Psychologia / Rodzina
Współczesne dzieci często debiutują w mediach społecznościowych już z chwilą, gdy zostaną uchwycone na obrazie USG. Zaczynają stykać się z ekranami około czwartego miesiąca życia. To dobrze czy źle? Wspaniała szansa na podtrzymywanie relacji niezależnie od dzielącej ludzi odległości czy też pierwszy krok do stworzenia otumanionego pokolenia wgapionych w ekrany zombie?
Wielu bez wahania uznało to za początek neurologicznej i emocjonalnej katastrofy, lecz – co zaskakujące – trudno natrafić na rzetelne badania na ten temat. W swojej książce „Z nosem w ekranie” Anya Kamenetz – ekspertka w dziedzinie edukacji oraz nowych technologii, ale również matka dwojga dzieci – prezentuje świeże i praktyczne spojrzenie na ten problem. Po przeprowadzeniu rozmów z setkami rodziców na temat stosowanych przez nich rozwiązań i wyznawanych poglądów oraz po przedarciu się przez gąszcz nierozstrzygających badań i rozdmuchanych obaw, proponuje proste rozwiązanie inspirowane znaną sentencją Michaela Pollana odnoszącą się do jedzenia: Ciesz się technologią. Z umiarem. Najlepiej w towarzystwie.
Ta książka to jasne, poparte badaniami oraz obiektywne spojrzenie na kwestię znaną obecnie niemal każdemu rodzicowi. Stanowi odpowiedź na nurtującą dzisiejszych rodziców kwestię: jak znaleźć równowagę pomiędzy technologią a prawdziwym życiem. Zawarte w niej zwięzłe, lecz wymowne wskazówki stanowią podstawę, dzięki której rodzice będą mogli określić właściwą rolę technologii w życiu dzieci, ograniczyć własne obawy, a także znaleźć przestrzeń dla szczęśliwych, rodzinnych chwil zarówno z udziałem technologii, jak i bez niej.
***
ANYA KAMENETZ – główna korespondentka stacji radiowej NPR ds. edukacji cyfrowej. Wcześniej współpracowała na stałe z magazynem „Fast Company”. Jej artykuły pojawiały się w „New York Timesie”, „Washington Post”, „New York Magazine”, „Slate” oraz „O, The Oprah Magazine”, zdobyła wiele nagród za swoją pracę w dziedzinie edukacji, nowych technologii i innowacji. Jest autorką trzech książek na temat edukacji i technologii: Generation Debt, DIY U oraz The Test. Mieszka z rodziną na Brooklynie.
Książka ukazuje proces powstawania i rozwoju dzieła, jakim jest program wspierania edukacji dzieci afrykańskich zatytułowany" Adopcja Serca", który stanowi odpowiedź polskich pallotynów na dramatyczną sytuację dzieci po ludobójstwie na tle etnicznym w Rwandzie, w 1944 r.
Czego chcą dzisiejsze dzieci?
Maciek wolałby, żeby koledzy nie nazywali go dzieckiem kalek. Łukasz marzy o zdrowiu, ale twierdzi, że jego marzenia są jak dinozaury, czyli duże i wymarłe. Nel, która dorasta na oceanach, czasami tęskni za lądem i za mamą. Inny Maciek, geniusz z autyzmem, ma dość bycia dla innych zwierzęciem w cyrku. Krystian wytatuował sobie na kolanach dwie kropki bo nigdy nie uklęknie przed policją ani sądem. Ale spełnienie tych próśb nie wystarczy. Dzieci chcą więcej dostępu do ucha dorosłego. Posłuchajmy ich.
Reporter lekko przykucnął, ma wzrok na wysokości metra, czasem półtora, od ziemi. Patrzy na świat tak, jak jego bohaterowie - dzieci. A przecież reportaż, którego bohaterem nie jest dorosły, to zawsze ryzyko. Łatwo tu o przekroczenie granic, naruszenie intymności, krzywdę, która zostanie na resztę życia. Pilipowi udało się, dzięki powściągliwości i empatii, ustrzec przed tymi zagrożeniami. I pokazać, jak trudno jest dziś być dzieckiem. Ta książka to wielka lekcja uważności dla tych, którzy dzieciom towarzyszą. I punkt wyjścia do rachunku sumienia dorosłych.
