Głos odzyskany. Poradnik dla rodziców dzieci jąkających się autorstwa Doreen Lenz Holte to wyjątkowa książka-świadectwo, napisana przez matkę zmagającą się z wieloletnią niepłynnością mowy dziecka. To także próba odpowiedzi na pytanie: co mogę zrobić w takiej sytuacji w warunkach domowych i poza środowiskiem rodzinnym? Co mogą zrobić profesjonaliści? Jak pomóc dziecku?
Książka objęta cyklem "Logopeda poleca!"
Z recenzji mgr Beaty Suligowskiej:
To bardzo pouczająca i potrzebna książka. Pokazuje jak często - my dorośli - chcąc na siłę uszczęśliwiać nasze dziecko, nieświadomie je unieszczęśliwiamy.
Książka obnaża to, co jest nieskuteczne w terapii dziecka jąkającego się i jego rodziny. Pokazuje jak nadmierny niepokój rodziców o dziecko oraz ich brak akceptacji dla niedoskonałego sposobu mówienia, może doprowadzić nawet do zupełnego milczenia dziecka.
Zatem Drogi Rodzicu, Nauczycielu i Specjalisto, przyjmij apel, jaki płynie z tej książki:
• „Nie wywieraj presji na swoje dziecko oraz pomóż mu pozbyć się presji, którą wywiera samo na siebie” (cytat z książki str. 92),
• skoncentruj się na budowaniu wewnętrznej siły i pewności siebie dziecka - bardziej niż na upłynnianiu jego mowy,
• zachwyć się dzieckiem i zrób wszystko, by mogło czuć się bezpiecznie i wyjątkowo w twojej obecności oraz by mogło wypowiadać się swobodnie bez względu na swoje trudności.
Beata Suligowska – logopeda, terapeuta, nauczyciel dyplomowany; prowadzi terapie jąkania dzieci i młodzieży oraz dorosłych w formie indywidualnej i grupowej, od kilkunastu lat związana z Klubem J w Krakowie.
ZDROWA DIETA UZUPEŁNIAJĄCA OD 5 MIESIĄCA ŻYCIA
Dobrze zbilansowana dieta wegetariańska zapewni twojemu dziecku prawidłowy rozwój. Produkty pochodzenia roślinnego, mleko i jajka dostarczą mu wszystkich niezbędnych składników odżywczych.
Zebrane w tej książce różnorodne pomysły na zupki, kaszki i miksy owocowo-zbożowe pomogą ci w przygotowaniu zdrowych i pysznych posiłków. Natomiast dzięki zamieszczonym informacjom uzyskasz odpowiednią wiedzę na temat produktów wegetariańskich, a także zdrowego i bezpiecznego stosowania diety wegetariańskiej u maluchów.
Sprawdzone przepisy: Wszystkie przepisy zostały starannie wypróbowane w praktyce
Profesjonalne porady: Autorka jest uznaną specjalistką w dziedzinie żywienia
Dwa w jednym: Posiłek dla ciebie i twojego malucha
Dzieci rozpoczynające naukę w szkole podstawowej muszą zmierzyć się z zadaniem zbudowania poczucia kompetencji. Wyraża się ono między innymi przekonaniem o własnej zdolności do radzenia sobie z wyzwaniami, jakie przed nimi zostają postawione. Dla kształtowania się poczucia kompetencji ważne jest nie tylko powodzenie w nauce, lecz także dobre relacje z rówieśnikami. Relacje te w znacznym stopniu zależą od poziomu kompetencji społecznych rozwijanych intensywnie już w przedszkolu. Jedną z nich jest umiejętność współpracy wymagająca efektywnego komunikowania się, udzielania i przyjmowania pomocy, empatycznego reagowania na emocje innych osób, orientacji na działanie oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.Książka Marii Deptuły i Agnieszki Misiuk dostarcza rzetelnej wiedzy na temat kompetencji społecznych i ich znaczenia dla funkcjonowania dziecka w otoczeniu społecznym. Omówiono w niej narzędzia ułatwiające nauczycielom diagnozę kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Przedstawiono także propozycję sposobów poznawania umiejętności współpracy dzieci w młodszym wieku szkolnym z perspektywy dziecka, rówieśników i nauczyciela. Diagnoza kompetencji społecznych dzieci może być punktem wyjścia w planowaniu pracy wychowawczej lub sposobem sprawdzenia efektów działań już podjętych.
