Jak i po co rozmawiać z dzieckiem na trudne tematy
Zna to każdy rodzic kilkulatka. Wystarczy fragment rozmowy dorosłych czy wiadomości w radiu i już się pojawiają. Trudne pytania. Całkiem niedziecięca z pozoru chęć rozmowy na tematy, które wydają się nam zupełnie nieodpowiednie dla kilkulatka. O śmierć, chorobę, przyczyny, dla których na świecie istnieje zło, albo o seks. Często ciężko jest na takie pytania odpowiedzieć. Minuty mijają, malec czeka z rozdziawioną buzią, a rodzic panikuje, bo jak to tak - rozmawiać z maluchem o takich rzeczach? Gdzie znaleźć odpowiednie słowa? Jak zaspokoić dziecięcą ciekawość i równocześnie nie zszokować, nie wystraszyć młodego człowieka? A może skłamać albo po prostu skierować uwagę pociechy na coś innego?
Tego ostatniego robić nie wolno. Nawet jeśli sami czujemy obawę, jeśli nie chcemy na dany temat rozmawiać, bo nie jesteśmy z nim "ułożeni", dziecka nie można zbywać ani oszukiwać. Trzeba podjąć wyzwanie i - skoro nasza pociecha pyta o poważne sprawy - potraktować to poważnie. Oczywiście odpowiednio do wieku. Najlepiej uzbrajając się wcześniej w niezbędną wiedzę z zakresu dziecięcej psychologii, podaną w praktycznej formie. Takiej, jaką zaprezentowano na kartach tej książki. Autorki są mamami wyjątkowo ciekawskich, żywo zainteresowanych "dorosłym światem" kilkulatków. Wybrały trzydzieści zagadnień, do których przypisały wątki przydatne w rozmowie - sprawdziły je na sobie i własnych pociechach. Jeśli Twoje dzieci również oczekują przystępnych odpowiedzi na trudne pytania, przeczytaj tę książkę!
O autorach
Monika Janiszewska — dziennikarka tygodników regionalnych, freelancerka publikująca artykuły z zakresu psychologii oraz specjalistka ds. PR promująca działania gabinetów psychoterapeutycznych. W swoim portfolio ma ponad 350 publikacji, z czego pokaźna część dotyczy relacji rodzic – dziecko, związków partnerskich oraz świadomej komunikacji. Prywatnie mama 7-letniej Julii oraz 2-letniego Nikodema, którzy każdego dnia zarażają ją swoją ciekawością świata i urzekają dziecięcą niewinnością, a zarazem logiką i wnikliwością w ocenie otaczającej nas rzeczywistości.
Małgorzata Bajko — psychoterapeuta, absolwentka psychologii oraz podyplomowych studiów z psychotraumatologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Współzałożycielka Centrum Wsparcia Psychologicznego INEO, w którym od wielu lat prowadzi indywidualną terapię osób dorosłych, dzieci oraz rodzin. Autorka wielu artykułów dla rodziców i bajek terapeutycznych. Ma opracowane programy terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami lękowymi, PTSD oraz fobiami, w których wykorzystywana jest bajkoterapia. Wspiera rodziców w wychowaniu dzieci i realizacji w roli rodzica. Mama Andrzeja i Antka.
Najlepszy prezent z okazji narodzin albo chrztu dziecka. Wyjątkowa pamiątka, która po latach będzie dla dziecka i całej rodziny skarbnicą niezwykłych wspomnień.
W tym wyjątkowym albumie rodzice mogą:
- opisywać najważniejsze wydarzenia z pierwszego roku życia dziecka
- notować zmiany i przełomowe momenty związane z rozwojem maluszka: pierwszy uśmiech, pierwszy ząbek, pierwsze słowo, pierwszy kroczek
- wklejać zdjęcia, żeby uwiecznić wszystkie chwile warte zapamiętania
W ten sposób powstanie wyjątkowa pamiątka, która po latach będzie dla dziecka i całej rodziny skarbnicą niezwykłych wspomnień.
Raport z projektu badawczego Instytutu Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność przeprowadzonego w siedmiu państwach Europy Środkowej: Polsce, Czechach, Rumunii, Niemczech, Austrii oraz na Słowacji i na Węgrzech.
