Autyzm w centrum uwagi jest kursem szkoleniowym dla pracowników, którzy opiekują się osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Przekłada on teorię na praktykę, umożliwiając rozwój umiejętności i kompetencji opiekunów oraz koncentruje się na tych dziedzinach, w których opieka nad osobami z autyzmem różni się od opieki nad innymi grupami ludzi. Podręcznik ten powinien znaleźć zastosowanie w podstawowym szkoleniu personelu w stałych i dziennych ośrodkach, gdzie mieszkają lub pracują dorośli z autyzmem.
10 Prawd o Pandemii to popularnonaukowa publikacja o kryzysie zdrowotnym i zmianach społeczno-ekonomicznych wywołanych przez pandemię. Czy następuje zmiana roli państwa w gospodarce? Czy globalizacja przetrwa krytykę i strach przed chorobami? Co jest gorszym skutkiem pandemii: recesja ekonomiczna, czy recesja społeczna i epidemia samotności? Czy technologia nam pomogła w pandemii, czy była koniem trojańskim przemycającym orwellowską inwigilację? Dlaczego szkoła na odległość poniosła fiasko? Czy ‘degradacja prawdy’ i rozkwit teorii spiskowych będzie postępować po pandemii? Czy sztuczna inteligencja, która pomagała nam w kryzysie zyska na popularności i doprowadzi do rewolucji na rynku pracy? Czy pracownicy powrócą do biur? Czy zwycięży model pracy zdalnej? Czy pokolenie baby-zoomers na długo zachowa lęk przed kontaktem społecznym?
Alicja Kotłowska - dyrektor Instytutu Demokracji, absolwentka Uniwersytetu Oksfordzkiego i Szkoły Głównej Handlowej
"Drogi Czytelniku! Trzymasz w rękach pierwszą w Polsce książkę wydaną przez grupę wsparcia DDA. Mamy nadzieję, że ta wcale niełatwa lektura przekona Cię do zrobienia kroku w kierunku zmiany, która może przynieść same korzyści. Znamy to uczucie blokujące nas przed podjęciem jakiegokolwiek działania oraz jakiejkolwiek decyzji. Znamy to uczucie z autopsji, ponieważ każda z nas stała przed dylematem zapisania się lub nie na terapię dla Dorosłych Dzieci Alkoholików. Oczywiste jest, że nie mamy wpływu na to, w jakiej rodzinie dane było nam się wychowywać i dorastać, jednak mamy absolutną moc i możliwości, by robić to od momentu, w którym postanowimy zmieniać nasze życie. Takim dniem może być pierwsze spotkanie z grupą DDA. Wybór należy wyłącznie do Ciebie".
Słowo wstępne (z publikacji)Wersja pierwotna niniejszej publikacji została przygotowana dla APNA (Asociación de Padres de Personas con Autismo, Hiszpania). Autorzy składają podziękowanie APNA za zgodę na przygotowanie publikacji w obecnej postaci.Niniejsza publikacja została podzielona na cztery części. W pierwszej przedstawione zostały dowody na poparcie tezy, że objawy autyzmu są po części konsekwencją zaburzeń fizjologicznych o podłożu metabolicznym. W drugiej omówiono związki pomiędzy nieprawidłowościami metabolicznymi a objawami autyzmu. Trzecia dotyczy niektórych współcześnie wykorzystywanych interwencji biomedycznych oraz ich powiązań z teorią metabolizmu. Czwarta zawiera wskazówki praktyczne dotyczące wdrożenia bezglutenowej i bezkazeinowej interwencji pokarmowej.
W 1995 roku Tom McKernan i John Mortlock stworzyli pierwszy podręcznik do szkolenia personelu pracującego z dorosłymi osobami z autyzmem. Ich podejście do tematu jest jasne, praktyczne i systematyczne. Zajmują się triadą zaburzeń w zakresie rozwoju interakcji społecznych, komunikacji i wyobraźni oraz analizują powtarzające się wzory zachowań, które stanowią główne problemy obecne we wszelkich formach zaburzeń autystycznych. Podają jasne przykłady zachowania autystycznego, omawiają sposoby pomocy i przedstawiają ćwiczenia dla szkolących się, tak opracowane, aby stymulować i pogłębiać zrozumienie istoty autyzmu.Autorzy podjęli się trudnego zadania i wspaniale udało im się osiągnąć swoje cele. Podręcznik ten powinien znaleźć zastosowanie w podstawowym szkoleniu personelu w stałych i dziennych ośrodkach, gdzie mieszkają lub pracują dorośli z autyzmem.Autyzm w centrum uwagi jest kursem szkoleniowym dla pracowników, którzy opiekują się osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Przekłada on teorię na praktykę, umożliwiając rozwój umiejętności i kompetencji opiekunów oraz koncentruje się na tych dziedzinach, w których opieka nad osobami z autyzmem różni się od opieki nad innymi grupami ludzi.