Przyszłe mamy i kobiety karmiące znajdą w książce sposoby prawidłowego odżywania i dbania o siebie, które zapewnią ich dzieciom siłę i odporność na choroby cywilizacyjne. Autorka podkreśla zalety karmienia dziecka mlekiem matki i opisuje naturalne pokarmy przygotowywane w domu. Książka zawiera przepisy na mleczka zbożowe, kleiki i zupki wzmacniające delikatny układ pokarmowy dziecka do 3. roku życia.
Autorka przedstawia również temat alergii i uczuleń pokarmowych u najmłodszych i prawidłowego żywienia dzieci w oparciu o zasady wegetarianizmu. Rodzice, którzy sięgną po tę książkę, dowiedzą się, jak kształtować u dzieci zdrowe nawyki żywieniowe, tak aby zbudować silny fundament zdrowia na całe ich życie.
Książka zawiera wiele cennych rad dla mam, które chcą świadomie, korzystając z naturalnych, nie przetworzonych przemysłowo produktów spożywczych, zadbać o dobry stan zdrowia swoich dzieci. Chciałabym szczególnie polecić ją przyszłym matkom, zarówno tym w pełni zdrowym, jak i tym, które wg zaleceń lekarza powinny poprawić stan odżywienia swojego organizmu. Zalecenia, które tutaj znajdą, pozwolą im jak najlepiej przygotować się do poczęcia i laktacji.
dr n. chem. Urszula Pytasz
dietetyk z Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki
Troska o dziecko powinna się rozpocząć już w momencie jego poczęcia. Niezwykle ważna jest dbałość o prawidłową dietę przyszłej matki. Zdrowe żywienie kobiety ciężarnej, matki karmiącej, a potem noworodka, niemowlęcia i małego dziecka niewątpliwie przyczyniają się do zachowania dobrego stanu zdrowia dziecka także w kolejnych latach jego życia. Książka Bożeny Żak-Cyran to rzetelne źródło wiedzy, które w jasny sposób przedstawia kluczowe elementy zdrowego, naturalnego żywienia matek i ich dzieci.
Iwona Gajos
lekarz pediatra
Wszechstronny podręcznik poświęcony budowaniu relacji terapeutycznych z dziećmi poprzez zabawę.Najnowsze badania wykazują skuteczność terapii zabawą w pracy z dziećmi z trudnymi zachowaniami, z zaburzeniami rozwojowymi, z niepełnosprawnościami, a także znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej.Garry L. Landreth nie tylko omawia rozwój terapii zabawą i przedstawia podstawowe badania poświęcone tej formie pracy z najmłodszymi, ale także szczegółowo i w przystępny sposób uczy, jak budować relacje z dzieckiem, tak aby mogło ono w pełni wyrażać i odkrywać swoje Ja poprzez zabawę w celu optymalnego wzrostu i rozwoju.W książce omówiono m. in. znaczenie zabawy w życiu dzieci, funkcje zabawy w procesie terapeutycznym, założenia zorientowanej na dziecko terapii zabawą, zasady dotyczące nawiązywania relacji z dziećmi, rolę terapeuty i rodziców w terapii zabawą. Terapeuci znajdą tutaj także szczegółowe wskazówki dotyczące organizacji pokoju zabaw oraz zalecanych zabawek i materiałów, sugestie, jak odnosić się do rodziców i jak wyjaśniać terapię zabawą oraz sugestie dotyczące reagowania na typowe problemy pojawiające się w pokoju zabaw.Proces nawiązywania relacji z dzieckiem, które doświadcza możliwości bycia sobą, jest nie do opisania i można go poznać tylko w chwilach, kiedy rzeczywiście jesteśmy razem. Moim zamiarem było otworzyć drzwi do tego, jak dziecko przeżywa, eksploruje, poznaje i tworzy świat pełnego zachwytu, ekscytacji, radości, smutku oraz jaskrawych barw życia.Garry L. Landreth, fragment z PrzedmowyTerapia zabawą to klasyka, a jednak tchnie nowością. Ta książka przypomina o tym, co najważniejsze - o szacunku , zrozumieniu, akceptacji. W świecie pełnym (stresujących) pytań co powinno dziecko i jak to zrobić?, pomaga nam zatrzymać się i zapytać samo dziecko: kim jesteś?. Lektura daje do myślenia. Dodatkowo przedstawia terapię zabawą w sposób uporządkowany i łatwy do wykorzystania we własnej praktyce. Polecam!dr Diana SenatorGarry L. Landreth, Ed.D., LPC, RPT-S, jest profesorem Wydziału Poradnictwa, Rozwoju i Szkolnictwa wyższego na Uniwersytecie Północnego Teksasu. Jest założycielem Centrum Terapii Zabawą, największego ośrodka szkoleniowego w zakresie terapii zabawą na świecie i zdecydowanego lidera w badaniach nad procesem i skutecznością zorientowanej na dziecko terapii zabawą oraz terapii relacji dziecko-rodzic (CPRT). Opublikował ponad 150 artykułów, książek i filmów instruktażowych, a ponadto często uczestniczy jako prelegent w międzynarodowych konferencjach poświęconych terapii zabawą.