Darowując książkę „Tato, opowiedz o sobie”, dajesz swojemu ojcu więcej niż pięknie wydaną, ładnie oprawioną, nienapisaną jeszcze historię. Dajesz mu poczucie, że jest dla Ciebie ważny. Dzięki odpowiedziom na proste i wnikliwe, zawarte w dzienniku pytania dajesz możliwość spisania losów i wspomnień taty, przelania uczuć co sprawi, że dotąd puste strony dziennika staną się dla niego podarunkiem bardzo osobistym, a dla Ciebie i całej rodziny będą stanowić bezcenną pamiątkę.
Pomocą dla taty w spisywaniu dziejów są zawarte w książce inspirujące, krótkie teksty dotyczące obyczajów, kuchni, kultury, mody itd. z czasów jego młodości.
Daj swojemu ojcu tę książkę jako prezent.
Pokaż mu, że chcesz wiedzieć wszystko o jego wspomnieniach, marzeniach i pragnieniach. Odpowiadając na nieoczekiwane i czasami zabawne pytania dotyczące takich tematów, jak dzieciństwo, szkoła, hobby, przyjaźń, pierwsza miłość, ojcostwo, kariera zawodowa, twój ojciec krok po kroku spisze historię swojego życia. Stworzy wyjątkową i osobistą książkę, dzięki której naprawdę go poznasz.
„Dla przyszłych pokoleń cenne będzie nie to, co posiadamy, lecz świadectwo, kim byliśmy i opowieść, jak żyliśmy. Tym, co należy uwiecznić, są rodzinne historie”.
Ellen Goodman
Darowując książkę „Mamo, opowiedz o sobie”, dajesz swojej mamie więcej niż pięknie wydaną, ładnie oprawioną, nienapisaną jeszcze historię. Dajesz jej poczucie, że jest dla Ciebie ważna. Dzięki odpowiedziom na proste i wnikliwe, zawarte w dzienniku pytania dajesz możliwość spisania losów i wspomnień mamy, przelania uczuć co sprawi, że dotąd puste strony dziennika staną się dla niej podarunkiem bardzo osobistym, a dla Ciebie i całej rodziny będą stanowić bezcenną pamiątkę.
Pomocą dla mamy w spisywaniu jej dziejów są zawarte w książce inspirujące, krótkie teksty dotyczące obyczajów, kuchni, kultury, mody itd. z czasów jej młodości.
Elma van Vliet uświadomiwszy sobie, że jej matka jest ciężko chora, wymyśliła książkę dla mamy, zbiór pytań, które pomogłyby jej dowiedzieć się, kim naprawdę jest jej najbliższa osoba. Chciała się dowiedzieć, jaka była jako dziewczyna, poznać jej wspomnienia z dzieciństwa, jakie marzenia miała w wieku 18 lat, w kim najpierw się zakochała, jak się czuła w związku z narodzinami swojego dziecka ... Inspirowana starą holenderską tradycją spersonalizowanych wspomnień, powstała książka, którą każda mama powinna otrzymać w prezencie.
Pięknie zaprojektowany notes daje możliwość zapisania odpowiedzi na pytania, na których postawienie może być kiedyś za późno.
Elma van Vliet zdecydowała się rozwinąć pomysł w serię książek. Pierwsza z nich została opublikowana w 2004 r., a dziś już miliony osób na całym świecie piszą własne historie. Zapisują wspomnienia, udostępniają je i zachowują na przyszłość.
Książki z tej serii są uniwersalne i ponadczasowe. Stworzyły nową markę. Tylko w Niemczech, Danii i Holandii sprzedano ponad 3 miliony egzemplarzy. Prawa do wydań zostały zakupione również przez Włochy, Hiszpanię, Węgry, Norwegię, Finlandię, Brazylię, USA. Seria Opowiedz o sobie stała się międzynarodowym bestsellerem.
„Dla przyszłych pokoleń cenne będzie nie to, co posiadamy, lecz świadectwo, kim byliśmy i opowieść, jak żyliśmy. Tym, co należy uwiecznić, są rodzinne historie”.