Magdalena Kicińska, reporterka
Niezwykle poruszające reportaże Łukasza Pilipa rozbijają w pył bezrefleksyjnie powielane przekonanie, że lata dzieciństwa są cudowne i beztroskie. Książka stawia wiele pytań dotyczących dorastania, nie podsuwając prostych odpowiedzi i skłaniając do refleksji nad tym, jakie warunki wchodzenia w życie tworzymy naszym dzieciom.
dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy
Od kilku lat zajmuję się analizą (obecnej) młodzieży z punktu widzenia jej komunikacji, jej obrazu świata i jej sytuowania się na tle zjawisk społecznych i gospodarczych. Wyniki tych badań publikuję na bieżąco w różnych miejscach i z różnych okazji. Ponieważ zebrało się już sporo takich analiz oraz z uwagi na to, że są one rozrzucone po różnych publikacjach, postanowiłem zebrać je w jednym miejscu w tej tu książce, uzupełniając ją o teksty jeszcze niepublikowane. Wydaje mi się, że z tych stosunkowo wielu analiz dotyczących rozmaitych aspektów zagadnienia wyłania się pomału dość wyraźny obraz tej formacji społecznej i komunikacyjnej, który może pomóc zrozumieć, jaka ta młodzież jest i dlaczego jest taka. A nie inna.
Ze wstępu
Harcerska lista (nie)obecności. Analiza polskiej bibliografii harcerstwa za lata 1989–2017 to kolejny tom serii wydawniczej obejmującej publikacje dotyczące dziejów organizacji harcerskich w Polsce ukazującej się w Oficynie Wydawniczej „Impuls” od 2014 r.
Seria ta zawiera zbiory źródeł odnoszące się do ruchu harcerskiego, organizacji harcerskich od chwili powstania stowarzyszeń do czasów współczesnych. W skład serii wchodzi również monografia z 2016 r. Dziedzictwo, którego nie można odrzucić. Próba interpretacji wybranych źródeł z lat 1918–2015 do dziejów Związku Harcerstwa Polskiego.
Autorka równolegle pracuje nad monografią będącą próbą interpretacji i porównania opublikowanych źródeł ZHP i ZHR w latach 1989–2018. Niniejsza książka powstała w toku prac nad tą monografią i jest próbą odpowiedzi na pytania oraz wątpliwości, które zrodziły się w tym czasie. Dotyczyły one sposobu budowania relacji w procesie komunikacji autorka/autor – czytelniczka/czytelnik, jak również możliwości zastosowania innej/innych narracji...
To co budziło tak wielkie zainteresowanie w metodzie Montessori, nazwano odkryciem dziecka lub inaczej kluczem do dziecka. Analizując koleje pierwszego wydania „Il metodo”, trzeba stwierdzić, że Maria Montessori wielokrotnie dokonywała zmian w swej metodzie. Świadczy to o ciągłej potrzebie badania rozwoju dziecka i szukania nowych możliwości jego odkrywania, sposobu jego uczenia się, nabywania różnych umiejętności, pamiętając jednak o zasadzie wolnego wyboru i własnej aktywności dziecka w przygotowanym otoczeniu. Dowodem na to, że spadkobiercy myśli pedagogicznej Marii Montessori podążają za dzieckiem, nie zatrzymują się na badaniach dokonanych w zeszłym stuleciu, jest niniejsza pozycja, której celem jest ukazanie, w jaki sposób pracuje się współcześnie z dziećmi, jak dziecko się uczy oraz jaka jest pozycja i rola nauczyciela montessoriańskiego w polskich placówkach.
Joanna Hudy od lat interesuje się tematem relacji rodzic-dziecko. Jest autorką bloga "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały"(www.jakmowic.org.pl), trenerem parentingowym i realizatorką Szkoły dla Rodziców i Wychowawców.
W roku 2016 e-book "Rodzicu, jak mówić" napisany przez Joannę, otrzymał Certyfikat Jakości LUAU EKSPERTA 2016/2017.
Od autorki" Droga Czytelniczko, Drogi Czytelniku, proponuję Ci książeczkę z 80 poradami, które mogą służyć jako konkretne drogowskazy na drodze do budowania pełnej empatii relacji z dzieckiem. Relacji, w której będziesz przewodnikiem, wskazującym jasne oczekiwania i stawiającym wymagania. Przewodnikiem, który kocha i wymaga. Życzę Ci, by zebrane tu porady pomogły Tobie i Twojej rodzinie uniknąć zbędnych napięć i szybko załagodzić te, które Was zaskoczą.