Sposób odżywiania kobiet w ciąży to jeden z najważniejszych czynników wpływających na jej przebieg, rozwój wewnątrzmaciczny i wzrastanie dziecka oraz jego dobrostan, zarówno w okresie dzieciństwa, jak i w życiu dorosłym. Odpowiada on również za stan zdrowia matki oraz jej funkcjonowanie po porodzie.
Jest to wyczerpujący i przejrzysty przewodnik żywieniowy, którego tematem jest zdrowie zarówno matki jak i dziecka.Helen Saul Case jest autorką o wszechstronnej wiedzy i doświadczeniu z zakresu medycyny żywieniowej. Jest to książka napisana przez kobietę dla kobiety. Pisała ją kiedy była w ciąży z drugim dzieckiem. Dzieli się z czytelniczkami swoimi przeżyciami i zabranym doświadczeniem. Pisze o swoich ciążach, odczuciach fizycznych i emocjach bardzo żywym, naturalnym językiem.Nie wymyśliłabym tego nawet jeśli bym się bardzo starała. Odpowiedzi na pytania jak najlepiej wykorzystać wysokie dawki witamin, aby bezpiecznie i skutecznie rozwiązać problemy zdrowotne, ze świecą szukać w książkach o zdrowiu przyszłej matek. Nadszedł czas by to zmienić.I przechodzi do systematycznego i wszechstronnego omawiania kolejnych witamin C, E, A, D i minerałów, obficie cytując badania naukowe i źródła nabytej wiedzy
Jak nawiązać prawdziwą, szczerą i głęboką więź z dzieckiem.Nasz poradnik zmieścisz w torebce. To niezbędna wiedza, na którą zawsze znajdziesz czas.Autorką jest Agnieszka Piotrowska współpracowniczka Polskiego Instytutu Montessori. Nauczycielka przedszkolna z wieloletnim doświadczeniem, trenerka przyszłych nauczycieli.
Jak zrozumieć bunt dwulatka i dzięki temu pomóc dziecku i sobie.Nasz poradnik zmieścisz w torebce. To niezbędna wiedza, na którą zawsze znajdziesz czas.Autorką jest Agnieszka Piotrowska współpracowniczka Polskiego Instytutu Montessori. Nauczycielka przedszkolna z wieloletnim doświadczeniem, trenerka przyszłych nauczycieli.
Jak pielęgnować niemowlę karmić, kąpać, nosić, bawić się, dbać o zdrowie...Nasz poradnik zmieścisz w torebce. To niezbędna wiedza, na którą zawsze znajdziesz czas.Autorką jest Zuzanna Kołacz-Kordzińska doradczyni rodzicielska, doula, terapeutka pedagogiczna. Laureatka Lauru Bliskości 2015.
Jak pewnie i spokojnie przejść przez ciążę i poród oraz skompletować wyprawkę?Nasz poradnik zmieścisz w torebce. To niezbędna wiedza, na którą zawsze znajdziesz czas.Autorką jest Zuzanna Kołacz-Kordzińska - doradczyni rodzicielska, doula, terapeutka pedagogiczna. Laureatka Lauru Bliskości 2015.
Wśród publikacji dostępnych na polskim rynku wydawniczym można spotkać prace poruszające różne aspekty zaburzeń, ale znacznie trudniej znaleźć takie, które zagadnienie to ujmowa łyby w sposób wyczerpujący, a jednocześnie tak praktyczny. Ogromnym walorem książki są liczne przykłady i opisy zabu rzeń zachowania, emocji i mowy. Przedstawione jest ich tło rodzinne, przebieg terapii oraz skutki dla bliskich i odległych losów dziecka. Zostały one zaczerpnięte zarówno z własnej praktyki autora, jak również z literatury, Internetu i wspomnień rodziców. Opis każdego przypadku zawiera cenny komentarz.