W 1918 roku odzyskującą swoje miejsce na mapie niepodległą Polskę oddzieliła od Niemiec granica, przebiegająca przez ziemie dotychczasowego zaboru pruskiego. W tej postaci granica przetrwała do wybuchu II wojny światowej. Dziś tereny przygraniczne należą w całości do Polski, od Górnego Śląska po Gdynię.Jak jednak wyglądało życie codzienne na polsko-niemieckiej granicy sto lat temu? Czy oprócz konfliktów istniała również transgraniczna współpraca? A jak dziś Polacy i Niemcy myślą o tamtym czasie? Niemieccy i polscy autorzy pracownicy i studenci Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą podróżowali w 2018 roku wzdłuż owej zapomnianej granicy i dokonując przy tym zadziwiających odkryć.To m.in. opowieści o podziemnej współpracy górników, pomimo nowej granicy dzielącej chodniki w niektórych kopalniach, o polskich konduktorach, o tzw. optantach: Niemcach, którzy wybrali polskie obywatelstwo.Dziś z granicą polsko-niemieckiej kojarzą nam się takie miejscowości jak Frankfurt nad Odrą i Słubice, Guben i Gubin czy Grlitz i Zgorzelec dwumiasta nad Odrą i Nysą. Wytyczona po pierwszej wojnie światowej granica między Niemcami a Polską popadła natomiast w zapomnienie.Kiedy przed stu laty Polska odzyskała niepodległość, była często wykpiwana przez Niemców jako niezdolne do przetrwania państwo sezonowe. Ponieważ wskutek traktatu wersalskiego oraz plebiscytów na Górnym Śląsku i w Prusach Wschodnich Niemcy musiały oddać Polsce wiele terytoriów, po stronie niemieckiej używano wówczas również określenia krwawiąca granica.Jak jednak wyglądało życie codzienne na polsko-niemieckiej granicy sto lat temu? Czy oprócz konfliktów istniała również transgraniczna współpraca? A jak dziś Polacy i Niemcy myślą o tamtym czasie? Niemieccy i polscy autorzy niniejszej pracy zbiorowej podróżowali wzdłuż owej zapomnianej granicy i dokonali przy tej okazji zadziwiających odkryć.Czytelnik wraz z autorami podróżuje przez dzisiejszą Polskę, zanurzając się w stuletniej historii przygranicznej, poczynając od Trójkąta Trzech Cesarzy położonego niedaleko Mysłowic, przez Zbąszyń i Zbąszynek, Poznański Bazar, Chojnicki dworzec graniczny oraz portowe miasto Gdynia, którego powstanie w okresie międzywojennym przyczyniło się niezwykle do rozwoju polskiej infrastruktury kolejowej, koniecznego po wytyczeniu nowej granicy w 1918 rokuRedakcja: Dagmara Jajeśniak-Quast, Uwe Rada
Różany to opowieść o losach Zosi Boruckiej, jej niani Zuzanny Hulewicz oraz jej przyjaciółki Marianny Milejko. Trzy kobiety z trzech różnych pokoleń wiąże podkrakowska wieś Różany i położony w niej dwór. Historia zaczyna się na początku XX wieku, kończy zaś współcześnie. W sagach takich jak ta można poczuć smak międzywojnia, zanurzyć się w świecie, który na zawsze przeminął.
Różany to opowieść o losach Zosi Boruckiej, jej niani Zuzanny Hulewicz oraz jej przyjaciółki Marianny Milejko. Trzy kobiety z trzech różnych pokoleń wiąże podkrakowska wieś Różany i położony w niej dwór. Historia zaczyna się na początku XX wieku, kończy zaś współcześnie. W sagach takich jak ta można poczuć smak międzywojnia, zanurzyć się w świecie, który na zawsze przeminął.
Przedwojenny i współczesny Kraków, brytyjska Tanganika, Prusy Wschodnie, hitlerowskie Niemcy, Rosja sowiecka, a przede wszystkim podkrakowski majątek Różany i na ich tle historia trzech niezwykłych kobiet.
Porywająca saga, od której trudno się oderwać.
Wszystkie pięć tomów w dwóch książkach.