Toksyczna miłość to książka dla kobiet, które za bardzo kochają i dla mężczyzn, którzy duszą się w związkach z nimi. Dla kobiet (ale i dla mężczyzn) skłonnych do romantycznej miłości i idealizacji partnera, często rozczarowujących się lub z obawy przed porzuceniem tkwiących w bolesnej samotności. Dla mężczyzn (ale i dla kobiet) obwinianych przez bliskich, że zapracowani lub pogrążeni w swoich stresach nie mają czasu na miłość, dla rodziny, nawet dla własnych dzieci. Dla przepełnionych poczuciem krzywdy i dla tych, którzy czują się winni w związkach. Znajdziecie tu klucz do takich zjawisk jak zaborczość rodziców wobec dzieci, uzależnienie od guru czy psychoterapeuty, dewocja i religijny fanatyzm. Pia Mellody, wybitna psychoterapeutka amerykańska, autorka bestsellerów o zjawisku współuzależnienia ma dla nas dobrą wiadomość: z chorobliwej miłości można się wyleczyć!
Ponad 50 przepisów na szybkie, smaczne, a przede wszystkim niedrogie dania dla dzieci. Wszystkie do wykonania w kilka minut dzięki niezawodnemu urządzeniu Thermomix.
Książka podzielona jest na rozdziały odpowiadające kolejnym etapom rozwoju maleństwa. Prosta, przyjemna i przejrzysta w użyciu.
Piąty tom z serii „Recepcja mediów” jest poświęcony wpływowi przekazów prasowych, radiowych, telewizyjnych i internetowych na młodzież oraz osoby dorosłe. Ne tę grupową monografię składają się: czternaście autorskich tekstów, wydruki i i płyta z plikami z internetowej publikacji Fundacji „Nowoczesna Polska” w celu popularyzacji edukacji medialnej. Chodzi przede wszystkim o to, aby ułatwić Czytelnikom korzystanie z Katalogu kompetencji medialnych i informacyjnych oraz ze scenariuszy lekcji w każdym miejscu, w którym nie mają dostępu do Internetu. […]
Tom piąty „Recepcji mediów” jest ostatnią z serii monografią wieloautorską dotyczącą zagadnienia badań audytoryjnych, ujmującą aspekt odbioru w odniesieniu do kolejnych grup wiekowych, dlatego został przeznaczony nie tylko dla badaczy recepcji treści ze środków masowego przekazu, ale także dla odpowiedniego pod tym względem środowiska uczniowskiego, studenckiego i nauczycielskiego.
Ze Wstępu
Barbara Boniecka i Anna Granat
Drodzy rodzice!
Najważniejsze, by maleństwo było zdrowe, wspaniale się rozwijało, czuło się szczęśliwe i kochane - tego jesteście pewni. Ale co do wielu innych, drobniejszych kwestii, czujecie się nieraz równie niepewnie jak każdy, kto debiutuje w nowej roli. Oczywiście wszystkiego można się nauczyć na własnych błędach, ale lepiej ich unikać!
Chcemy Wam pomóc w codziennych obowiązkach tak, by troski nie zakłócały czasu spędzanego z maleństwem. Staraliśmy się odpowiedzieć na pytania, które nurtują młodych rodziców. Skorzystajcie z naszych rad. I cieszcie się każdym dniem z dzieckiem. Ono naprawdę szybko rośnie.
Redakcja Mamo to ja
Rodzice i nauczyciele często stawiają dzieciom za wzór osoby, które dokonały czegoś wielkiego. Ale czasem trudno jest wzorować się na kimś, kto jest tyle starszy! Książka przedstawia historie 42 bohaterów, którzy jeszcze będąc dziećmi sprawili, że świat stał się lepszy. Niektórzy mieli bezpieczne domy i szczęśliwe rodziny, inni żyli w trudnych warunkach w ubóstwie, podczas wojny, lub byli ciężko chorzy. Wszyscy pokazali, że mimo przeciwności warto walczyć o swoje prawa i pomagać innym.Dzięki tym historiom młodzi czytelnicy mogą poczuć, jak wielką dysponują mocą i nabrać odwagi, by ulepszać codzienność, walczyć o sprawiedliwość, inspirować do działania, po prostu... ratować świat!
