Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z szeroką i bogatą ofertą książek, poradników, podręczników o tematyce psychologicznej, a zwłaszcza dotyczącej inteligencji i kreatywności, a także o samorealizacji, karierze, uzależnianiach. W tym dziale proponujemy książki o pracy mózgu, ludzkim umyśle, jak działa mózg?, jak go zaprogramować? na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w proponowanych przez sklep DobreKsiazki.pl publikacjach. Zwłaszcza wydawnictwa: Aha! , Feeria, Helion, Znak proponują ciekawą lekturę z tej tematyki.
Książka ta skierowana jest do kobiet pragnących rozwijać się, osiągać sukcesy i być sobą, dokładnie tak jak na to zasługują - kobiet potrafiących wykorzystać swoje liczne ukryte zalety.
Ich atuty powinny rozkwitnąć w postaci realizacji marzeń oraz - dlaczego by nie - zapewnić im umiejętność emocjonalnego uwodzenia.
Ucz się od mistrzów pamięci! Zabłyśnij na egzaminie, pamiętaj PIN i nowe słówka!
Co zrobić, by nie zapomnieć wiadomości na egzaminie? W jaki sposób utrwalać informacje, którymi chcesz błysnąć na spotkaniu w pracy? Jak skutecznie zapamiętać słówka poznawanego języka? Co zrobić, by pamiętać PIN? Ta książka udzieli ci odpowiedzi!
To wyjątkowy poradnik napisany przez trenerów i sportowców pamięci, odnoszących sukcesy na mistrzostwach w kraju i za granicą. Opisuje poszczególne mnemotechniki oraz prezentuje na wielu przykładach, jak wykorzystać je w praktyce. Pokazuje, jak rozwijać wyobraźnię i kreatywność oraz jak twórczo używać ich w procesie zapamiętywania. Daje narzędzia umożliwiające każdemu stworzenie własnego systemu pamięciowego. Trenuj z mistrzami pamięci i dowiedz się, ile korzyści przyniesie ci poznanie ich technik zapamiętywania!
Z naszym poradnikiem:
• poznasz najpopularniejsze systemy pamięci (Główny System Pamięciowy, loci, POV)
• nauczysz się ćwiczyć pamięć poprzez zapamiętywanie układu kart do gry i ciągów binarnych
• dowiesz się, jak umiejętnie przygotować się do wystąpienia za pomocą kart myśli
• poznasz sposoby na to, jak efektywnie zapamiętywać słówka, kody i dane oraz szybciej pogłębiać wiedzę
Bartłomiej Boral, Tobiasz Boral – trenerzy pamięci i rozwoju umysłowego. Najwyżej sklasyfikowani Polacy w światowym rankingu sportu pamięci (WMSC). Jako pierwsi Polacy w historii reprezentowali Polskę na Mistrzostwach Świata Pamięci w Chinach i w Londynie. W Chinach Tobiasz zdobył brązowy medal oraz tytuł wicemistrza świata juniorów. Wielokrotni rekordziści kraju, obecni mistrz i wicemistrz Polski. Twórcy szkoły „BestBrain”.
Książka Im starszy, tym lepszy to 10 zasad oraz 10 wywiadów ze specjalistami i lekarzami, które na zawsze zmienią Twoje myślenie o własnym mózgu! Czy wiesz, że: ? Zasada neuroplastyczności mózgu mówi, że każdy człowiek w dowolnym wieku może skutecznie się uczyć i robić postępy? ? Aktywne muzykowanie i uprawianie sportów wspomaga koncentrację i pomaga odkryć podstawowy ?rytm mózgu?? ? Emerytura to idealny czas na odkrywanie swoich pasji? ? Prowadzenie pamiętników, częste podróże, kreatywne gotowanie i urządzanie przyjęć rozwija i stymuluje mózg? Dzięki odkryciom dwóch wybitnych specjalistów - neurobiologów dowiadujemy się, że w wieku dojrzałym ludzki mózg, choć działa wolniej, pracuje dokładniej, a dzięki odpowiednim, prostym ćwiczeniom i właściwej diecie nigdy cię nie zawiedzie. Nie jest to książka tylko dla osób starszych, ale dla wszystkich chcących zadbać o swoją ?mózgową kondycję? i przeciwdziałać zjawiskom, które w późnej starości mogą okazać się nieodwracalne. Lektura tej książki to niesamowita przygoda ? mnóstwo przykładów, praktycznych wskazówek, wywiadów, podsumowań i ćwiczeń, które pozwalają lepiej poznać pracę naszego mózgu i dostrzec, że jest on doskonałym narzędziem ? prawdziwym cudem natury.
Dowiedz się, jak mimo upływu lat zachować dobrą pamięć, rozwijać swoje umiejętności poznawcze i cieszyć się dobrym samopoczuciem!
Książka prezentuje formy treningu, które są najkorzystniejsze dla zachowania sprawności umysłu. Pomogą ci ćwiczyć pamięć podczas wykonywania codziennych czynności. Ułatwią kojarzenie faktów i pomogą zachować kontrolę w trudnych sytuacjach. Rozbudzą twoją wyobraźnię, a jednocześnie zainspirują twój umysł do bardziej wydajnej pracy. Zawarte tu wskazówki pokażą ci, jak dostrzegać jaśniejszą stronę życia i skąd czerpać inspirację. Doświadczaj przyjemności z treningu umysłu i ciesz się dobrym samopoczuciem mimo upływu czasu!
