Publikowanie tomów dedykowanych wybitnym przedstawicielom środowiska naukowego stało się tradycją, elementem świętowania rocznic istotnych dla owych uczonych. Niniejsza książka do tej tradycji nawiązuje, ale w sposób twórczy - znajdziemy w niej bowiem zarówno części, które w takich publikacjach zwykle występują, jak i fragmenty zupełnie odmienne od spodziewanych.Trzon zbioru tworzą nie teksty naukowe, wpisujące się w problematykę interesującą Profesor Halinę Kurek, lecz wspomnienia, a niekiedy po prostu gratulacje i życzenia. Ich autorami są uczniowie i współpracownicy Pani Profesor, koledzy i przyjaciele z macierzystego uniwersytetu oraz z innych jednostek naukowych krajowych i zagranicznych. Niemal we wszystkich artykułach mówi się o życiu naukowym, poszukiwaniach badawczych i oddziaływaniu intelektualnym Jubilatki.Wielogłosowa opowieść o Profesor Halinie Kurek jest zarazem opowieścią o środowisku akademickim i jego etosie, o demokracji uniwersyteckiej, o relacji Mistrz-Uczeń, o dążeniu, by mimo przemian społeczno-politycznych i kulturowych trwała wspólnota i zasady ją konstytuujące. Jest również o sile przyjaźni i koleżeństwa, o empatii i życzliwości, o potrzebie poznania i zrozumienia, o współdziałaniu, o dobrej pamięci i umiejętności bycia wdzięcznym. Z tego powodu książka ta zainteresuje nie tylko językoznawców, lecz także osoby zajmujące się najnowszymi dziejami ojczystej nauki, socjologów nauki, psychologów społecznych, antropologów kultury, pamięcioznawców.Z recenzji prof. dr hab. Anny Pajdzińskiej
Jest to opracowanie ujmujące sposób porozumiewania się mieszkańców wsi w oryginalny sposób, stanowiący novum na gruncie badań polszczyzny wiejskiej. Pokazuje interakcję językową zachodzącą między obywatelem a urzędem oraz sposób zdeterminowania zachowań językowych zestandaryzowanym schematem pism urzędowych. Są to unikatowe badania, do tej pory niestosowane na szerszą skalę, a ich wynik stwarza nowe możliwości badawcze – z jednej strony sytuujące się na granicy gwary i polszczyzny ogólnej, z drugiej wewnętrznego zróżnicowania stylistycznego polszczyzny wiejskiej.[…]
Przeprowadzone badania mają walor wysokiej użyteczności społecznej. Jest to wiedza praktyczna, bardzo ważna we współczesnej sytuacji językowej i w zmieniającej się społecznie, kulturowo i cywilizacyjnie rzeczywistości wiejskiej. Analizy językowe mogą być sygnałem do szerszego przyjrzenia się kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej mieszkańców wsi w zakresie różnych form wypowiedzi. Zastosowana metoda w pełni sprawdziła się na terenie małopolskich wsi Pogórza Ciężkowicko-Rożnowskiego, warto zatem byłoby ją wykorzystać i takie badania kontynuować na innych obszarach wiejskich, a także w innych społecznie i zawodowo grupach użytkowników, również w przestrzeni miejskiej.
Z recenzji prof. dr hab. Haliny Pelcowej
Praca sytuuje się […] w obszarze, który wyznaczają przyjęte na potrzeby analizy i interpretacji materiału wielorakie punkty widzenia: ogólnojęzykoznawczy, socjolingwistyczny, dialektologiczny, pragmalingwistyczny, komunikacyjny, tekstologiczny. Wnosi też wkład we wszystkie wskazane dziedziny – co pomnaża dorobek każdej z nich oraz poszerza wartość poznawczą rozprawy. Wieloaspektowość ujęcia jako pierwotny zamysł autorski trzeba uznać za ambitne wyzwanie. […] książka dowodzi, że dr Anna Piechnik potrafiła mu sprostać. To niewątpliwe osiągnięcie. Jego znaczenie podnosi ponadto fakt, że Autorka rozprawy uczyniła przedmiotem swych zainteresowań zagadnienie dotychczas niewyeksploatowane badawczo. Do uzyskanych przez nią uszczegóławiających temat studium informacji będą się więc odwoływać kontynuatorzy i następcy.
Z recenzji prof. dr hab. Jadwigi Kowalikowej
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?