Życie religijne i walka duchowa nie polega jedynie na wypełnianiu moralnych zakazów i nakazów. Dobre uczynki i grzechy mają bowiem swoje źródło głęboko w duszy i umyśle człowieka. Ewagriusz z Pontu stworzył koncepcję ośmiu duchów zła, które oddziaływują na człowieka wykorzystując jego naturalne skłonności i popędy. Dziś ta koncepcja znana jest najczęściej jako siedem grzechów głównych. Są one jednak bardzo często rozumiane w sposób moralizatorski i odrywane od właściwego życia duchowego. O. Włodzimierz Zatorski przywraca im właściwe rozumienie aktualizując dla dzisiejszych czytelników starożytną naukę o ośmiu logismoi. Dla pełnego rozumienia tematu książka zawiera także traktat samego Ewagriusza z Pontu „O ośmiu duchach zła”.
Pierwsze słowa, jakie wypowiedział Chrystus do uczniów po zmartwychwstaniu brzmiały: "Pokój wam" (J 20,19). To nie było zwyczajne pozdrowienie, ale dar od Boga. Pokój jest w istocie znakiem obecności Ducha Świętego. Aby osiągnąć więc stan pokoju wewnętrznego należy zacząć prawdziwie żyć w Duchu. Wszelki zaś pokój, który nie jest owocem Ducha, nie jest prawdziwy. Takie też wskazanie pozostawił w Regule św. Benedykt: "Skoro chcesz mieć prawdziwe i wieczne życie (...) szukaj pokoju, idź za nim". Szukanie pokoju według św. Benedykta związane było nie tylko z praktykowaniem cnót i szczególnie miłości ale także z budowaniem wokół siebie ładu, który porządkuje życie. Pokoju nie można jednak mylić ze spokojem. Warto bowiem pamiętać, że prawdziwy pokój nie zależy od warunków zewnętrznych.
Oto antologia tekstów o acedii, czyli stanie, w którym człowiek pełen jest niechęci, albo wręcz nienawiści, wobec samego siebie, swych zajęć, pracy, miejsca zamieszkania i odczuwa chorobliwą potrzebę zmiany w swoim życiu. Pogrążony w acedii, wedle swego przekonania, jest nienawistny sobie i ludziom...
Mechanizmy tej pokusy, często na podstawie własnego doświadczenia, opisywali starożytni mnisi. Robili to ze szczerością i dokładnością, która do dziś zadziwia. Lektura tekstów, liczących nieraz po kilkanaście wieków, pisanych dla tych, którzy na co dzień zmagają się sami ze sobą, może być przeżyciem wyzwalającym i otwierającym na nowe prądy Bożej łaski.
Gniew, zapalczywość i uraza mają skutki dla wszelkich relacji międzyludzkich. „Żadna bowiem inna wada nie czyni z człowieka demona tak, jak gniew”. Gabriel Bunge, znawca życia duchowego i współczesny eremita, przywołuje naukę Ewagriusza z Pontu, aby zmierzyć się ze źródłem gniewu, który w stanie nieujarzmionym staje się pożywką dla czynów złych i popędliwych, staje się zdradliwym „winem demonów”.
Bunge pokazuje gniew, jako utratę roztropności i wskazuje na tajemniczy, ale i oczywisty, związek między pychą i popędliwością. To pycha zrzuca z nas wędzidła samoopanowania pchając nas w moc złego zacietrzewienia. „Nie ma się co łudzić: gniew „zaślepia” nie tylko tego, kto obiektywnie odszedł od wiary i stał się „heretykiem”, lecz również tego, komu została ona powierzona i kto usiłuje jej bronić”. Gniewne uczynki powodują często rzeczy nieodwracalne, „bo cóż innego z nich wynika, jeśli nie owe „podziały w Kościele Pana”, które także nie są niczym innym jak gorzkimi owocami gniewu?”
Za Ewagriuszem Bunge przeciwstawia nieopanowaniu – łagodność, prezentowaną jako cnotę aniołów. Dzięki temu porównaniu „opanowany gniewem” znajduje obraz dążenia do poprawy. W przeciwnym razie „mało kto też zdobyłby się na odwagę i wytrwałość potrzebną do walki z taką wadą jak gniew, gdyby nie miał przed oczami sympatycznego obrazu prawdziwego ludzkiego bytu, ideału, którego być może nie jest w stanie urzeczywistnić, a który jednak poszerza ciasne horyzonty naszej ziemskiej egzystencji”.
Pokorę kojarzy się z postawą pomniejszania siebie, ustępowania we wszystkim innym, z zakompleksieniem. Jeżeli ponadto uważa się, że na tym polega oddanie się Panu Bogu i uznaje się to za ideał, dzięki któremu człowiek staje się doskonały, a przez to lepszy od innych, to powstaje coś karykaturalnego. (...)
Pokora natomiast jest przede wszystkim otwartością na prawdę odnoszącą się do naszego życia i jedynie dzięki niej możemy osiągnąć pełnię życia.
Nie ma nic prostszego niż medytacja. Brak w niej skomplikowanych teorii i nie wymaga umiejętności opanowania trudnych technik. Potrzeba jedynie prostej wierności ? wierności prostocie. Jednak wszyscy, którzy jej spróbowali, odkryli, że proste nie znaczy łatwe. Dlatego potrzebujemy wsparcia i inspiracji, by wytrwać w tym, co jest proste, ale wymagające dyscypliny. Książka ta ma na celu pomóc w organizowaniu grupy osób pragnących wspólnie przeżywać dar medytacji.
Drogie kamienie, oprócz swych naturalnych walorów, mogły stać się znakami przekazującymi określone treści symboliczne. Zyskiwały przez to dodatkową wartość. Posłannictwo znaku cenił sobie bardzo Mikołaj z Kuzy: "Niedostępne nam byty duchowe mogą jednak być przez nas badane poprzez symbole?. Różne właściwości drogich kamieni sprawiły, że nadawano im określone znaczenia symboliczne, z kolei symboliczne wartości kamieni mogły być łączone z symboliką liczb.
Prezentowana książka dzieli się na cztery części. W pierwszej znalazły się interesujące przykłady obecności oraz funkcji drogich i zwyczajnych kamieni w historii biblijnej. Wykład ich symboliki w pismach Ojców Kościoła i pisarzy średniowiecznych zajął zaskakująco wiele miejsca. Część druga zawiera informacje na temat symboliki drogich kamieni występujących głównie w Piśmie Świętym Starego Testamentu i w Apokalipsie św. Jana Apostoła. Widać tutaj bardzo wyraźnie wpływ dziedzictwa antycznej wiedzy o kamieniach na wykład autorów chrześcijańskich. W części trzeciej znalazły się kamienie, co do kwalifikacji których są nadal wątpliwości. Szczególnie chodzi tu kamienie proweniencji niemal mitologicznej. I wreszcie w części czwartej autor ukazuje obraz obecności kamieni w rzemiośle artystycznym będącym w służbie chrześcijańskiej liturgii. Autor pragnie przede wszystkim uświadomić czytelnikowi, jak głęboko tkwi symbolika drogich kamieni w kulturze religijnej chrześcijaństwa.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?