Podczas lektury poradnika:
- poznasz ponad 120 różnorodnych ćwiczeń umożliwiających kompleksowy trening umysłu
- dowiesz się, jakie są skuteczne metody zapamiętywania faktów, wydarzeń, nazwisk oraz twarzy
- nauczysz się sztuki koncentracji, wspomagającej kojarzenie faktów i sprawne funkcjonowanie na co dzień
- wypracujesz dobre nawyki, które pozwolą zachować umysł w dobrej kondycji
- zyskasz motywację do aktywności fizycznej
O autorach:
Natalia i Krzysztof Minge – psycholodzy z wieloletnim doświadczeniem, którzy w poradni Hipokampus prowadzą warsztaty dla dzieci i rodziców. Autorzy poradników, m.in. Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka? i Techniki samorozwoju wydanych w serii Samo Sedno.
Lubimy myśleć, że jesteśmy racjonalni, świadomie kontrolujemy swoje emocje i to MY kształtujemy nasze życie, cele, związki, a przede wszystkim świat wokół nas. Według Davida Eaglemana ludzie nie są pępkiem kosmosu i ma to pozytywne, poszerzające horyzonty konsekwencje. Autor dowodzi w błyskotliwy sposób, że często działamy nieświadomie i bez tego nasza egzystencja utknęłaby w martwym punkcie; nasz mózg to wewnętrzna drużyna rywali dzięki czemu potrafimy być kreatywni; wiemy dużo więcej, niż nam się wydaje, i odpowiadamy za dużo mniej, niż chcieliby nasi sędziowie. Między wierszami autor zamieszcza praktyczne i często humorystyczne porady: jak niezawodnie wygrać partyjkę tenisa; jak zmodyfikować metodę orzeł czy reszka , aby podjąć właściwą decyzję w przypadku dręczącego nas dylematu; jak wzmocnić swoją silną wolę . Ta lektura zwala z nóg ludzkie ego, na szczęście.
Dr James Hardt, autor "Sztuki kreatywnego myślenia", jest psychologiem i specjalistą od funkcjonowania mózgu, który w ciągu ostatnich 30 lat zyskał sławę wybitnego naukowca.
Opatentowana przez niego technologia neurofeedbacku fal mózgowych, nazywana Procesem Biocybernaut, pozwala odwracać procesy starzenia mózgu i wywołuje przełomowe zmiany w sposobie myślenia i kreatywności. Dzięki treningom dr. Hardta już ponad 4000 osób zwiększyło aktywność swoich fal alfa.
Przed wejściem do specjalnie wyciszonej kabiny Biocybernaut na głowie uczestnika mocowane są elektrody w 8 strategicznych miejscach. Następnie w kabinie uczestnik jest podłączany przy pomocy kabli do odpowiednich komputerów w Pokoju Kontrolnym Fal Alfa.
To fale mózgowe decydują o tym, jak każda świadoma istota doświadcza stanu istnienia. Według dr. Hardta większość ludzi nie zdaje sobie sprawy z posiadania mózgowego konta bankowego o wartości "miliona dolarów", ponieważ korzystają głównie tylko z dwóch z pięciu dostępnych rodzajów fal mózgowych. Posiadanie większej ilości fal alfa otwiera serce na radość, miłość, spokój, podwyższa IQ, obniża poziom lęku oraz poprawia zdolność Kreatywnego Myślenia.
Ludzie tracą przeciętnie czterdzieści dni w roku, ponieważ o czymś zapominają. To samo dotyczyło kiedyś Joshuy Foera. Jednak po roku ćwiczenia pamięci udało mu się wziąć udział w mistrzostwach USA w zapamiętywaniu. Co ważniejsze, odkrył on prosta prawdę, której zwykle nie pamiętamy - jesteśmy sumą naszych wspomnień.
Pimp your mind, czyli wyćwicz swój mózg Chcesz na zawołanie przypominać sobie nazwisko aktora, który gra w tych wszystkich filmach o wampirach, no i już nigdy nie zastanawiać się, po co właściwie idziesz do kuchni? Zachodzisz w głowę, czy naprawdę wykorzystujesz swój mózg tylko w 10%? A może chciałbyś, by Twój mózg pomógł Ci w walce ze stresem? Jeśli choć na jedno pytanie odpowiedziałeś TAK, ta książka jest właśnie dla Ciebie. Koniec z rozkojarzeniem i nawet chwilowymi problemami z pamięcią. Dzięki temu podręcznikowi zwiększysz potencjał swojego umysłu, a regularne ćwiczenia poprawią jego funkcjonowanie i wzmocnią na tyle, by zapobiec pogarszaniu się jego kondycji z wiekiem. Wytrenuj umysł ostry jak brzytwa ? popraw pamięć i zwalcz nieznośne zjawisko ?mam to na końcu języka?. Myśl pozytywnie ? wykorzystaj porady ekspertów na temat tego, jak utrzymać umysł w stanie dobrego zdrowia i szczęścia. Zacznij od nowa ? stosuj przyjazną dla mózgu dietę i zmień styl życia. Zatroszcz się o siebie ? dowiedz się, co zrobić, by Twój umysł nie działał gorzej w stresie, pod wpływem zmęczenia lub upływającego czasu. Zagraj ? skorzystaj z wyboru gier, ćwiczeń i łamigłówek umysłowych. Kompleksowy trening umysłu pod okiem fachowca Prawda i fałsz w sferze treningu mózgu. Sposoby na poprawę pamięci werbalnej (język), wizualnej (twarze) i przestrzennej (kierunki). Prawie namacalne wizualizowanie sukcesu. Dowody na to, że kontakty towarzyskie są istotne. Techniki opanowywania stresu i niepokoju. Porady na temat żywienia i produktów wspomagających mózg. Ćwiczenia dla wszystkich: wykreślanki, sudoku, łamigłówki? i znacznie więcej!
