Po globalnym kryzysie finansowym w latach 2007–2009 zauważalny jest spadek zaufania do tradycyjnych instytucji finansowych oraz zmiana preferencji klientów, spowodowana głównie dynamicznym rozwojem bankowości mobilnej i internetowej. Trendy te powodują dynamiczny rozwój spółek tzw. sektora FinTech, wykorzystujących innowacyjne technologie. Wprowadzają one na rynek nowe produkty i usługi bankowe, wymuszając na tradycyjnych bankach zmiany w zakresie strategii, modeli biznesowych i świadczonych usług. Uzyskiwanie licencji bankowych przez neobanki stanowi nie tylko istotne wyzwanie konkurencyjne dla tradycyjnych banków, ale również regulacyjne.
Monografia koncentruje się na badaniu wpływu sektora FinTech na polski i europejski rynek bankowy, analizując zarówno pozytywne, jak i negatywne strony tego dynamicznie rozwijającego się sektora. Innowacyjne spółki prowadzące działalność w sektorze bankowym mogą negatywnie wpływać nie tylko na rentowość, ale i stabilność finansową sektora, powodując ryzyka nowego rodzaju, np. cyberprzestępczości. W publikacji zaproponowano nowe narzędzia badawcze, takie jak indeks FinTechizacji krajów, oraz nowe rozwiązania regulacyjne, np. konieczność identyfikacji i sporządzania listy FinTechów ważnych dla systemu finansowego i bankowego.
***
Dr Mateusz Folwarski – adiunkt w Katedrze Bankowości na Wydziale Finansów i Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz wykładowca przedmiotów bankowych w Instytucie Ekonomii, Finansów i Zarządzania na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor wielu publikacji z zakresu bankowości, nowych technologii, innowacji finansowych i ochrony konsumenta na rynku usług finansowych oraz ekspertyz z zakresu finansów i rynku bankowego, m.in. dla Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.
Zmiany na rynku bankowym spowodowane innowacjami cyfrowymi mają przełomowe znaczenie i wiodą do licznych usprawnień w funkcjonowaniu instytucji finansowych, istotnie ograniczając koszty i zwiększając elastyczność prowadzonej przez nie działalności. Innowacje cyfrowe w bankowości uwzględniają też w coraz większym stopniu aspekty społeczne, pomagają w oferowaniu produktów i usług bankowych osobom, które w przeszłości nie mogły lub nie chciały z nich w pełni korzystać.
Celem monografii jest zbadanie wpływu innowacji cyfrowych w bankowości na włączenie finansowe i cyfrowe społeczeństwa w krajach Unii Europejskiej, a zwłaszcza w Polsce. Główną tezą pracy, rozwijaną w jej części teoretycznej, jest stwierdzenie, że innowacje cyfrowe w bankowości pozytywnie oddziałują na otoczenie funkcjonowania banków, a przez to na ich modele biznesowe i sposób świadczenia usług bankowych. Podkreślane jest też, że regulacje rynku finansowego sprzyjają tworzeniu przyjaznego środowiska do wdrażania innowacji cyfrowych w bankowości. Druga część książki ma charakter empiryczny i służy weryfikacji głównej hipotezy badawczej.
Jest to nowe, całościowe ujęcie przełomowych innowacji. Monografia wyróżnia się aktualnością i reprezentatywnością. Dotychczasowe publikacje Autora plasują go w ścisłej czołówce specjalistów od neobankowości. Każdy, kto chce zrozumieć współczesne funkcjonowanie świata finansów, powinien sięgnąć po tę wartościową pozycję wydawniczą.
Z recenzji prof. dr. hab. Jana Krzysztofa Solarza, Społeczna Akademia Nauk
Autor ma szeroką wiedzę o funkcjonowaniu, przeobrażeniach i regułach gry konkurencyjnej w sektorze finansowym, umiejętności stosowania metod analizy i syntezy. Krąg odbiorców to studenci kierunków ekonomicznych, w szczególności piszący prace dyplomowe; eksperci zajmujący się zagadnieniami polityki innowacyjnej i rozwiązywaniem problemów wykluczenia społecznego; młodzi naukowcy poszukujący inspiracji do dalszych prac badawczych.
Z recenzji prof. dr hab. Doroty Korenik, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Dr Mateusz Folwarski – adiunkt w Katedrze Bankowości i Globalnego Systemu Finansowego w Instytucie Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz wykładowca przedmiotów bankowych w Instytucie Ekonomii, Finansów i Zarządzania na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor wielu publikacji z zakresu bankowości, nowych technologii, innowacji finansowych, a także ekspertyz z dziedziny finansów i rynku bankowego, m.in. dla Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego, Warszawskiego Instytutu Bankowego oraz Ośrodka Badań i Analiz Systemu Finansowego Alterum.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?