Inspiracje ubiorami historycznymi i wschodnimi od stuleci obecne są w modzie i strojach przedstawianych w dziełach sztuki. Szal otulający księżnę Helenę Radziwiłłową sportretowaną w otoczeniu jej zbiorów sztuki starożytnej należał być może do sławnego indyjskiego sułtana Tipu. Mickiewiczowska Telimena objawia się jako miłośniczka strojów w „stylu trubadurów”. Balową toaletę księżnej Czartoryskiej wzorowano na XVIII-wiecznym portrecie hiszpańskiej arystokratki. Orientalny kostium Katarzyny z Branickich Potockiej malowanej przez Winterhaltera to komunikujący treści wolnościowe strój grecki. „Japonka” na obrazie Wyczółkowskiego nosi w istocie szatę mandżurską, a czerwone japońskie kimono pojawiające się na trzech młodopolskich obrazach jest za każdym razem instrumentem innej intencji. Motywy zaczerpnięte z przeszłości i innych kultur wprowadzały do stroju i jego przedstawienia element „artystyczności”. Stawały się nośnikiem tradycji i innowacji, medium osobistej ekspresji, środkiem wyrażani zmiennych gustów i nowych treści, sposobem reagowania na aktualne prądy, wydarzenia i okoliczności. Podążając tropem historyzmu i orientalizmu, autorka rekonstruuje istotną część wizualnej kultury mody w Polsce od XVIII wieku do progu nowoczesności oraz umieszcza ją w szerszym kontekście kulturowym i społecznym.
Publikacja zawiera artykuły przedstawiające sensacyjne kulisy odnalezienia średniowiecznych klejnotów i opisujące tło wydarzeń sprzed trzydziestu lat, a także przybliżające zdarzenia historyczne – związane z czasami ukrycia skarbu blisko siedemset lat temu. Wydawnictwo uzupełnia raport z badań ?zyko-chemicznych, którym poddano elementy znaleziska, wykonanych przez specjalistyczne laboratorium LANBOZ działające przy Muzeum Narodowym w Krakowie.
W książce znajdują się również szczegółowe opisy klejnotów wchodzących w skład Skarbu Średzkiego.
Katalog towarzyszy wystawie poświęconej twórczości artystów skupionych w Grupie Krakowskiej działającej w latach 1932-1937. Publikacja zawiera teksty, w których omówiona została nie tylko historia ugrupowania, lecz także życie artystyczne w dekadzie lat 30. XX w.
w Krakowie i we Lwowie, a także współpraca członków grupy
z eksperymentalnym krakowskim Teatrem Artystów Cricot.
Katalog zawiera około 200 ilustracji prac takich artystów jak:
Aleksander (Sasza) Blonder – André Blondel
Blima (Berta) Grünberg
Maria Jarema
Franciszek Jaźwiecki
Leopold Lewicki
Adam Marczyński
Stanisław Osostowicz
Mojżesz Schwanenfeld
Bolesław Stawiński
Jonasz Stern
Eugeniusz Waniek
Henryk Wiciński
Aleksander Winnicki-Radziewicz
Niezwykle atrakcyjny wizualnie katalog towarzyszący wystawie „Migracje. Sztuka późnogotycka na Śląsku” prezentującej dzieła malarstwa, rzeźby i złotnictwa powstałe na terenie Śląska oraz na potrzeby tutejszych zleceniodawców w innych ośrodkach europejskich w latach 1440–1520.
Wystawa okazała się doniosłym wydarzeniem w powojennej historii wrocławskiego muzealnictwa – po raz pierwszy od czasów II wojny światowej na czas prezentacji powróciły do Wrocławia i na Śląsk arcydzieła sztuki średniowiecznej znajdujące się w różnych kolekcjach. Zaprezentowane też zostały monumentalne i artystycznie imponujące dzieła malarskie i rzeźbiarskie trudno dostępne na co dzień nawet dla znawców.
Jeszcze nigdy w historii Muzeum Narodowego we Wrocławiu nie pokazano tej klasy arcydzieł sztuki średniowiecznej. Na wystawie zaprezentowano także wyniki przeprowadzonych badań konserwatorskich i technologicznych, dzięki którym można odkryć tajemnice warsztatowe średniowiecznego artysty, śledzić proces twórczy i podziwiać warstwy dzieł niedostępne zwykle ludzkiemu oku.
Informator do wystawy In facie Ecclesiae. Kwatera ołtarzowa z przedstawieniem zaślubin Marii i przedstawieniem postaci św. Katarzyny Aleksandryjskiej – ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Pierwsza prezentacja urokliwej i tajemniczej późnogotyckiej kwatery ołtarzowej zakupionej do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu w 1989 r. Dwustronnie malowane dzieło przedstawia Zaślubiny Marii na awersie i fragment postaci św. Katarzyny na odwrocie. Powstało pod koniec XV w. w jednej z nadreńskich pracowni, lecz nic nie wiadomo o jego pierwotnym miejscu przeznaczenia oraz drodze, jaką przebyło nim zasiliło zbiory krakowskiego kolekcjonera Władysława Miodońskiego.
Różnego rodzaju wagi, odważniki, miary objętości do zbiża, miary objętości do płynów, miary długości, to wszystko zostało przedstawione w katalogu Zabytki metrologiczne ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Katalog obejmuje kolekcję zabytkowych przyrządów metrologicznych oraz zabytki związane z dawną Wielką Wagą miejską we Wrocławiu. Zawiera łącznie 209 not katalogowych dotyczących ponad 340 zabytków.
Bogato ilustrowany katalog wystawy prezentującej twórczość wybitnego malarza i rysownika Tadeusza Brzozowskiego w kontekście jego inspiracji – sztuki nowożytnej polskiej i obcej, sztuki nowoczesnej oraz prac artystów współczesnych, których łączy z nim podobne widzenie świata, poczucie humoru i nieoczywiste na pierwszy rzut oka związki formalne.
"Kształt i dekoracja łóżka zmieniały się wraz z upływem czasu, podlegały silnym oddziaływaniom mody i stylów artystycznych, coraz bardziej ewoluowały i wychodziły naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom nabywców. Ocenie podlegały głównie komfort i wygoda, jakie zapewniało łóżko osobie w nim wypoczywającej. Nie pozbawiało go to jednak walorów estetycznych - od bogactwa kształtów i bezmiaru dekoracji po skrajny utylitaryzm i oszczędność formy. Wzornictwo tego mebla ewoluowało jak mało którego sprzętu towarzyszącego człowiekowi przez całe życie, co szczególnie wyraźnie zaznaczyło się w XIX wieku"
( z Przedmowy)
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?