Przywołane w tytule monografii kolory ze Stendhalowskiej powieści Czerwone i czarne stały się punktem wyjścia do refleksji nad niejednoznaczną symboliką barw w kulturze europejskiej. Tym bardziej fascynującą, że nie tylko czerń i czerwień niosą ze sobą szeroką gamę możliwości interpretacyjnych, które podlegają zmianom w zależności od kontekstu, epoki, odmiennych kręgów kulturowych czy ewoluujących trendów w literaturze i sztuce.Teksty zamieszczone w książce prezentują szerokie spektrum naukowych zainteresowań i fascynacji zarówno literaturoznawczych jak i kulturoznawczych. Ich Autorzy i Autorki eksplorujący w swych badaniach odmienne obszary językowe i kulturowe dzielą się z Czytelnikami i Czytelniczkami refleksjami obejmującymi różnorodne pola badawcze: antropologiczne, polityczne, literackie, a także te związane ze sztuką czy liturgią. W tym przedsięwzięciu naukowym wzięli udział zarówno młodzi badacze jak i doświadczeni literaturoznawcy oraz kulturoznawcy specjalizujący się w różnych epokach historycznych oraz obszarach językowych. Dzięki temu do rąk czytelnika trafiają teksty, które prowadzą go przez różne epoki i kultury: od czasów europejskich podbojów, przez dawne symbole i alegorie, biblijne odwołania w sztuce aż po współczesne nam dyskusje wokół problemów związanych z rozliczaniem historii, wyalienowaniem czy też poszukiwaniem własnej tożsamości.Zebrane prace ukazują bogactwo przekazu europejskiej kultury, literatury i sztuki w oparciu o kod kolorystyczny, który od wieków średnich aż po współczesność określał, czasem w sposób nieświadomy, kulturowy kod genetyczny Europejczyków.
Monografia jest owocem trzeciej już konferencji naukowej, której tematem przewodnim jest kwestia kobieca. Tym razem celem uczestników konferencji były wszelkiego rodzaju aspekty związane z miłością. Od zarania świata miłość jest uczuciem, które znacząco wpływa na relacje między płciami, a także w obrębie każdej z nich. Jest to uczucie, które najczęściej staje się inspiracją ludzkiej twórczości, bez względu na jej naturę artystyczną.
Autorzy zastanawiają się nad tym, jakie rodzaje dyskursu miłosnego dotyczącego kobiet są zakodowane w tekstach kultury, literatury, sztuki z czasów minionych i współczesnych. Dwadzieścia trzy zamieszczone w tym tomie rozdziały, to prace bardzo różnorodne tematycznie, uwzględniające szeroki kontekst kulturowy, wychodzący poza nasz kontynent, co stanowi niewątpliwie zaletę tej monografii.
W tym projekcie naukowym wzięli udział zarówno młodzi jak i doświadczeni polscy literaturoznawcy i kulturoznawcy specjalizujący się nie tylko w różnych epokach historycznych, ale także w różnych obszarach kulturowych i językowych. Jeśli do tego dodamy bogactwo perspektyw badawczych i zastosowanych metodologii, nie możemy mieć żadnych wątpliwości co do tego, że do rąk czytelnika trafia niezwykle interesująca pozycja naukowa. Jest ona jednocześnie zaproszeniem do odbycia fascynującej “podróży” literackiej i kulturowej od Starożytności po współczesność głównie po krajach Europy Zachodniej i Środkowej (Francja, Hiszpania, Portugalia, Niemcy, Wielka Brytania, Polska), ale nie tylko. Część autorów proponuje czytelnikowi także “eskapady” w rejony Ameryki Południowej i Afryki. Główną osią tematyczną tej podróży jest oczywiście kobieta i wspomniany już wcześniej dyskurs miłosny w literaturze, sztuce i filmie.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?