Part of the Chiltern Classics range. The residents of Cranford are regimented aristocrats who "practice 'elegant economy.'" The ladies go calling only during prescribed times, serve one another inexpensive foods, pretend not to notice each other's poverty, and go to bed early. The narrator is a young woman with familial ties to Miss Jenkyns and Miss Matty who are two spinsters who have lived in Cranford their entire lives.
Elizabeth Gaskell's witty, episodic novel examines a society on the cusp, a beautifully observed, exquisitely crafted slice of 19th century English provincial life. Part of the Chiltern Classics range. Chiltern are publishers of exquisitely crafted editions of the world’s finest classic literature.
These beautiful books are a perfect mix of tradition and the very latest in printing techniques. With wonderful original, detailed and embossed covers, sparkling gilt edges, cream art paper, ribbon markers and stitched binding they are simply the most beautiful classics ever published.
Ruth to pełen współczucia portret „kobiety upadłej”, śmiało przeciwstawiający się wiktoriańskim poglądom na temat tego, co grzeszne i nieprawe.
Tytułowa bohaterka, Ruth Hilton, młoda, naiwna dziewczyna, sierota, zarabia na swe utrzymanie jako szwaczka. Gdy traci posadę i dach nad głową, oczarowany jej urodą i skromnością dżentelmen proponuje dziewczynie schronienie i pociechę. Szczęście nie trwa długo, zdruzgotana i zhańbiona Ruth otrzymuje jednak szansę na nowe życie pośród ludzi, którzy ofiarują jej miłość i szacunek. Kiedy Bellingham ponownie wkroczy w życie Ruth, dziewczyna zmuszona będzie dokonać niemożliwego wyboru pomiędzy akceptacją ze strony ogółu a osobistą dumą.
Elizabeth Gaskell kreśli niezwykłe postaci na tle wrzosowisk wiktoriańskiej Anglii.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Opowieść rozpoczyna się w latach 40. XIX w. na brzegu rzeki Neckary w Badenii-Wirtembergii, ale za sprawą starego pamiętnika przenosi się do poprzedniego stulecia. Do gospody przy młynie wodnym przybywa grupa przyjaciół, aby napić się kawy i schronić przed deszczem. Jeden z podróżnych zauważa portret pięknej młodej kobiety, wiszący na ścianie w domu młynarza. Gospodarz próbuje zaspokoić ciekawość gościa, wręczając mu stary pamiętnik. Opisana jest w nim historia Anny Scherer. Śliczna dziewczyna zostaje wysłana w podróż, podczas której poznaje szlachcica wysokiego rodu, pana de Tourelle. Mężczyzna szybko podejmuje starania o jej rękę. Anna pod naciskami rodziny godzi się na małżeństwo, mimo wewnętrznych wątpliwości i złych przeczuć. W efekcie zamążpójścia wyjeżdża do Francji, gdzie zostaje zamknięta w zamczysku Les Rochers Historia utrzymana jest w gotyckim stylu i pochodzi z najlepszego okresu literatury grozy. Narastające poczucie niepokoju trzyma czytelnika w napięciu aż do ostatniego zdania.
Akcja tytułowego opowiadania niniejszego zbioru rozpoczyna się w pierwszej połowie XIX wieku, ale - za sprawą starego pisma - przenosi się do poprzedniego stulecia. W pełnych trwogi słowach pamiętnika odkrywana jest historia losów Anny Scherer oraz makabryczna tajemnica jej małżeństwa. Opowiadania Elizabeth Gaskell, utrzymane w gotyckim stylu i pochodzące z najlepszego okresu literatury grozy, znakomicie odgrywają swą rolę. Zapewniają poczucie narastającego niepokoju, który trzyma czytelnika w napięciu, aż do niejednokrotnie zaskakującego ostatniego zdania.
TO SPOD PIÓRA TEJ WIKTORIAŃSKIEJ PISARKI WYSZŁY OPOWIEŚCI: „CRANFORD”, „PÓŁNOC I POŁUDNIE”, „RUTH”, „ŻONY I CÓRKI”...
Historia ta ma swój początek kilkadziesiąt lat temu, gdy urodził się Edward – jedyny syn znanego i poważanego rejenta Wilkinsa w miasteczku Hamley. Syn także został rejentem, ale do szacownych rodów było mu daleko, nawet gdy był równie poważany jak ojciec.
