
Szkoła interpretacji liryki T.2
- ISBN: 9788379729814
- EAN: 9788379729814
- Oprawa: oprawa: twarda
- Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
- Rok wydania: 2025
- Wysyłamy w ciągu: 48h
-
Brak ocen
-
48,82złCena detaliczna: 68,00 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 48,82 zł
Drugi tom Szkoły interpretacji liryki zawiera omówienia utworów zarówno dawnych, jak i współczesnych; należących do dorobku autorów uznanych za klasyków oraz mniej znanych, z którymi być może dopiero tutaj Czytelnicy zetkną się po raz pierwszy. Z poezji staropolskiej (renesansu i baroku) zinterpretowane zostały dwa wiersze: Mikołaja Sępa Szarzyńskiego i Jana Andrzeja Morsztyna, jeden z wieku XVIII (Elżbiety Drużbackiej). Pozostałe utwory należą do szeroko pojętej współczesności, obejmującej kilka pokoleń literackich i epok: międzywojnia (Julian Przyboś, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Józef Czechowicz, Czesław Miłosz, Kazimiera Iłłakowiczówna), okresu wojny i okupacji (Zuzanna Ginczanka) oraz powojennego (Miron Białoszewski, Zbigniew Mikołejko), a także pochodzą z czasów najnowszych, czyli wieku XXI (Eliza Kącka). Szczecińscy literaturoznawcy nie zapomnieli również o twórcach szczególnie ważnych dla naszego miasta i regionu, w różnym stopniu z nimi związanych: Marii Kureckiej, Edwardzie Balcerzanie, Annie Frajlich i Arturze Danielu Liskowackim, których wybitne utwory, prócz odniesień lokalnych, oferują sensy uniwersalne, powstające niezależnie od miejsca genezy, zasięgu rozpowszechnienia, skali popularności i sławy.
Nie wszystkie epoki, nurty i stylistyki są tu reprezentowane, toteż drugi tom Szkoły interpretacji liryki nie może zastąpić klasycznego kompendium historycznoliterackiego, oferującego wiedzę kompletną i usystematyzowaną. Podobnie jak tom poprzedni, ma on służyć za dopełnienie wiedzy z podręczników szkolnych i akademickich oraz innych źródeł, do których odsyła zamieszczona po każdym artykule bibliografia. Zebrane interpretacje mogą zatem nie tylko stanowić źródło informacji o wybranych utworach oraz ich twórcach, lecz stać się ponadto inspiracją metodyczną, pokazując zasady i sposoby odbioru tekstu artystycznego zarówno w szkole pod kierunkiem nauczycieli, jak w domu, podczas samodzielnych, nadobowiązkowych spotkań z poezją.