Ellen Goodman
Ta wspaniała książka proponuje dzieciom i ich rodzicom fantastyczną zabawę i doskonałą pomoc w prawidłowym rozwoju maluchów. Zaprasza do gimnastyki palców, czyli ćwiczeń, które rozwijają sprawność rączek dziecka, trenują jego motorykę małą, a tym samym dają impuls do rozwoju mowy. Oznacza to, że gimnastyka palców to kompleksowe ćwiczenia rozwojowe, które maluch pokocha i będzie chciał powtarzać wiele, wiele razy.W książce znajdziemy aż 36 pomysłów na paluszkowe treningi i 8 praktycznych szablonów, które ułatwią tworzenie prac. Okazuje się, że małe rączki z pomocą rodzica bez problemu wykonają kurczątko, wieloryba, zebrę, gąsienicę i wiele innych wesołych zwierzątek. Będą tworzyć arcydzieła w kaszy mannie, nawlekać na tasiemkę koraliki i rysować bańkami mydlanymi. Ale zabawa!Jesteście gotowi?! Zaproście swoje maluchy do wesołej zabawy. Będzie to nie tylko wspaniały czas bliskości, ale także skuteczny trening, który ułatwi waszemu dziecku prawidłowy i szybki rozwój!Paluszkowe ćwiczenia czekają na małe rączki!Odbiorcy:- rodzice, którzy chcą zadbać o całościowy rozwój swoich dzieci;- nauczyciele żłobków i przedszkoli, którzy znajdą w tej książce cenną pomoc dydaktyczną.Dlaczego warto nabyć tę książkę:- zawiera aż 36 propozycji zabaw, a każda z nich jest skutecznym treningiem małego dziecka - ćwiczy jego rączki, rozwija motorykę małą i ma korzystny wpływ na rozwój mowy;- zaprasza te najmłodsze i te nieco starsze dzieci do twórczej zabawy.
Ta wspaniała książka proponuje dzieciom fantastyczną zabawę w lepienie zwierzątek z plasteliny. Mali artyści najpierw tworzyć będą nieskomplikowane kulki, kiełbaski i naleśniki, a następnie bardziej złożone figury. Nauczą się myśleć kreatywnie, będą rozwijać i poszerzać wyobraźnię, ćwiczyć myślenie przestrzenne, a także motorykę małą i wytrwałość.
W książce znajdziemy nie tylko przydatne wskazówki, dzięki którym praca z plasteliną okaże się łatwa i przyjemna, ale także ponad 30 modeli plastelinowych zwierzątek wraz z przejrzystymi instrukcjami ich wykonania, które pozwolą lepić kształty z plasteliny nawet mniej uzdolnionym plastycznie dzieciom.
Rudy kot, płetwal błękitny, żyrafa, płaszczka, kurka z kurczętami... i wiele innych wesołych zwierzątek czeka na małe rączki!
Odbiorcy
– rodzice, którzy chcą zadbać o kompleksowy rozwój swoich dzieci;
– nauczyciele żłobków i przedszkoli, którzy znajdą w tej książce cenną pomoc dydaktyczną.
Dlaczego warto nabyć tę książkę
– zawiera aż 32 plastelinowe zwierzątka wraz z przejrzystymi instrukcjami ich wykonania – to doskonały trening rozwijający wyobraźnię, ćwiczący myślenie przestrzenne, motorykę małą i wytrwałość;
– zaprasza dzieci do twórczej zabawy.