Gdy urodziła mu się córka, Ellinor, stała się jego oczkiem w głowie. A gdy podrosła, zakochał się w niej syn zamożnego i wpływowego pana Corbeta, Ralph.
I nawet pan Corbet krzywo patrzący na zaręczyny syna z biedniejszą panną nie mógł odwieść syna od decyzji o ślubie.
Tyle że wkrótce, pewnej koszmarnej nocy, w życiu Wilkinsów zmieniło się wszystko. Nieodwołalnie…
Elizabeth Gaskell (1810-1865) to obok sióstr Bronte chyba najpopularniejsza brytyjska pisarka XIX wieku. Przyjaciółka Charlesa Dickensa, który cenił ją za wyśmienitą prozę. Doskonale też oddawała w swych historiach sytuację kobiet w ówczesnej epoce.
TO SPOD PIÓRA TEJ WIKTORIAŃSKIEJ PISARKI WYSZŁY OPOWIEŚCI: „CRANFORD”, „PÓŁNOC I POŁUDNIE”, „RUTH”, „ŻONY I CÓRKI”...
Po śmierci wikarego w miasteczku Combehurst wdowa po nim, pani Browne, sama wychowuje dwoje dzieci w domu na wrzosowisku. Maggie i Edward to rodzeństwo różnego temperamentu. Maggie wydaje się podporządkowana bratu we wszelkich kwestiach. A on maksymalnie wykorzystuje ten układ.
Kilka lat później, gdy oboje są już dorośli, Maggie staje przed dylematem: ocalić brata od więzienia, a tym samym zerwać z narzeczonym w zamian za zatuszowanie malwersacji Edwarda.
I wybór, którego młoda kobieta dokonuje, wprawi wszystkich w zdumienie...
Elizabeth Gaskell (1810-1865) to obok sióstr Bronte chyba najpopularniejsza brytyjska pisarka XIX wieku. Przyjaciółka Charlesa Dickensa, który cenił ją za wyśmienitą prozę. Doskonale też oddawała w swych historiach sytuację kobiet w ówczesnej epoce.
Życie w Barford, na brytyjskiej prowincji, nie było może dla Lois Barclay czymś ekscytującym. Mieszkała tam z rodzicami. I gdy ci zmarli, została sama na świecie. Nie licząc wuja, Ralpha Hicksona z Salem, w Nowej Anglii - czyli daleko, za oceanem. I tam miała teraz po długiej, morskiej podróży trafić Lois.
„Biedne, biedne dziewczę! Obcy to dla niej kraj, obcy ludzie... będzie się czuła tu samotna i opuszczona... Dziwaczni są ci ludzie z Nowej Anglii... Nic, tylko się modlą, zawsze na kolanach”.
A trzeba jeszcze wiedzieć, że było to w czasach, kiedy rzekome uroki rzucane przez czarownice traktowano poważnie. I to właśnie Salem stało się miejscem okrutnych wydarzeń, w których Lois miała odegrać ważną rolę...
Elizabeth Gaskell (1810-1865) to obok sióstr Bronte chyba najpopularniejsza brytyjska pisarka XIX wieku. Przyjaciółka Charlesa Dickensa, który cenił ją za wyśmienitą prozę. Doskonale też oddawała w swych historiach sytuację kobiet w ówczesnej epoce.
Elizabeth Gaskell (1810-1865) to jedna z najwybitniejszych brytyjskich pisarek XIX wieku. Znana jest z powieści ,,Północ i Południe"", ,,Żony i córki"" czy ,,Ruth"" - gdzie kobiece bohaterki walczą nie tylko z przeciwnościami losu, ale i o swoje prawa w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Ceniona za swoją twórczość przez Charlesa Dickensa ma też w dorobku kilka prób z gatunku opowieści o duchach czy nowel gotyckich. Najsłynniejsza z nich ,,Opowieść starej piastunki"" weszła już do kanonu ghost stories i jest włączana niemal do każdej antologii. Podobnie chwalona jest ,,Uboga klaryska"". Z kolei ,,Szara Dama"" to klasyczna opowieść w duchu historii gotyckich, do których zalicza się także pozostałe dwie nowele tego zbioru: ,,Opowieść dziedzica"" i ,,Klątwa rodu Griffithsów"". Urzekają one do dziś, a ich niesamowity klimat i mroczna atmosfera są wręcz niedoścignione...