"W książce Wspieraj swój mózg - odmładzaj się bestsellerowy autor i wybitny psychiatra dr Daniel G. Amen przedstawia swój łatwy do zastosowania i przeciwdziałający starzeniu program. Dowiesz się m.in.: Jak poprawić pamięć, nastrój, możliwości koncentracji i zwiększyć zapas energii. Jak zmniejszyć ryzyko choroby Alzheimera i innych form otępienia. Co jeść, żeby przedłużyć sobie życie. Jak zmniejszyć widoczne oznaki starzenia i sprawić, żeby skóra wyglądała piękniej i zdrowiej. Czym wspomagać mózg po urazach, udarach, wyjściu z nałogu albo zatruciu. Jak zwiększyć szanse na to, żeby żyć dłużej i wyglądać młodziej. Wykorzystując strategie postępowania zdrowe dla mózgu, szczegółowo przedstawione w tym poradniku, możesz przechytrzyć geny i spowolnić proces starzenia. „Zapiszcie mnie na lepszy mózg. Wszyscy się starzejemy. Ale jeżeli ktoś chce się starzeć, czując się młodziej i pamiętając, gdzie położył okulary, to powinien przeczytać nową książkę doktora Amena. Jest pełna wspaniałych historii i zachęca, żeby zająć się najważniejszą częścią samego siebie”. Bill Cosby Doktor Daniel G. Amen jest psychiatrą, badaczem układu nerwowego, klinicystą i specjalistą badań obrazowych mózgu; laureatem licznych nagród naukowych i literackich.Spośród wielu jego książek REBIS opublikował już Leczenie lęków i depresji oraz Zadbaj o mózg."
Zajrzyj do tej książki, a polubisz uczenie się. W lekkiej i przyjaznej formie prezentuję tu wiele prostych ćwiczeń, pomocnych m.in. w rozwijaniu zdolności koncentracji i lepszego zapamiętywania treści, doskonalenia wyobraźni i twórczego myślenia, radzenia sobie ze stresem i publicznym wystąpieniem.
Przyjemnej lektury !
Autorka
CO SIĘ DZIEJE W MÓZGU, KIEDY MYŚLIMY O PIENIĄDZACH?
Otóż całkiem dużo. Nie wszystko, co się dzieje, ma jednak korzystny wpływ na stan naszych finansów. W Twój mózg, twoje pieniądze Jason Zweig wyjaśnia, dlaczego mądrzy ludzie podejmują głupie decyzje finansowe? oraz co mogą zrobić, by tego typu błędów uniknąć. Zweig, doświadczony dziennikarz finansowy, sięga do najnowszych odkryć neuroekonomii, fascynującej nowej dyscypliny stanowiącej połączenie psychologii, neurobiologii i ekonomii, by lepiej zrozumieć istotę procesu podejmowania decyzji finansowych. Wyjaśnia, dlaczego tak często niepoprawnie oceniamy ryzyko i dlaczego jesteśmy zbyt pewni siebie, gdy chodzi o decyzje inwestycyjne. Rzuca zupełnie nowe światło na proces inwestowania i wyjaśnia, w jaki sposób można kontrolować przebieg walki między rozumem i emocjami.
Twój mózg, twoje pieniądze to książka równie zabawna, co odkrywcza. W trakcie swoich badań Zweig odwiedził wiodące laboratoria neurobiologiczne i poddał się licznym eksperymentom. Łączy anegdoty dotyczące tych doświadczeń z historiami opisującymi błędy inwestycyjne ? przedstawia między innymi zwierzenia ludzi sukcesu, którzy opowiadają o swoich głupich błędach. Na tej podstawie formułuje wnioski i przedstawia praktyczne porady dla inwestorów pragnących podejmować mądrzejsze decyzje.
Ta książka powinna zainteresować każdego, kto kiedykolwiek, myśląc o swojej decyzji finansowej, zaczął się zastanawiać: „Jak mogłem być taki głupi?”.
O AUTORZE
JASON ZWEIG jest doświadczonym dziennikarzem magazynu „Money”. Pisuje też dla „Time’a” i cnn.com. Jest redaktorem uaktualnionego wydania książki Benjamina Grahama Inteligentny Inwestor, klasycznej pozycji, którą Warren Buffet określa mianem „zdecydowanie najlepszej książki o inwestowaniu, jaka kiedykolwiek powstała”. Przed wejściem w skład zespołu redakcyjnego „Money” Jason Zweig zajmował się tematyką funduszy inwestycyjnych w „Forbesie”.
OPINIE
Jason Zweig jest jednym ze światowych ekspertów w dziedzinie inwestowania. Jak widać, był jednak w stanie napisać również doskonałą książkę na temat raczkującej jeszcze dziedziny, jaką jest neuroekonomia. Tę książkę warto kupić i przeczytać, by inwestować bardziej rozważnie, a w konsekwencji lepiej.