Książka, nawiązująca tytułem do wiersza młodego poety i żołnierza, Józefa Szczepańskiego Zbitka poległego w Powstaniu Warszawskim, przedstawia wybrane postaci z Panteonu Polskich Dzieci, czyli tych najmłodszych Polaków, którzy z miłości do Ojczyzny stawali w obronie ojczystego języka, wiary i niepodległości. W walce o te wartości byli gotowi do największych poświęceń aż do ofiary życia. Są wśród nich kilkunastoletni Powstańcy Styczniowi, strajkujący uczniowie we Wrześni, nieletni legioniści Józefa Piłsudskiego, Orlęta Lwowskie i Przemyskie, obrońcy Płocka w roku 1920 i Grodna w 1939, Powstańcy Warszawscy, Żołnierze Wyklęci, polegli w Poznaniu w 1956 roku i zabici przez komunistów w stanie wojennym.Choć najczęściej poszli walczyć wbrew woli dorosłych, dali świadectwo niezwykłego poświęcenia oraz umiłowania Polski. Dlatego jesteśmy Im winni pamięć i wdzięczność, szczególnie w roku stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Przed rozmiarem poświęcenia, przed wielkością ceny, jaką najmłodsi płacili za niepodległość Ojczyzny - jak mówił św. Jan Paweł II - należy w milczeniu skłonić głowę. W płaceniu tej ceny byli, być może, rozrzutni, ale ta rozrzutność była zarazem wspaniałomyślnością. Kryła się w niej jakaś odpowiedź na to wezwanie, które przyniósł Chrystus, przede wszystkim swoim własnym przykładem, oddając życie za braci: 'Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich'.Książka została zilustrowana rysunkami 16-letniego Franciszka. Dziecięce twarze nastoletnich bohaterów przemawiają bardziej do wyobraźni niż słowo pisane.Joanna Wieliczka-Szarkowa, historyk, autorka książek: Czarna księga Kresów (2012), Żołnierze wyklęci (2013), Wołyń we krwi 1943 (2013), Żołnierze Niepodległości 1914-1918 (2013), Bitwy polskich żołnierzy 1940-1944 (2014), Powstanie Warszawskie 1944. Gloria Victis (2014), III Rzesza. Zbrodnia bez kary (2015), Józef Piłsudski 1867-1935. Wszystko dla Niepodległej (2015), Bohaterskie akcje Żołnierzy Wyklętych (2016), Jestem Andrzej Bobola (2016). Współautorka książki W cieniu czerwonej gwiazdy. Zbrodnie sowieckie na Polakach (1917-1956) (2010) oraz serii książek historycznych dla dzieci Kocham Polskę.
Wyjątkowy poradnik dla matek. 10 wskazówek, których przestrzeganie zapewni radość i sukces w wychowywaniu dzieci.
Susan Merrill, matka pięciorga dzieci, doskonale zdaje sobie sprawę z wyzwań, jakie wiążą się z wychowywaniem dzieci we współczesnym świecie. Po mistrzowsku opowiada swoją historię, przeplatając ją prawdami Pisma Świętego.
W chwili, gdy matka trzyma w objęciach nowo narodzonego synka, jego oczy mówią jej, że stanowi dla niego cały świat. Jednak często dorastający chłopiec, który jej potrzebuje, jednocześnie ją od siebie odpycha. Autorka bazując na trzydziestoletnim doświadczeniu jako lekarz pediatra, wzięta wykładowczyni i adiunkt medycyny klinicznej, matka czworga dzieci, dzieli się swoją wiedzą potrzebną każdej matce o tym, jak wzmocnić – lub odbudować – jej więź z synem.
Niniejszy poradnik zawiera trafne wskazówki dla matek, jak znaleźć w sobie siły i zwiększyć wiarę w siebie, aby wychowywać nadzwyczajnych synów, oraz stanowi dla nich zachętę, praktyczne rady odnośnie:
większej pewność siebie i odwagi w doradzaniu swoim synom
istotnej roli, jaką pełni zdrowe wyrażanie miłości matek do synów, by w dorosłości synowie szanowali i doceniali kobiety
znaczenia uczenia synów wartości uczciwej pracy, służby społeczeństwu i rozwiniętego życia wewnętrznego
pułapek, w jakie z natury wpadają matki synów – i tego, jak ich unikać
potrzeby, by matki uzdrawiały własne zranienia dotyczące mężczyzn w ich życiu, ażeby wychowywały synów bez obciążania ich swoim bagażem i ograniczeniami
najskuteczniejszych sposobów, jak przetrwać chwile, gdy robi się trudno, a naturalne metody porozumiewania się z synami – przez rozmowę, analizę, dociekanie – jedynie podsycają konflikt.
Gdy matka po raz pierwszy trzyma w objęciach nowo narodzonego synka, intuicyjnie wie jeszcze jedno: jeśli dobrze wykona swoje zadanie i wychowa syna na człowieka mającego szacunek do siebie, wiarę w siebie i mądrość, to on stanie się takim mężczyzną, jakim miał się stać.
Bycie matką to najważniejsza, a zarazem najtrudniejsza z ról w życiu kobiety, dlatego warto poznać doświadczenia i opinie Meg Meeker - lekarza, żony i matki. Autorka bestsellerowych poradników: ,,Mocni ojcowie, mocne córki” i ,,Jak wychować chłopca na mężczyznę?” radzi, jak nawet w trudnych sytuacjach odnaleźć pasję i sens życia, a w efekcie stać się spełnioną kobietą i szczęśliwą matką.
