JUNKERS JU-52 - Jeden z najsłynniejszych samolotów
niemieckiego konstruktora Hugo Junkersa powstał jako jednosilnikowa
maszyna transportowa.
Po wyposażeniu w trzy silniki, jako Ju-52/3m stał się jednym
z najpopularniejszych samolotów komunikacyjnych lat 30.
W trakcie II wojny światowej Ju-52 były podstawowymi
samolotami transportowymi niemieckich wojsk. Używano ich
również jako bombowców.
Po zakończeniu konfliktu maszyny
te były wciąż produkowane
we Francji i Hiszpanii i używane
w wojsku do lat 70. XX wieku.
Airbus A220 to wąskokadłubowy samolot pasażerski, znany do roku
2017 jako Bombardier CSeries. Prototyp wersji CS100 oblatano we wrześniu 2013 roku, do służby w liniach Swiss maszyny te weszły niespełna trzy lata później.
W listopadzie 2019 r. przekazano użytkownikowi setny zbudowany płatowiec.
A220 są eksploatowane przez kilku przewoźników z całego świata, a liczba zamówionych
egzemplarzy przekracza 500.
SE210 Caravelle był jednym z pierwszych na świecie odrzutowych samolotów pasażerskich dedykowanych do obsługi krótkich tras. Oblatany w maju 1955 r., solidny i niezawodny dwusilnikowy płatowiec był budowany w kilku wersjach, różniących się wielkością oraz napędem. Do roku 1973 zbudowano ponad 280 samolotów tego typu; pozostawały one w służbie linii lotniczych do przełomu wieków.
„Samoloty pasażerskie świata” to wyjątkowa kolekcja monografii poświęconych najsławniejszym lub najbardziej osobliwym samolotom. W każdym tomie znajdziesz unikalne
fotografie, historię, opisy techniczne i ciekawostki.
„Samoloty pasażerskie świata” to wyjątkowa kolekcja monografii poświęconych najsławniejszym lub najbardziej osobliwym samolotom. W każdym tomie znajdziesz unikalne
fotografie, historię, opisy techniczne i ciekawostki.
„Samoloty pasażerskie świata” to wyjątkowa kolekcja monografii poświęconych najsławniejszym lub najbardziej osobliwym samolotom. W każdym tomie znajdziesz unikalne
fotografie, historię, opisy techniczne i ciekawostki.
Iljuszyn Ił-86 był pierwszym szerokokadłubowym samolotem komunikacyjnym zbudowanym
w Związku Sowieckim w latach 70. Od roku 1980 zabierające ponad 300 pasażerów maszyny
obsługiwały najpopularniejsze połączenia krajowe Aeroflotu. Następcą modelu 86 jest
dalekodystansowy Ił-96, używany do dziś przez operatorów z Rosji i Kuby
Zaprojektowany według zaleceń komitetu Brabazona Vickers Viscount był pierwszym samolotem z napędem turbośmi- głowym w służbie linii lotniczych. Oblatany w 1948 r. czterosilnikowiec już dwa lata później przewoził pasażerów linii British European; pierwsze seryjne Viscounty 700 miały miejsca dla 48 osób. Spośród 445 zbudowanych egzemplarzy trzy trafiły również do floty Polskich Linii Lotniczych LOT.
Trójsilnikowy samolot krótkiego i średniego zasięgu Trident powstał na początku lat 60. jako
de Havilland DH121 i był produkowany seryjnie przez firmę Hawker Siddeley. Maszyna posiadała nowoczesną awionikę, pozwalającą na automatyczne lądowanie w trudnych warunkach pogodowych. Spośród 117 zbudowanych egzemplarzy większość służyła w liniach British European Airways.
Dalekodystansowy Airbus A350 XWB został zaprezentowany w 2006 r. jako następca rodziny A330/340. Jest to pierwszy samolot Airbusa zbudowany w przeważającej części z materiałów kompozytowych. Do połowy 2019 r. linie lotnicze otrzymały 288 z prawie 900 zamówionych
dotychczas A350.
Oblatany w 1962 r. czterosilnikowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu Vickers VC10 powstał na zamówienie i według wymagań brytyjskich linii BOAC. Maszynę zbudowano jednak zbyt późno – rynek maszyn dalekodystansowych został już zdominowany przez konkurentów z USA. Spośród 54 zbudowanych płatowców ponad połowa trafiła do brytyjskiego lotnictwa wojskowego, gdzie służyła jako tankowce i transportowce aż do roku 2013.