Książka ukazuje się po decyzji o likwidacji, w czasie „wygaszania” gimnazjum. Zmiana organizacji kształcenia podstawowego nie zmieni problemów, przed którymi stoi dzisiaj uczeń gimnazjum, a potem o rok młodszy uczeń ośmioletniej szkoły podstawowej. Podejmuje ważny i bardzo aktualny problem aktywności ekonomicznej młodzieży. Innowacyjne badania przeprowadzone przez Autorów monografii znakomicie uzupełniają stosunkowo liczne badania aspiracji edukacyjnych i zawodowych, np.: Tadeusza Lewowickiego, Czesława Plewki, Natalii Bednarczyk-Jamy.
Uważam, że szczególną zaletą recenzowanej monografii jest analiza aktywności ekonomicznej uczniów gimnazjów w zmieniających się uwarunkowaniach środowiska życia i kształcenia oraz jej wielka przydatność dla doradztwa zawodowego, edukacji – w tym przygotowania do pracy, rozwoju przedsiębiorczości. Monografia odpowiada na aktualne potrzeby edukacyjne młodzieży, stojącej przed pierwszą decyzją wyboru drogi edukacyjnej, określającą również drogę zawodową.
Dr hab. Henryk Bednarczyk, prof. nadzw.
Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. K. Pułaskiego w Radomiu
Instytut Technologii Eksploatacji PIB w Radomiu
7 nowych i prostych historii, które nauczą dziecko dobrych nawyków
Przyjaciele z krainy Siedmiu Dębów wracają z nowymi przygodami!
Ala przekona, że warto określić swój cel działania. Wandzia zwróci uwagę na współpracę z koleżankami i kolegami, a Igiełka podkreśli, jak ważne jest zadbanie o siebie. Witek z kolei przypomni, dlaczego nie zawsze warto porównywać się z innymi.
***
7 nawyków szczęśliwego dziecka. Nowe historie to jeszcze więcej zabawnych i pięknie zilustrowanych opowiadań, które przybliżą rodzicom i dzieciom metodę 7 nawyków skutecznego działania. Bohaterowie każdego opowiadania uczą się jednego z dobrych nawyków. Dzięki temu dzieci poznają 7 prostych kroków, które pomogą im mądrze planować czas na naukę i odpoczynek, być dobrymi przyjaciółmi i lubianymi kolegami, radzić sobie, gdy pojawiają się kłopoty, i nie poddawać się presji grupy.
Mamo, nudzi mi się!""W co się bawić? W co się bawić? Gdy możliwości wszystkie wyczerpane ciurkiem?"" - słowa piosenki Wojciecha Młynarskiego nic a nic nie tracą na aktualności, choć od ich napisania upłynęło dobre kilkadziesiąt lat. Gdy pada deszcz, a dzieci snują się po domu z nosami na kwintę, trzeba szybko znaleźć im (i sobie) jakieś zajęcie. Tylko co by tu wspólnie porobić? Szukasz pomysłu w głowie, przeglądasz elektroniczne zabawki i planszówki, ale dzieci wciąż kręcą głowami z wyrazem twarzy, który mówi: ""To już było"" czy: ""Nie tym razem"". Nie poddawaj się tak łatwo! Znajdzie się sposób na nudę!Sylwia Błaszczak jest mamą kreatywną. Ma 1001 pomysłów na spędzenie z dzieckiem czasu w domu i poza nim. Za pośrednictwem tej narzędziowej książki dzieli się swoimi sposobami, podając gotowe instrukcje a to własnoręcznego wykonania ozdób bożonarodzeniowych i wielkanocnych, a to prezentów dla bliskich oraz przyjaciół. Proponuje, by zamiast kupować w sklepie gotowe gry, zrobić je samemu, ręka w rękę z dzieckiem. Podaje sprawdzone, powszechnie dostępne sposoby na zabawy na dworze oraz w domu. Podpowiada, jak zainspirować dziecko, by mały miś-nudzimiś przeistoczył się w młodego i bardzo zaangażowanego artystę.Udanej zabawy!
Najnowsze i najbardziej aktualne kompendium wiedzy na temat rozwoju dziecka w pierwszych dwóch latach życia!
William i Martha Sears, lekarz i pielęgniarka, rodzice ośmiorga dzieci, autorzy ponad 20 książek, dzielą się swoimi doświadczeniami zdobytymi w trakcie niemal 40 lat praktyki zawodowej i rodzicielskiej, aby przekazać kompleksowe informacje na temat wszystkich kwestii związanych z opieką i pielęgnacją niemowląt. W pracach nad książką wzięli udział także ich dwaj synowie, Robert Sears i James Sears, również lekarze pediatrzy. Razem stworzyli ten bezkonkurencyjny i wyjątkowy przewodnik po świecie dziecka.