Meg Meeker, dzieląc się własnymi doświadczeniami gwarantuje, że dzięki jej radom każda zapracowana i utrudzona kobieta uniknie rutyny, będzie podejmować trafne, dojrzałe decyzje, zyska podziw i uznanie w oczach najbliższych. Tylko od Ciebie zależy szczęśliwe, pełne miłości dzieciństwo Twoich dzieci, dlatego warto sięgnąć po najlepszy na rynku księgarskim, profesjonalny poradnik dla matek.
Seria wydawnicza „Przywrócić Pamięć” ma przybliżyć współczesnemu społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, twórców rozwoju idei i metodyki harcerskiej z lat 1911–1946.
Reprint wydania z 1913 roku "Polskie skautki. Zarys organizacyjny"
Uwaga: Niniejszy schemat organizacyjny jest przedewszystkiem przeznaczony dla ułożenia planów i ujednostajnienia pracy w żeńskich drużynach skautowych.
Ktoby chciał z istotą przedstawionych tu rzeczy zapoznać się, niech przeczyta jedną z tych książek:
A. Małkowski, Scouting jako system wychowania młodzieży, Lwów (Gubrynowicz i Syn) 1911 — wyczerpane).
M. Schreiber i E. Piasecki, Harce młodzieży Polskiej, Lwów (Tow. Nauczycieli Szkół Wyższych) 1912 — cena 1·20 k.
Miss Agnes Baden-Powell and Sir Robert Baden-Powell, How Girls can Help, London (T. Nelson & Sons) 1912 — cena 1 szyl. (= 1,20 kor. = 48 kop.).
Elise v. Hopffgarben, Das Pfadfinderbuch für junge Madchen, München (Otto Gmelin) 1912 — cena 2,80 mk.
Polskie skautki.
Przed dziewczętami, podobnie jak i przed chłopcami leży w Polsce droga otwarta do prawdziwie pożytecznej pracy i służby narodowej. Polskie dziewczęta mogą się do niej przygotowywać jako skautki.
Cel. Organizacja polskich skautek ma wychować dzielną kobietę — jako Polkę, kobietę jako matkę, kobietę jako wychowawczynię przyszłego pokolenia.
Urzeczywistnianie celu. Cel ten ma być osiągnięty, przez zaprawianie dziewcząt do służby narodowej jako skautki i przez wprowadzanie do ich życia codziennego zwyczajów zdrowych i rozumnych.
Organizacja polskich skautek jest instytucją wychowania moralnego i wychowania fizycznego. I jedno i drugie jest dotąd w Polsce na ogół zaniedbane lub źle prowadzone. Organizacja skautek będzie mogła o tyle łatwiej odpowiedzieć temu zadaniu, że będzie przyciągała dusze dziewcząt swoim urokiem i trafianiem do głęboko ukrytych najlepszych strun duszy ludzkiej.
Polskie skautki składają ślubowanie na:
1. — wierność Ojczyźnie;
2. — pomaganie innym;
3. — posłuszeństwo Prawu Skautowemu.
Hasłem skautek jest słowo „Czuwaj!“ oznacza zaś ono, że skautki mają się ćwiczyć w umiejętnościach skautowych — i czuwać, ażeby gdy zajdzie potrzeba, móc dobrze spełnić obowiązek, przypadający na nie w służbie narodowej.
Ma to być osiągnięte w Polskich Żeńskich Drużynach Skautowych.
Środkiem do tego wiodącym jest, między innymi, zachęcanie i przygotowywanie do egzaminów skautowych.
Po zdaniu skautowych egzaminów głównych (obowiązkowych dla skautek) dziewczęta będą uzdolnione do służby skautowej i samarytańskiej w Polsce.
Seria wydawnicza „Przywrócić Pamięć” ma przybliżyć współczesnemu społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, twórców rozwoju idei i metodyki harcerskiej z lat 1911–1946.
