Kościół oficjalnie rozpoznał stygmaty tylko w dwóch przypadkach: u św. Franciszka z Asyżu i św. Katarzyny ze Sieny, co świadczy o tym, że zjawisko to jest niezwykle trudne do oceny. Wszak chodzi o stwierdzenie, że święty został rzeczywiście ukrzyżowany razem z Chrystusem. Wówczas dar stygmatów to wyraz szczególnej relacji z Bogiem. Jak więc czytać przytoczone przez autora niezwykłe historie wybranych stygmatyków – błogosławionych i świętych, a także osób wobec których toczą się procesy kanonizacyjne? Pamiętając o tym, że to nie stygmaty przesądzają o ich świętości, ale heroiczność cnót, warto badać ich życiorysy całościowo, szukając ich wyjątkowej relacji z Bogiem. Oto klucz do prowadzenia tego śledztwa, by choć trochę zbliżyć się do prawdy i nie popaść w pułapkę taniej sensacji.
O autorze: Joachim Bouflet, ur. w 1948 r., historyk, specjalista zajmujący się zjawiskami mistycznymi, konsultant Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych.
Odbiorcy książki: osoby wierzące – świeccy i duchowni, w tym katecheci, członkowie ruchów w Kościele, osoby zainteresowane zjawiskami mistycznymi.
Dlaczego warto przeczytać tę książkę: zawiera fascynujące historie mniej lub bardziej znanych stygmatyków, w tym Polki – Wandy Boniszewskiej. Pozwala spojrzeć na znaki męki, które otrzymali, w świetle ich wiary i głębokiej relacji z Bogiem. Przybliża do tajemnicy cierpienia ekspiacyjnego i znaczenia miłości ofiarnej w życiu Kościoła.
Problematyka taumaturgiczna zawsze budziła żywe zainteresowanie w skali całego świata. Cud należy do zjawisk paranormalnych znanych nie tylko w religiach, ale i kulturach naszego globu. Psychologia religii ze swej strony utrzymuje, że każdy człowiek w sytuacjach zagrożeń egzystencjalnych i granicznych oczekuje jakichś nadzwyczajnych interwencji ?z góry?, od Kogoś, kto może przyjść mu z pomocą w chwilach zagrożeń i niebezpieczeństw dla jego życia.
Przynajmniej od czasu powstania nowożytnego racjonalizmu, skrajnego empiryzmu, materializmu dialektycznego i historycznego determinizmu przyrodniczego, pozytywizmu i scjentyzmu w kulturze europejskiej pojawił się głęboki sceptycyzm nie tylko co do wydarzeń, które uważano za cudowne, ale i możliwości zaistnienia cudu w ogóle. Zjawiska cudowne uważano za wynik ingerencji sił natury, iluzji, chorej wyobraźni itp. Apologetyka katolicka ze swej strony broniła możliwości cudu na płaszczyźnie nauk przyrodniczych i filozoficznych, zupełnie nie biorąc pod uwagę jego wymiaru znaczeniowego i teologicznego.
Bouflet ukazuje, że cuda dzieją się nadal. Przedstawia historię cudów od średniowiecza do czasów najnowszych, przy czym zwraca baczną uwagę na ich historyczność (faktyczność), wiarygodność, kontekst religijny i znaczenie teologiczne, które często wydobywa z paralelnych cudów biblijnych.
Autor wykracza poza podtytuł swojej pracy, gdyż przy określeniu pojęcia cudu sięga do tzw. cudów w świecie antycznym i rozumienia cudu w różnych aspektach historycznych. Pogłębiając rozumienie cudu, odwołuje się do jego ujmowania w Kościołach wschodnich, w judaizmie, buddyzmie i islamie, ilustrując rozważania opisem konkretnych zdarzeń, by ostatecznie skoncentrować się na cudzie jako znaku działania Bożego. Dla jeszcze większej precyzacji pojęcia cudu porównuje go z innymi zjawiskami paranormalnymi (np. stygmaty, lewitacje, zapachy świętości).
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?