Ten poradnik skierowany jest przede wszystkim do rodziców, którzy chcą świadomie wspomagać rozwój swoich dzieci. Wiele ciekawych dla siebie informacji znajdą tu również nauczyciele, studenci nauk humanistycznych bądź filologicznych lub po prostu osoby zainteresowane tematyką rozwoju mowy. Autorka przedstawia czynniki mające wpływ na opóźniony rozwój mowy lub wady wymowy, charakteryzuje poszczególne etapy rozwoju mowy dziecka do 6. roku życia i opisuje bezpieczne ćwiczenia wspomagające rozwój mowy, które można wykonać w domu. Czytelnicy znajdą tu wiele cennych porad logopedycznych, atrakcyjnych sposobów na połączenie zabawy, a także wskazówki, na jakie niepokojące symptomy należy zwrócić uwagę. Książkę uatrakcyjniają liczne zdjęcia, m.in. ćwiczeń. Polecamy również książkę ?Zdolne dziecko. Rozwój inteligencji?.
Dobrze wiemy, że przemoc, lekkomyślność i zuchwalstwo są przekazywane z rodziców na dzieci. Jednak odnosi się to także do takich umiejętności, jak uważność, empatia, szacunek, a nawet czerpanie przyjemności i radości z życia umiejętności, które są słabo widoczne we współczesnych społeczeństwach, nie mówiąc już o braku ich naukowego opracowania. Dlatego ta książka Arno i Andr Sternów jest kamieniem milowym na drodze do zrównoważonego społeczeństwa. Otwiera nam oczy na znaczenie kochającej, troskliwej i motywującej relacji między ojcami a synami"" - Prof. dr Gerald Hther, neurobiologMały Arno Stern jeździ swoim czerwonym samochodzikiem po podwórku, kiedy nagle woła go matka: Arno, odstaw samochód i chodź szybko!. Tak zaczyna się w 1933 roku ucieczka żydowskiej rodziny przed nazistami. Ojciec Arno, Isidor, kierowany intuicją i niewyczerpaną ufnością w Boga wie, że potrzeba cudu, by odnalazł spokój i szczęście dla swojej rodziny.Zaufanie i bezwarunkowa miłość są kluczem dostępu Isidora do swojego syna Arno, który stanie się wynalazcą Malortu i osiągnie niezwykłe sukcesy naukowe. Arno z kolei przekazuje tę tradycję zaufania synowi Andr, któremu dał przywilej niechodzenia do szkoły. Dziś Andr także ma synówSternowi zależy nie na tym, aby zobaczyć u dzieci spełnienie własnych oczekiwań, ale by wzrastały one w przestrzeni miłości, zaufania i motywacji, w której ich umiejętności mogą rozwijać się bez ograniczeń.Opowieść Arno i Andr Sternów to poruszająca historia rodziny, pokazująca, jak ważna w życiu człowieka jest głęboka potrzeba posiadania kochającego ojca.Trzy pokolenia ojców i synów pokazują, że miłość i zaufanie są dziedziczne.To niezwykle cenny głos w aktualnej dyskusji o nowym ojcostwie i problemach współczesnych chłopców.
Arno Stern uczy nas, jak patrzeć na rysunki dzieci ? nie wystarczy się przy nich zatrzymać, trzeba też przyjrzeć się im w skupieniu, uwolnić się od utartych schematów i prób oceny oraz zastanowić się, w jaki sposób dzieci próbują przez rysowanie i malowanie wyrazić siebie oraz to, co je dotyka. Dopiero wtedy można zrozumieć, co wyrażają ich rysunki i co się za nimi kryje. Arno Stern nazywa to „śladem”.
W książce tej z ogromną starannością opisuje, jakie ścieżki zaprowadziły go do odkrycia „śladu” oraz w jaki sposób można samodzielnie dostrzec go w rysunkach i obrazach dzieci.