Reprint wydania z 1936 roku "WYTYCZNE organizacyjno-programowe pracy starszoharcesrkiej"
Bogactwo naszej pracy harcerskiej, przez którą dziś nasza organizacja bierze udział w służbie Narodowi i Państwu, wyrosło z twórczej myśli, natężonej woli i czynu tych wszystkich, którzy w ciągu 25-lecia istnienia harcerstwa w Polsce oddawali mu moc i bogactwo swej duszy.
Przyszłość starszego harcerstwa, najważniejszego członu Związku Harcerstwa Polskiego, pojmowanego jako ruch ideowo-społeczny, zależy od zwarcia się całego starszego harcerstwa we wspólnym wysiłku w celu wydobycia z siebie wielkich wartości, ażeby wielką była przyszłość nasza.
Zjazd starszego harcerstwa nad j. Narocz podjął hasło podciągnięcia starszego harcerstwa wyżej, bo więcej wykonać jest zdolne i więcej od niego wymaga Polska.
Naroczańskie echo obiega wszystkie kręgi starszego harcerstwa i woła wszystkich, którzy czują się starszymi harcerzami.
„Razem i żwawo do pracy nad Wielką Przyszłością starszego harcerstwa!
Oddając Wam w ręce tę książkę wołamy Was za echem naroczańskim. Dowiecie się z niej, że szukamy nowych dróg. Chodźcie z nami i szukajmy razem.
Kto z naszej gromady lepszą drogę znajdzie, niech się z drugimi podzieli, a kto przypadku doświadczy — innych przestrzeże.
A zawsze pamiętajmy, że do pracy, której się podejmujemy, jesteśmy potrzebni wszyscy.
Myśl, wola i czyn starszego harcerstwa będą takie — jakimi my będziemy w tej pracy.
Czuwaj!
Seria wydawnicza „Przywrócić Pamięć” ma przybliżyć współczesnemu społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, twórców rozwoju idei i metodyki harcerskiej z lat 1911–1946.
Reprint wydania z 1939 roku "Wychowanie harcerskie"
Słowo wstępne
Przyglądając się pracy harcerskiej i sam biorąc w niej czynny udział od lat kilkunastu, zdawałem sobie sprawę z trudności, na jakie napotykają wychowawcy harcerscy. Wypływają ono bardzo często z jej nierozumienia, albo zgoła złego pojęcia o niej. Wokół bowiem odnosiłem wrażenie, że nie rozumie się celu wielu harcerskich czynności wychowawczych i ich wzajemnego związku. Cała praca jest w mniejszym lub większym stopniu improwizacją, która, niestety, w dziedzinie wychowania harcerskiego obecnie jest półśrodkiem, bo zawiera w sobie brak planu i celu wychowawczego. Działanie pełną świadomością środków i celów staje się dzisiaj jedyną rzeczywistością wychowania harcerskiego. Mało jest ludzi, obdarzonych zdolnością wychowywania i dlatego refleksja pedagogiczna staje się w tym względzie niezastąpiona.
Postanowiłem więc zdobyć się na refleksję pedagogiczną harcerstwa jako metody wychowawczej i dać pewną całość zagadnień, związanych z wychowaniem harcerskim.
Po bardzo przychylnym ustosunkowaniu się do tego zagadnienia Dr. Zygmunta Kukulskiego, profesora pedagogiki na Kat. Uniwersytecie w Lublinie, gdzie odbywałem studia w zakresie pedagogiki, przystąpiłem do opracowania niniejszej rozprawy, jako pracy magisterskiej, która obecnie ukazuje się w drukowanej formie.
Wiele zagadnień można by poruszyć pod etykietą wychowania harcerskiego i pod różnymi aspektami je rozpatrzyć. Uważałem za najwłaściwsze zacząć od życia, od momentów, które stworzyły harcerstwo: jest to jego historia, jako część wstępna i orientująca w całości zagadnienia.
Najważniejszym zagadnieniem wydał mi się problem harcerstwa jako samodzielnej metody wychowawczej, a później jako prądu wychowawczego dzisiejszej pedagogiki, którego wyższość stanowi to, że jest on metodą wyrosłą konsekwentnie z życia, a nie z teorii czy częściowych prób.
Jako prąd dzisiejszego wychowania winien wyjść on poza ramy życia organizacji i objąć szerokie masy wychowawców i młodzieży, co w skutkach dałoby to, co nazywa się uharcerzeniem. I ten problem rozważyłem.
