Pochodzące z epoki baroku listy hetmana, a później króla Polski Jana III Sobieskiego do Marii Kazimiery d’Arquien, zajmują szczególne miejsce w historii polskiej literatury epistolarnej i polskiej literatury pięknej. Są one nie tylko świadectwem wielkiego uczucia łączącego kochającą się parę i dziejów ich niecodziennego związku. Wielka wartość dokumentalna listów wypływa z zawartych w nich opisach obyczajów szlacheckich panujących w ówczesnej Rzeczypospolitej, a także z osobistego sprawozdania króla z toczonych wojen i prowadzonej przez państwo polskie polityki. Większość listów pochodzi z lat 1665–1683. Były one najczęściej pisane w czasie rozstań z Marysieńką podczas wypraw militarnych dowodzonych przez Sobieskiego, między innymi kampanii wojennej w latach 1675–1676 czy odsieczy wiedeńskiej w 1683 roku. Ich autor – człowiek wykształcony, zaznajomiony z kulturą francuską – pisze listy interesujące również jako przykład wyrafinowanej sztuki epistolarnej.
Lektura dla szkół średnich
Wydanie Poezji romantycznej z opracowaniem kompletne bez skrótów i cięć w treści. W tym wydaniu znajdziesz odpowiedzi na pytania z podręcznika - pewniak na teście, czyli wskazanie zagadnień, które zwykle pojawiają się w pytaniach z danej lektury we wszelkich testach sprawdzających wiedzę, a także w podręcznikach i na klasówkach. Zawiera bardzo szczegółowe streszczenie oraz drugie skrócone, ułatwiające szybkie przygotowanie się przed lekcją. Opracowanie zawiera plan wydarzeń, wnikliwie wyjaśnioną problematykę oraz szerokie charakterystyki bohaterów.Poezja romantyczna z opracowaniem, czyli co poeta miał na myśli? to nowość wychodząca naprzeciw uczniom nielubiącym poezji. Zawiera szeroki wybór twórczości najsławniejszych poetów romantycznych; czytelnik znajdzie tu wszystkie spotykane w praktyce szkolnej utwory Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Cypriana Kamila Norwida. Oprócz wierszy i ich omówień znajdują się tutaj również biografie autorów oraz podsumowania ich twórczości.Atutem Poezji romantycznej... jest nowatorski system opracowania. Komentarze do tekstu znajdują się obok niego, dzięki czemu można natychmiast sięgnąć po objaśnienie niezrozumiałego fragmentu zamiast szukać go w innych częściach książki, a także pomijać komentarze do fragmentów zrozumiałych. Taki sposób opracowania tekstu ułatwia i przyspiesza pracę z nim. Serdecznie polecamy!
Potop jest drugą powieścią historyczną tworzącą Trylogię Henryka Sienkiewicza, w skład której wchodzą także Ogniem i mieczem i Pan Wołodyjowski. Książka opisuje dzieje potopu szwedzkiego z lat 16551660. Dramatyczne wydarzenia historyczne z dziejów Rzeczypospolitej z oblężeniem Częstochowy na pierwszym planie, przeplatają się z losami bohaterów powołanych do życia przez Henryka Sienkiewicza: Andrzeja Kmicica, Oleńki Billewiczówny, Bogusława Radziwiłła, Jana Onufrego Zagłoby czy Michała Wołodyjowskiego. Dzięki geniuszowi autora, postacie stały się w odczuciu czytelników autentyczne, a ich pasjonujące losy znalazły ważne miejsce w sercach i w świadomości narodowej Polaków. Potop, wydany w 1886 roku, odegrał ważną rolę w formowaniu się postaw patriotycznych w końcowym okresie zaborów, a co za tym idzie w odrodzeniu się niepodległej Polski.Lektura dla klasy VIILektura dla szkół średnich