Bill Miller, prezes i dyrektor ds. inwestycyjnych, Legg Mason Capital Management
Doskonały poradnik dla rodziców i nauczycieli – najnowsze metody wspierania rozwoju i inteligencji dzieci, zasady wychowania zdolnego dziecka, atrakcyjne ćwiczenia łączące zabawę z nauką oraz wiele cennych wskazówek, np. co robić, gdy dziecko nie chce się uczyć, jak skutecznie i mądrze nagradzać, jak pomagać dziecku w nauce. Polecamy również książki: „Mowa dziecka do 6. roku życia. Ćwiczenia usprawniające”, „Uczenie się a pamięć”, „Szybkie czytanie. Sukces w nauce”.
Książka zawiera najnowsze informacje na temat mózgu i najskuteczniejszych metod ćwiczenia umysłu, a także zestawy zadań doskonalące różne płaszczyzny funkcjonowania umysłu: koncentrację, spostrzegawczość, pamięć, inteligencję, myślenie kreatywne, słownictwo. Na końcu zamieszczono odpowiedzi do zadań. Aby skutecznie trenować umysł, warto każdego dnia poświęcić na to czas. Wykonuj jeden zestaw dziennie lub wybierz te zadania, które cię interesują, tak aby ich wykonanie zajęło ci 10-15 minut.
Przystępnie napisany poradnik, w którym znajdziesz najnowsze informacje dotyczące skutecznych metod uczenia się. Dowiesz się, jak pobudzić umysł oraz jak stworzyć odpowiednie warunki do nauki. Zaprezentowano najnowsze sposoby szybkiego zapamiętywania oraz kilka sposobów na trening pamięci. Zamieszczono najnowsze informacje na temat wpływu odpowiedniej diety i suplementów na wzmocnienie pamięci.
Poradnik medyczny, w którym znajdziesz najnowsze wskazówki jak przyspieszyć czytanie i poszerzyć pole widzenia, co gwarantuje sukces w nauce.Znajdziesz ćwiczenia na gimnastykę oczu, poprawę koncentracji oraz ćwiczenia na poprawę spostrzegawczości i percepcji.Poznasz etapy szybkiego i ze zrozumieniem czytania wielopoziomowego.Bogato ilustrowany, napisany przystępnym językiem, poradnik.
Geniusz tkwi w TobieWyobraź sobie, że otrzymujesz przepustkę uprawniającą do przyjrzenia się pracy najwybitniejszych osobistości ze świata rzeczywistego oraz literatury. Możesz obserwować ich niebanalny tok rozumowania i uczestniczyć w narodzinach wielkich dzieł.Bohaterami tego tomu są Arystoteles, Sherlock Holmes, Walt Disney i Wolfgang Amadeusz Mozart. Choć interesowały ich zupełnie różne dziedziny życia, dzielą ich całe epoki, a na dodatek jeden z nich jest postacią literacką, wszyscy czterej mają jednak coś wspólnego. Wszyscy wypracowali sobie wyjątkowo skuteczne metody analizowania i rozwiązywania problemów oraz strategie tworzenia, które nie przestają intrygować i fascynować do dziś.Istotą serii książek ""Strategie geniuszy"" jest ukazanie, jak narzędzia proponowane przez NLP mogą być wykorzystywane do analizy sylwetek ważnych postaci historycznych i literackich w celu pielęgnowania Twojej kreatywności oraz doskonalenia umiejętności rozwiązywania problemów. Dzięki programowaniu neurolingwistycznemu nauczysz się uaktywniać własne pokłady genialności i wykorzystywać je w sferze osobistej oraz zawodowej.Robert Dilts jest jednym z najbardziej znanych i wciąż tworzących trenerów neurolingwistycznego programowania (NLP). Jego osobisty wkład w rozwój tej dziedziny obejmuje wiele podstawowych technik odnoszących się do strategii poznawczych i zmiany przekonań, modelowania zachowań, strategii działań, uczenia się i komunikacji. Do stworzonych przez niego technik i modeli należą integracja skonfliktowanych przekonań, wzorce ""zręcznego języka"" i poziomów ""neuro-logicznych"".Bohaterami kolejnych tomów serii są: Albert Einstein, Zygmunt Freud, Leonardo da Vinci - i wiele innych osób, których działania wywarły ważny wpływ na kształt współczesnego świata.
Podróż w głąb ludzkiej pamięci
Podstawy teoretyczne
Podłoże neurobiologiczne
Odkrywane tajemnice umysłu
Pamięć jest jedną z najbardziej fascynujących funkcji naszego mózgu. Wydaje nam się zupełnie naturalne, że budząc się rano, rozpoznajemy pokój i twarze bliskich, a także potrafimy wykorzystać zdobytą wcześniej wiedzę w codziennych sytuacjach. Przecież zadaniem pamięci jest właśnie gromadzenie wiedzy o świecie i umiejętności nabywanych w ciągu życia. To właśnie dzięki niej udaje nam się zrozumieć zachowania ludzi i zanalizować okoliczności, w jakich się znajdujemy. To ona pozwala nam oceniać obserwowane zdarzenia i odbierane wiadomości.
Książka "Psychologia pamięci" jest podręcznikiem akademickim, a zarazem prawdziwą encyklopedią wiedzy na temat pamięci. Autorka rozpoczyna wykład od przybliżenia teorii, odwołując się do pionierów badań w tym zakresie -- Hermanna Ebbinghausa czy Frederica Bartletta. Osobny rozdział poświęca neurobiologicznemu podłożu, a także organizacji pamięci, jej systemom i procesom. Zabiera nas też w fascynującą podróż w głąb ludzkiego mózgu: opisuje rozwój pamięci od najmłodszych lat aż do wieku dojrzałego. Przybliża specyfikę pamięci autobiograficznej oraz charakteryzuje różnego typu zaburzenia, w tym różne rodzaje amnezji i chorobę Alzheimera.
