Albumowe wydanie książki o erotycznej sztuce japońskich drzeworytów zwanych shunga. Japończycy rozwinęli w swojej kulturze liczne tradycje, obyczaje i rytuały związane z flirtem, zalotami, ślubami, a miłość zmysłowa odgrywała w nich podstawową rolę. Złożona kultura miłosno-erotyczna znajduje swoje odzwierciedlenie w sztuce, która stanowi istotny element całej cywilizacji Japonii. Obecność erotyki w sztuce Japonii to właśnie jeden z przejawów sensualizmu tej kultury.W sztuce Kraju Kwitnącej Wiśni powstały swoiste ukiyo-e, czyli obrazy ulotnego świata, wykonywane techniką drzeworytniczą. Odnosiły się one do świata pełnego fascynujących zabaw, nieustannie zmieniających się nastrojów, swobody i frywolności, symbolizowały płynięcie z prądem była to swoista odmiana carpe diem. Ten świat reprezentowany był przez środowisko kurtyzan, aktorów, kuglarzy, artystów, przez wszystkie osoby związane z domami publicznymi, herbaciarniami chaya miejscami intymnych spotkań i irochaya. Serwowały one usługi daleko wykraczające poza podawanie herbaty i wraz z teatrami mieszczańskimi i wszelkimi podobnymi przybytkami ulokowane były w dzielnicach rozrywki zwanymi yukaku.Nasycone erotyzmem obrazy shunga charakteryzowały autentyczność seksualności i duża ilość nawiązań symbolicznych. Nie była to bowiem przypadkowość artyści wiedzieli, jaką optykę zastosować i jakich technik użyć, by stworzyć grę spojrzeń pomiędzy przedstawianymi kochankami a widzem. Drzeworyty shunga to prawdziwe miniaturowe dzieła sztuki tworzone przez najwybitniejszych japońskich artystów. Niejednokrotnie narzucana w społeczeństwach zachodnich poprawność moralna", wyrażająca się rezerwą do ukazywania pełnej nagości, przeszkadza w obiektywnej ocenie sztuki pochodzącej z innych kręgów kulturalnych. Zmysłowość, stosunki seksualne czy piękno całej intymności ludzkiego ciała zjednoczone w miłosnej ekstazie funkcjonowało od dawna w sztuce Japonii, podczas gdy dla Zachodu były to często tematy zakazane ze względu na zbyt uwydatnianą nagość.
„Ludzie zachodniej kultury tworzyli i nieustannie tworzą i powielają stereotypy m.in. o rzekomych dziwactwach seksualnych Japończyków. Od momentu pierwszych kontaktów Zachodu z Japonią powstawały schematy poznawcze, dotyczące różnych sfer życia Japończyków. Największe uproszczenia odnosiły się do ich obyczajowości, zarówno w aspekcie historycznym, jak i współczesnym. Mimo wielu dekad wzajemnych kontaktów w umysłach nadal dominują uproszczenia i genaralizacje, szczególnie w przypadku tak wrażliwych i wzbudzających liczne kontrowersje kwestii jak seks”. (fragment wstępu)
Książka ta stanowi próbę kompleksowego przedstawienia tematyki erotyzmu i seksualności w niezwykle szeroko pojętej kulturze oraz społeczeństwie japońskim. Autorka porusza takie tematy jak:
– religia oraz związek mitologii ze współczesnymi obrzędami religijnymi o charakterze erotycznym;
– historia i fluktuacje zjawiska seksualności w czasie, zmieniające się sposoby jej postrzegania;
– erotyka w sztuce dawnej i historycznych źródłach ikonograficznych;
– ekonomia i problemy społeczne wynikające ze zmian zachodzących w niej w ostatnich kilkudziesięciu latach;
– prawo i edukacja, czyli seksualność pojmowana przez pryzmat wybranych instytucji;
– temat usług seksualnych we współczesnych dzielnicach rozrywki.
Gabriela Matusiak – doktor w dziedzinie nauk humanistycznych, absolwentka kulturoznawstwa ze specjalizacją cywilizacje Dalekiego Wschodu w Instytucie Filologii Orientalnej UJ, kulturoznawstwa dalekowschodniego w Instytucie Bliskiego i Dalekiego Wschodu UJ, kulturoznawstwa ze specjalizacją Porównawcze studia cywilizacji w Katedrze
Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ oraz podyplomowych studiów z zarządzania kulturą w Instytucie Kultury UJ. Przez lata publikowała teksty na temat erotycznej kultury i sztuki dawnej i współczesnej Japonii. Członkini Stowarzyszenia Senshinkai Chadou Urasenke Tankoukai w Krakowie.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?