Pan Wołodyjowski jest trzecią powieścią historyczną wchodzącą w skład Trylogii Henryka Sienkiewicza, obok Ogniem i mieczem i Potopu. Akcja rozgrywa się w okresie wojen z Turcją w latach 1668-1673. Dramatyczne wydarzenia historyczne z dziejów Rzeczypospolitej, jak elekcja Michała Korybuta Wiśniowieckiego, obrona Kamieńca Podolskiego czy bitwa pod Chocimiem, przeplatają się z losami bohaterów powołanych do życia przez Henryka Sienkiewicza: Michała Wołodyjowskiego, Basi Wołodyjowskiej, Azji Tuhajbejowicza, Ewy Nowowiejskiej, Jana Onufrego Zagłoby, Adama Nowowiejskiego czy Hassling-Ketlinga of Elgina. Dzięki geniuszowi autora, postacie stały się w odczuciu czytelników autentyczne, a ich fascynujące losy znalazły ważne miejsce w sercach i w świadomości narodowej Polaków. Pan Wołodyjowski, wydany w 1888 roku, odegrał ważną rolę w kształtowaniu się postaw patriotycznych w końcowym okresie zaborów i w odrodzeniu się niepodległej Polski.Lektura dla szkół średnich
Czarne okna"" należą do kanonu polskiej literatury młodzieżowej. Napisane są w formie dziennika prowadzonego przez kilkunastoletniego chłopca, Krzyśka. Mówią z wielką kulturą i wyczuciem o trudnym okresie dorastania: kłopotach rodzinnych, pierwszej miłości, konflikcie na forum klasowym, konieczności wywalczenia swojej pozycji w społeczności nastolatków, zdobycia umiejętności kierowania się własnymi zasadami. Wrażliwa osobowość głównego bohatera czyni tę książkę niezwykle ciekawą. W jego pamiętniku codzienne zdarzenia z życia nastolatków nabierają fascynującego kolorytu, a postacie ukazane są z psychologiczną wnikliwością.Lektura dla klasy VI
Pan Tadeusz, czyli ostatni zajazd na Litwie"" jest polską epopeją narodową należącą do kanonu literatury polskiej i światowej. Dzieło wydano po raz pierwszy w Paryżu w 1834 roku. Zostało napisane w formie poematu epickiego i zawiera elementy innych gatunków literackich jak gawędę szlachecką, sielankę, baśń, satyrę czy powieść. Akcja epopei rozgrywa się w czasach wojen napoleońskich w kręgach polskiego ziemiaństwa na terenach Litwy. Młody Tadeusz przyjeżdża ze szkół w Wilnie na wakacje do rodzinnego majątku Soplicowo. Zastaje tam wielu gości, którzy zjechali się, aby uczestniczyć w procesie o stary zamek należący niegdyś do magnata Stolnika Horeszki. Spośród wielu wątków pojawiających się w dwunastu księgach Pana Tadeusza, można wyodrębnić cztery główne. Poza sporem o zamek Horeszków, są nimi historia miłości Tadeusza do Zosi, nieprzemijająca pamięć o zabójstwie Stolnika z rodu Horeszków i wątek niepodległościowy. Pan Tadeusz znajduje się od pokoleń na polskiej liście lektur szkolnych. Aktualnie fragmenty lub cała epopeja są lekturą w klasach V-VIII szkoły podstawowej, a także w szkole średniej.