Ponadto podręcznik opisuje:
systemy pamięci krótkotrwałej i długotrwałej,
procesy kodowania informacji oraz strategie zapamiętywania,
pamięć jawną i utajoną -- przejawy, obserwacje, metody badania,
zapominanie -- teorie i czynniki wpływające na trwałość przechowywania danych,
procesy wydobywania z pamięci potrzebnych informacji,
starzenie się pamięci i zmiany neurologiczne w mózgu.
"Podręcznik pozwoli studentom zdobyć aktualną wiedzę z zakresu psychologii pamięci, ułatwi zrozumienie różnych kontrowersji o charakterze teoretycznym, które są obecne we współczesnej psychologii. Dostarczy też narzędzia do krytycznej analizy różnych wyników, hipotez, koncepcji, itp. Problematyka poruszana w podręczniku zakresowo odpowiada potrzebom studentów psychologii, a także w pewnym stopniu pedagogiki, oraz potrzebom badaczy interesujących się kognitywistyką, a szczególnie filozofią umysłu."
prof. dr hab. Zdzisław Chlewiński
"Podręcznik zasługuje, moim zdaniem, na najwyższą ocenę. Tak jest zarówno ze względu na zawartość treściową książki, jak i zastosowane formy jej prezentacji. (…) Autorce wyrażam uznanie za uwieńczony sukcesem ogromny trud w pełni kompetentnego i starannego przygotowania tekstu."
prof. dr hab. Ziemowit Włodarski
Psychologia pamięci
Spis treści
Przedmowa (13)
Część I Badania nad pamięcią (17)
Rozdział 1. Pamięć jako przedmiot badań (19)
Przejawy pamięci (19)
Pojęcie pamięci (20)
Pamięć czy uczenie się? (22)
Podstawowe rozróżnienia (24)
Główne problemy (25)
Podsumowanie (26)
Literatura uzupełniająca (27)
Zbliżenie. Metafory opisujące pamięć (27)
Rozdział 2. Historia badań (31)
Przednaukowe zainteresowania pamięcią (31)
Pionierzy badań nad pamięcią (35)
Główne podejścia teoretyczne (40)
Wprowadzenie (40)
Asocjacjonizm klasyczny (40)
Behawioryzm (42)
Badania nad uczeniem się werbalnym (44)
Współczesne wersje asocjacjonizmu (45)
Źródła rewolucji poznawczej (45)
Charakterystyka podejścia poznawczego (47)
Badania nad pamięcią w warunkach naturalnych - podejście ekologiczne (48)
Neuropsychologiczne i neuropoznawcze badania nad pamięcią (50)
Podsumowanie (51)
Literatura uzupełniająca (53)
Rozdział 3. Metody badań (55)
Podstawowy plan eksperymentu w badaniach pamięci (55)
Pomiary pamięci (56)
Rodzaje zadań służących do pomiaru pamięci (56)
Testy reprodukcji (57)
Testy rozpoznawania (60)
Testy pośrednie (62)
Testy pamięci prospektywnej (63)
Metoda chronometryczna (64)
Zmienne niezależne w badaniach pamięci (64)
Zmienne na etapie kodowania (64)
Zmienne na etapie przechowywania (67)
Zmienne na etapie wydobywania (67)
Zmienne związane z badaną populacją (68)
Podsumowanie (69)
Literatura uzupełniająca (70)
Część II Natura ludzkiej pamięci - systemy i procesy (71)
Rozdział 4. Neurobiologiczne podłoże pamięci (73)
Pytania dotyczące relacji między pamięcią a mózgiem (73)
Problem mózgowej lokalizacji pamięci (75)
Poszukiwania engramu (75)
Czy pamięć ma ścisłą lokalizację w mózgu? (75)
Współczesne ujęcie problemu (76)
Podstawowe dane o strukturach anatomicznych mózgu (78)
Półkule mózgowe (78)
Kora mózgowa (79)
Układ limbiczny i formacja hipokampa (82)
Zwoje podstawy, pień mózgu i móżdżek (83)
Struktury zaangażowane w procesy pamięci (86)
Metody badania relacji między pamięcią a strukturami mózgu (87)
Lezje i sekcje mózgu (87)
Przegląd technik obrazowania mózgu (88)
Obrazowanie elektrofizjologiczne (89)
Pozytronowa tomografia emisyjna (92)
Czynnościowy rezonans magnetyczny (94)
Problemy interpretacyjne (95)
Neurony i procesy przewodzenia informacji w układzie nerwowym (96)
Budowa neuronu (97)
Synapsy (98)
Przewodzenie informacji i komunikacja między neuronami (100)
Neuroprzekaźniki (101)
Receptory synaptyczne (103)
Badania nad komórkowymi i molekularnymi mechanizmami pamięci (105)
Koncepcja Hebba (105)
Plastyczność układu nerwowego jako podłoże pamięci (105)
Mechanizmy plastyczności synaptycznej - LTP i LTD (106)
Zmiany strukturalne w synapsach (108)
Rola genów (110)
Podsumowanie (111)
Literatura uzupełniająca (114)
Rozdział 5. Organizacja pamięci - systemy i procesy (115)
Podstawy organizacji pamięci (115)
Jedna pamięć czy kilka? (116)
Tradycyjne rozróżnienia (116)
Wielomagazynowe modele pamięci (116)
Argumenty za wielomagazynowymi modelami pamięci i przeciw nim (120)
Procesy przetwarzania informacji a pamięć (124)
Koncepcja poziomów przetwarzania (124)
