Poznawać, poznać, rozumieć, zrozumieć, wartościować, akceptować, działać to rodzina pojęć kluczowych, które opisują procesy prezentowane w niniejszej książce. Rozumienie czegoś bądź kogoś wiąże się zawsze z przeżyciem. A. Kępiński mówił o wczuciu i rozumieniu. „Słowa te chodzą z sobą w parze” – wyjaśnia J. Tischner. A zatem nie ma wczucia bez jakiegoś rozumienia i nie ma rozumienia i zrozumienia bez jakiegoś wczucia. Zarówno rozumowy, jak też uczuciowy komponent poznania drugiego człowieka, odbywa się najpełniej w miłości. Ten fenomen egzystencji człowieka wzrasta i ubogaca się wraz ze wzrastaniem i rozwojem człowieka. Nie można zrozumieć człowieka bez zrozumienia jego miłości. Nie można zrozumieć miłości człowieka bez jakiegoś rozumienia człowieka rozwijającego się w świecie wartości. W osobowej przestrzeni aksjologicznej miłość zajmuje szczególne miejsce. Każdy człowiek w charakterystyczny dla siebie sposób doświadcza oraz urzeczywistnia wszystkie wartości współwystępujące z miłością.
Pytania o rozumienie miłości przez człowieka w biegu jego życia, są pytaniami, które w istocie prowadzą do rozumienia niepowtarzalnych właściwości konstytuujących człowieka. Badania naukowe tych problemów jak mniemam – pozwolą człowiekowi szerszymi oczyma spojrzeć na tajemnicę człowieka, a być może zmniejszą nieco zakres owej tajemnicy.
Książka Rozwój rozumienia miłości podejmuje problematykę rozumienia miłości przez człowieka w różnych fazach życia: od małego dziecka, poprzez wiek szkolny, gimnazjalny, wczesną dorosłość aż do dojrzałości w małżeństwie.
Rozwój rozumienia miłości należy do prac z zakresu pedagogicznej problematyki miłości obejmujących:
- Miłość zagubiona wartość współczesnej pedagogiki,
- Meandry miłości,
- Deficyt miłości.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Część pierwsza
ANTROPOLOGIA OSOBY PODSTAWĄ PEDAGOGIKI HUMANISTYCZNEJ
Wstęp
ROZDZIAŁ I
Człowiek: cechy życia, czas życia – wokół istoty człowieka
ROZDZIAŁ II
Człowiek obiektem badań naukowych
ROZDZIAŁ III
Problemy metodologiczne badań nad człowiekiem
ROZDZIAŁ IV
Człowiek obiektem badań
ROZDZIAŁ V
Obrazy człowieka w badaniach naukowych
ROZDZIAŁ VI
Obrazy człowieka w psychologii
ROZDZIAŁ VII
Człowiek w koncepcji personalistycznej
Część druga
CHARAKTERYSTYKA OSOBY
Wstęp
ROZDZIAŁ I
Człowiek jest sam w sobie osobą
ROZDZIAŁ II
Człowiek jest bytem aksjologicznym
Część trzecia
PROBLEMATYKA STRUKTURY OSOBY LUDZKIEJ
Wstęp
ROZDZIAŁ I
Cielesność człowieka
ROZDZIAŁ II
Sfera życia psychicznego. Procesy poznawcze
ROZDZIAŁ III
Sfera afektywna życia psychicznego. Uczucia i emocje w aktywności człowieka
ROZDZIAŁ IV
Duchowość człowieka odniesieniem do badań w pedagogice
ROZDZIAŁ V
Tajemnice życia człowieka
Potrzeba szerokich badań i refleksji nad problematyką miłości wynika z założenia, iż misją działalności pedagogicznej jest wielorakie wspomaganie rozwoju człowieczeństwa w człowieku. Miłość jest zjawiskiem towarzyszącym człowiekowi od poczęcia do śmierci, dlatego owo wspomaganie powinno dotyczyć także wzrastania w miłości.
Książka Miłość – zagubiona wartość współczesnej pedagogiki jest pierwszym tomem cyklu prac poświęconych niezbadanej wciąż tajemnicy miłości człowieka. Wychowanie jest dziełem miłości; dlatego powinno być przede wszystkim oparte na podwalinach prawdy i miłości (Marcelina Darowska).
