Książka Cuda Ewangelii to jedna z nielicznych prób w historii myśli chrześcijańskiej zrozumienia i zracjonalizowania tego, co nie poddaje się racjonalizacji, czyli cudu właśnie. W czasach, gdy protestanccy i katoliccy teolodzy przekonywali wiernych, że cudów nie ma, a to, o czym czytamy w Ewangelii, to pobożne bajki, Sergiusz Bułgakow zdecydował się na napisanie pracy, w której nie tylko przekonuje, że wydarzenia biblijne są prawdziwe, ale też próbuje odpowiedzieć na pytania: Czy cuda są dowodem na istnienie Boga? Czy skończyły się one wraz z pobytem Jezusa Chrystusa na ziemi? Czy nadal dokonywać się mogą cudowne uzdrowienia? Czyją mocą dokonało się zmartwychwstanie?
Cuda Ewangelii – to nie tylko próba teologicznego spojrzenia na problem cudów, ale także przewodnik po tym, jak prawosławni rozumieją Bóstwo i człowieczeństwo Chrystusa, to przewodnik po prawosławnej antropologii i mistyce. Trudno o lepsze wprowadzenie w specyfikę rosyjskiej teologii w ogóle.
Doświadczenie religijne utwierdza człowieka w realności innego, boskiego świata nie tym, że dowodzi jego istnienia albo rozmaitymi argumentami przekonuje o konieczności istnienia tego ostatniego, lecz tym, że wprowadza go w żywy, bezpośredni kontakt z rzeczywistością religijną, pokazuje mu ją. Na autentyczną religijną ścieżkę wchodzi wyłącznie ten człowiek, który na swojej życiowej drodze realnie spotkał się z bóstwem, kogo bóstwo dosięgło, na kim wywarło swój przemożny wpływ. Doświadczenie religijne w swojej bezpośredniości nie jest ani naukowe, ani filozoficzne, ani estetyczne, ani etyczne i podobnie jak nie da się umysłem poznać piękna (można o nim wyłącznie pomyśleć), tak myśl ma jedynie blade pojęcie o palącym ogniu doświadczenia religijnego. Ażeby zrozumieć religię, poznać specificum tego, co religijne w jego swoistości, należy poznawać życie tych, którzy są w religii geniuszami (podobnie jak w estetyce norm piękna nie ustanawiają przecież wykłady profesorów estetyki, lecz dzieła artystycznego geniuszu). Życie świętych, ascetów, proroków, twórców religii i żywe pomniki religii: piśmiennictwo, kult, zwyczaj, słowem, to, co można nazwać fenomenologią religii ? oto, co na równi z osobistym doświadczeniem każdego daje lepszy wgląd w dziedzinę religii aniżeli abstrakcyjne filozofowanie o niej.
fragment Wstępu
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?