Krytyka i rozwój koncepcji poziomów przetwarzania (128)
Podejście procesualne w wyjaśnianiu funkcjonowania pamięci (129)
Ile jest systemów pamięci? (130)
Główne podziały (130)
Kryteria wyróżniania systemów pamięci (132)
Dane o mózgowej organizacji pamięci (134)
Typologia L.R. Squire'a (138)
Pięć głównych systemów pamięci ludzkiej według Schactera i Tulvinga (139)
Podsumowanie (141)
Literatura uzupełniająca (143)
Zbliżenie 1. Relacje pomiędzy systemami pamięci - model SPI (143)
Zbliżenie 2. Wyodrębnianie się systemów pamięci w 1. roku życia człowieka (145)
Rozdział 6. Systemy pamięci krótkotrwałej (149)
Krótkotrwałe pamiętanie informacji (149)
Pamięć sensoryczna (150)
Pamięć ikoniczna (150)
Pamięć echoiczna (155)
Jak funkcjonuje pamięć sensoryczna? (159)
Charakterystyka pamięci krótkotrwałej (160)
Pojemność (160)
Zapominanie (162)
Wydobywanie informacji (163)
Kody pamięci krótkotrwałej (166)
Pamięć operacyjna (170)
Pamięć a bieżąca aktywność poznawcza (170)
Badania metodą podwójnego zadania (172)
Model pamięci operacyjnej Baddeleya (173)
Pętla fonologiczna (175)
Notes wizualno-przestrzenny (179)
Centralny system wykonawczy (181)
Bufor epizodyczny (182)
Inne modele pamięci operacyjnej (182)
Problemy teoretyczne i kierunki badań (184)
Podsumowanie (186)
Literatura uzupełniająca (188)
Zbliżenie. Różnice indywidualne w pamięci operacyjnej a inteligencja płynna (188)
Zastosowanie. Jak powiększyć zakres pamięci krótkotrwałej? Naucz się strategii albo zostań ekspertem (190)
Rozdział 7. Systemy pamięci długotrwałej (193)
Zawartość pamięci długotrwałej (193)
Pamięć proceduralna (194)
Pamięć proceduralna a inne systemy pamięci długotrwałej (194)
Nabywanie umiejętności (196)
Etapy nabywania umiejętności według J.R. Andersona (198)
Reprezentacja wiedzy proceduralnej (200)
Trwałość umiejętności (201)
Obszary mózgu zaangażowane w pamięć umiejętności (202)
Pamięć deklaratywna - semantyczna i epizodyczna (203)
Rozróżnienie pamięci semantycznej i epizodycznej (203)
Charakterystyka pamięci semantycznej (205)
Charakterystyka pamięci epizodycznej (206)
Badania metodą pamiętam-wiem (207)
Dane neuropsychologiczne (209)
Dane neuropoznawcze (212)
Kontrowersje teoretyczne (213)
Reprezentacja wiedzy deklaratywnej (214)
Reprezentacja w formie sądów (214)
Reprezentacja w formie wyobrażeń (216)
Model podwójnego kodowania (216)
Model pojedynczego kodu (219)
Spór o reprezentacje (219)
Struktura pamięci semantycznej (220)
Jak zorganizowana jest wiedza semantyczna? (220)
Modele sieciowe (220)
Modele porównywania cech (223)
Modele schematów, ram i skryptów (224)
Podsumowanie (227)
Literatura uzupełniająca (229)
Zbliżenie 1. Rozwój bez pamięci epizodycznej - czy wystarczy pamięć semantyczna? (230)
Zbliżenie 2. Czy zwierzęta mają pamięć epizodyczną? (232)
Rozdział 8. Procesy kodowania informacji w pamięci długotrwałej (235)
Wprowadzenie (235)
Formy aktywności podczas kodowania informacji w pamięci długotrwałej (236)
Powtarzanie (236)
Organizowanie (241)
Werbalizacja (243)
Wyobrażenia (245)
Elaboracja (247)
Zapamiętywanie zamierzone i niezamierzone (249)
Strategie zapamiętywania zamierzonego (249)
Zapamiętywanie niezamierzone (249)
Konstruktywny i wybiórczy charakter procesów kodowania (251)
Zmiany w informacjach powstające podczas kodowania (251)
Rola schematów (256)
Wpływ poziomu przetwarzania na kodowanie informacji (258)
Kodowanie informacji jako produkt uboczny operacji poznawczych (258)
Kodowanie a późniejsze wydobywanie informacji (261)
Efekt generowania (263)
Efekt odniesienia do Ja (264)
Podsumowanie (266)
Literatura uzupełniająca (267)
Zbliżenie 1. Efekt wyższości obrazu (268)
Zbliżenie 2. Efekt działania (269)
Zastosowanie. Jak uczyć się treści tekstów podręcznikowych? Strategia PQ4R (270)
Zastosowanie 2. Jak organizować szkolenia? Manipulowanie czasem (271)
Rozdział 9. Zapominanie (275)
Zapominanie różnych rodzajów informacji (275)
Krzywa zapominania Ebbinghausa (276)
Zapominanie zdarzeń autobiograficznych (277)
Zapominanie języka obcego (278)
Zapominanie wiedzy szkolnej i uniwersyteckiej (280)
Teorie zapominania (281)
Dlaczego zapominamy? (281)
Hipoteza rozpadu śladu pamięciowego (281)
Rola interferencji (283)
Schemat badań nad interferencją proaktywną (284)
Zapominanie jako brak dostępu do śladu pamięciowego (286)
Modyfikacje śladu pamięciowego (287)
