Kompleksowy przegląd teoretycznych i praktycznych aspektów diagnostyki dzieci z ASD
Złożone i wieloaspektowe zagadnienie, jakim jest diagnostyka zaburzeń ze spektrum autyzmu, po raz pierwszy doczekało się pełnego opisu zawartego w jednej publikacji. Redaktorom udało się zaprosić do współpracy 28 wybitnych specjalistów – zarówno badaczy i naukowców, jak i doświadczonych klinicystów – dzięki czemu powstała książka, która stanowi pomost między teorią a praktyką kliniczną. Obok opisów trafnych i rzetelnych metod oceny tej złożonej, często trudnej do zrozumienia grupy zaburzeń, autorzy uwzględnili liczne współwystępujące przypadłości oraz problemy, które mają osoby z ASD.
Twórcy tomu wychodząc od perspektywy historycznej, typologii i skali oceny zaburzeń, omawiają kolejne aspekty ASD: kwestie związane z wiekiem, z zachowaniami społecznymi, komunikacją i językiem, funkcjonowaniem intelektualnym, neuropsychologią oraz współtowarzyszącymi zaburzeniami. Podłoże teoretyczne uzupełniają o model skutecznego wykorzystania danych diagnostycznych do opracowania i wdrożenia terapii oraz przegląd najlepszych praktyk i trudnych przypadków w diagnozie ASD.
Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzm jest kompleksowym podręcznikiem i doskonałym punktem wyjścia dla studentów kierunków związanych ze zdrowiem i edukacją dzieci. Klinicystom pomoże z kolei uzupełnić, pogłębić i usystematyzować wiedzę z tej dziedziny. Powinni po nią sięgnąć również psycholodzy i pedagodzy szkolni oraz rodzice i opiekunowie dzieci z ASD.
„Jest tu niemal wszystko, co trzeba wiedzieć na temat diagnozy autyzmu, uporządkowane w jednym obszernym zbiorze. Autyzm jest niezmiernie złożonym zaburzeniem i badacze zmagają się z wieloma problemami dotyczącymi jego kwantyfikacji, klasyfikacji i zrozumienia. Redaktorzy zebrali imponujące grono autorów, którzy opisują, jak przeprowadzić badania diagnostyczne, a także odnoszą się do bieżących problemów i sporów”.
– Laura Schreibman, PhD, profesor psychologii, Uniwersytet Kalifornijski, San Diego
Doświadczenie autorów publikacji w zakresie cyberbezpieczeństwa umożliwia perspektywiczne spojrzenie z różnych stron na temat cyberprzestrzeni i czyhających tam niebezpieczeństw dla człowieka. Wielość poruszonych tematów pozwala poznać i zrozumieć współczesne i przyszłe wyzwania w tej dziedzinie. Książka wskazuje, że zarówno poszczególne rządy uzbrojone w najnowocześniejsza technologię, jak i specjalistów z cyberbezpieczeństwa, są tak samo podatne na zagrożenia i bezbronne jak zwykli użytkownicy.
Książka przybliża specyfikę sytuacji rozwodowej rozumianej jako procesu przebiegającego w trzech fazach: okresu nasilonego konfliktu małżeńskiego poprzedzającego decyzję o rozstaniu, okresu formalnego rozwodu oraz okresu porozwodowego cechującego się licznymi zmianami i wymagającego adaptacji do nich. W każdym z tych okresów ukazano problemy i trudności z perspektywy dorosłych i dzieci z uwzględnieniem modeli wyjaśniających ich funkcjonowanie oraz efektywność procesów adaptacyjnych.
Autorki opisały problemy istotne z perspektywy osób zajmujących się zarówno diagnozą, jak i pomaganiem rodzinom w sytuacji okołorozwodowej, w tym uwaga poświęcona została trudnościom wynikającym ze współczesnych przemian rodziny (rozwód w rodzinie przebywającej na migracji i powrót części rodziny do kraju; rekonstrukcja systemu rodzinnego przed formalnym orzeczeniem rozwodu itp.).