Smuga cienia jest powieścią psychologiczno-moralną napisaną w 1917 roku przez Josepha Conrada i należącą do kanonu literatury światowej. Akcja powieści, jak większości utworów Conrada, rozgrywa się na Oceanie Indyjskim i jest inspirowana osobistymi doświadczeniami autora. Po śmierci kapitana dowodzenie nad statkiem obejmuje młody oficer brytyjskiej marynarki handlowej. Epidemia febry, która wybucha na pokładzie, zmusza bohatera do przekroczenia symbolicznej smugi cienia, poza którą nie ma łatwych odpowiedzi i oczywistych decyzji. Musi zadać sobie pytania o odpowiedzialność człowieka w obliczu zagrożenia, o granicę pomiędzy dobrem a złem, o cenę honoru i znaczenie ludzkiej solidarności. Lektura dla szkół średnich
Proces jest powieścią surrealistyczną Franza Kafki należącą do ścisłego kanonu literatury światowej. Opowiada o prokurencie bankowym Józefie K., który zostaje pewnego dnia aresztowany, pomimo że nie popełnił żadnego przestępstwa. Pozornie areszt ma łagodny charakter; skazany może prowadzić normalne życie, będąc jedynie zobowiązanym do pozostania do dyspozycji sądu. Jednak w rzeczywistości aresztowanie diametralnie przemienia egzystencję Józefa K. Odwracają się od niego przyjaciele i znajomi. Mnożą się niezrozumiałe zdarzenia. Sąd nie odstępuje od wyroku, a liczne przesłuchania nie pozwalają bohaterowi udowodnić swojej niewinności. Szuka on pomocy w rodzinie i poza nią: u żony sądowego, prawnika, malarza sądowego, innego oskarżonego, kapelana więziennego, ale wszystkie te próby okazują się bezskuteczne. Proces zapisał się w historii literatury jako genialna metafora totalitaryzmu i jako opowieść o samotności człowieka we współczesnym świecie, w którym wszechwładne państwo i biurokracja odbierają obywatelowi prawo do prywatności i wolności. Fascynujący charakter powieści potęguje narracja utrzymana w konwencji absurdu i atmosfera kojarząca się z sennym koszmarem. Lektura dla szkół średnich
Makbet jest tragedią Szekspirowską należącą do kanonu literatury światowej i do najczęściej wystawianych sztuk epoki renesansu. Akcja powieści rozgrywa się w średniowiecznej Szkocji. Makbet, rycerz i krewny króla szkockiego Dunkana, dowiaduje się o przepowiedni, według której on sam ma objąć tron. W miarę sukcesów na dworze władcy, główny bohater przypisuje coraz większą wagę do przepowiedni i poddaje się pokusie władzy. Następuje jego stopniowy upadek moralny, uleganie podszeptom zła, wreszcie zdrada przyjaciół, zabójstwo króla i przejęcie władzy. Jedna zbrodnia pociąga za sobą kolejne, co potęguje u Makbeta poczucie winy i utratę sensu życia. Bohater dramatu ginie w walce o utrzymanie władzy, szarpany wewnętrznie głębokim niepokojem i wyrzutami sumienia. Lektura dla szkół średnich
Lalka w serii Kolorowa Klasyka to najpiękniejsze kolorowe wydanie tej powieści na rynku! Książka zawiera wspaniałe, barwne ilustracje, jej atutem jest duża, ułatwiająca szybkie czytanie czcionka. Edycja na kredowym papierze, bardzo trwała i estetyczna. Stanisław Wokulski jest jedną z najbardziej fascynujących postaci w polskiej literaturze, a sama Lalka jest powieścią kochaną przez kolejne pokolenia. Nic dziwnego, ta uważana za najlepszą powieść Bolesława Prusa przedstawia prawdziwy świat, aktualne problemy i dylematy. Warszawa opisana na kartach powieści wciąż żyje - organizowane są trasy spacerowe śladami jej bohaterów, a na Krakowskim Przedmieściu na kamienicy o numerze 4-6 widnieje tabliczka: „W tym miejscu stał dom, w którym mieszkał w latach 1878-79 Stanisław Wokulski, postać powołana do życia przez Bolesława Prusa w powieści Lalka, uczestnik Powstania 1863 roku, były zesłaniec syberyjski, były kupiec i obywatel m.st. Warszawy, filantrop i uczony urodzony w r. 1832". Przedstawiamy wyjątkowe wydanie tej wielkiej polskiej powieści - w trwałej oprawie, z kolorowymi ilustracjami wspaniale oddającymi ducha epoki, na przyjaznym oku papierze. Lalka nigdy nie miała piękniejszej oprawy. Zapraszamy!
Cierpienia młodego Wertera są powieścią epistolarną napisaną przez Goethego w 1774 roku. Utwór należy do najważniejszych dzieł preromantyzmu i przyniósł ogromną sławę swojemu autorowi. Tytułowy bohater, Werter, opisuje w listach do przyjaciela historię swojego nieszczęśliwego uczucia do pięknej Lotty, niedostępnego anioła, w którym rozpoznaje miłość swojego życia. Kiedy Lotta wychodzi za mąż za Alberta, rywala Wertera, zrozpaczony bohater popełnia samobójstwo. Uniesienia miłosne i poświęcenie Wertera są do dzisiaj uważane za wzór miłości romantycznej.Lektura w szkole średniej.