Autorzy przedstawiają praktyczne i nowoczesne podejście do rodzicielstwa, które odzwierciedla współczesny styl życia. Przekazują podstawowe wskazówki i inspiracje, aby jak najpełniej wyposażyć rodziców w umiejętności, które pomogą im wyspecjalizować się w opiece nad ich własnym, wyjątkowym dzieckiem.
„Księga Dziecka” w przejrzystej formie dostarcza kompleksowych informacji na temat nurtujących rodziców zagadnień takich jak:
- żywienie dziecka: Co zrobić, żeby udało się karmić piersią? Jak prawidłowo karmić butelką? Kiedy i w jaki sposób rozszerzać dietę dziecka? Jak rozpoznać alergię i jak sobie z nią radzić?
- sen: Ile powinien spać noworodek, a ile dwulatek? Co zrobić, żeby niemowlę w końcu zasnęło? Gdzie powinno spać dziecko?
- życie rodzinne: Jak odnaleźć się w nowych rolach? Jak zorganizować powrót do pracy? Jak zapobiegać i radzić sobie z depresją i stanami obniżonego nastroju?
- zdrowie: Jak zadbać o dobrą odporność dziecka? Kiedy należy iść do lekarza? Jak udzielić pierwszej pomocy?
- rozwój: Jak krok po kroku przebiega rozwój motoryczny dziecka? Jak komunikuje się dziecko miesięczne, a jak roczne? Po czym poznać, że dziecko rozwija się prawidłowo?
- więź: Jak dobrze wystartować? Jak być blisko po trudnym porodzie? W jaki sposób ojciec może budować więź od samego początku?
„Księga Dziecka” to bogate i nieocenione źródło informacji, które ułatwia czerpanie radości z rodzicielstwa.
„»Księga Dziecka« to książka, która powinna znaleźć się w domu każdego rodzica małego dziecka. Pomaga zrozumieć rozwój dziecka i idące za nim jego potrzeby. Tę lekturę polecam Wam jak żadną inną.”
Agnieszka Skoczylas, psycholog dziecięcy, autorka portalu Blisko Dziecka
Mei-Ling Hopgood, świeżo upieczona mama z przedmieść Michigan, po przeprowadzce do Buenos Aires jest zaszokowana tym, że argentyńscy rodzice pozwalają swoim dzieciom brykać do późna w nocy. Czy rzeczywiście jest to korzystne dla rozwoju dziecka i życia całego społeczeństwa? Kierowana dziennikarską dociekliwością i matczyną potrzebą dokonywania jedynie słusznych wyborów, Hopgood rozpoczyna podróż w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania nurtujące rodziców na całym świecie:
– o której dziecko ma iść spać?
– kiedy może zacząć korzystać z nocnika?
– co dawać mu do jedzenia?
– kiedy zacząć uczyć je alfabetu?
Wnikliwie obserwowała rodziców z wielu krajów, rozmawiała z antropologami, nauczycielami i specjalistami od opieki nad dziećmi i odkryła niezmierzone pokłady pomysłów na rodzicielstwo.
Chińczycy przodują we wczesnym treningu nocnikowym – ich maluchy pozbywają się pieluch w wieku sześciu miesięcy. Kenijki noszą dzieci w kolorowych chustach – to nie tylko część ich dziedzictwa kulturowego, ale i konieczność w kraju, w którym równe chodniki są rzadkością. Francuzi są mistrzami w wychowywaniu dzieci na wyrafinowanych smakoszy. Hopgood testuje wszystkie rozwiązania na swojej córce Sofii – z bardzo ciekawymi rezultatami!
Dobre obyczaje to zasady, których przestrzega się po to, żeby lepiej się nam żyło. Żebyśmy się nie kłócili i nie obrażali. Żebyśmy umieli cieszyć się z tego, że jesteśmy razem z innymi. Jeśli będziemy dla siebie uprzejmi, codzienne życie okaże się łatwiejsze i przyjemniejsze. Warto znać dobre obyczaje! Przedstawiamy wspaniałą książkę, dzięki której dziecko dowie się, jak zachowywać się w domu, na przyjęciu, w szkole i wielu innych miejscach. Książka zawiera mnóstwo kolorowych zdjęć!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?