest nauczenie się metod, które pozwalają szybko i z dużym zrozumieniem czytać i zapamiętywać to, co jest dla nas naprawdę ważne.
Proponuję Ci zestaw metod, stanowiących odpowiedź na wyzwania współczesności. Będzie to pięć kompletnych modułów, które umożliwią Ci znaczne podniesienie jakości Twojej nauki i pracy, a jednocześnie zaoszczędzą Twój czas. Aby w pełni korzystać z potencjału swojego mózgu, należy wszechstronnie rozwijać umysł.
Pierwszym etapem będzie poprawa synchronizacji między półkulami. Dlaczego jest to takie ważne? Umysł, który pracuje w pełni dla naszych potrzeb, jest elastyczny — w razie konieczności potrafi szybko przenosić uwagę z jednej rzeczy na drugą, a kiedy musimy się skupić na trudnym zagadnieniu, jest w stanie poświęcić całą energię na tę właśnie rzecz.
Elastyczny umysł ma równomiernie rozwinięte obie półkule mózgowe. Lewa półkula odpowiada w większym stopniu za myślenie analityczne, za rzeczy policzalne, logiczne itp. Prawa półkula jest półkulą twórczą, holistyczną, odpowiada za wyobraźnię, analizę obrazów, wrażliwość; w niej zlokalizowane są też nasze emocje.
Jak łatwo zauważyć, system edukacji kładzie nacisk głównie na lewą półkulę, zdolności analityczne, matematyczne, myślenie przyczynowo-skutkowe i pamięciowe odtwarzanie materiału. Typowi „prawopółkulowi" do niedawna byli wręcz dyskryminowani w szkole, czego przejawem było chociażby zmuszanie osób leworęcznych, czyli tych, u których dominująca była prawa półkula, do pisania „poprawnie", a więc prawą ręką. Jak dotąd również niewiele miejsca poświęca się w szkole na rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia.
Nie można powiedzieć, że dominacja jednej półkuli jest lepsza od dominacji drugiej. Wszystko zależy od tego, jakie stawiamy sobie cele. Jeśli planujemy zostać najlepszymi w kraju lekarzami internistami, prawnikami czy naukowcami z danej dziedziny, niezbędne jest nabycie dużej ilości specjalistycznej wiedzy i sprawne nią operowanie. Jeśli interesuje nas grafika, chcemy zostać fotografami lub przedsiębiorcami, wówczas ważnym elementem sukcesu jest bycie twórczym i kreatywnym i to tę cechę należy rozwijać.
Oczywiście nawet ktoś, kto czuje powołanie do bycia przedsiębiorcą czy twórcą, musi przejść przez system edukacji, w którym wymaga się dużej aktywności lewopółkulowej. Naukowiec z kolei potrzebuje pra-wopółkulowego elementu bycia twórczym, aby zaprojektować eksperyment, który wykryje jakąś nową zależność. Najlepszą strategią jest zatem rozwijanie obu półkul przez odpowiednie ćwiczenia oraz poprawę synchronizacji między nimi. To, co potocznie uznajemy za inteligencję, czyli biegłość w pojmowaniu nowych rzeczy i operowaniu danymi, jest w istocie tylko jednym rodzajem inteligencji — inteligencją akademicką, a ściślej -tzw. inteligencją wykonawczą. Są jednak osoby, którym nie zależy na sukcesie akademickim, a które doskonale radzą sobie w relacjach z ludźmi (mówimy wówczas o inteligencji społecznej lub emocjonalnej) albo w biznesie (inteligencja praktyczna/finansowa).
Ludzie, którzy osiągają największe sukcesy w życiu, a zarazem są najszczęśliwsi, bo czerpią satysfakcję z różnych dziedzin swojego życia, potrafią sprawnie używać obu półkul. Pozwala to na szybką „obróbkę" problemu czy zagadnienia z różnych punktów widzenia, zarazem twórczo, jak i analitycznie, „prawo-" i „lewopółkulowo".
Jednym z celów tej książki jest rozwijanie umiejętności prawopół-kulowych. Jeśli chcesz doskonalić swoją zdolność do twórczego myślenia, ta książka jest właśnie dla Ciebie. Jeżeli Twoim celem jest poprawa ocen lub ułatwienie sobie nauki, to możesz rozwinąć prawą półkulę, aby wspomagała pracę lewej. Najlepszym tego przykładem jest wykorzystanie wyobraźni, czyli prawopółkulowej umiejętności do zapamiętywania suchych danych i faktów, z którymi ciężko poradzić sobie, „wkuwając je na blachę".
Przykładem typowo lewopółkulowych wyzwań szkolnych jest pamięciowe odtwarzanie dat, definicji, zapamiętywanie sekwencji kroków w rozwiązaniu zadania matematycznego czy rozumienie zależności przyczynowo-skutkowych. Jak więc osiągnąć sukces w szkole i w życiu zawodowym, rozwijając jednocześnie swoją kreatywność?