Prof. dr Gerald Hüther
Powszechnie przyjmuje się, że dziecko poprzez rysowanie chce nam coś przekazać. Takie podejście sprawia, że rysuje ono to, czego oczekuje dorosły. W rzeczywistości jednak rysowanie powinno służyć wyłącznie zabawie dziecka i nie powinno podlegać żadnym osądom. Wtedy może wyrazić coś, dla czego nie znajduje innego środka wyrazu ? w ten sposób powstaje „ślad”.
Arno Stern od ponad sześćdziesięciu lat nieprzerwanie prowadzi w Paryżu pracownię malarską. W książce Odkrywanie śladu prezentuje wnioski płynące z analizy i obserwacji tysięcy dziecięcych rysunków.
Odkrycia Arno Sterna znajdują dziś potwierdzenie w wynikach badań w dziedzinach epigenetyki, neurologii i embriologii. W swojej książce w imponujący sposób przedstawia, jak dzieci malują, kiedy pozwoli im się robić to spontanicznie.
Ellen Notbohm i Veronica Zysk proponują mnóstwo zabaw i ćwiczeń, które pozytywnie wpłyną na rozwój dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Te skuteczne wskazówki pomogą dziecku odnosić sukcesy w domu,w szkole i w codziennych kontaktach z ludźmi. Przedstawione rozwiązania i strategie dostosowane są do różnych stylów uczenia się i zdolności dzieci. Wiele porad zmodyfikowano z myślą o nastolatkach i wyzwaniach, jakim muszą one sprostać, żyjąc z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. 1001 porad… to niezwykle pomocna pozycja dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
„Lektura obowiązkowa dla tych, którzy kochają dzieci z autyzmem, żyją z nimi lub pracują. Porady autorek są profesjonalne i dają nadzieję. Co jednak najważniejsze – oferują konkretne rozwiązania problemów. Ten podręcznik zawiera pomysły, sugestie, informacje o źródłach wiedzy oraz ogromną dawkę inspiracji i wsparcia”.
Jennifer McCammon, wydawca, „Portland Family Magazine”
„Zaskoczyła mnie liczba i jakość pomysłów, polecam rodzicom czytanie i wykorzystywanie porad w praktyce. Sam wiele się nauczyłem!”
Tony Attwood, autor książki Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik
Choć znowelizowana ustawa oświatowa rodzicom sześciolatków pozostawia do wyboru przedszkole lub szkołę, nie ulega wątpliwości, że część z nich wybierze to drugie rozwiązanie. Czy wobec tego szkoła i nauczyciele są w pełni gotowi na przyjęcie o rok młodszych uczniów? Czy wszyscy nauczyciele sześcioletnich pierwszoklasistów potrafią właściwie organizować zabawę, która jest podstawową formą aktywności dzieci w tym wieku? To tylko przykładowe pytania, na które muszą odpowiedzieć sobie sami nauczyciele, ale odpowiedzi te z pewnością bardzo interesują także rodziców najmłodszych uczniów.
Nowa sytuacja wymaga wielostronnych zmian w pracy nauczycieli, zobowiązując ich do poszerzenia kompetencji zawodowych w zakresie: prakseologii, komunikacji, współdziałania, kreatywności, technologii informacyjnej, aksjologii itd. Nauczyciele, świadomi różnic pomiędzy siedmioletnim – „oswojonym” a sześcioletnim – „nowym” pierwszoklasistą, wciąż poszukują źródeł informacji wspierających działania edukacyjne w nowej rzeczywistości. Jednym z nich jest publikacja Sześciolatek w roli ucznia, adresowana zarówno do nauczycieli, jak i rodziców oraz studentów pedagogiki, stanowiąca aktualizację poprzedniej pozycji pt. Dziecko sześcioletnie w szkole (której nakład został już wyczerpany), wzbogacona o nowe artykuły, wskazówki dla nauczycieli i rodziców oraz wyniki najnowszych badań.
Sześciolatek w roli ucznia składa się z sześciu rozdziałów zawierających opracowania z zakresu pedagogiki porównawczej, psychologii, biomedyki i metodyki. Ważne miejsce zajmuje tu problem diagnozowania rozwoju dziecka wraz z klasyfikacją wybranych zaburzeń. Nie pominięto również znaczenia szeroko pojętych nowatorskich działań pedagogicznych.
Zespół psychologów, pedagogów i psychiatrów specjalizujących się w diagnozie i terapii zaburzeń wieku dziecięcego przygotował kompendium wiedzy dotyczące postępowania w środowisku szkolnym z dziećmi doświadczającymi zaburzeń:
· depresyjnych (a także myśli i tendencji samobójczych)
· więzi
· zachowania
· lękowych
· obsesyjno-kompulsyjnych
· odżywiania
· i wielu innych.