Faust Johanna Wolfganga Goethego, jednego z najbardziej znaczących autorów niemieckich i światowych, to wielkie dzieło literackie, nad którym poeta pracował niemal sześćdziesiąt lat. Ukazało się dopiero po jego śmierci w 1833 roku. Uważane jest za wizjonerski obraz człowieka współczesnego, nieakceptującego swoich ograniczeń i gotowego zawrzeć pakt z diabłem dla realizacji swoich ziemskich celów. Faust, świadomy granic nauki, szuka innych dróg poznania i dominacji nad światem.Wtedy pojawia się Mefistofeles, który ukazuje mu siłę mocy piekielnych i obdarza go płynącą z nich władzą, obiecując spełnienie wszystkich pragnień. Mimo, że Faust osiąga wszystko, czego człowiek może dostąpić na Ziemi, to pakt z diabłem przyczynia się do jego upadku. Staje się wielkim artystą, ale zupełnie samotnym. Zdobywa miłość kobiety, którą kocha, ale doprowadza ukochaną do śmierci. Staje się władcą, ale zamiast stworzyć państwo idealne unieszczęśliwia swoich poddanych. Ostatecznie jednak dostepuje nieba i Mefistofeles przegrywa z Bogiem walkę o jego duszę. Lektura w szkole średniej.
Sklepy cynamonowe są zbiorem opowiadań wydanym w 1934 roku, należącym do kanonu polskiej literatury pięknej. Autor przedstawia w nich dzieje rodziny kupieckiej z małego galicyjskiego miasteczka z przełomu XIX i XX wieku. Stara się doszukać w tych dziejach ich najgłębszego sensu. Oniryczny opis zdarzeń czy wnikliwa analiza psychologiczna postaci są środkami, które mają pomóc dotrzeć do źródła ludzkiego losu i historii rodziny. Oscylując pomiędzy opisem świata realnego a odniesieniami do artystycznych, egzotycznych i duchowych dziedzin ludzkiej aktywności, Schulz nadaje faktom walory mityczne, przenosząc czytelnika w rzeczywistość przetworzoną przez natchnioną wyobraźnię. Magnetyczną siłę literackiej wizji Schulza potęguje niezywkle oryginalny i bogaty w metafory język jego prozy. Lektura w szkole średniej.
Konrad Wallenrod, powieść historyczna z dziejów litewskich i pruskich jest powieścią poetycką, jednym ze sztandarowych gatunków romantyzmu. Mickiewicz napisał ją w 1828 roku na zesłaniu w Petersburgu. Choć akcja rozgrywa się w średniowiecznym Malborku i na Litwie, w istocie utwór porusza problematykę narodowowyzwoleńczą. Tytułowym bohaterem jest Litwin Walter Alf, który w dzieciństwie został porwany przez Krzyżaków i wychowany w zakonie na pruskiego rycerza. Przygotowywany przez starego wajdelotę do pomszczenia Litwy, przeszedł wewnętrzą przemianę przybrał imię Konrad Wallenrod i przygotował zemstę na swoich zakonnych współbraciach. Do jej realizacji doszło, gdy został mistrzem zakonu. Wyprowadził krzyżackich rycerzy na wojną z Litwą, gdzie wpędził ich w pułapkę. Postawa Konrada Wallenroda zawiera się w pojęciu wallenrodyzmu, nadającemu nowe znaczenie moralne postępowi i zdradzie, ponieważ mają na celu walkę o wolność uciemiężonego narodu. Lektura w szkole średniej.
