Medytacja z powrotem do źródełZ jednej strony cieszy duża popularność różnych szkół medytacji, z drugiej budzi zaniepokojenie. Niepokoi nawet kliniczna koncepcja uważności (ang. mindfulness), czyli tzw. świeckiego modelu medytacji. Owo zaniepokojenie wyrażają nie tylko środowiska chrześcijańskie, ale także buddyjskie oraz naukowe, ponieważ coraz częściej medytację traktuje się jako aktywność prowadzącą głównie do poprawy samopoczucia. W związku z tym przedstawiciele tych środowisk stawiają postulaty wzywające do "powrotu do źródeł", czyli do przywrócenia właściwego miejsca wiedzy, krytycznemu myśleniu oraz konsekwencjom etycznym. Spójność tych postulatów dowodzi, że następuje pewien dziejowy zwrot dotyczący rozumienia, a zwłaszcza praktykowania medytacji. Prezentowana monografia stanowi próbę zmierzenia się z tym przełomowym momentem i prowadzi przez poszczególne etapy definiowania krytycznych obszarów zderzenia teorii z praktyką."Współczesny świat, pełen informacji - często ze sobą sprzecznych - wymaga jasnych komunikatów. Redundancja czy dysonans wywołany percepcją sprzeczności nie sprzyjają bowiem porządkowaniu myśli. Publikacja już na wstępie przekonuje czytelnika o jasności i prostocie przekazu. Autor podkreśla, że de facto uważność stanowi wzorcowy model medytacji. Wytycza również dalszą perspektywę badań teoretycznych, empirycznych, w tym również tych u źródeł, poszukiwanych zarówno w buddyzmie, jak i w chrześcijaństwie. Dlatego szczególnie cenną cechą podejścia doktora Radonia jest próba obiektywnego, ponaddenominacyjnego rozważania nad optymalnym rozwiązaniem w postaci efektywnej medytacji".(z recenzji dr hab. Katarzyny Skrzypińskiej, prof. UG)"Autor w sposób jasny i syntetyczny przedstawia w książce stan refleksji nad zagadnieniem medytacji, wykorzystując do tego celu najnowsze i reprezentatywne publikacje literatury przedmiotu, co pokazuje wyśmienite obycie Autora w skomplikowanych nieraz kwestiach medytacji. Oceniana książka jest dużym osiągnięciem badawczym i w ostatecznej recenzji merytorycznej, jak i formalnej zasługuje na bardzo wysoką ocenę. Bezsprzecznie, książka jest wartościową i znaczącą publikacją na rynku wydawniczym, zalicza się do prac oryginalnych i cennych poznawczo".(z recenzji dr. hab. Dariusza Kroka, prof. UO)
Jak dowodzą liczne badania, praktykowanie różnych technik medytacji wywołuje znaczące zmiany psychologiczne. Zmiany te zależą od rodzaju stosowanej praktyki. Dlatego pojawia się zasadnicze pytanie: jakie mechanizmy decydują o odmiennej efektywności? Odpowiadając na nie, autor przyjął oryginalną strategię analityczną. Za punkt wyjścia obrał bowiem wyniki badań, a nie opracowań teoretycznych.
Przyjęta przez autora strategia pozwoliła nie tylko na wyodrębnienie wspólnego rdzenia medytacji różnych praktyk duchowych (. modlitwy) oraz świeckich (. uważności), ale także na wykazanie ich specyfiki („Wspólny rdzeń i specyfika medytacji”). W konsekwencji zaś umożliwiła ujawnienie tych czynników, które decydują o pozytywnej efektywności, a które ją osłabiają („Co naprawdę działa w medytacji”).
„Książka obejmuje znakomite opracowanie dotyczące modlitwy i medytacji z uwzględnieniem ich aspektu duchowego, psychicznego i neurofizjologicznego. Stanowi ona zatem ważne źródło wiedzy na temat niekiedy konfrontowanych ze sobą wyżej wspomnianych, a zarazem tak istotnych elementów związanych z ludzkim życiem. Autor odwołując się do bogatej literatury naukowej, ukazuje ich specyfikę, dynamikę i funkcje w życiu indywidualnym i społecznym człowieka” (z recenzji prof. dr. hab. Stanisława Głaza)
„Nie waham się powiedzieć, że autor dokonał tytanicznej pracy i jak przystało na tak szeroką i wielopoziomową publikację efekt budzi momentami zachwyt […]. Ogólną zaletą pozycji, świadczącą o oryginalności tej książki również na tle publikacji będących w obiegu międzynarodowym, jest . włączenie modlitwy do jej treści […]. Oryginalnym wkładem autora jest też typologia medytacji opierająca się na metodzie przeglądu neurofizjologicznych badań prowadzonych w kontekście perspektywy sieci i teorii grafów, tj. jak to ujął autor, na neuro-psycho-matematyce”. (z recenzji dr. hab. Pawła Holasa)
Medytacja rozumiana jako uważność (ang. mindfulness) wywołuje aktualnie potężny odzew społeczny (wśród dzieci, młodzieży, starszych, w szkolnictwie, wojsku, policji, sporcie, medycynie, psychiatrii, psychologii, psychoterapii itd.) i rezonans naukowy (w latach 2010-2016 wydano 74 600 publikacji, w tym ponad 3 000 badań naukowych, oraz ponad 50 metaanaliz). Jawi się więc potrzeba usystematyzowania tego rozległego obszaru praktyki i wiedzy.
Autor książki - praktyk i badacz medytacji - wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, opracował, sytuując tematykę w szerokim kontekście kulturowym oraz interdyscyplinarnym, pierwszy na świecie podręcznik, który dotyczy rozumienia pojęcia medytacji, obszarów jej praktycznych zastosowań oraz kompatybilności z chrześcijaństwem.
Autor panuje nad ogromnym rozmiarem badań nad uważnością (od religioznawstwa poprzez neuropsychologię po kognitywistykę), przeprowadza w swoim podręcznikowym i wielostronicowym dziele syntezę wiedzy na temat stanu badań nad tym problemem i opatruje je krytyką zawodową. Pisząc «zawodową», mam na myśli język, jaki dominuje w pracy: to rozprawa przeznaczona dla psychiatrów, psychologów i psychoterapeutów oraz (pod koniec) także dla chrześcijan zainteresowanych uważnością i medytacją jako praktyką wzbogacającą ich duchowość.
prof. dr hab. Zbigniew Pasek
Monografia stanowi wartościową publikację poświęconą psychologicznym aspektom praktyk medytacyjnych, której szczególnymi atutami są:
1) wszechstronność perspektywy badawczej (obejmuje religioznawstwo, psychologię, psychiatrię, neurologię, kognitywistykę, teologię);
2) poziom metodologiczny (wyznacznikiem doboru literatury są metaanalizy);
3) praktyczny charakter (możliwość stosowania praktyk medytacyjnych w różnych obszarach życia).
dr hab. Stanisław Głaz, prof. AI
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?