Książka zawiera także propozycje działań wspierających dzieci z zaburzeniami psychicznymi i rozwojowymi, możliwych do przeprowadzenia w środowisku szkolnym, m.in. budowanie ustrukturyzowanego i przyjaznego środowiska szkolnego, zastosowanie technik uczenia sprzyjających koncentracji, psycho- i socjoterapię oraz trening umiejętności społecznych.
Marta Jerzak – psycholog, psychoterapeuta, trener programu przeciwdziałania agresji, pedagog terapeuta. Zajmuje się psychoterapią dzieci, młodzieży i osób dorosłych oraz diagnozą i terapią zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży – ADHD, problemów z zachowaniem, specyficznych trudności szkolnych, doradztwem zawodowym itp. Prowadzi Warsztaty dla Dobrych Rodziców pomagające radzić sobie na co dzień z trudnymi zachowaniami dzieci. Od lat pracuje jako psycholog w szkole. Jest współautorką podręcznika na temat zaburzeń zachowania i sposobów postępowania z trudnymi zachowaniami dzieci na terenie szkoły.
To przełomowa książka dla rodziców, w której Stuart Shanker proponuje naukę samoregulacji, mającej pomóc dzieciom samodzielnie zmienić ich zachowanie. Identyfikacja i zarządzanie emocjami pozwalają dzieciom powrócić do stanu zrównoważenia.Na naszych oczach, wbrew obiegowej opinii o bezstresowym wychowaniu, dorasta pokolenie dzieci i młodzieży, które na co dzień zmaga się ze zbyt wysokim poziomem stresu. W rezultacie mamy wśród młodej generacji eksplozję problemów emocjonalnych, społecznych, zdrowotnych, kłopotów z zachowaniem i uczeniem się. Niewielu rodziców jest w stanie rozpoznać ukryte stresory, z którymi borykają się ich dzieci.""SELF-REG"" to przełomowa książka dla rodziców, w której Stuart Shanker proponuje naukę samoregulacji, mającej pomóc dzieciom samodzielnie zmienić ich zachowanie. Identyfikacja i zarządzanie emocjami pozwalają dzieciom powrócić do stanu zrównoważenia, który jest niezbędny do rozwoju.Opanowanie umiejętności samoregulacji wesprze dziecko w radzeniu sobie z trudnymi doświadczeniami, nauczy przezwyciężać frustracje, lepiej się koncentrować, kontrolować impulsywność. Poprawia też umiejętność współpracy z innymi i zwiększa zdolność do uczenia się nowych rzeczy.""SELF-REG"" daje rodzicom przekonanie, że ich dziecko może w pełni zrealizować swój potencjał, jeśli tylko zaoferujemy mu narzędzia potrzebne do radzenia sobie ze stresem i presją współczesnego świata. Mocno poparte wiedzą naukową techniki Stuarta Shankera wywarły znaczący wpływ na dzieci i ich rodziców. Efektem programu przeprowadzanego przez autora wśród setek tysięcy kanadyjskich dzieci była znacząca poprawa w zakresie zachowania i osiąganych wyników w nauce.
Z tej książki dowiesz się: - jak wspierać dziecko w okresie przygotowań do Pierwszej Komunii Świętej, - w jaki sposób wyjaśnić mu, czym jest grzech, o co chodzi w rachunku sumienia i dlaczego trzeba się spowiadać, - co zrobić, aby sama uroczystość i przyjęcie przebiegły w spokojnej atmosferze. Pomoże Ci ona: - zrozumieć, jaka jest symbolika i znaczenie sakramentu Eucharystii i uroczystość Pierwszej komunii Świętej, - przygotować się duchowo do Pierwszej Komunii Świętej dziecka, - sprawnie współpracować z katechetą w szkole i w kościele, - dobrać odpowiedni strój dla dziecka i zorganizować udane przyjęcie. Znajdziesz tu również: - kalendarz przygotowań i wydarzeń związanych z Pierwszą Komunią Świętą, - słowniczek najważniejszych pojęć, - podsumowanie najistotniejszych kwestii na końcu każdego rozdziału. Marta i Marek Babik - małżonkowie od 1993 r. Rodzice trzech synów i córki.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?