Nie chcę tych zagadnień traktować oddzielnie jako zupełnie odciętych od dzisiejszego wychowania — odwrotnie, chcę je zbliżyć, topiąc wychowanie tradycyjne w nurtach wychowania harcerskiego.
Konsekwentnie więc rozumiem pod pojęciem „harcerski” te wszystkie możliwości oddziaływania wychowawczego poza ramami harcerstwa jako organizacji, które są zgodne w formach i treści z tym pojęciem.
"Nie mam żalu do nikogo", do żadnej "niebogi", a nawet do siebie samego. Byłem absolutnie lojalny wobec postanowień podejmowanych przez Matkę i – dopóki żył – Ojca. Jak rozumiem, nie chodziło im tylko o oszczędzenie mi bękarckiego losu: uszczypliwości, wyzwisk i manifestowania wobec mnie wyższości, w czym specjalizuje się spora część bliźnich. Moi nowi rodzice pragnęli, bym miał normalne, rodzinne dzieciństwo, a następnie tyle jeszcze, ile się da, spokoju osobistego. (…)
Myślę, że tymi samymi intencjami, co moi przybrani rodzice, powodowała się też moja bio-matka. W jej wypadku mogło jeszcze dochodzić pragnienie uniknięcia przykrego – również za sprawą bliźnich – losu "panny z dzieckiem". Nie mam o to do niej żalu; w dużym stopniu dzieliłbym z nią taki los. Przeciwnie: również i do niej żywię głęboki szacunek i szczerą wdzięczność za to, że powierzyła mnie rodzinie o niepospolitych walorach i ujmującym uroku.
Czwarta publikacja z serii „Biblioteczka Dziecięca” zawiera kilkanaście artykułów poświęconych rozmaitym zagadnieniom związanym z filmem, telewizją oraz nowymi mediami, w których dziecko albo pojawia się jako temat, albo jest ich odbiorcą. Fenomen ruchomych obrazów, wyrastający na Zachodzie z wielowiekowych doświadczeń związanych z camera obscura oraz z medium fotografii, dziś pełni ważną kulturotwórczą funkcję i w istotny sposób przyczynia się do wzbogacenia szeroko pojętej sztuki adresowanej do młodego widza. Ponadto filmy dokumentalne i fabularne w ciągu XX wieku stały się znakomitymi środkami, za pomocą których reżyserzy, scenarzyści i aktorzy opowiadają o problemach dziecka lub budują zmetaforyzowany obraz dzieciństwa, wykorzystujący elementy autobiograficzne i wspomnieniowe. Odrębne miejsce w kulturze Zachodu zajmuje telewizja, będąca nie tylko – wbrew temu, co powszechnie się sądzi – źródłem rozrywki kierowanej do nieletniego widza, wiele europejskich stacji, jak choćby z Wielkiej Brytanii (BBC), Finlandii (YLE) czy Francji (France 5), oferuje bowiem także wartościowe programy edukacyjne.
Książka Dziecko w świecie ruchomych obrazów ma charakter monograficzny w tym sensie, że główny wątek rozważań wszystkich autorów dotyczy tego, jak media oparte na języku filmowym kształtują narrację o dziecku i dzieciństwie oraz w jakie wchodzą związki z innymi sztukami, przede wszystkim z literaturą. Z perspektywy dokonującej się w XXI wieku komunikacyjnej rewolucji, której efektem jest bogaty obszar digital culture, ponadstuletni dorobek filmowy oraz – nieco mniejszy – telewizyjny o dziecku i dla dziecka wciąż domaga się w polskich badaniach filmoznawczych, kulturoznawczych i literaturoznawczych analiz o szczegółowym i syntetycznym charakterze.
Oddając do rąk Czytelnika niniejszą publikację, redaktorzy mają nadzieję, że podjęte w niej problemy w istotny sposób wzbogacą dotychczasową wiedzę na temat dziecka i dzieciństwa konstruowanego za pomocą języka ruchomych obrazów.
Scholka to imię niewidomego i autystycznego niemowlęcia z domu Matki Teresy w Kalkucie. Autorka, wówczas też niewidoma, wraz z polskimi zakonnicami zaopiekowała się dziewczynką. Pokonała wiele przeszkód, przywiozła ją do Polski i została jej adopcyjną mamą. Wtedy też w ich życiu zaczęły dziać się rzeczy trudne i wspaniałe.Książka ta pokazuje krzepiącą drogę ku światłu, gdzie słabi potrafią robić rzeczy niezwykłe.