Opracowany w latach 80. Boeing 747-400 stał się najpopularniejszym wariantem tego samolotu. Szerokokadłubowy dwupokładowiec został podstawowym samolotem dalekodystansowym wielu przewoźników z całego świata. Popularność zdobyła również wersja towarowa. W XXI wieku producent opracował kolejną odmianę oznaczoną 747-8, produkowaną do dziś.
W pierwszych dekadach lotnictwa wodnosamoloty oraz łodzie latające były popularnym rodzajem statków powietrznych. Ich niezależność od infrastruktury lotniskowej pozwoliła na powstanie ciężkich, wielosilnikowych konstrukcji o bardzo dużym zasięgu. W budowie łodzi latających specjalizowali się m.in. tacy konstruktorzy jak Sikorsky czy Dornier. W połowie ubiegłego wieku epoka tych maszyn dobiegła końca i dziś pozostają symbolem dawnych dalekodystansowych przelotów i luksusowych podróży międzykontynentalnych.
Boeing 707 był pierwszym odrzutowym samolotem pasażerskim, który odniósł sukces komercyjny. Czterosilnikowe maszyny dalekiego zasięgu były budowane w różnych wersjach przez ponad 20 lat. Na bazie prototypu B707 powstał również mniejszy model 720 przeznaczony do obsługi krótkich tras, rodzina wojskowych tankowców KC-135 oraz wojskowe wersje specjalistyczne, m.in. wczesnego ostrzegania czy walki radioelektronicznej.
40 książek poświęconych najbardziej znanym samolotom pasażerskim świata.
W każdym tomie szczegółowo omówiona jest jedna konstrukcja:
♦ opis,
♦ dane techniczne,
♦ eksploatacja,
♦ historia,
♦ ciekawostki i nieznane fakty,
♦ katastrofy,
♦ przykładowe malowania.
Silną stroną kolekcji są unikalne zdjęcia samolotów.
Czterosilnikowy Ił-62 był pierwszym międzykontynentalnym odrzutowcem pasażerskim zbudowanym w ZSRS.
Od II połowy lat 60., przez ponad ćwierć wieku pełnił rolę flagowego dalekodystansowego samolotu Aerofłotu. Znalazł także szerokie zastosowanie w liniach lotniczych państw należących do tzw. Obozu socjalistycznego. Iły-62 eksploatowane były także w PLL LOT, umożliwiając uruchomienie połączeń międzykontynentalnych.
Na przełomie lat 80. i 90. w rejsach dalekiego zasięgu konstrukcje Iljuszyna były stopniowo zastępowane
przez nowocześniejsze zachodnie maszyny szerokokadłubowe.
Na początku lat 90. XX wieku
Boeing zdecydował o budowie
ulepszonych wersji modelu 737,
napędzanych silnikami CFM56.
Rodzina oznaczona New Generation
(nowa generacja) składa się
z czterech wersji z kabinami
pasażerskimi różnej wielkości.
Na bazie B737NG powstały także
samoloty dyspozycyjne BBJ oraz
wojskowe odmiany specjalistyczne.
W 2011 r. producent zdecydował
o kolejnej modernizacji rodziny 737 –
samoloty nazwane MAX wyposażono
w nowe jednostki napędowe CFM
LEAP. Prototyp oblatano w 2016 r.,
samoloty seryjne weszły
do służby rok później.
Douglas DC-4 był w latach 40.ubiegłego wieku jedną z pierwszych konstrukcji dostosowanych do pokonywania dystansów rzędu 7000 km, pozwalających na pokonanie Atlantyku bez międzylądowania.
Czterosilnikowy Douglas początkowo uznany był za zbyt drogi w eksploatacji. Paradoksalnie komercyjny sukces zawdzięcza wojnie: budowany masowo jako wojskowy samolot transportowy C-54 po zakończeniu konfliktu stał się podstawową maszyną dalekiego zasięgu linii lotniczych. Na bazie DC-4 powstały również samoloty Canadair North Star oraz wyspecjalizowana wersja transportowa ATL Carvair.
De Havilland Canada DHC-7 to jedyny budowany seryjnie 50-miejscowy samolot pasażerski krótkiego startu i lądowania (STOL). Ten samolot o niezwykłych własnościach do dziś wykorzystywany jest do operacji z zaimprowizowanych lądowisk, lodowych pasów na Antarktyce czy zamarzniętych tafli jezior w Kanadzie. Przez niemal 45 lat od oblotu DHC-7 nie powstała żadna inna konstrukcja o masie ponad 20 ton zdolna do operowania z pasów o długości 600 m i wykonywania tak stromych podejść do lądowania. Rozwój infrastruktury lotniskowej sprawił, że rolę wyspecjalizowanego w operacjach STOL Dash 7 przejęły bardziej ekonomiczne dwusilnikowe maszyny.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?