Wyparcie jako mechanizm zapominania (288)
Czynniki wpływające na trwałość przechowywania informacji w pamięci (290)
Adaptacyjne funkcje zapominania (293)
Podsumowanie (294)
Literatura uzupełniająca (295)
Zbliżenie 1. Procesy konsolidacji śladów pamięciowych (295)
Zbliżenie 2. Zapomnieć na życzenie - badania nad zapominaniem ukierunkowanym (297)
Zastosowanie 1. Jak przeciwdziałać zapominaniu? (300)
Rozdział 10. Procesy wydobywania informacji z pamięci deklaratywnej (303)
Charakterystyka wydobywania informacji z pamięci deklaratywnej (304)
Rozpoznawanie a reprodukcja (304)
Zjawisko "końca języka" (305)
Poczucie pamiętania (307)
Rola wskazówek - zasada specyficzności kodowania (308)
Zależność od kontekstu - relacja między warunkami wydobywania i kodowania (312)
Strategie przypominania (319)
Modele wydobywania (321)
Model jednego procesu (321)
Modele generowania-rozpoznawania (322)
Modele wydobywania oparte na zasadzie specyficzności kodowania (323)
Dwa procesy w rozpoznawaniu - ocena znajomości i przypomnienie (324)
Mózgowe korelaty wydobywania informacji z pamięci deklaratywnej (327)
Zniekształcenia w przypominaniu (328)
Podsumowanie (333)
Literatura uzupełniająca (335)
Zbliżenie 1. Monitorowanie źródła informacji podczas przypominania (335)
Zbliżenie 2. Zaraźliwe błędy - zjawisko konformizmu w pamięci (337)
Zastosowanie 1. Wywiad poznawczy jako procedura wydobywania informacji o zdarzeniu (339)
Zastosowanie 2. Czy hipnoza pomaga w przypominaniu? (342)
Rozdział 11. Pamięć utajona (345)
Pamięć a świadomość (345)
Przejawy pamięci utajonej (346)
Obserwacje kliniczne (347)
Pamięć nieświadoma u ludzi zdrowych (348)
Metody badania pamięci utajonej (349)
Testy pośrednie oparte na torowaniu (349)
Badania nad uczeniem się nieświadomym (354)
Porównanie pamięci jawnej i utajonej (355)
Niezależność stochastyczna testów pamięci jawnej i utajonej (355)
Dysocjacje w porównaniach populacji (356)
Dysocjacje funkcjonalne (358)
Problemy związane z porównaniami - procedura dysocjacji procesów (362)
Dane neuropoznawcze (366)
Wyjaśnienia teoretyczne (367)
Charakterystyka pamięci utajonej (367)
Teoria aktywacji (368)
Teorie odrębnych systemów pamięci (368)
Teorie oparte na procesach przetwarzania informacji (369)
Znaczenie pamięci utajonej (371)
Podsumowanie (373)
Literatura uzupełniająca (375)
Zbliżenie 1. Fałszywa sława, iluzja prawdy i inne efekty pamięci utajonej (376)
Zbliżenie 2. Nieświadomy plagiat - jak to możliwe? (377)
Zastosowanie. Nabywanie umiejętności przez pacjentów amnestycznych metodą znikających wskazówek (380)
Część III Pamięć w ciągu życia człowieka (383)
Rozdział 12. Od dziecka do dorosłego - rozwój pamięci (385)
Zależność między pamięcią a wiekiem człowieka (385)
Przejawy pamięci we wczesnym dzieciństwie (387)
Pomiary rozpoznawania (387)
Pomiary odtwarzania (392)
Rozwój poszczególnych systemów pamięci (393)
Pamięć operacyjna (394)
Pamięć proceduralna (396)
Pamięć deklaratywna (397)
Rozwój strategii pamięciowych (397)
Deficyty strategiczne (397)
Prestrategie i prekursory zachowań strategicznych (399)
Rozwój metapamięci i kontroli nad pamięcią (402)
Podsumowanie (404)
Literatura uzupełniająca (405)
Zbliżenie 1. Czy dziecko pamięta doświadczenia z okresu prenatalnego? (405)
Zbliżenie 2. Jak małe dzieci radzą sobie bez strategii pamięciowych? Przetwarzanie informacji w monologach przed snem i w zabawie tematycznej (408)
Zastosowanie. Czy dziecko może być wiarygodnym świadkiem zdarzenia? (410)
Rozdział 13. Historia życia zapisana w pamięci - pamięć autobiograficzna (413)
Charakterystyka wspomnień autobiograficznych (413)
Specyfika pamięci autobiograficznej (413)
Cechy wspomnień (414)
Rodzaje wspomnień (416)
Metody badania (416)
Organizacja pamięci autobiograficznej (419)
Pamiętanie doświadczeń życiowych (422)
Pamięć przeżyć z różnych okresów życia (422)
Reminiscencja (423)
Amnezja dziecięca (424)
Pamięć fleszowa (429)
Czy pamięć autobiograficzna jest wierna? (432)
Rekonstruowanie wspomnień (432)
Pamięć w służbie Ja (434)
Wpływ kontekstu społecznego podczas wspominania (435)
Jak powstają fałszywe wspomnienia? (436)
Podsumowanie (438)
Literatura uzupełniająca (440)
Zbliżenie. W poszukiwaniu wypartych wspomnień z dzieciństwa - wspomnienia odzyskane czy fałszywe? (441)
Rozdział 14. Pamięć w późnym wieku (445)
Starzenie się pamięci (445)