Lalka"" należy kanonu powieści pozytywizmu i do najznakomitszych polskich powieści społeczno-obyczajowych. Jest literackim obrazem Polski i trzech pokoleń Polaków końca XIX wieku. Dotyczy przemian dokonujących się w obyczajach i przekonaniach arystokracji, szlachty, mieszczaństwa, ale także niższych warstw społecznych, studentów czy polskich Żydów. Akcja powieści rozgrywa się w Warszawie w latach 18781879. Głównym tematem jest nieodwzajemniona miłość bogatego kupca Stanisława Wokulskiego do zubożałej arystokratki Izabeli Łęckiej. Wokół tego wyidealizowanego uczucia Wokulskiego prowadzącego do tragicznego zakończenia splatają się inne wątki powieści, ukazujące społeczeństwo polskie reprezentowane przez arystokrację baronostwo Krzeszowskich, Juliana Ochockiego idealistę poświęcającego się rozwojowi nauki i techniki, Helenę Stawską kobietę porzuconą przez męża, kochającą się w Wokulskim czy Ignacego Rzeckiego subiekta oddanego swojej pracy, którego pamiętnik wprowadza tematykę narodowościową.""Lalka"" została wydana po raz pierwszy w 1890 roku i zdobyła sobie ogromną popularność. Była wielokrotnie adaptowana do przedstawień teatralnych, audycji radiowych i inscenizacji filmowych.Lektura licealna
Antygona jest antyczną tragedią napisaną przez Sofoklesa około 440 roku p.n.e. należącą do kanonu literatury światowej. Akcja tragedii rozgrywa się w Tebach w czasach mitycznych. Po śmierci Edypa, dwaj bracia z królewskiego rodu, Eteokles i Polinejkes, toczą walkę o objęcie tronu, w wyniku której obaj giną. Władcą zostaje ich wuj Kreon, który uznaje Polinejkesa za zdrajcę i zakazuje wyprawienia mu pogrzebu. Decyzja Kreona, racjonalna politycznie, stawia członków rodu królewskiego przed wyborami, które muszą mieć dla nich tragiczne konsekwencje. Antygona, siostra Polinejkesa, łamie zakaz Kreona, by zgodnie z prawem boskim zorganizować pochówek brata. Czyn Antygony zmusza Kreona do skazania jej na śmierć za nieposłuszeństwo wobec wydanego przez siebie nakazu. Na wieść o śmierci pięknej księżniczki zamurowanej w grobowcu syn Kreona, Hajmon, popełnia samobójstwo, co z kolei doprowadza do samobójczego czynu jego matkę, królową Eurydykę. W ten sposób, zgodnie z zasadą antycznej tragedii, decyzja Kreona stawia jego najbliższych przed nierozwiązywalnymi po ludzku problemami, a jego samego doprowadza w konsekwencji do utraty rodziny i do głębokiego poczucia winy.Lektura gimnazjalna i licealna
Wesele"" Stanisława Wyspiańskiego jest dramatem typowym dla epoki Młodej Polski, a równocześnie należącym do kanonu polskiej literatury i sztuki teatralnej. Autor opisuje w trzech aktach autentyczne wydarzenie, jakie miało miejsce 20 listopada 1900 roku ślub krakowskiego poety Lucjana Rydla z chłopką Jadwigą Mikołajczykówną. Pierwszy akt utworu utrzymany jest w konwencji realistycznej, natomiast w drugim akcie autor wprowadza symboliczno-wizyjną poetykę charakterystyczną dla modernizmu. Za jej pomocą przedstawia sytuację duchową narodu i podejmuje temat niepodległości Polski. Ostatni akt jest połączeniem obu konwencji i polemiką między inteligencją a chłopstwem na temat narodu. W dramacie pojawiają się symbole uosabiające lęki i marzenia Polaków i odnoszące się do historii Polski, między innymi: postacie Chochoł, Stańczyk, Rycerz Czarny, Wernyhora; przedmioty złoty róg, złota podkowa; sceny zgromadzenie chłopów z kosami czy chocholi taniec niemocy i słabości, przepowiadający niezdolność Polaków do wywalczenia niepodległości.Lektura licealna
