KATEGORIE [rozwiń]

Fiderkiewicz Maria

Okładka książki Sferyczne fantazje. W świecie Rogera DeanaSferyczne fantazje. W świecie Rogera Deana

35,00 zł 21,70 zł


Wydaje to się wręcz niemożliwe, ale Roger Dean (ur. 1944), jeden z najważniejszych twórców popkultury, wybitny malarz, architekt i ilustrator okładek płytowych, nie doczekał się do dzisiaj własnej biografii. Książka Sferyczne fantazje. Roger Dean w świecie rocka wypełnia tę lukę. Została pomyślana i skonstruowana jako panoramiczny fresk o fenomenie twórczości Deana, wpisanej w historię kultury drugiej połowy XX wieku, dzieje muzyki rockowej i kontrkultury, a także tej, która wiąże się od kilku dekad z działalnością grupy Yes i wyobraźnią oniryczną. Rozważania łączą metody typowe dla współczesnej antropologii obrazu Hansa Beltinga, historii kultury jako rekonstrukcji kontekstowej oraz analizy ikonologicznej. Jak się wydaje, pozwala to w nieco inny sposób spojrzeć na historię rocka i sztuki popularnej jako sferę wizualnych fantazji.  Maria Fiderkiewicz - antropolog kultury, historyk sztuki, muzealnik, eseistka. Współorganizatorka restytuowanego Muzeum Śląskiego w Katowicach. Propagatorka sztuki tzw. innej, outsider art i art brut. Autorka i kuratorka ponad stu wystaw sztuki w Polsce i Europie. Autorka licznych książek, opracowań naukowych i popularnonaukowych, esejów i artykułów z zakresu kultury i sztuki wizualnej. Od wielu lat związana z Krakowem. Wojciech Józef Burszta - antropolog, kulturoznawca i eseista, profesor zwyczajny w Uniwersytecie SWPS. Autor kilkunastu książek i ponad 300 artykułów, badacz współczesnej kultury w jej poważnych i ulotnych emanacjach. W życiu kieruje się zasadą Edwarda Stachury, iż „świat jest w formę bogaty, a i w treść niebiedny”, która w refleksji nad kulturą przybiera postać fallibilizmu, nakazującego krytyczną pokorę wobec tego, co się twierdzi, i unikanie dogmatyzmu. Miłośnik piłki nożnej, muzyki rockowej i literatury pięknej, znawca kontrkultury. Ojciec trojga dzieci, mieszka z żoną w Milanówku.
Okładka książki Zaszyfrowany wszechświat malarstwa Erwina Sówki

40,01 zł 24,80 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

„Nie ma się wątpliwości, że książka Marii Fiderkiewicz jest dziełem fundamentalnym dla zrozumienia nie tylko fenomenu Sówki, ale całego śląskiego mikroświata śląskich górników, którzy w ezoteryzmie i symbolice synkretycznych światopoglądów widzieli szansę na zbawienie, ale także na udanie się w inne realia tajemnicy bytu, będącego zawsze wyborem moralnym”. Ze wstępu prof. zw. dra hab. Wojciecha Józefa Burszty Maria Barbara Fiderkiewicz – antropolog kultury, muzealnik, eseistka i poetka. Absolwentka studiów kulturoznawczych na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz podyplomowych z zakresu etnologii na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Współorganizatorka restytuowanego Muzeum Śląskiego w Katowicach (1995–2007), kreatorka działu sztuki pogranicza w tym muzeum oraz założycielka autorskich galerii sztuki, m.in. „P”, „Se-Ma-for”, Galerii Sztuki na Pograniczu w Mysłowickim Centrum Kultury, Galerii Sztuki Pogranicza w Muzeum Śląskim w Katowicach. Współzałożycielka interdyscyplinarnej Grupy Sztuki Ekspresyjnej w Katowicach (1985 r. - debiut poetycki). Propagatorka sztuki tzw. innej, outsider art i art brut. Autorka oraz kuratorka ponad stu wystaw sztuki w kraju oraz w Europie (Warszawa, Gdańsk, Kraków, Jever, Monachium, Sztokholm) m.in.: Erwina Sówki, Piotra Stożka, Michała Litkiwa, Tomasza Sętowskiego, Jerzego Przybyły, Andrzeja Urbanowicza. Autorka wielu opracowań naukowych i popularnonaukowych, esejów i artykułów z zakresu kultury i sztuki wizualnej oraz książek (Śląscy pariasi pędzla i dłuta, 1994; Biogramy śląskich plastyków sztuki pogranicza, 2005; Kicz w kulturze, 2006; Sztuka pogranicza. Między etnosztuką a sztuką akademicką, 2007). Popularyzatorka kultury, założycielka Klubu Śląskich Artystów Amatorów w Mysłowickim Centrum Kultury. Spis treści Kilka, w zasadzie zbędnych, uwag wstępnych Preludium Odsłona I. Śladami szyfru Mapa znaczeń Od regionalnych korzeni do kultury popularnej Odsłona II. Przesłania i treści Kontekst sztuki ponowoczesnej Realizm magiczny, czyli Ananda na Nikiszu Odsłona III. Skąd przybywasz, dokąd zmierzasz, artysto? Śląski mikro- i makrokosmos Nikiszowiec jako tekst kultury i centrum świata Hałda – na granicy dwóch światów Od okultyzmu do Hare Kriszna Odsłona IV. Więcej niż pacierz Hare Kriszna – to Ja! Barbara i Ona Manu – ojciec z dziećmi w Kosmosie Odsłona V. Boska moc kobiecości Odsłona VI. Model wszechświata w twórczości Erwina Sówki Finał Literatura Streszczenie
  • Poprzednia

    • 1
  • Następna

Promocje

Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka
Oczekiwanie na odpowiedź
Wybierz wariant produktu
Dodaj do koszyka
Anuluj