Książka zainteresuje profesjonalistów (psychologów, pedagogów, prawników, sędziów, mediatorów, terapeutów), ale poprzez swoją praktyczną formę (opisy przypadków, wskazówki zawarte w ramkach dotyczące rozumienia zachowań i postępowania w różnych sytuacjach) może być również przydatna dla dorosłych znajdujących się w sytuacji rozwodu i poszukujących pomocy dla siebie i swoich dzieci.
Drogi czytelniku, książka, którą trzymasz w ręku, jest kolejną pozycją z cyklu Nie-zgrane dziecko Carol Kranowitz, tym razem napisaną we współpracy z Joye Newman. Przedstawiono tu pięćdziesiąt prostych, ciekawych i zabawnych ćwiczeń rozwijających umiejętności sensoryczne, percepcyjne oraz wzrokowe dziecka. Praktyczne, nieskomplikowane propozycje zabaw, uporządkowane według stopnia trudności, pozwolą dziecku zdobyć nowe umiejętności, odnaleźć się w otaczającym go świecie, nabrać poczucia pewności siebie i poprawić sprawność ruchową. Rodzicu, jeżeli dbasz o prawidłowy rozwój twojego dziecka, ta książka jest dla ciebie! Pomoże ci przygotować swoją pociechę do stawienia czoła szkolnym i życiowym wyzwaniom. Nauczycielu, jeżeli szukasz pomocy dydaktycznej dla nie-zgranych dzieci w twojej grupie przedszkolnej lub klasie szkolnej, to właśnie ją znalazłeś! Ten zbiór ćwiczeń będzie doskonałym wsparciem podczas realizacji zajęć ruchowych. Terapeuto, jeżeli pracujesz z dziećmi lub młodzieżą z zaburzeniami SI, niniejsza pozycja jest dla ciebie. Znajdziesz w niej gotowe „przepisy” na ćwiczenia do terapii! Książka jest napisana w bardzo przystępny sposób. Humorystyczne nazwy ćwiczeń oraz kolorowe ilustracje zachęcają do zabawy i zdobywania nowych sprawności. Polecam tę pozycję wszystkim nauczycielom, wychowawcom, terapeutom i rodzicom!
Barbara Chrustek-Kusz Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Integracji Sensoryczne.
Masa piankowa. Ciekawe pomysły dla dzieci to książka dla tych, którzy szukają pomysłów na ciekawe i kreatywne spędzanie czasu z dziećmi. Wspólna zabawa przy wykonywaniu piankowych figurek pozytywnie wpłynie na rozwój wyobraźni oraz zdolności manualnych dziecka. Masa piankowa samoutwardzalna to lekki i bardzo plastyczny materiał. Pozostawiona na powietrzu, poza szczelnie zamkniętym pudełkiem, twardnieje, ale nadal pozostaje lekka i puszysta. Dzięki temu, że jest miękka i rozciągliwa, łatwo można z niej ulepić różne kształty i figurki. Pomysły na wykonanie zarówno zwierzątek, jak i postaci zostały przedstawione w książce na licznych zdjęciach.
Nowoczesny podręcznik dla wychowawców, nauczycieli, rodziców, opiekunów, dzięki któremu lekcje wychowawcze zamienią się w budującą przygodę po własne marzenia.
Książka jest pierwszą pozycją na rynku umożliwiającą rozwój osobisty od najmłodszych lat. Stanowi zbiór kompetencji miękkich, umiejętności osobistych, które pomogą w dorosłym życiu znaleźć wymarzoną pracę, ustalić swoje priorytety, samodzielnie podejmować decyzje i odnieść sukces. To 27 scenariuszy zajęć rozwijających kreatywność, inteligencję emocjonalną, analityczne myślenie, poczucie własnej wartości od najmłodszych lat. Pozycja okraszona została wyjątkowymi rysnotkami aktywizującymi neurony do pracy zgodnie z nowoczesnym nurtem neurodydaktyki.
Dla kogo jest ta książka?
- dla nauczycieli, którzy chcą zrewolucjonizować swoje nauczanie,
- dla wychowawców, którzy chcą, aby spotkania z nimi,
- dla nauczycieli, którzy dbają o swój rozwój osobisty i rozwój swoich uczniów,
- dla tych, którzy nie znoszą szkolnej sztampy i nudy,
- dla tych, którzy chcą, aby ich podopieczni osiągnęli życiowy sukces, ale nie wyścig szczurów.