Słabe i mocne strony pamięci w późnym wieku (446)
Hipotezy wyjaśniające osłabienie pamięci (451)
Przegląd hipotez (451)
Spowolnienie poznawcze (452)
Redukcja zasobów przetwarzania (454)
Deficyty w hamowaniu nieistotnych informacji (457)
Zmiany neurologiczne w mózgu (460)
Dlaczego pamięć pogarsza się w późnym wieku? (463)
Podsumowanie (464)
Literatura uzupełniająca (465)
Zbliżenie. Pamięć prospektywna starszych ludzi (466)
Rozdział 15. Zaburzenia pamięci (469)
Czynniki zaburzające funkcjonowanie pamięci (469)
Rodzaje zaburzeń (474)
Główne rozróżnienia (474)
Amnezja następcza (475)
Amnezja wsteczna (477)
Amnezje organiczne (479)
Zespół amnestyczny po uszkodzeniu przyśrodkowych części płatów skroniowych (479)
Zespół amnestyczny po uszkodzeniu międzymózgowia (483)
Przejściowa amnezja globalna (486)
Amnezje funkcjonalne (489)
Ogólna charakterystyka (489)
Amnezja dysocjacyjna (493)
Fuga dysocjacyjna (493)
Dysocjacyjne zaburzenie tożsamości (494)
Zaburzenia pamięci w demencjach (496)
Ogólna charakterystyka (496)
Choroba Alzheimera (497)
Podsumowanie (500)
Literatura uzupełniająca (501)
Słownik (503)
Bibliografia (523)
Indeks nazwisk (589)
Indeks rzeczowy (601)
Ogólna kategoria pamięci obejmuje bardzo wiele fenomenów mnemonicznych, włącznie z zapominaniem tak spontanicznym, jak i intencjonalnym. Przywrócenie i uwypuklenie perspektywy kulturowej skłania do przemyślenia i precyzacji pojęć tak podstawowych, jak pamięć zbiorowa i pamięć społeczna, oraz do podejmowania wysiłków tworzenia bardziej precyzyjnych kategorii analitycznych i dążenia do większej spójności teoretycznej w badaniach nad pamięcią.
Perspektywa kulturowa w badaniu pamięci otwiera nowe horyzonty dzięki zorientowaniu na procesy komunikacji i różne symboliczne formy reprezentowania przeszłości, w tym te, które umożliwia kultura nowych mediów.
Kulturowo zapośredniczona pamięć autobiograficzna jest warunkiem konstruowania tożsamości osobistej. Podobnie też wiązano pamięć zbiorową z tożsamością zbiorową. W centrum zainteresowania pozostawały wspólnoty pamięci, nie tylko posiadające wspólną przeszłość, ale także razem ją upamiętniające. Jakkolwiek ważna i istotna jest taka forma manifestacji pamięci zbiorowej, szczególnie w odniesieniu do grup etnicznych i wspólnot narodowych, a także państwa narodowego i jego polityki pamięci, to nie może ona przesłaniać daleko szerszego spectrum problemów pamięci i kultury.
W tekstach składających się na książkę Kultura jako pamięć Autorzy poruszają zarysowaną wyżej problematykę teoretyczną i metodologiczną badań nad pamięcią w różnych kontekstach społeczno-kulturowych. Jednocześnie kwestie pamięci tworzą soczewkę dla oglądu przemian współczesności w wymiarze czasu i temporalności – ich znaczenia i wartościowania.
(fragment z Przedmowy)
Przetłumaczony na trzynaście języków bestseller nareszcie w Polsce! Dlaczego brazylijscy piłkarze w latach 50. XX w. zaczęli nagle gromić najlepsze drużyny świata
Czy Michał Anioł był, jako dziecko, przeciętny chłopcem, którego nauczyciele zmienili w geniusza
Dlaczego jeden moskiewski klub tenisowy wykształcił w ostatnich latach więcej graczy czołówki światowej niż całe Stany Zjednoczone
Co trzeba zrobić, aby zostać światowej sławy muzykiem
Czy można nauczyć się jak zostać gwiazdą muzyki pop
Amerykański dziennikarz i autor bestsellerów z listy „New York Times`a” Daniel Coyle przez dwa lata jeździł po najlepszych kuźniach talentu. Miejscach, które wypuściły najwięcej na świecie mistrzów w swoich dziedzinach. Dotarł do źródła sukcesu wybitnych trenerów i ich podopiecznych. I odkrył, że geniuszem nie trzeba się urodzić. Można się nim stać.
Książka jest próbą wyjaśnienia sensu starań o osiągnięcie w skali powszechnej komplementarności obu tytułowych zjawisk i procesów - edukacji i autoedukacji. Zastanawiam się […] także, czy jest uzasadnienie, by iść dalej i oprócz komplementarności uwzględnić ich pożądaną współzależność. Bowiem gdy głębiej się zastanowimy nad społeczną i egzystencjalną potrzebą intensyfikacji obu tych procesów, to dojdziemy do wniosku, że ani edukacja, realizowana głównie w ramach działań interaktywnych, ani autoedukacja, oparta na działaniach interaktywnych, jeśli mają być autentycznie twórcze, nie mogą obyć się bez siebie wzajemnie.
Z Wprowadzenia
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?