#MeToo na rzecz przyszłości. Projekty artystyczne o przemocy (seksualnej) w teatrze
Projekty artystyczne o przemocy (seksualnej) w teatrze
nowość
-
Autor: Monika Kwaśniewska-Mikuła
- ISBN: 978-83-233-5559-5
- EAN: 9788323355595
- Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
- Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Format: 235x158mm
- Język: polski
- Seria: Teatr / Konstelacje
- Liczba stron: 580
- Rok wydania: 2025
- Wysyłamy w ciągu: niedostępny
-
Brak ocen
-
41,93złCena detaliczna: 54,60 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 43,56 zł
Artykuł chwilowo niedostępny
x
Można powiedzieć, że Monika Kwaśniewska-Mikuła tworzy artystyczne archiwum teatralnego #MeToo, nie tylko zbierając materiały, ale też wytwarzając je rozmowami i zapisem własnych obserwacji. To przepastne archiwum staje się w oczywisty sposób dla jego Autorki terenem eksploracji, ale też porządkowania, kategoryzowania i nazywania obiektów, a następnie poddawania ich analizie i problematyzowania w imię działań naprawczych. Z recenzji dr hab. Joanny Krakowskiej, prof. IS PAN Celem książki nie jest jedynie archiwizacja skarg i przemocy w teatrze, lecz również wzmocnienie praktyk, metod i postaw, które mogą stanowić odpowiedź na problemy systemowe i nadużycia władzy. Kwaśniewska-Mikuła pisze o procesie przekształcenia negatywności w pozytywność – o pozostawaniu z problemami, konfliktami i traumą, ale jednocześnie o poszukiwaniu alternatywnego porządku. To książka pionierska, wprowadzająca do akademii nie tylko temat przemocy w teatrze, lecz także nowe metodologie, które pozwalają szerzej myśleć o sztukach performatywnych, dostarczając zarazem narzędzia do ich odbioru. #MeToo stanowi punkt wyjścia do innego pomyślenia o teatrze. Jest to fundamentalny gest dla przyszłości jego i całego środowiska z nim związanego. Z recenzji dr. hab. Piotra Morawskiego, prof. UW Monika Kwaśniewska-Mikuła – redaktorka „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”, adiunktka w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książek Od wstrętu do sublimacji. Teatr Krzysztofa Warlikowskiego w świetle teorii Julii Kristevej (2009), Pytanie o wspólnotę. Jerzy Grzegorzewski i Jan Klata (2016) oraz Między hierarchią a anarchią. Teatr – instytucja – krytyka (2019). Współredaktorka kilku książek, np.: Teatr brzydkich uczuć (2020), Autocenzura i cenzura. Nowe ujęcia (2024).