Partnerzy: inspiracjedlaszkoly.pl, edunews.pl, fitspirit.pl, glospedagogiczny.pl, magazyn wychowawcy Sygnał, Szkoła Umiejętności Miękkich.
Wychowanie dzieci w dzisiejszych czasach - łatwe czy trudne Mamy niemal nieograniczony dostęp do wiedzy i przeróżnych udogodnień, a jednocześnie nie wiemy, jak radzić sobie z nowoczesnymi technologiami i zagrożeniami współczesności. Podpatrujemy, jak robią to w innych krajach, szukamy nowych systemów pedagogicznych, wierzymy w jedynie słuszne najnowsze trendy w wychowaniu. Na próżno.A może by tak wrócić do źródeł Sięgnąć do tradycji i wartości, które nigdy się nie starzeją Rozpocząć od elementarza""Elementarz dla rodziców"" Jacka Mycielskiego może być przewodnikiem zarówno dla świeżo upieczonych rodziców, jak i tych zmęczonych, sfrustrowanych, szukających pomocy i wskazówek.Napisany w formie lekkiego poradnika, przejrzyście opracowany, w krótkich, pełnych dowcipu rozdziałach porusza bardzo życiowe tematy. Podaje konkretne przykłady, sytuacje i sposoby rozwiązywania problemów, oparte na osobistych doświadczeniach z życia rodziny autora.Jacek Mycielski przedstawia się czytelnikom jako mąż, ojciec trójki dzieci i dziadek dwanaściorga wnucząt. W ""Elementarzu "", czerpiąc z własnego doświadczenia i sukcesów w wychowaniu, podpowiada, w jaki sposób można lepiej zrozumieć dziecko, zadbać o jego dobro, ale również swoje - rodzica - i całej rodziny.Książka odpowiada na wiele pytań i radzi, jak postępować ze swoim dzieckiem, kiedy jest niemowlakiem, przedszkolakiem, pierwszoklasistą, a także nastolatkiem. Znajdziemy w niej nie tylko dużo praktycznych porad, lecz także osobistych wspomnień, co czyni ją bardzo wiarygodną i pasjonującą lekturą. Zawiera oryginalne fotografie z albumów rodzinnych autora, urozmaicone nowoczesną grafiką.Głównym celem ""Elementarza "" jest przekazanie uniwersalnych zasad, przypomnienie zapomnianych podstaw wychowania, a przede wszystkim powrót do tradycji i kultury, których w naszym zabieganym życiu coraz bardziej brakuje.""Choć każde dziecko wymaga indywidualnego podejścia wychowawczego, istnieją ogólne zasady, które w większości przypadków się sprawdzają"".Opinie:Lekka, dowcipna lektura, nie ma w niej trudnych do przebrnięcia rozdziałów, tylko krótkie porady. Autor sam dobrze wychował trójkę dzieciaków. Dlatego lepiej i lżej się to czyta, jak przemyślenia mądrego wujka, z którego zdaniem się liczysz. Dużo jest teraz poradników specjalistów, psychologów, doradców, które analizują dzieci czy ich zachowania od A do Z. Ta książka wydaje się inna pod tym względem, że to są proste rady dobrego taty.Ciekawa propozycja, na poważnie, a jednak z lekkim przymrużeniem oka. Tytuł bardzo adekwatny. Jasne, proste podstawy przez studiowanie naukowych lektur, filozoficznych pozycji, stosowanie nowoczesnych metod i technik pedagogicznych często stają się zapomniane i niedocenione. Rady kogoś bliskiego, skierowane do kogoś bliskiego, z serca do serca, autentyczne i szczere.Zachowanie dzieci odzwierciedla nas samych. ""Elementarz"" mógłby być zalecany jako lektura obowiązkowa dla rodziców, którzy dostrzegają tę zależność. Na naukę nigdy nie jest za późno.Rozbrajające, pełne dowcipu przykłady z prawdziwego życia. Głosi uniwersalne zasady dobrego wychowania. Ciekawy zabieg motywujący - przeniesienie akcentu z dobra dziecka na dobro rodziców, co w konsekwencji przynosi wspólne dobro.