Z przedmowy: "(...) Wprawdzie chronologicznie wcześniejsza jest spowiedź niż Komunia, jednak w tym opracowaniu wolałem przedstawić jako pierwsze rady pomocne w przygotowaniu do Komunii, a dopiero na końcu ułatwiające przystąpienie do Spowiedzi. Rodzice są pierwszymi odpowiedzialnymi za przygotowanie do Spowiedzi i Komunii. W zasadzie to na nich spoczywa ten obowiązek. Przygotowałem do Komunii setki dzieci i wiem, że to od Rodziców zależy jak one przeżyją ten wyjątkowy rok. Życzę wszystkim, aby skorzystali z tego czasu łaski. Rodzice są wzorem dla dzieci i pierwszym przykładem. Ich pobożność i ich miłość małżeńska są najlepszymi nauczycielami miłości do Boga dla potomstwa. Rok przygotowania do Komunii może być okresem wzrostu duchowego rodziców."
Skąd się bierze niechęć do nauki i stres egzaminacyjny? Przede wszystkim ze sposobu „motywowania”, polegającego na obarczaniu młodzieży lękami rodziców i nauczycieli: „będziesz rowy kopać”, „przyniesiesz wstyd rodzinie”, „zniszczysz sobie przyszłość”. Drugim powodem jest brak wiary uczniów we własne możliwości. Prezentują oni zwykle typ inteligencji niedoceniany i niepotrzebny w szkole, za to niezbędny w późniejszym życiu zawodowym. Dlatego gwiazdy klasowe pracują często u trójkowiczów. Książka pomaga uczniom rozpoznać własną indywidualność, znaleźć odpowiedni styl nauki, powody, by się zaangażować i buduje w młodym człowieku zaufanie do siebie. Zmienia nastawienie do powtórek, uczy odnajdować w nich przyjemność. Instruuje także, jak pod lękami wyrażanymi przez rodziców i nauczycieli rozpoznać prawdziwe, wspierające intencje. W rozdziale adresowanym do dorosłych zachęca, by przekazywali młodzieży to, w co wierzą i na co mają nadzieję, a nie to, czego się boją. Książka jest rodzajem psychologicznego poradnika motywującego na całe życie.
W publikacji przedstawiono interdyscyplinarne spojrzenie na kwestię aspektów szkolnych, zawodowych, a także środowiskowych, które towarzyszą adolescentom w procesie konstruowania własnej przyszłości. Młodzież będąca w czasie adolescencji znajduje się w momencie podwójnej tranzycji z okresu dorastania do dorosłości oraz edukacji na rynek pracy, i te obszary problemowe są główną osią rozważań. W tomie przedstawiono kwestię młodych ludzi znajdujących się na drodze do dorosłego życia partycypujących w przestrzeni edukacyjnej oraz stających przed zadaniem planowania własnej przyszłości zawodowej, nie zabrakło tu również artykułów odnoszących się do analizy zagrożeń współczesności towarzyszących młodzieży w procesie „przechodzenia od młodzieńczej zależności do dorosłej niezależności”. Przyglądanie się tym uczestnikom życia społecznego ma istotną wagę dla przewidywania zarówno nowych trendów, praktyk, potrzeb oraz zagrożeń cywilizacyjnych, jak i wyzwań stawianych przed naukami społecznymi.
Nowe, poszerzone i uaktualnione wydanie bestsellerowego poradnika.Niezastąpione źródło najnowszych informacji na temat:- pełnowartościowych, smacznych i zdrowych posiłków dla przyszłej matki;- prawidłowego przyrostu masy ciała;- łagodzenia objawów dolegliwości ciążowych;- zapotrzebowania na witaminy i inne składniki odżywcze.W tej wyjątkowej książce poznasz odpowiedzi na wiele nurtujących cię pytań:- Co należy wyeliminować z jadłospisu?- Jak zapewnić odpowiednią ilość wapnia, nie pijąc mleka?- Czy alkohol i kawa naprawdę szkodzą ciąży?- Jak zdrowo się odżywiać za niewielkie pieniądze?
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?