Jeśli chcesz zostać specjalistą, który w codziennej pracy, przy podejmowaniu każdej decyzji operuje ogromną ilością złożonych informacji, to potrzebujesz doskonałej pamięci i sposobu na organizowanie danych. Jeżeli masz inne plany zawodowe, potrzebujesz sprawnej pamięci, która będzie służyła Twoim codziennym celom związanym z pracą i rodziną.
Drugą umiejętnością, którą posiądziesz dzięki tej książce, jest szybkie czytanie.
Szybkie czytanie ze zrozumieniem ułatwia z pewnością sprawne korzystanie z Internetu. Zanim sam nauczyłem się szybko czytać, często łapałem się na tym, że „odpuszczam sobie" dłuższy artykuł w sieci, bo wiem, że przeczytanie go zajęłoby mi 30 lub 40 minut. Teraz w zasadzie
niczego nie muszę sobie odpuszczać, gdyż ten sam artykuł czytam w całości ze zrozumieniem w ciągu kilku minut. W dodatku mogę się też lepiej na nim skoncentrować. Jest to fantastyczna umiejętność, umożliwiająca radzenie sobie w świecie, w którym „atakuje" nas mnóstwo bodźców, a wiele osób ma trudność ze skupieniem się. Poza tym z tej książki nauczysz się, jak z przeczytanego tekstu zrobić mapę myśli, żeby lepiej utrwalić sobie potrzebne informacje. Mam dla Ciebie w prezencie narzędzie do czytania artykułów, e-booków oraz innych treści z ekranu monitora — przekonaj się, jak bardzo jest ono pomocne. Znajdziesz je pod adresem: www.szybkpczytacz.intelektnalnie.pl. To fenomenalne narzędzie ma grono fanów, którzy — jak wynika z tego, co piszą — nie wyobrażają sobie czytania z ekranu bez użycia Szybkoczytacza.
W kolejnym rozdziale poznasz techniki pamięciowe, które umożliwią Ci sprawne zapamiętywanie informacji wykorzystywanych w szkole i na studiach, jak również w życiu codziennym, takich jak numery telefonów, adresy, listy zakupów.
Przygotowałem też dla Ciebie rozdział poświęcony zarządzaniu czasem. Dowiesz się z niego, dlaczego mamy tendencję do odkładania rzeczy na później i dlaczego, paradoksalnie, nie należy się tym przejmować. Poznasz także znakomity sposób zarządzania swoim dniem, tygodniem i miesiącem. Będzie to system ustalania hierarchii ważności czynności do wykonania, który umożliwi Ci świadomą kontrolę nad tym, czemu poświęcasz swój cenny czas.
Na zakończenie otrzymasz niesamowite narzędzie w postaci map myśli. Służy ono do dwóch rzeczy: do tego, by spisać pozyskaną wiedzę i stosować ją do powtórzeń, oraz do bardzo kreatywnego planowania. Jest to też narzędzie, które stymuluje i rozwija prawą półkulę. Na końcu tej książki znajdziesz serię ćwiczeń, które umożliwią Ci koncentrowanie się wtedy, kiedy zechcesz, na tym, na czym zechcesz, oraz podstawowe ćwiczenie z zakresu zarządzania sobą w czasie, które pozwoli Ci właściwie poukładać ważne zadania poprzez nadanie im odpowiedniej hierarchii. Problem z uczeniem się do egzaminów polega w głównej mierze na tym, że nie chce nam się uczyć, bo nie lubimy danego przedmiotu czy nauczyciela. Nieraz bywa tak, iż główną trudnością jest to, że siedzi się nad danym zadaniem, kartkując książkę lub notatki przez dwie, trzy godziny, zajmując się w rzeczywistości wszystkim dookoła, tylko nic nauką. Nic nie wchodzi wtedy do głowy, bo nie jest to tak naprawdę czas poświęcony na naukę. Zamiast faktycznie się uczyć, możemy np. myśleć o tym, że „musimy" się czegoś nauczyć. Słowo „muszę" warto zamienić na „chcę", a żeby „chciało się" uczyć, trzeba uczynić z tego przyjemność. Dzięki tej książce dowiesz się, jak to, co do tej pory było nudne, zamienić w dobrą zabawę.
Licencja na zaliczanie
Spis treści:
Wstęp
Teoria, czyli o co w tym tak naprawdę chodzi?
1. Koncentracja
2. Synchronizacja półkul mózgowych
Alfabet Games
Jak wykonać ćwiczenie?
3. Czytaj nawet dwa razy szybciej
Szybkie czytanie
Błędy czytelnicze
4. Techniki pamięciowe
Techniki pamięciowe w praktyce
Łańcuszkowa Metoda Skojarzeń
Jak powinny być tworzone skojarzenia?
Jak tworzyć połączenia między wyrazami?
Podstawniki cyfr
Zapamiętywanie zasad ortografii
5. Zarządzanie sobą w czasie
6. Mapy myśli
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?