Dzieci są nie tylko radością naszego życia, którym należy się miłość i opieka. Są małymi ludźmi, z którymi od najmłodszych lat powinniśmy budować życzliwe, oparte na prawdzie i szacunku relacje. To nie jest trudne. Poznaj 12 praktycznych zasad rodzicielstwa, które pomagają budować zdrowe relacje w rodzinie. Po ten miniporadnik wychowawczy powinni sięgnąć zarówno ojcowie, jak i matki, jeśli chcą się dowiedzieć, jak mądrze kochać swoje dzieci, by one też nas kochały.Jak, będąc rodzicem, nie popełniać wielkich błędów, które krzywdziłyby dzieci?Kiedy jest najlepszy czas na budowanie relacji?Jak nie ranić dziecka, ale hartować je do przyjmowania przyszłych sukcesów i porażek?
To książka o zaburzeniach i trudnościach rozwojowych, z którymi mogą zmagać się już najmłodsze dzieci. Rodzice, opiekunowie w żłobku lub nauczyciele wychowania przedszkolnego spędzają z dzieckiem wiele czasu, mają zatem możliwość obserwowania jego działań podczas zabawy i codziennych czynności. To doskonała okazja do tego, by zwrócić uwagę na zarysowujące się już problemy rozwojowe i szybko zorganizować pomoc w domu, w żłobku, klubie dziecięcym i przedszkolu.Czytelnik uzyska informacje, jak pracować z dzieckiem, a także, gdzie szukać pomocy w razie wątpliwości czy poważnych trudności.
Pięknie edytorsko wydany album, który posłuży rodzicom do notowania najważniejszych wydarzeń z życia ich nowonarodzonego dziecka i będzie w przyszłości cenną pamiątką wspólnie przeżytych chwil. W książce znajdziemy również mnóstwo pomocnych wskazówek, jak poradzić sobie z najbardziej zaskakującymi młodych rodziców sytuacjami - na co warto zwrócić uwagę, a czym się nie martwić i do czego podejść ze spokojem.
W poradniku autorka przedstawia problemy, które mogą być przeoczone, a są ważne dla ogólnego rozwoju dziecka, szczególnie dla rozwoju jego mowy. Wyjaśnia i sygnalizuje, kiedy rodzice powinni szukać pomocy u specjalisty i na jakie objawy należy zwrócić szczególną uwagę. Praca ta oraz zamieszczone w niej tzw. logoporady są nowym ujęciem tematyki wczesnego rozwoju.
mgr Grażyna Sklarzyk, logopeda, specjalista neurologopeda
Książka ta może się stać logopedycznym vademecum dla osób sprawujących opiekę nad dzieckiem rozwijającym i doskonalącym swoją mowę. Twórczy charakter tego poradnika pokazuje, że osoby dorosłe wnikliwie obserwujące dziecko mogą już w pierwszych latach jego życia podejmować, w formie miłej zabawy, działania sprzyjające prawidłowemu funkcjonowaniu artykulatorów, przeciwdziałające jąkaniu wczesnodziecięcemu, służące wydłużeniu fazy oddechu, sprzyjające ukształtowaniu prawidłowego zgryzu. Autorka uświadamia, jak istotna jest rola słownego i emocjonalnego kontaktu z dzieckiem, które dzięki zabawom logopedycznym może uniknąć wielu rozczarowań i szkolnych niepowodzeń. Zaletą publikacji, oprócz jej praktycznego aspektu, jest komunikatywny język.
dr Grażyna Pietruszewska-Kobiela
Książka jest przeznaczona dla rodziców, nauczycieli i opiekunów małych dzieci. Mogą oni zapoznać się z normami rozwojowymi dotyczącymi dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, a także poznać metody i formy wspierania rozwoju.
Autorzy przybliżają kwestie związane ze wspomaganiem rozwoju umysłowego, zdobywaniem umiejętności społeczno-emocjonalnych, kompetencji w zakresie motoryki małej i dużej, porozumiewania się, samodzielnego rozwiązywania problemów, nabywania umiejętności samoobsługowych.
Poruszono tematy zawiązane z wychowaniem małych dzieci w rodzinie, żłobku i przedszkolu a także w rodzinach zastępczych, domach dziecka i rodzinnych domach.