TO SPOD PIÓRA TEJ WIKTORIAŃSKIEJ PISARKI WYSZŁY OPOWIEŚCI: ,,CRANFORD"", ,,PÓŁNOC I POŁUDNIE"", ,,RUTH"", ,,ŻONY I CÓRKI""... ,,Wielkie to przeżycie dla młodego mężczyzny, kiedy przyjdzie mu pierwszy raz zamieszkać samemu..."" Tak zaczyna się ta historia osobliwego uczucia Paula Manninga do jego dalekiej kuzynki Phillis Holman. Młodzieniec ten - podejmując pierwszą w życiu pracę przy budowie kolei - poznaje córkę pastora i z miejsca ulega jej urokowi. Nawet to, że są daleką, bo daleką, ale jednak rodziną, nie przeszkadza mu snuć w skrytości ducha nieśmiałych planów co do ich wspólnej przyszłości. Chociaż sama Phillis bardziej zainteresowana jest osobą jego zwierzchnika - Edwarda Holdswortha. Co mocno skomplikuje życie Paulowi, gdy w młodzieńczej naiwności szczęście Phillis postawi ponad wszystko... Elizabeth Gaskell (1810-1865) to obok sióstr Bronte chyba najpopularniejsza brytyjska pisarka XIX wieku. Przyjaciółka Charlesa Dickensa, który cenił ją za wyśmienitą prozę. Doskonale też oddawała w swych historiach sytuację kobiet w ówczesnej epoce.
Elizabeth Gaskell’s first novel depicts nothing less than the great clashes between capital and labour, which arose from rapid industrialisation and problems of trade in the mid-nineteenth century. But these clashes are dramatized through personal struggles. John Barton has to reconcile his personal conscience with his socialist duty, risking his life and liberty in the process. His daughter Mary is caught between two lovers, from opposing classes – worker and manufacturer. And at the heart of the narrative lies a murder which implicates them all.
Mary Barton was published in 1848, at a time of great social ferment in Europe, and it reflects its revolutionary moment through an English lens. Elizabeth Gaskell wrote her first novel about the world in which she lived – Manchester at the height of the industrial revolution. As the wife of a Unitarian minister she was solidly middle-class;but she also had close contact with the working classes around her, sympathised with them, and represented their extreme distresses in her fiction. She is radical in taking on their dialect, imagining the realities of their lives, and placing a working woman at the centre of her fiction. If to our eyes her vision remains limited, it was an honest vision, for which she was much criticised in her own time, by her own class.
Introducing Little Black Classics: 80 books for Penguin's 80th birthday. Little Black Classics celebrate the huge range and diversity of Penguin Classics, with books from around the world and across many centuries. They take us from a balloon ride over Victorian London to a garden of blossom in Japan, from Tierra del Fuego to 16th-century California and the Russian steppe. Here are stories lyrical and savage; poems epic and intimate; essays satirical and inspirational; and ideas that have shaped the lives of millions.
Biografia Charlotte Brontë pióra angielskiej powieściopisarki Elizabeth Cleghorn Gaskell należy w do klasyki światowej literatury. Zachwyca czytelników Charlotte, Emily i Anne Brontë, stanowiąc naturalne dopełnienie ich powieści, ponadto wciąż pozostaje głównym punktem odniesienia dla tych, którzy chcieliby poznać życie tej niezwykłej pisarskiej rodziny. Tak jest ponieważ Biografia Charlotte Brontë opowiada losy wielkiej pisarki, jej sióstr i brata, słowami jej listów, słowami jej ojca oraz przyjaciół, a należała do nich również Elizabeth Gaskell. Książka ukazała się 25 marca 1857 roku, w drugą rocznicą śmierci Charlotte Brontë. W tym czasie sława jej i jej sióstr była już dawno ugruntowana po obu stronach Atlantyku. Wszystko zaczęło się dziesięć lat wcześniej, kiedy to jesienią 1847 roku ukazała się pierwsza z powieści sygnowanych pseudonimem Currer Bell - Jane Eyre. Niebywała popularność tego dzieła z miejsca uczyniła z autorki, której prawdziwe nazwisko nie było znane wówczas nawet wydawcy, ,,jedną z największych znakomitości, trzymającą w małych rączkach potężną dźwignię, którą wprowadzała cały świat literacki w drżenie"". Jednak Brontë, dla której ten nieoczekiwany sukces był spełnieniem marzeń, wzbraniała się przed ujawnieniem tożsamości. Wolała przeżywać swoje uniesienia w ukryciu, z dala od londyńskiej socjety, która jej wyglądała. Jedyne, na co się w owym czasie zdobyła, to przyznanie się ojcu i przyjaciółce do tego, że napisała powieść...
