Jacek Malczewski – dziś jeden z najpopularniejszych polskich malarzy przełomu XIX i XX wieku – pozostawił ogromną i bogatą tematycznie spuściznę, która do dziś jest przedmiotem licznych badań historyków sztuki. Wiąże się to również z ciągłym odkrywaniem jego dzieł, zarówno tych zapomnianych, uważanych za zaginione, jak i tych dotąd nigdzie nieodnotowanych i zupełnie nieznanych.
Twórczość tego na wskroś polskiego malarza była tematem wielu monografii i wystaw, a obrazy uzyskują na aukcjach astronomiczne ceny. Mimo to nie ma opracowań dotyczących jego warsztatu malarskiego. Jak zatem jawi się warsztat Jacka Malczewskiego? Na ile zakorzeniony jest on w XIX-wiecznej tradycji malarstwa, a na ile jest już twórcą nowoczesnym? Czy jest możliwe określenie cech charakterystycznych jego techniki i czy można mówić o specyfice warsztatu malarskiego, wynikającej z właściwej dla Malczewskiego techniki budowania obrazu? Używał przecież produkowanych masowo materiałów i przyborów malarskich.
Niniejsza książka jest próbą odpowiedzi na te pytania, a jednocześnie weryfikuje dzieła oryginalne, dzieła wątpliwe, falsyfikaty i naśladownictwa.
Prezentowana publikacja jest jak sztuka współczesna - intrygująca i różnorodna. Zawarte w niej artykuły pracowników Katedry Konserwacji-Restauracji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej UMK poruszają bowiem szeroki aspekt badań i konserwacji dzieł sztuki najnowszej, często tworzonej w nietypowych technikach i przy użyciu różnych materiałów, w tym i takich, które dotąd uważano za pozaartystyczne. Autorzy szukają nowych rozwiązań, omawiają nowatorskie zabiegi konserwatorskie dedykowane konkretnym obiektom oraz efekty skomplikowanych i niestandardowych rozwiązań. Z pewnością znalezienie przestrzeni dla takich działań nie jest proste, szczególnie gdy dotyczą one obiektów o znacznych gabarytach lub skazanych przez samego twórcę na przemijanie i procesy destrukcji. Dzieła sztuki najnowszej stawiają przed konserwatorami niespotykane do tej pory trudności, odmienne od tych z obszaru konserwacji dzieł sztuki dawnej. Jeszcze do niedawna wśród konserwatorów dosyć popularny był pogląd, że prace współczesne są w dużo lepszej kondycji niż dzieła dawne, a ich zniszczenia najczęściej wynikają z niewłaściwych sposobów ekspozycji, przechowywania lub transportu, ewentualnie są skutkiem błędnej technologii zastosowanej przez samego twórcę. Rzeczywiście, artyści współcześni często nie mieli i nie mają dostatecznego rozeznania w zakresie przydatności materiałów, którymi się posługują, oraz wiedzy o ich odporności na starzenie i skutkach łączenia ich ze sobą. Nie należy jednak czynić z tych faktów zarzutu, w naszej skomplikowanej i niezwykle szybko biegnącej rzeczywistości nawet z niewinnych produktów, dostępnych każdemu, można bez trudu stworzyć dzieło sztuki budzące emocje, podobnie jak zapewne nasza publikacja, i osiągające astronomiczne ceny na rynkach sztuki. Dariusz Markowski
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?