Zemsta została napisana w 1833 roku. Jest komedią należącą do kanonu polskiej literatury. Opisuje świat i obyczaje charakterystyczne dla kultury sarmackiej końca XVIII wieku. Akcja komedii buduje się wokół intryg miłosnych związanych ze swatami Cześnika Raptusiewicza z wdową Podstoliną, a także z zalotami Wacława, syna Rejenta, i Papkina, bawidamka i hulaki, do Klary, bratanicy Cześnika. W tle rozgrywa się sąsiedzka waśń Cześnika z Rejentem Milczkiem.Zemsta należy do najczęściej inscenizowanych utworów teatralnych w Polsce, także w Teatrze Telewizji. Była dwukrotnie zekranizowana.Lektura w klasie VII
Chcę być kimś! czyli jak osiągać cele w czasach, gdy wszyscy dookoła mająwywalone"" to jedyna seria polskich książek dla młodzieży z zakresu rozwojuosobistego. Publikacja swoją treścią pyta, odpowiada, prowokuje do myślenia idziałania. Rozwiązuje problemy, kiedy trzeba daje przysłowiowego kopa izmienia sposób podejścia do życia, by po przeczytaniu młody człowiek zrozumiałsiebie i raz na zawsze zapamiętał, że JEST WYJĄTKOWY i ma prawo odnieść sukces!Oczywiście przy swoim zaangażowaniu :) Chcę być kimś to nie tylko książka, tosposób myślenia i życia. Dzięki niej czytelnicy zbudują wiarę w siebie izainspirują się do działania. To miejsce, w którym młodzi ludzie, zamiastusłyszeć paplanie, że są do bani i że do niczego się nie nadają, dowiedzą się,jak wiele znaczą i jak dużo są w stanie zdziałać. Poznasją narzędzia, dziękiktórym nauczą się wyznaczać i zdobywać cele oraz zarządzać czasem i pieniędzmi.Autor wskazuje, jak budować wartościowe relacje i podejmować odpowiedniedecyzje. Czytelnicy poznają techniki sztuki przemawiania, zagłębią się w sztukęmyślenia i zmierzą się z barierami, które hamują ich w życiu. Michał Zawadkadocenia indywidualność każdego odbiorcy, pokazuje wagę proaktywności isamodyscypliny. Cała seria zawiera 16 obszarów budowania osobowości. Częśćpierwsza Chcę być kimś #2 to: CELE CZAS PROAKTYWNOŚĆ PIENIĄDZE Książkapowstała w oparciu o motywacyjne spotkania autora z ponad 5 000 nastolatków wcałej Polsce. Publikacja jest jednocześnie doskonałym narzędziem dla nauczycielii rodziców, ułatwiającym komunikację i ukazującym rozwój osobistymłodzieży.
Chcę być kimś! czyli jak osiągać cele w czasach, gdy wszyscy dookoła mają wywalone to jedyna seria polskich książek dla młodzieży z zakresu rozwoju osobistego. Publikacja swoją treścią pyta, odpowiada, prowokuje do myślenia i działania. Rozwiązuje problemy, kiedy trzeba daje przysłowiowego kopa i zmienia sposób podejścia do życia, by po przeczytaniu młody człowiek zrozumiał siebie i raz na zawsze zapamiętał, że JEST WYJĄTKOWY i ma prawo odnieść sukces! Oczywiście przy swoim zaangażowaniu :) Chcę być kimś to nie tylko książka, to sposób myślenia i życia. Dzięki niej czytelnicy zbudują wiarę w siebie i zainspirują się do działania. To miejsce, w którym młodzi ludzie, zamiast usłyszeć paplanie, że są do bani i że do niczego się nie nadają, dowiedzą się, jak wiele znaczą i jak dużo są w stanie zdziałać. Poznasją narzędzia, dzięki którym nauczą się wyznaczać i zdobywać cele oraz zarządzać czasem i pieniędzmi. Autor wskazuje, jak budować wartościowe relacje i podejmować odpowiednie decyzje. Czytelnicy poznają techniki sztuki przemawiania, zagłębią się w sztukę myślenia i zmierzą się z barierami, które hamują ich w życiu. Michał Zawadka docenia indywidualność każdego odbiorcy, pokazuje wagę proaktywności i samodyscypliny. Cała seria zawiera 16 obszarów budowania osobowości. Część pierwsza Chcę być kimś #1 to: KIM JESTEM WIARA W SIEBIE SAMODYSCYPLINA INDYWIDUALNOŚĆ Książka powstała w oparciu o motywacyjne spotkania autora z ponad 5 000 nastolatków w całej Polsce. Publikacja jest jednocześnie doskonałym narzędziem dla nauczycieli i rodziców, ułatwiającym komunikację i ukazującym rozwój osobisty młodzieży.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?