Powieść jednej z najsłynniejszych angielskich pisarek z czasów wiktoriańskich przypomina zbiór scenek rodzajowych. Urok dawno minionego świata, niespieszna narracja, świetnie uchwycone charaktery, snobizmy, śmiesznostki i cnoty bohaterek wzruszają, denerwują i wywołują niepohamowaną wesołość. Na podstawie tej powieści telewizja BBC nakręciła przebojowy serial z Judi Dench w roli głównej.Koniec XIX wieku, Cranford - miasteczko w hrabstwie Cheshire w Anglii. Mieszkają tu głównie kobiety; przeważnie ekscentryczne bezdzietne wdowy i stare panny. Ich zachowanie jest podporządkowane temu, co wypada lub nie wypada osobie o danej pozycji w tym małomiasteczkowym środowisku. Damy skrzętnie ukrywają niedostatki finansowe, nie skarżą się na brak pieniędzy, to bowiem nie uchodzi, w zaciszu domowym natomiast czynią drobne oszczędności - na świecach i ulubionych przysmakach. Należą do klasy średniej, ale za wszelką cenę chcą uchodzić za przedstawicielki klasy wyższej. Żyją tak, jakby od czasów ich młodości nic się nie zmieniło, starannie ignorując fakt, iż świat wokół gwałtownie przyspiesza.
Tytułowa bohaterka, Ruth Hilton, to młoda dziewczyna, sierota, która zarabia na swe utrzymanie jako szwaczka. Kiedy traci posadę i dach nad głową, oczarowany jej urodą i skromnością dżentelmen, proponuje dziewczynie schronienie i pociechę. Szczęście nie trwa długo, zdruzgotana i zhańbiona Ruth otrzymuje jednak szansę na nowe życie pośród ludzi, którzy ofiarują jej miłość i szacunek. Kiedy Bellingham ponownie wkroczy w życie Ruth, dziewczyna zmuszona będzie dokonać niemożliwego wyboru pomiędzy akceptacją ze strony ogółu a osobistą dumą.Elizabeth Gaskell (autorka tak znanych powieści jak Północ i południe czy Żony i córki) kreśli pełen współczucia portret ""kobiety upadłej"", śmiałoprzeciwstawiając go ówczesnym poglądom na temat tego, co grzeszne i nieprawe.Pierwsze polskie wydanie!
Gaskell’s last novel, widely considered her masterpiece, follows the fortunes of two families in nineteenth century rural England. At its core are family relationships – father, daughter and step-mother, father and sons, father and step-daughter – all tested and strained by the romantic entanglements that ensue.
Despite its underlying seriousness, the prevailing tone is one of comedy. Gaskell vividly portrays the world of the late 1820s and the forces of change within it, and her vision is always humane and progressive.
The story is full of acute observation and sympathetic character-study: the feudal squire clinging to old values, his naturalist son welcoming the new world of science, the local doctor and his scheming second wife, the two girls brought together by their parent’s marriage…
'In the great mirror opposite I saw myself, and right behind, another wicked fearful self, so like me my soul seemed to quiver within me, as though not knowing to which similitude of body it belonged'.
Elizabeth Gaskell is better known today for her pioneering social novels such as Mary Barton (1848) but she also wrote some fascinating tales of the supernatural and the macabre, which are collected here in this volume. The real charm of this dark anthology is its variety. Unlike so many writers of this kind of material, Gaskell allows the story to fit the style rather than the other way around and as result there is a charming freshness to each tale.
This remarkable author uses different voices, tones and topics to engage her readers and as you turn from one story to the next you cannot be quite sure what to expect.
Set in the mid-19th century, and written from the author's first-hand experience, North and South follows the story of the heroine's movement from the tranquil but moribund ways of southern England to the vital but turbulent north. Elizabeth Gaskell's skilful narrative uses an unusual love story to show how personal and public lives were woven together in a newly industrial society.
This is a tale of hard-won triumphs - of rational thought over prejudice and of humane care over blind deference to the market. Readers in the twenty-first century will find themselves absorbed as this Victorian novel traces the origins of problems and possibilities which are still challenging a hundred and fifty years later: the complex relationships, public and private, between men and women of different classes.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?