Karolina Sałdecka
polonistka i romanistka, doktor nauk humanistycznych. Publikowała m.in. w Twórczości, Arteriach, Blizie, Autografie, Znaku, Zakładzie Magazyn, Stronie Czynnej.
Laureatka kilku ogólnopolskich konkursów poetyckich, w tym Konkursu im. Rainera Marii Rilkego oraz Konkursu im. Zbigniewa Herberta.
Autorka zbiorów wierszy Na własne oczy (2011), Psi Blues (2016), Wieżowiec: zero (2020), Rekuhkara (2021), książki Żyjemy więc: jeszcze na rusztowaniach Wizerunek kobiety w polskich powieściach doby realizmu socjalistycznego (2013) oraz powieści Psycho Killer (2016). Jest też autorką tekstów do spektaklu Kobiety Szekspira dla Teatru Kameralnego w Bydgoszczy.
Dwukrotne wyróżniona Bydgoską Literacką Nagrodą Roku Strzała Łuczniczki za tom Wiewiórce: zero (2021) oraz Rekuhkara (2022). Mieszka w Bydgoszczy.
Przede wszystkim niezwykle interesująca jest tematyka tej książki: pytanie o wzorce, modele kobiety wpisane w utwory z lat 50. XX wieku. Problematyka ta nie doczekała się jeszcze tak gruntownej analizy, choć badacze pisali już artykuły i prace podejmujące pokrewne zagadnienia [...]. Jest to propozycja spojrzenia na temat z perspektywy krytyki feministycznej, ale także socjolingwistyki i psycholingwistyki, a częściowo także geopoetyki. Wspomniany polimetodyzm (metodologiczny eklektyzm) jest tu jak najbardziej uzasadniony. Tak ukierunkowana analiza wybranych utworów ukazuje, jak głęboko sięgała ideologizacja literatury socrealistycznej, obnaża jej mizoginizm i stereotypowość, stanowi ważne uzupełnienie obrazu literatury polskiej ostatniego stulecia.
Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Elżbiety Dutki,
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?