Czytelnik znajdzie też odpowiedzi na pytania dotyczące mediów w wychowaniu dzieci, pozna nie tylko korzyści, ale też zagrożenia.
Część książki dotyczy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracy z rodziną małego dziecka oraz współpracy rodziców i nauczycieli ze specjalistami.
Trzecia część cyklu MAMO, TATO, co Ty na to?, napisana na zamówienie rodziców, omawiająca zagadnienia i problemy, o które najczęściej pytają w internecie i w poradniach.Czytelnik znajdzie tu obszerne omówienie problemów, schorzeń, zaburzeń spotykanych u dzieci w wieku 0-12 lat, takich, jak: infekcje, refluks żołądkowy, zaparcia, szczepienia, problemy z karmieniem, usypianie, płacz dziecka, dysplazja stawów biodrowych, prawidłowości i zaburzenia rozwoju, napięcie mięśniowe, zaburzenia uwagi, relacji, z otoczeniem, koncentracji, rehabilitacja, integracja sensoryczna, kłopoty wychowawcze, choroby odzwierzęce i tysiące innych.Na pytania odpowiadają specjaliści, z ogromnym doświadczeniem, potrafiący również szczegółowo i mądrze tłumaczyć: pediatrzy i gastroenterolodzy: Piotr Albrecht, Piotr Dziechciarz, Izabella Łazowska-Przeorek, neurolog Iwona Terczyńska, położna Magdalena Witkiewicz, psycholog Justyna Korzeniewska, fizjoterapeuta Paweł Zawitkowski, ortopeda Andrzej Sionek, behawiorystka zwierząt Dagmara Święcikowska. Dyskusją kierują doświadczone dziennikarki Emilia Sobczyńska-Ziąbska oraz Joanna Szulc współautorka książki.
Ta książka to rodzaj dzienniczka ciążowego znanej trenerki fitnessu i dietetyczki – Natalii Gackiej. Czytelniczka pozna dzięki tej publikacji niemal wszystkie sytuacje, z jakimi autorce przyszło zmierzyć się podczas ciąży. Książka zawiera także przemyślenia – te pozytywne i negatywne oraz porady żywieniowe dotyczące komponowania posiłków, suplementacji, a także sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Znajdują się tu również wskazówki zaprzyjaźnionej położnej oraz informacje o aktywności fizycznej ciężarnych kobiet wraz ze specjalnie opracowanymi planami treningowymi.
W książce „Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci” Adele Faber i Elaine Mazlish, wyciągając wnioski z długich rozmów prowadzonych z rodzicami oraz na podstawie własnych doświadczeń, wskazują drogę, jak krok po kroku doskonalić sposoby porozumiewania się – tak, aby nie tylko dzieci, ale także rodzice wyzwolili z siebie to, co najlepsze.
Prawidłowe żywienie dzieci jest nieodzownym warunkiem ich zdrowia, a także prawidłowego rozwoju fizycznego i umysłowego. Choroby związane z nieprawidłowym odżywianiem mają najczęściej swój początek już w dzieciństwie, dlatego tak istotne jest kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.Oprócz ogólnych zasad zdrowego żywienia w książce omówiono etapy żywieniowe u dzieci i młodzieży, zapotrzebowanie na składniki pokarmowe i ich wartości odżywcze. Opisano również podstawy psychologiczne żywienia, najczęstsze zaburzenia odżywiania, a także szczególne zagadnienia, np. brain food składniki pokarmowe stymulujące rozwój inteligencji, żywność funkcjonalną i preparaty witaminowe w jadłospisie dziecięcym.Zamieszczone na końcu książki proste przepisy kulinarne są cennym uzupełnieniem pozwalającym przyrządzić zdrowe i urozmaicone potrawy.
Zabawki z pianki to książka dla tych, którzy szukają pomysłu na ciekawe i kreatywne spędzanie czasu z dziećmi. Wspólna zabawa przy wykonywaniu piankowych zabawek pozytywnie wpłynie na rozwój wyobraźni oraz zdolności manualnych dziecka. Folia piankowa jest miękka, łatwo więc ją ciąć i przekłuwać, tworząc fantazyjne zabawki, biżuterię oraz przedmioty użytkowe, których wykonanie krok po kroku przedstawione zostało w książce na licznych zdjęciach. Zabawę niewątpliwie ułatwią dołączone do książki szablony.