Treść książki stanowi swoistą podbudowę teoretyczną prezentowanych w kolejnych monografiach problemów. Na cały cykl prac z zakresu pedagogicznej problematyki miłości – obok tej monografii - składają się następujące książki:
Rozwój rozumienia miłości
Meandry miłości
Deficyt miłości
Prof. zw. dr hab. Waldemar Furmanek jest autorem licznych opracowań dotyczących wartości w pedagogice. W wydanych pod jego redakcją pracach zbiorowych jest także tom Miłość jako wartość we współczesnej pedagogice (Rzeszów 2009), do którego nawiązuje treść prezentowanej książki.
Meandry miłości to kolejna praca z cyklu monografii poświęconych pedagogicznym problemom miłości. Należą do niego następujące książki: Miłość - zagubiona wartość współczesnej pedagogiki; Rozwój rozumienia miłości oraz znajdujący się w opracowaniu tom Deficyt miłości. Meandry dotyczą drogi, ale także bezdroży, wertepów i manowców, po jakich może zmierzać człowiek doświadczający swojej miłości. Treścią książki są tylko niektóre z trudności i kłopotów tworzących ten złożony labirynt siatki pedagogicznej problematyki miłości. Znaczną część objętości książki poświęcamy miłości w rodzinie, jako niezastąpionemu środowisku, które kreuje i przekazuje miłość. Jedynie dom rodzinny, który szanuje każdego człowieka, przekazuje tę wartość dalej, młodszemu pokoleniu. Dziś tego młodzieży brakuje najbardziej. Zagrożenie własnej godności i wartości domu rodzinnym powoduje, że człowiek staje się podatny na manipulację i szuka oparcia w grupie rówieśniczej. Czy go znajduje?
Potrzeba szerokich badań i refleksji nad problematyką miłości wynika z założenia, iż misją działalności pedagogicznej jest wielorakie wspomaganie rozwoju człowieczeństwa w człowieku. Miłość jest zjawiskiem towarzyszącym człowiekowi od poczęcia do śmierci, dlatego owo wspomaganie powinno dotyczyć także wzrastania w miłości.
Książka Miłość – zagubiona wartość współczesnej pedagogiki jest pierwszym tomem cyklu prac poświęconych niezbadanej wciąż tajemnicy miłości człowieka. Wychowanie jest dziełem miłości; dlatego powinno być przede wszystkim oparte na podwalinach prawdy i miłości (Marcelina Darowska).
Treść książki stanowi swoistą podbudowę teoretyczną prezentowanych w kolejnych monografiach problemów. Na cały cykl prac z zakresu pedagogicznej problematyki miłości – obok tej monografii składają się następujące książki:
- Rozwój rozumienia miłości
- Meandry miłości
- Deficyt miłości
Książka zamyka cykl prac z zakresu pedagogicznej problematyki miłości obejmujący:
·Miłość – zagubiona wartość współczesnej pedagogiki
·Rozwój rozumienia miłości
·Meandry miłości
Miłość porównuje się czasem do czasu, który od zawsze był, jest i zawsze będzie, a choć wciąż mija, nigdy go nie zabraknie, ale też zawsze jest go zbyt mało.
Zbyt mało miłości, niewystarczająco mocna miłość, miłość niedojrzała, deficyt miłości nie jest nigdy obojętny dla życia człowieka. I to dotyczy każdego człowieka w każdym stadium jego rozwoju. Jego przyczyną może być syndrom patologii społecznych i rodzinnych, rozwody, porzucenia, wyjazdy zarobkowe za granicę. Ale może wynikać z błędów w procesach wychowania:
Gdy rodzice są nieobecni, i gdy nie przekazuje się niczego – młodzież staje się zagubiona, zbłąkana (...). Przypomina ona wówczas ptactwo wodne w plamie ropy, które na próżno chce się oczyścić (...) Ta młodzież zraniona brakiem miłości rodzicielskiej, złym wychowaniem, kiepską edukacją, narkotykami i brutalnością – staje się podobna owemu ptactwu – pisał W. Łysiak, (2000), Stulecie kłamców, Chicago – Warszawa 2000.
Rozległość problematyki jest powodem tego, że w prezentowanej książce nie wszystkie problemy wynikające z deficytu miłości zostały omówione.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?