Okres obejmujący lata 1936-1990 miał swoją specyfikę. Był to czas nasilonej walki władzy sowieckiej nie tylko z Kościołem, ale przede wszystkim z religią. Rozwinięta działalność antyreligijna i ateistyczna za cel stawała sobie stworzenie nowego człowieka - człowieka sowieckiego.
Teoria umysłu (proces czytania w umyśle) to intuicyjna zdolność do rozumienia własnych i cudzych stanów umysłowych. Dzięki tej umiejętności możemy odczytywać intencje innych ludzi w oparciu o akty ich zachowania lub wypowiedzi. Możemy nie tylko wyrazić proste pragnienia, oczekiwania, sądy i przekonania, ale także skomplikowane zależności pomiędzy stanami mentalnymi różnych osób, np. ja wiem, że ty wiesz, że ja wiem. Zdolność do czytania w umyśle jest konieczna, by rozumieć ironię czy humor, metaforę, sarkazm lub kłamstwo a więc to, co wykracza poza podstawowe znaczenie słów. U prawidłowo rozwijających się dzieci ta umiejętność kształtuje się spontanicznie w trakcie licznych epizodów wzajemnego zaangażowania i kontaktów społecznych, a jej rozwój nie wymaga specjalnej stymulacji. Jednakże dzieci, które nie nabyły jej w sposób naturalny, wymagają zastosowania specjalnych, sformalizowanych metod wspomagania rozwoju.
Część pierwsza , Diagnoza psychologicznych możliwości osób ze stanami ze spektrum autyzmu, poświęcona jest różnorodnym aspektom procesu diagnozy. Niepokojące zachowania dziecka i obserwowane przez rodziców trudności rozwojowe skłaniają ich do poszukiwania specjalistycznej pomocy.Cześć druga zatytułowana Wspomaganie osób ze stanami ze spektrum autyzmu prezentuje rozważania bazujące na podejściu podmiotowym, tak bliskiemu Profesor Hannie Olechnowicz, a obserwowalne zachowania stanowią tylko zewnętrzne manifestacje procesów zachodzących głęboko pod powierzchnią. Proces diagnozy prowadzić powinien do opisania i zrozumienia istoty oraz mechanizmów zachodzącychu podłoża obserwowalnych zaburzonych form zachowania, a proces terapii do kompensowania deficytów i rozwijania alternatywnych form realizacji.Część trzecia zatytułowana Środowisko rodzinne wobec osób ze stanami ze spektrum autyzmu proponuje spojrzenie na fenomenologiczne doświadczenie autyzmu z perspektywy uczestników mikrosystemowych relacji czyli z perspektywy rodziców i rodzeństwa. Rodzice dzieci autystycznych odczuwają większy stres w porównaniu z rodzicami dzieci z innymi chorobami i rodzicami dzieci rozwijających się prawidłowo, co prowadzi do wypalenia się sił.Czwarta część monografii zatytułowana Przygotowanie do podjęcia zadań codzienności poświęcona jest przyszłościowej perspektywie życia osób z autyzmem i przygotowaniu ich do dorosłego życia w jak najmniej restrykcyjnym otoczeniu.Monografia zawiera artykuły dotyczące zespołu Aspergera:- Czy to zespół Aspergera? diagnoza dziecka przedszkolnego z perspektywy nauczyciela przedstawia narzędzie, które może być przydatne do badań przesiewowych dzieci w wieku przedszkolnym pod kątem występowania zaburzeń ze spektrum autyzmu lub wstępnej diagnozy trudności rozwojowych- Stymulacja rozwoju zdolności i zainteresowań u ucznia z zespołem Aspergera prezentuje szczególne uzdolnienia występujące u dzieci z zespołem Aspergera, ujawniane obok lub niezależnie od różnie nasilonych trudności w zakresie m.in. interakcji społecznych i procesów percepcji.
Prezentowany w niniejszej książce program stanowi rozbudowaną i kompleksową propozycję oddziaływań osadzonych w perspektywie rozwojowej. Zaproponowane poziomy rozwojowe w nauczaniu teorii umysłu uwzględniają trzy poziomy procesów poznawczych: percepcję (co ludzie mogą zobaczyć), wiedzę (co ludzie wiedzą) oraz przekonania (co ludzie myślą) o rzeczach, które są prawdziwe lub fałszywe.
Naszym prawem i obowiązkiem jest kultywowanie pamięci o polskich Kresach, o wspaniałej cywilizacji stworzonej przez naszych przodków, o niezwykle bogatej kulturze kresowej. Nie wolno też nam zapomnieć o niewyobrażalnie tragicznym i okrutnym XX wieku.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?