Książka napisana została w formie przewodnika dla osób niezwiązanych z terapią integracji sensorycznej, czyli rodziców, nauczycieli i innych specjalistów, aby przybliżyć im w sposób czytelny te zagadnienia.
W publikacji zawarte zostały definicje, podstawy teoretyczne założeń integracji sensorycznej oraz opisy charakteryzujące podstawowe systemy zmysłowe. Dużą część książki stanowią propozycje zabaw, historii, pomysły do wykorzystania zarówno przez rodziców w domu, jak i przez nauczycieli przedszkoli czy profesjonalistów zajmujących się na co dzień terapią. Uzupełnieniem książki są tabelki pomagające określić poziom funkcjonowania naszego dziecka.
Książka łączy rozważania teoretyczne dotyczące oddziaływań socjoterapeutycznych z programami zajęć przeznaczonych dla konkretnych grup dzieci i młodzieży, borykających się na co dzień z różnego rodzaju trudnościami, które utrudniają funkcjonowanie psychospołeczne.W części teoretycznej Czytelnik znajdzie tekst dotyczący etyki praktyki zawodowej, która jest wyznacznikiem profesjonalizmu osób zajmujących się pomaganiem dzieciom i młodzieży oraz materiał związany z prowadzeniem oddziaływań socjoterapeutycznych.Część empiryczną książki rozpoczyna rozdział autorstwa Marty Witkowskiej przeznaczony dla uczniów klas pierwszych, którzy przejawiają trudności adaptacyjne w odniesieniu do nowej sytuacji (rozpoczęcie nauki w szkole) oraz grupy rówieśniczej. Program socjoterapeutyczny został wzbogacony o wybrane ćwiczenia z Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.Rozdział autorstwa Anny Kowy i Joanny Warakomskiej przeznaczony jest dla dzieci w młodszym wieku szkolnym (67 lat) przejawiających trudności w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym. Autorki w szczególności zwróciły uwagę na rozwijanie umiejętności związanych z rozpoznawaniem, nazywaniem i wyrażaniem własnych emocji i potrzeb w tym celu bohaterem każdych zajęć uczyniły postać Marsjanka, który towarzyszył dzieciom podczas wszystkich spotkań.Ostatni z rozdziałów, którego autorkami są Dorota Niedźwiecka i Agnieszka Sybilska, adresowany jest do dzieci 1012-letnich, przebywających w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym, które mają trudności w rozwiązywaniu konfliktów oraz radzeniu sobie z agresją w konstruktywny sposób. Motywem przewodnim programu socjoterapeutycznego Autorki uczyniły mieszkańców Zwierzogrodu.Publikacja ma umożliwić Czytelnikom znalezienie odpowiedzi na nurtujące ich pytania dotyczące etyki pracy socjoterapeutycznej (oraz grupowej). Ponadto ma wskazać na znaczenie superwizji dla osoby socjoterapeuty oraz stać się inspiracją do pracy z dziećmi i młodzieżą dla pedagogów, psychologów, nauczycieli, wychowawców z różnego typu placówek.
Wychowanie emocjonalno-społeczne jest trudnym zadaniem, jakie stoi przed dorosłymi, zajmującymi się dziećmi ze specjalnymi potrzebami. Ten obszar rozwojowy powinien być wspierany zarówno w domu, jak i w przedszkolu czy szkole. Istotne jest położenie nacisku na rozwijanie u dzieci umiejętności radzenia sobie z odreagowywaniem napięcia fizycznego i emocjonalnego oraz wspieranie umiejętności z zakresu budowania relacji w grupie. Takim dzieciom łatwiej jest sprostać nowym wyzwaniom oraz żyć w zgodzie ze sobą i innymi.
Książka jest adresowana do osób zajmujących się wychowaniem, opieką i profesjonalną pomocą dzieciom ze specjalnymi potrzebami. Intuicyjne podążanie za rozumowaniem dziecięcym i tłumaczenie społecznego świata jest bowiem ważnym elementem wspomagania dziecięcego rozwoju.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?